RNS 510 B versie firmware upgrade

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
staffpride
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Contacteer:

Re: RNS 510 B versie firmware upgrade

Bericht door staffpride »

wehoo schreef:
staffpride schreef:Klopt idd, maar als de satnav niet standaard geleverd is op je auto, zal de vin een dummie zijn en ligt de kabel die oorspronkelijk op de antennespriet zat los onder je hemelbekleding. Dat is dan de antenne die je mis ;)
Oh.... ik dacht dat als er geen satnav wordt geleverd, er een spriet op je dak staat. In de originele vin van VW zit de satellietontvanger. Ergens op dit forum circuleren de verschillende leveringsmogelijkheden van VW. (zoekfunctie).
Lees het nog eens wat ik schreef ;)
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:
wehoo schreef:
staffpride schreef:Klopt idd, maar als de satnav niet standaard geleverd is op je auto, zal de vin een dummie zijn en ligt de kabel die oorspronkelijk op de antennespriet zat los onder je hemelbekleding. Dat is dan de antenne die je mis ;)
Oh.... ik dacht dat als er geen satnav wordt geleverd, er een spriet op je dak staat. In de originele vin van VW zit de satellietontvanger. Ergens op dit forum circuleren de verschillende leveringsmogelijkheden van VW. (zoekfunctie).
Lees het nog eens wat ik schreef ;)
Als jouw zin voor Schaef bedoeld is, en de "je" van "je auto", Schaefs auto is, dan is deze zin leestechnisch in orde. Maar omdat je op mijn quote reageerde, lees ik deze zin (je auto) in zijn algemeenheid en relateer ik dit aan Volkswagen. (afleveringsmogelijkheden). ;)
We zullen er maar niet verder taalkundig op ingaan... en zeker niet redekundig, want dan moet er achter het woordje "mis" een t. :lol:
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Contacteer:

wehoo schreef: Als jouw zin voor Schaef bedoeld is, en de "je" van "je auto", Schaefs auto is, dan is deze zin leestechnisch in orde. Maar omdat je op mijn quote reageerde, lees ik deze zin (je auto) in zijn algemeenheid en relateer ik dit aan Volkswagen. (afleveringsmogelijkheden). ;)
Doelde idd op Schaef zijn auto, daarom haalde ik ook aan dat de kabel die oorspronkelijk op de antennespriet zit dan los onder de hemelbekleding ligt. ;) Zal proberen duidelijker te zijn int vervolg :lol:

wehoo schreef:We zullen er maar niet verder taalkundig op ingaan... en zeker niet redekundig, want dan moet er achter het woordje "mis" een t. :lol:
Tja wat zal ik daar op zeggen :?: De kins d'n aezel waal nao de baek leie maar um doon zoèpe kanste neet 8-) :lol:
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:Tja wat zal ik daar op zeggen :?: De kins d'n aezel waal nao de baek leie maar um doon zoèpe kanste neet 8-) :lol:
Jefke Mefke (en dat staat niet op de desbetreffende site 8-) :D :lol: )
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Contacteer:

wehoo schreef:
staffpride schreef:Tja wat zal ik daar op zeggen :?: De kins d'n aezel waal nao de baek leie maar um doon zoèpe kanste neet 8-) :lol:
Jefke Mefke (en dat staat niet op de desbetreffende site 8-) :D :lol: )

Ik vindt het kakkers :lol: (deze wel ;) )
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:Ik vindt het kakkers :lol: (deze wel ;) )
(dt :lol: ) Die staat fout in de vertaling (op de desbetreffende site). Jij wil(+t) niet weten wat 'eine echte Venlonaer' onder kakkers verstaat.
(Baolders is gen Venloos) Op deze wijze gaat dit topic wel echt naar de kl....... :oops:
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Contacteer:

Ken de grammatica van het Venloos dialect niet dus deze was copy paste whahahaha :lol:

