Ratelend geluid bij koude motor.

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door MkVI Nmgn »

Lijkt wel of je olie niet hard genoeg door het blok word gepompt als de olie wat dikker is ( Koud )
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door KlouxOne »

tonnie024 schreef:Lijkt wel of je olie niet hard genoeg door het blok word gepompt als de olie wat dikker is ( Koud )
als dat zo is moet hij toch altijd ratelen? en niet alleen als ik gas geef?
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door MkVI Nmgn »

Als je auto koud is en je geeft gas dan komt er misschien niet genoeg olie door de pomp heen, en als je auto warm word dus de olie een stuk dunner dan zal je ratel niet meer hoorbaar zijn omdat dunne olie makkelijker door de pomp heen gaat ( olie kanalen )
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door wehoo »

KlouxOne schreef:..Een golf 5 gti heeft wel degelijk een distributie ketting. Deze moet er normaal pas bij 180.000 km af. ... :(
Weet je dat heel zeker :?: 8-) :lol:
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door KlouxOne »

Wat denk jij dan wehoo?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door wehoo »

Ik denk dat de GTI een getande riem en een geribde riem heeft. Daarnaast nog een ketting tussen de nokkenassen en een ketting onder in het blok voor aandrijving van de oliepomp.
Getande riem bij VW is wat in de volksmond de distributieriem wordt genoemd.
Geribde riem bij VW is in de volksmond de V-snaar.

De getande riem moet volgens VW norm bij een GTI bij 180.000 km vervangen worden. De riem moet bij elke beurt (vanaf 90.000 km) nagekeken worden op overmatige slijtage. En indien dit het geval is, vervangen worden. Uitgaande van het feit dat de beurtintervallen per 30.000 km (longlife service) geschieden. Hiervan afwijken, staat iedereen vrij. En bij kortere serviceintervallen zal iedere dealer blij zijn.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door KlouxOne »

Still unsolved :(

Auto staat weer bij de dealer hiervoor. als ze het weer niet weten ga ik naar een VW dealer om te kijken wat ze hier mee kunnen. vind het best dat hij rateld als het koud is. maar heb het nog nooit met andere auto;s gehad die ik reed. en zou graag een verklaring er voor willen
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door Timvgti »

KlouxOne schreef:Still unsolved :(

Auto staat weer bij de dealer hiervoor. als ze het weer niet weten ga ik naar een VW dealer om te kijken wat ze hier mee kunnen. vind het best dat hij rateld als het koud is. maar heb het nog nooit met andere auto;s gehad die ik reed. en zou graag een verklaring er voor willen
Toen ik mijn Golf V GTI (uit 2005) oktober vorig jaar bij de VW dealer kocht (VW de Meern), had ik ook behoorlijk wat problemen.
Sommige problemen zouden anderen misschien niet eens opgevallen zijn, maar ik ben een bijzonder 'pietje precies' en heb tevens vagcom waarmee ik direct bepaalde fouten waar kon nemen.
Anderen zouden me een 'zeikerd' noemen, maar ik ben op keurige wijze telkens weer terug geweest naar de VW dealer.
Telkens hebben ze me bijzonder goed geholpen.
Al mijn problemen hebben ze telkens onder VW voorkeursselectie garantie gemaakt.
Totaal heeft VW €3500,- euro aan reparaties (ex arbeidskosten) aan mijn VW uitgegeven.
Een bizar bedrag, maar werkelijk alles werd telkens keurig voor nieuw vervangen.
Nu pluk ik er de vruchten van, want vele onderdelen zijn nieuw en gehele auto voelt als nieuw.
Alle problemen zijn verholpen en auto is nu 110%.
Tevens nog een extra half jaar garantie gratis erbij gekregen, dus totaal anderhalf jaar garantie! (nog t/m april 2012!!!)
Voor wie geinteresseerd is in het complete verhaaltje mbt mijn 'opstart-ellende' en alle onderdelen/onderdeelnummers die vervangen zijn:
http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=142953