Maar idd tijd om te stoppen :oops: 8-)
MVG EMServices

Afbeelding
misterxenon

Bericht door misterxenon »

Hallo allemaal

Gisteren in Papendrecht geweest bij Staffpride(Erwin)
Hij heeft mijn B-Versie omgetoverd in een D-versie.
Verder nog de nieuwe V8 kaart erop gezet.
Moet zeggen helemaal top!!!!
Ik had een probleem nadat ik mijn RNS uit mijn GTI 5 in mijn nieuwe GTI 6 overgezet had.
Ik hoorde regelmatig een kraak over de speakers.
Ook dit lijkt met de nieuwe software zijn opgelost.
Tenminste tot op heden heb ik het niet meer gehoord.

Erwin Bedankt :D
KlouxOne

Bericht door KlouxOne »

Credits voor Staffie :) goed dat het naar behoren werkt.
staffpride
Contacteer:

misterxenon schreef:Hallo allemaal

Gisteren in Papendrecht geweest bij Staffpride(Erwin)
Hij heeft mijn B-Versie omgetoverd in een D-versie.
Verder nog de nieuwe V8 kaart erop gezet.
Moet zeggen helemaal top!!!!
Ik had een probleem nadat ik mijn RNS uit mijn GTI 5 in mijn nieuwe GTI 6 overgezet had.
Ik hoorde regelmatig een kraak over de speakers.
Ook dit lijkt met de nieuwe software zijn opgelost.
Tenminste tot op heden heb ik het niet meer gehoord.

Erwin Bedankt :D
Geen dank Michael :)

Mooi ook dat je de kraakjes niet meer hoort !! (en dat voor zo'n kritische rijder ;) )

Ook al een beetje gewend aan je needle sweep? (en andere vagcom tweaks) :D Ik vind het er wel leuk uitzien!
MVG EMServices

Afbeelding
schaef
Type auto: GTI 7 Perfom

Bericht door schaef »

Oke duidelijk, zal een Farkakabel bestellen, ik had alleen geschreven dat mijn Nav is vrijgeschakeld moest niet voor staan. Vrijschakelen kan alleen met Vagcom zeker.

Maar om nou een nieuw ruit te bestellen of alles te gaan solderen vind net even te, als het ook met de kabel opgelost kan worden.

Maar nogmaals bedankt voor jullie info.
Gr
Menno
staffpride
Contacteer:

schaef schreef:Oke duidelijk, zal een Farkakabel bestellen, ik had alleen geschreven dat mijn Nav is vrijgeschakeld moest niet voor staan. Vrijschakelen kan alleen met Vagcom zeker.

Maar om nou een nieuw ruit te bestellen of alles te gaan solderen vind net even te, als het ook met de kabel opgelost kan worden.

Is idd een heel gedoe om het origineel te maken met 2 antennes, dus als het doorlussen op 1 antenne goed werkt zou ik dat zeker doen.

Vrijschakelen kan idd met vagcom, maar ook met een fw ''update''
MVG EMServices

Afbeelding
schaef
Type auto: GTI 7 Perfom

Bericht door schaef »

Thanks Erwin,

Kom zeker nog wel eens een keertje langs bij jullie.
Gr
Menno
KlouxOne

Bericht door KlouxOne »

schaef schreef:Oke duidelijk, zal een Farkakabel bestellen, ik had alleen geschreven dat mijn Nav is vrijgeschakeld moest niet voor staan. Vrijschakelen kan alleen met Vagcom zeker.

ik heb je even gepmt
staffpride
Contacteer:

staffpride schreef:
schaef schreef:Ik heb als ik een tunnel in rij dat de radio dat stop omdat er geen ontvangst is, maar aks de tunnel uitkom heb ik nog steeds geen ontvangst. Moet eerst een andere zender kiezen en dan heb ik weer ontvangst????

Iemand hier een verklaring voor?
Is dit ineens gekomen of al vanaf het begin?

Je zou eens moeten kijken of je wel 2 actieve antennes hebt (2e menu). Je hebt hem dacht ik achteraf ingebouwd toch?

De 1e antenne wordt voornamelijk gebruikt voor de radio en de 2e antenne wordt voornamelijk gebruikt voor de traffic functie.

Vaak zie je na achteraf inbouwen met maar 1 antenne dat het ook heel lang duurt voordat de traffic info geladen is.

Miss is je ontvangst al beter als de antenne in de andere ingang van de rns stopt.

2 antennes blijft natuurlijk nog het beste voor de snelste werking.

Van het weekend hebben we een 2e antenne aansluiting gemaakt (op de achterruit) bij een RNS510 die ook maar 1 antenne actief had.
De traffic functie werkte daardoor heel traag. Het duurde heel lang voordat de traffic info opgehaald werd.

Nadat de 2e antenne aangesloten is, werkt de traffic functie dus zoals het hoort en is de radio ontvangst ook een stuk beter.

Hier een plaatje van na de aansluiting. Je ziet dus dat er maar op 1 tuner de TA en TP functie wordt ondersteund zoals ik aangaf. En dit is ook de antenne met de beste radio ontvangst. Deze tuner gebruikt de antenne die bij jou dus nu niet is aangesloten (normaal de spriet op het dak bij geen satnav af fabriek, of het achterruitverwarmings element bij wel een satnav af fabriek)

Afbeelding

De 2e aansluiting zit ook op de achterruit, maar dat is een klein antenne element boven in de ruit.
Zoals je kan zien heeft die een duidelijk minder bereik. 75% ten opzichte van 99%. We hebben natuurlijk een stuk rondgereden om te kijken of de ontvangst op de tuners veranderde tijdens het rijden. Tijdens de rit blijft het percentage van beide tuners gelijk, alleen onder de carport zakte de bovenste tuner naar 90%.
MVG EMServices

Afbeelding
staffpride
Contacteer:

Dubbel
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef: dat er maar op 1 tuner de TA en TP functie wordt ondersteund zoals ik aangaf. En dit is ook de antenne met de beste radio ontvangst. Deze tuner gebruikt de antenne die bij jou dus nu niet is aangesloten (normaal de spriet op het dak bij geen satnav af fabriek, of het achterruitverwarmings element bij wel een satnav af fabriek).
De TA en TP functie kan op beide tuners actief zijn, dat is een kwestie van instellingen bij de RNS510. En doet geen afbreuk aan de ontvangstkwaliteit.
(je bent overigens wel actief in "ledenwerving" c.q. klantenbinding).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Contacteer:

wehoo schreef:De TA en TP functie kan op beide tuners actief zijn, dat is een kwestie van instellingen bij de RNS510. En doet geen afbreuk aan de ontvangstkwaliteit.
Heb je dit zelf getest?

wehoo schreef:(je bent overigens wel actief in "ledenwerving" c.q. klantenbinding).
Waar baseer je dit op?
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:
wehoo schreef:De TA en TP functie kan op beide tuners actief zijn, dat is een kwestie van instellingen bij de RNS510. En doet geen afbreuk aan de ontvangstkwaliteit.
Heb je dit zelf getest?
wehoo schreef:(je bent overigens wel actief in "ledenwerving" c.q. klantenbinding).
Waar baseer je dit op?
Het antwoord op je eerste vraag: ja en is af te lezen in een van de schermen van de RNS510. (de meeste VW's worden zonder satnav. maar met een "eenvoudige" radio afgeleverd. Ze hebben dan geen 2 actieve antennes. De tweede antenne-ingang, die bij een RNS510 gebruikt moet worden voor een actieve 2de tuner, wordt dan d.m.v. de Fakrastekker met antennesignaal voorzien.) En op je tweede vraag: aan de hand van de inhoud van een aantal berichten. Het is niet zo moeilijk; berichten volgen.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
KlouxOne

Bericht door KlouxOne »