Één van mijn problemen was het 'dieselende' geluid bij stationair lopen.
Viel niet eens zo heel erg op, tot we de mkv GTI van Chris vergeleken met mijn mkv GTI.
Beide klinken stationair als diesels. Ik meen oa door de tikkende injectoren.
Echter mijne deed dit veel luider en het blok bewoog stationair ook een beetje.
Uiteindelijk heeft de dealer ontdekt dat dit de ketting en kettingspanner van de nokkenassen is.
Deze, met alle bijbehorende onderdelen vervangen en toen was het over.
Klinkt nog steeds als een diesel, maar rammelt nu niet en blok ligt stil.
Dealer zei dat als er mee door was blijven rijden, dat het dan nog losser had gaan zitten en dat het dan een rammel/ratel tijdens het rijden was geworden.
Nog verder doorrijden zou logisch schade opleveren.
- 06D109229B > Camshaft timing chain
- 06F109217A > Chain tensioner

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door Verlengsnoer »

Hierbij een link naar een videofragment van 31 seconde waarin het geluid dat ik als getjerp omschrijf te horen is.

Ik heb dit geluid (elke keer) als ik de wagen start mits de water tempratuur op 90graden staat. Elke ochtend en middag stoor ik mij eraan en het is ook geen geluid. De wagen moet in juni weg voor een kleine beurt maar ik wil eerst een weten wat het is. Het zou veel kunnen zijn, bij de Apoint in Adam ZO dachten ze aan de waterpomp, maar dit wisten ze niet zeker.

Afbeelding

Edit 1: Ik zie dat het filmpje te openen is door op de afbeelding te klikken)
Edit 2: Op 26 seconde zie ik dat het lijkt of iets lekt of heeft gelekt (dikke druppel op "een kabel")
Edit 3: De wagen is uit oktober 2008 met 65K op de teller. Altijd bij een VW dealer onderhouden geweest behalve bij de afleverbeurt (universele garage). Eens terug geweest met dit geluid en de wagen laten staan. Bij het ophalen was het geluid inderdaad verholpen, dit was alleen van korte duur omdat men 1 riem had ingevet (geen idee welke) waardoor het geluid tijdelijk weg was. Drie maanden later is het er weer.
Laatst gewijzigd door Verlengsnoer op 14 jan 2012, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door Verlengsnoer »

KlouxOne schreef:Still unsolved :(

Auto staat weer bij de dealer hiervoor. als ze het weer niet weten ga ik naar een VW dealer om te kijken wat ze hier mee kunnen. vind het best dat hij rateld als het koud is. maar heb het nog nooit met andere auto;s gehad die ik reed. en zou graag een verklaring er voor willen
Hi KlouX je bericht is van 22 december. En ben je al wat wijzer geworden, is het geratel opgelost?
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door MkVI Nmgn »

Invetten van Riemen is geen oplossing,
Door de vet en de spanning op de riem kan de motor van tijd afschieten de rest hoef ik denk ik niet uit te leggen wat er dan gebeurt met de motor, En dit gepiep lijkt wel een poulie of een spanrol waar je tandriem overheen loopt ik heb deze vervangen bij de 94,000 ( Vw norm 180.000 ) was er liever op tijd bij ik denk zelf dat je een nieuwe tandriem met spanrollen en poulies moet leggen dat je van die gepiep af ben, Volgens mij had GolfL ook zo een probleem en heeft dacht ik ook een nieuwe tandriem gehad weet niet helemaal zeker of hij het was
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door GolfL »

Klopt heb bij een km stand van +- 90k onder bovag garantie een nieuwe snaar+spanner gekregen.

Ivm dit geluid :


Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door Verlengsnoer »

Tonnie en GolfL bedankt!
Het klinkt inderdaad het zelfde als het filmpje dat jij geplaatst hebt GolfL.

Is het logisch dat het geluid weg is als de motor/water tempratuur bedrijfsklaar is (+-90 graden). Als de motor warm is en ik zet hem uit en start hem dan hoor ik dit geluid niet. :roll: Ik vraag mij af of het dan logisch is dat dit te wijten valt aan de riem en de spanner, ik ben maar een leek dus het zou goed kunnen.