Zoals ik het heb ervaren ( en ik spreek uit ervaring ) Functioneert de RNS510 niet naar behoren met 1 antenne. de ontvangst is soms erg slecht wat resulteert in ruis. en ook de traffic functie werkt niet goed het duurt soms wel 20 min voor hij files binnenhaalt (ja deze waren er op dat moment wel degelijk)

Het is niet voor niks dat een RNS510 2 aansluitingen heeft. Doorlussen kan wel maar werkt niet 100% goed zoals het zou moeten met 2 antenne's

naar mijn weten heeft een VW ook met een "eenvoudige radio" altijd 2 atenne's eentje in de ruit en de ander op het dak. Als je een auto koopt zonder radio systeem heb je er maar 1 antenne. Deze zit dan in de achterruit verwerkt en dan heb je op je dak dus niks. Dit is dan ter voorbereiding.

Ik heb zelf de 2 versterker besteld en op de ruit aangesloten. Dit omdat ik een vin heb gemonteerd op het dak. er zit ook wel degelijk verschil in de linker en rechter antenne versterker. er staat precies op welke links en rechts is, het artikel nummer is anders en ook gebruiken bijdoe antennes een andere gebied van de achterruit. Dit zal ook niet voor niks zijn. wat je ook vaak leest is dat ze bij het plaatsen van een dummy vin de Fakra stekker om pinnen achter op de RNS510 dit omdat systeem onderscheid maakt in de twee antennes.
staffpride
Contacteer:

wehoo schreef:
staffpride schreef:
Heb je dit zelf getest?
Waar baseer je dit op?
Het antwoord op je eerste vraag: ja en is af te lezen in een van de schermen van de RNS510. (de meeste VW's worden zonder satnav. maar met een "eenvoudige" radio afgeleverd. Ze hebben dan geen 2 actieve antennes. De tweede antenne-ingang, die bij een RNS510 gebruikt moet worden voor een actieve 2de tuner, wordt dan d.m.v. de Fakrastekker met antennesignaal voorzien.) En op je tweede vraag: aan de hand van de inhoud van een aantal berichten. Het is niet zo moeilijk; berichten volgen.
De Rns staat standaard al op DD (zoals jij eerder aangaf aan schaef om hem daarop te zetten na het doorlussen op 1 antenne), dit is overigens alleen (zelf) te veranderen als je verborgen menu vrij staat.
Kan je vertellen dat welke instelling je ook kiest (PD SD DD) de TA en TP functie maar op 1 tuner zichtbaar actief blijft.
Maar ik sta open voor nieuwe functies van de rns, dus als jij zegt dat jij dat getest hebt en dat je het op beide tuners actief krijgt geloof ik je gelijk.
Miss kan je het me de 5e bij de limburgmeeting laten zien. :D

Het feit dat ik reageer op topics is, omdat ik denk dat ik een goede bijdrage kan leveren in het oplossen van "problemen'' dmv mijn eigen ervaringen met het systeem. En dat jij daar de conclusie uit trek dat ik aan klantenbinding doe is helemaal aan jou. ;).

Ik weet voor mezelf dat ik al een hoop mensen heb geholpen via pm en mail met coderings/ombouw problemen dmv tips (ja via die weg krijg ik ook veel vragen over problemen, ook van mensen van buiten het forum).
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:Het feit dat ik reageer op topics is, omdat ik denk dat ik een goede bijdrage kan leveren in het oplossen van "problemen'' dmv mijn eigen ervaringen met het systeem. En dat jij daar de conclusie uit trek dat ik aan klantenbinding doe is helemaal aan jou. ;).
Ik weet voor mezelf dat ik al een hoop mensen heb geholpen via pm en mail met coderings/ombouw problemen dmv tips (ja via die weg krijg ik ook veel vragen over problemen, ook van mensen van buiten het forum).
Ik heb nooit anders begrepen dan dat de conclusies die iemand trekt, van hemzelf zijn. Het was ook geen vraag, eerder een constatering. Het helpen van mensen die problemen met iets hebben, lijkt mij een goede karaktereigenschap. Maar... (en dat is wel een vraag).... gebeurt dit allemaal gratis?
(volgens mij heb ik het antwoord al eens gelezen, maar omdat het nu ter sprake komt, stel ik deze vraag)