Ik weet ook niet of dit heel "schadelijk" is om mee door te rijden...In juni moet ik een kleine beurt hebben en was van plan dit dan op te gaan pakken. Wie weet doe ik het eerder en pak dit er dan meteen bij...Zat zelf te denken aan Hans Sloot voor een verwen beurt maar moet even informeren naar de prijzen die hij hanteert!
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door GolfL »

Bij mij was het ook het geval dat het bij een warme motor weg was. Heeft iets met uitzetten/ warm worden van de snaar(waardoor hij soepeler word) denk ik te maken?

Maar met dit geluid moet zowiezo de riem + spanner vervangen worden. Of het schadelijk is durf ik niet te zeggen, maar ik had garantie, en ik vond dat bij een auto van ruim 25k dat dit niet mocht zijn. Gelukkig dacht de dealer er precies het zelfde over!

Overigens had spuugemmer(chris) mij ook al gezegt dat de enige oplossing toen was, riem+spanner vervangen.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door Verlengsnoer »

De garage waar ik de wagen heb gekocht vond het geluid niet storend, hoort erbij blah blah uiteindelijk toen ik hem ervoor had weggebracht bleek bij het ophalen dat de riem was ingespoten of iets dergelijks! Gelukkig heb ik niets met ze te maken en wil ik het zelf gaan oplossen.

Wordt met riem de getande riem bedoeld? (de riem die bij 180.000 vervangen dient te worden?)
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door wehoo »

Verlengsnoer schreef:..Wordt met riem de getande riem bedoeld? (de riem die bij 180.000 vervangen dient te worden?)
Ja getande riem is distributieriem --> 180.000 km. Geribde riem is de V-snaar.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door GolfL »

Jup, met riem bedoel ik distrubutieriem /getande riem.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door Verlengsnoer »

Dank jullie wel heren. Ik heb net een email opgesteld en verzonden richting VAG techniek. Ik zal HansSloot deze week ook even aanschrijven.

Ik zal blij zijn als ik van het geluid af ben... :twisted:
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door MkVI Nmgn »

Houd je hart maar vast want het is een aardige klus die flink wat knaken zal kosten
als je de riem vervangt is de waterpomp een MUST doe je dat niet kan je oude waterpomp bezwijken van de nieuwe spanning waardoor deze teveel druk krijgt op het lager omdat die de druk die hij nu heeft gewend is en van een nieuwe spanrol is deze aanzienlijk hoger daardoor krijgen de lagers van de waterpomp op hun donder en gaat deze dan snel kapot
dus het is tandriem vervangen waterpomp spanrollen, Doe je de waterpomp niet gaat deze zeker kapot
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door KlouxOne »

Verlengsnoer schreef:
KlouxOne schreef:Still unsolved :(

Auto staat weer bij de dealer hiervoor. als ze het weer niet weten ga ik naar een VW dealer om te kijken wat ze hier mee kunnen. vind het best dat hij rateld als het koud is. maar heb het nog nooit met andere auto;s gehad die ik reed. en zou graag een verklaring er voor willen
Hi KlouX je bericht is van 22 december. En ben je al wat wijzer geworden, is het geratel opgelost?
Bij mij is het zeker niet wat je hier hoort! dit is heel iets anders. maar goed je hebt de oplossing al ;) zal zo even reageren op je email!
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door Mackdennis »

Toch vraag ik me af of dit geluid van verlengsnoer.. De distributieriem is.
Mede omdat de universele garage er toen wat heeft ingevet/gespoten en het geluid een tijdje weg was.

Ff een reactie op het verhaal van tonnie dat met inspuiten van de multiriem de motor van tijd af kan gaan.
In mijn ogen kan een multi riem niet van tijd af.
Want deze hoeft er ook niet op een bepaalde stand op.
Wat dus wel met een distributie riem moet.