(Onlangs nog meegemaakt dat een "forumgast" mij alle info over een RNS510, inclusief codering vraagt en hier vervolgens mee op de commerciële toer gaat.
De 5de is een meeting/toerrit. Van mij uit geen demonstraties, Vagcomcoderingen, Elsa, Etka of wat dan ook. Ik neem van dat alles niets mee. Ik kom voor de gezelligheid, het kijken en het rijden. )

Frequentiewisseling op de RNS510 tuners kun je zien door een langer stuk te rijden, waarbij de tuners voor de goede ontvangst van de ingestelde zender, van frequentie moeten wisselen. Om beurten pakt dan de ene, danwel de andere tuner een TMC zender. Deze zenders worden opgeslagen in zijn geheugen. Ontvangst van verkeersinformatie (via de oproeptoets) gebeurt dan in seconden. Test dit systeem maar eens in Duitsland, waar veel verkeersinfo-zenders zijn en er regelmatig gewisseld wordt van zender. De gevoeligheid van ontvangst is in te stellen, waarbij je de mogelijkheid hebt om te voorkomen dat regionale (sterke) zenders een andere zender kunnen "wegdrukken".
(deze laatste optie hadden radio's 30 jaar geleden al; het was toen beter zichtbaar door een apart knopje)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Contacteer:

wehoo schreef: Ik heb nooit anders begrepen dan dat de conclusies die iemand trekt, van hemzelf zijn. Het was ook geen vraag, eerder een constatering. Het helpen van mensen die problemen met iets hebben, lijkt mij een goede karaktereigenschap. Maar... (en dat is wel een vraag).... gebeurt dit allemaal gratis?
(volgens mij heb ik het antwoord al eens gelezen, maar omdat het nu ter sprake komt, stel ik deze vraag)
Tuurlijk zijn de conclusies die je trekt van jezelf, maar omdat dit niet de eerste keer is dat jij dit aanhaalt reageer ik er nogmaals op. ;)
Als antwoord op je vraag Ja en nee.

Uitleg: Advies over inbouw/codering/instellingen is gratis. :D
Maar als ik een middag aan het sleutelen ben voor iemand die daar om vraagt (bv Updaten, div reparaties of 2e microfoon inbouwen en coderen voor spraakbediening) vraag ik daar idd een vergoeding voor.
Krijg het idee dat jij dat vreemd vind, omdat je het aan blijft halen?
Het is een vrije keus of je iets laat doen door mij en dwing dat niet af.
Je kan dergelijke dingen die ik doe ook bij een dealer(als ze de kennis al hebben) of een inbouwcentrum laten doen.
Maar verwacht dat die ook een vergoeding vragen. :?

wehoo schreef:
De 5de is een meeting/toerrit. Van mij uit geen demonstraties, Vagcomcoderingen, Elsa, Etka of wat dan ook. Ik neem van dat alles niets mee. Ik kom voor de gezelligheid, het kijken en het rijden. ) [/size]
Dit antwoord verwachte ik al een beetje ;) , maar ik kom uiteraard ook voor de gezelligheid en een praatje (irl een praatje maken komt gelukkig doorgaans beter over als een stukje tekst op een forum) kijk dan ook al uit naar de 5e ;)
wehoo schreef: Frequentiewisseling op de RNS510 tuners kun je zien door een langer stuk te rijden, waarbij de tuners voor de goede ontvangst van de ingestelde zender, van frequentie moeten wisselen. Om beurten pakt dan de ene, danwel de andere tuner een TMC zender. Deze zenders worden opgeslagen in zijn geheugen. Ontvangst van verkeersinformatie (via de oproeptoets) gebeurt dan in seconden. Test dit systeem maar eens in Duitsland, waar veel verkeersinfo-zenders zijn en er regelmatig gewisseld wordt van zender. De gevoeligheid van ontvangst is in te stellen, waarbij je de mogelijkheid hebt om te voorkomen dat regionale (sterke) zenders een andere zender kunnen "wegdrukken".
(deze laatste optie hadden radio's 30 jaar geleden al; het was toen beter zichtbaar door een apart knopje)
Het is mij allemaal bekend Werner en weet ook alle mogelijke instellingen van de rns, ga er dan nu ook niet verder op in. Ik heb mijn bevindingen mbt de antenne aansluitingen en ontvangst al geuit en ga daar niet over in discussie (anders wordt het weer zo'n welles nietes verhaal). ;)

Een ieder heeft zijn eigen keus hoe hij de 2 tuners van antenne signaal voorziet, ik ga het liefst voor de oem setup, die is niet voor niets zo ontwikkeld denk ik dan maar!
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

Het verschil met een dealer (die de kennis heeft) en een inbouwcentrum is het feit dat zij garantie geven op uitgevoerde werkzaamheden. Misschien een voorbarige conclusie, maar stel jij zou die ook geven, zou ik benieuwd zijn in welke vorm.

Niet voor het een of ander, maar deze laatste berichten, kwamen naar aanleiding van mijn opmerking: ledenwerving c.q. klantenbinding. Dat baseer ik op gelezen berichten.

Dat je vergoedingen vraagt voor verrichte werkzaamheden is niet mijn zaak. Daar heb ik niets mee te maken. Het feit dat dit via een forum (o.a. dit forum) wordt gepromoot, vind ik storend. Dit is een forum op niet-commerciële basis. De leden wisselen onderling info uit zonder winstbejag in welke vorm dan ook. Het enige verschil hierin zijn de sponsoren, maar die hebben die rol dan ook duidelijk aangenomen. Op menig (lees: vele) ander(e) fora wordt deze handelswijze meteen geweerd.
(je vroeg naar mijn mening en die staat er nu)

Als je het antwoord op je aan mij gestelde vraag al zo'n beetje verwachtte, (hetgeen ik overigens vreemd vind: ik ken je immers alleen van tekstuele bijdragen op dit forum) zou ik zeggen: stel de vraag niet, hij is immers overbodig.

Ik weet niet wanneer ik voor het laatst een ("weer") welles-nietes verhaal heb gehouden, maar probeer antwoord te geven op onderwerp op een forum, waarvan ik denk dat het forum is bedoeld. Het feit dat deze niet altijd in het antwoordenstraatje van de vorige berichtgever past, is inherent aan een forum en maakt een discussie levendig, zo niet zinvol. Ook probeer ik steeds mijn antwoorden te onderbouwen met relevante info.

De OEM aansluitingsmogelijkheden voor de antenne-aansluiting van de RNS510 heeft VW al gemaakt; deze kan op tweeërlei wijze. Er zou alleen over gespeculeerd kunnen worden welke de beste is. En dat is hetgeen hier gebeurt.

Even terzijde en opvallend: Als er enige irritatie in het spel is, werd je op de lagere school altijd nadrukkelijk met je voornaam aangesproken. Op de middelbare school veranderde dat en werd je vooral met je achternaam geroepen. Vooral als de irritaties hoog opliepen, werd dit veelvuldig gedaan. Ik lees ineens mijn voornaam in dit verhaal. Hoop dat dit niet uit irritatie is. Dat zou jammer zijn.

Euhh.... ik neem wel iets mee de 5de. ..... namelijk de vlaai.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
RobvR
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35

Bericht door RobvR »

Volgende posts graag inhoudelijk alleen over het onderwerp. Het overige kan via pb.
Groet RobvR
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”