Toch zou ik wel met een redelijk spoed naar dit euvel laten kijken.
Want ondanks dat ik denk dat het niet de distributie snaar of spanrol is.
Kan ik het nu ook niet uitsluiten!!
En mocht de distributie snaar het begeven heb je een schade post van enkele duizenden euro's.

Dus mijn advies in deze is,of nu je multiriem met spanrol vervangen(is het goedkoopst)

Of gelijk alles in 1 keer; distributie en multi riem.. Waterpomp en span en gelijder rollen.(dit is uiteraard de beste oplossing!)

Kwam nog een mooie aanbieding tegen op het net.
Ff gekopieerd van het Seat forum.

Nu bij Vagtechniek: gratis waterpomp (twv 60,- euro) bij iedere distributieriemwissel.

De distributieriemwissel bestaat uit het vervangen van:
- Distributieriem
- Spanrol
- Looprol(len)
- Waterpomp
- Multiriem(en)

... door originele SEAT onderdelen met garantie. Vagtechniek is BOVAG erkend.

Prijzen zijn afhankelijk van het type motorisering en het type auto, hier enkele voorbeelden voor de meest gangbare modellen:

Distributieriem 1.9 TDI Verdeelpomp (90pk & 110pk) 545,- euro (nu: 485,- euro)
Distributieriem 1.9 TDI Pompverstuiver 465,- euro (nu: 405,- euro)
Distributieriem 2.0 TDI Pompverstuiver 515,- euro (nu: 465,- euro)
Distributieriem 1.8 20VT 435,- euro (nu: 375,- euro)
Distributieriem 2.0 TFSI 505,- euro (nu: 445,- euro)


Alle prijzen zijn incl BTW, wij gebruiken uitsluitend originele SEAT onderdelen bij onderhoud en reparaties.

Vragen en specifieke prijsopgaves via e-mail: info@vagtechniek.nl, vermeld voor een snelle reactie het chassisnr van de auto. Altijd binnen een halve dag reactie!

Deze actie is geldig tot einde van dit jaar.

http://www.vagtechniek.nl

http://www.vagtechniek.nl/images/maanda ... ibutie.jpg
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door Mackdennis »

Wederom ter vergelijk met een andere vag specialist een nette prijs die vag techniek.

Zie hier prijs van het zelfde maar dan Audi A3 van de site van hartog.

Klein onderhoud elke 15.000km. 119,- (non-voi)
Longlife-service (VOI)
4 cilinder benzine 169,-
4 cilinder diesel 179,-
6 cilinder benzine 259,-
Groot onderhoud inclusief bougies , luchtfilter, brandstoffilter en interieurluchtfilter indien aanwezig. Elke 60.000 km. 399,- 6 cilinder 499,-
Distributieriemset, inc. multiribriem(en)en waterpomp vervangen benzine 695,- diesel 595,-
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door MkVI Nmgn »

Zoals ik zei houd je hart maar vast :-)
En ik dacht dat zijn tandriem in gevet was omdat die het over waterpomp had en die loopt toch echt over de tandriem en als die in gespoten word kan die wel degelijk gaan slippen en kost het je kleppen en de rest
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door Mackdennis »

Nou ja zolang je spanner het nog doet zal ook een ingevette distributie riem niet slippen.
Daarom
Zitten die tanden erop.. Neemt niet weg dat het heen slim idee zou zijn om welke snaar dan ook in te spuiten/vetten.
Ben het wel met je eens dat als je bv een paar tanden van je riem kwijt bent dat ie van tijd af schiet,
En dat dat tot hele ernstige motor schade kan leiden!

Kwa bedrag vind ik persoonlijk 450e voor allebij de riemen en alle span rollen en waterpomp+ montage.
Wel mee vallen.
Helemaal als je het vergelijkt met de concurrentie.. Heb ik het nog niet eens over een vw dealer prijs.
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Ratelend geluid bij koude motor.

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik was een stuk minder kwijt maar herinder me wel dat het 4 uur werk was
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten