Opwarmtijd water tot 90 graden
Re: Opwarmtijd water tot 90 graden
Ik laat ook even weten wat mijn garage vrijdag zegt...
VW Golf GTI DSG MKVII
Voorheen :
Passat B7 1.4 TSI DSG Variant
VW Golf GTI DSG MKV
Saab Aero 9.5

Voorheen :
VW Golf GTI DSG MKV

Saab Aero 9.5
- theo
- Global Moderator
- Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Ja kan beter naar de olietemperatuur kijken dan naar die van het water. Als de watertemp. niet te hoog is maakt het mij niet veel uit hoe warm het is of hoe lang het duurt.
Als de olie maar goed op temperatuur is..
Maar het blijft wel vreemd die "opwarm" verschillen...
Als de olie maar goed op temperatuur is..
Maar het blijft wel vreemd die "opwarm" verschillen...
De temp. meter bij de 2.0tfsi's duurt iderdaad relatief lang tot deze 90 graden bereikt.
Zeker als het weer rond het vriespunt komt (zoals nu) duurt het eventjes.
Bij mijzelf duurt het nu sowieso zeker minstens rond de 10-15 minuten (begin met wat stadsverkeer en rij na zeg 8 minuten de snelweg op naar werk)
Dit is volstrekt normaal.
(De temperatuurmeter van mijn Audi TT 1.8t bereikt al veel eerder de 90 graden en zo ook vele Golfjes 5/6 en Transporters 5/6 1.6 en 2.0 tdi's waar ik in rij)
De temperatuurmeter is echter zo gemaakt dat deze zichzelf STABILISEERT rond de 90 graden.
Dus als deze temperatuur eenmaal bereikt is, dan wordt deze hier kunstmatig op gehouden (althans het analoge metertje dan).
Dit is gedaan om bestuurders niet 'bang' te maken als ze bijv van stadsverkeer de snelweg op gaan en door rijwind de temp weer daalt.
Een verschil van -5 tot +5 graden tov de 90 graden is zo bereikt. Als de meter hier echter telkens tussen zou schommelen, dan zouden er een hoop mensen in paniek raken en naar de dealers gaan.
Dit is dus bewust gedaan...
Mensen die echter aangeven dat hun motor nog geen 90 graden heeft bereikt na 30 minuten gemiddeld stads/snelwegverkeer rijden lijkt me echter niet in orde...
En voor mensen die wel aan de 90 graden komen in stadsverkeer, maar op snelwegen zien dat temperaturen zakken tot 70 tot 80 graden, daar blijft de thermostaat dus altijd open staan, waardoor het systeem, icm koude rijwind, (te) koud wordt. Dat hoort dus ook niet.
Zeker als het weer rond het vriespunt komt (zoals nu) duurt het eventjes.
Bij mijzelf duurt het nu sowieso zeker minstens rond de 10-15 minuten (begin met wat stadsverkeer en rij na zeg 8 minuten de snelweg op naar werk)
Dit is volstrekt normaal.
(De temperatuurmeter van mijn Audi TT 1.8t bereikt al veel eerder de 90 graden en zo ook vele Golfjes 5/6 en Transporters 5/6 1.6 en 2.0 tdi's waar ik in rij)
De temperatuurmeter is echter zo gemaakt dat deze zichzelf STABILISEERT rond de 90 graden.
Dus als deze temperatuur eenmaal bereikt is, dan wordt deze hier kunstmatig op gehouden (althans het analoge metertje dan).
Dit is gedaan om bestuurders niet 'bang' te maken als ze bijv van stadsverkeer de snelweg op gaan en door rijwind de temp weer daalt.
Een verschil van -5 tot +5 graden tov de 90 graden is zo bereikt. Als de meter hier echter telkens tussen zou schommelen, dan zouden er een hoop mensen in paniek raken en naar de dealers gaan.
Mensen die echter aangeven dat hun motor nog geen 90 graden heeft bereikt na 30 minuten gemiddeld stads/snelwegverkeer rijden lijkt me echter niet in orde...
En voor mensen die wel aan de 90 graden komen in stadsverkeer, maar op snelwegen zien dat temperaturen zakken tot 70 tot 80 graden, daar blijft de thermostaat dus altijd open staan, waardoor het systeem, icm koude rijwind, (te) koud wordt. Dat hoort dus ook niet.
precies, bij mij duurt het dus wel 45 minuten tot meter 90 graden bereikt in de stad, en nu op de snelweg met de kou ongeveer 70 graden, terwijl de thermostaat net vervangen is!
VW Golf GTI DSG MKVII
Voorheen :
VW Golf GTI DSG MKV
Saab Aero 9.5

Voorheen :
VW Golf GTI DSG MKV

Saab Aero 9.5
Nog nooit van gehoord, laat staan meegemaakt.Timvgti schreef:.......

De duur voor het bereiken van de bedrijfstemperatuur is zeer sterk afhankelijk van de begintemperatuur en de omgevingstemperatuur. GTI is binnen 12 minuten op bedrijfstemperatuur van 87 graden Celsius. De analoge meter staat dan in het midden, hetgeen duidt op 90 graden celsius. Dit is te wijten aan de onnauwkeurigheid van de analoge meter, niet aan stabilisatie (?). Binnen 12 minuten op bedrijfstemperatuur met een uitgangstemperatuur van - 8,8 graden Celsius en een buitentemperatuur van -5,5 graden Celsius. E.e.a. gemeten met de digitale Kufatec E-MFA.
Bij de GTI daarentegen loopt de bedrijfstemperatuur (water temperatuur) tijdens een rustige rit niet omlaag. Deze blijft constant 87 graden Celsius. Ook bij een snelle rit loopt die temperatuur niet omhoog. De koeling van de water temperatuur wordt geregeld door de thermostaat, rijwindkoeling, ventilatorkoeling en doorstroomsnelheid van het water.
In tegenstelling tot onze Variant die nu bij dit koude weer wel een daling van de watertemperatuur laat zien. (op zijn analoge meter). Bij een rustige rit, weinig tot geen motorbelasting (bergaf over een grotere afstand), daalt de temperatuurmeter tot geschatte 80 graden Celsius (analoge meter). Bij motorbelasting stijgt deze meteen weer tot 90 graden celsius. De motor van de variant (1800 cc) ligt zeer vrij zonder enige 'ombouw' in het vooronder. Rijwind heeft daar alle speling en er is weinig bescherming.
VW info (staat al op diverse plaatsen op dit forum):

Laatst gewijzigd door wehoo op 02 feb 2012, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Wehoo.

Zojuist gemeten: bij -4.5 graden Celsius, na 20minuten de 90 graden op meter bereikt.
Dit was een rit van 22kilometer waarbij ik na zeg 3 minuten al snelweg op reed. Daar continu 100km/u reed zo'n 19kilometer lang.
Dan duurt het dus wel ff eer de temp bereikt is.
Met meer stadsverkeer/verkeerslichten/optrekken is hij met dit koude weer in <15 min wel warm.
In zomer in <10 minuten.
Dit is normaal allemaal lijkt mij...
Dit was een rit van 22kilometer waarbij ik na zeg 3 minuten al snelweg op reed. Daar continu 100km/u reed zo'n 19kilometer lang.
Dan duurt het dus wel ff eer de temp bereikt is.
Met meer stadsverkeer/verkeerslichten/optrekken is hij met dit koude weer in <15 min wel warm.
In zomer in <10 minuten.
Dit is normaal allemaal lijkt mij...
En denk dat het ook wel uit maakt of je gelijk de kachel hoog zet. Dan gaat het beetje warmte dat vrij komt eerst het interieur in denk ik. Waardoor het vast nog langer duurt eer koelvloeistoftemp 90 graden heeft bereikt.
Anderen die nog ff hun tijden en omstandigheden van testen willen vermelden?
Feit is wel dat het volgens mij bij de 2.0tfsi's lang duurt eer 90 graden is bereikt maar als hij daar eenmaal is, mag hij niet meer zichtbaar zakken hoor. Ook op snelweg niet.
Anderen die nog ff hun tijden en omstandigheden van testen willen vermelden?
Feit is wel dat het volgens mij bij de 2.0tfsi's lang duurt eer 90 graden is bereikt maar als hij daar eenmaal is, mag hij niet meer zichtbaar zakken hoor. Ook op snelweg niet.
- Spuugemmer
- Type auto: MK1 GTI
Stabilisatie verhaal klopt wel redelijk zoals Tim het zegt. Water temp van 80 tot 100 (volgens mij zelfs 105) blijft de meter gewoon 90 aangeven. Is ook totaal niet boeiend. koelwater mag van mij ook 5 graden zijn!
Naar aanleiding van SMS van Tim ook even de proef op de som genomen. Net ritje van iets meer als 20 km achter de rug. eerste 3 km stadsverkeer. Daarna 15 km 80 km/u weg dus 100 km/u. daarna nog 3 kilometer stadsverkeer. Laatste kilometer was het koelwater 77 graden. Halverwege was het koelwater rond de 60 graden echter de olie was pas 34!!! Of wel dikke stroop!
Detail!! Wel eerst 3 minuten laten draaien voor vertrek anders is er met mijn auto totaal niet te rijden en slaat ie af. Das nogal lastig op te vangen met een dsg!
Naar aanleiding van SMS van Tim ook even de proef op de som genomen. Net ritje van iets meer als 20 km achter de rug. eerste 3 km stadsverkeer. Daarna 15 km 80 km/u weg dus 100 km/u. daarna nog 3 kilometer stadsverkeer. Laatste kilometer was het koelwater 77 graden. Halverwege was het koelwater rond de 60 graden echter de olie was pas 34!!! Of wel dikke stroop!
Detail!! Wel eerst 3 minuten laten draaien voor vertrek anders is er met mijn auto totaal niet te rijden en slaat ie af. Das nogal lastig op te vangen met een dsg!
Golf MK1 GTI
Met emfa gemeten? Watertemp varieert hier amper, hooguit 1 a 2 graden, op emfa, ongeacht de belasting.Spuugemmer schreef:Stabilisatie verhaal klopt wel redelijk zoals Tim het zegt. Water temp van 80 tot 100 (volgens mij zelfs 105) blijft de meter gewoon 90 aangeven. Is ook totaal niet boeiend. koelwater mag van mij ook 5 graden zijn!
Gr. Wehoo.

ToF dat je nav mijn sms ook even bij jezelf hebt gemeten. Thanks.Spuugemmer schreef:Stabilisatie verhaal klopt wel redelijk zoals Tim het zegt. Water temp van 80 tot 100 (volgens mij zelfs 105) blijft de meter gewoon 90 aangeven. Is ook totaal niet boeiend. koelwater mag van mij ook 5 graden zijn!
Geheel normaal dus dat het met dit koude weer behoorlijk lang (lees sowieso meer dan 15 minuten) duurt eer koelwater om en nabij de 90 graden bereikt.
En wat Chris ook zegt: is helemaal niet zo belangrijk als de olietemp. Die duurt nóg langer en die temp is veel belangrijker.
Standkacheltje iemand?

Zojuist van huis naar mijn werk (om 05:45 uur, pffff wat vroeg) weer even getest en wat leuks bevonden:
't was -9 graden celcius.
Ik heb de kachel op OFF gezet (na eerst heel even de ac/blower op de voorruit gehad te hebben om te ontwasemen en mijn ramen te krabben).
De hele weg dus zonder verwarming gereden (mijn stoelverwarming wel lekker op stand 5).
Vanaf mijn huis zeg maar 3 minuutjes bebouwde kom richting snelweg, daarna snelweg op richting werk, 120km/u.
na 6 minuutjes bereikte de koelvloeistoftemperatuur al de 90 graden op de analoge wijzer!!!
Dit is dus een stuk sneller, omdat het kleine beetje warmte niet eerst gebruikt hoefde te worden om het interieur op te warmen.
Grappig...
(en logisch)
't was -9 graden celcius.
Ik heb de kachel op OFF gezet (na eerst heel even de ac/blower op de voorruit gehad te hebben om te ontwasemen en mijn ramen te krabben).
De hele weg dus zonder verwarming gereden (mijn stoelverwarming wel lekker op stand 5).
Vanaf mijn huis zeg maar 3 minuutjes bebouwde kom richting snelweg, daarna snelweg op richting werk, 120km/u.
na 6 minuutjes bereikte de koelvloeistoftemperatuur al de 90 graden op de analoge wijzer!!!
Dit is dus een stuk sneller, omdat het kleine beetje warmte niet eerst gebruikt hoefde te worden om het interieur op te warmen.
Grappig...
(en logisch)
- Spuugemmer
Ja afgelezen van de e-mfa. Maar je moet hem dan toch eens wat meer belasten! Nee onzin ik geloof best dat een standaard GTI (of met chip) niet zoveel schommelt in temperatuur. Is ook meer dan simpel te verklaren. de energie die naar de motor gaat wordt verdeeld in 33% uitlaatgassen, 33% naar de krukas en 33% temperatuur. Dus energie voor 250 pk op de krukas heeft minder warmte afgifte dan ruim 400 pk naar de krukas. Hierdoor zal het koelssyteem ook veel zwaarder benut worden. overigens met deze buiten temperaturen zalt de schommeling wel mee maar das denk ik niet zo raar!wehoo schreef:Met emfa gemeten? Watertemp varieert hier amper, hooguit 1 a 2 graden, op emfa, ongeacht de belasting.Spuugemmer schreef:Stabilisatie verhaal klopt wel redelijk zoals Tim het zegt. Water temp van 80 tot 100 (volgens mij zelfs 105) blijft de meter gewoon 90 aangeven. Is ook totaal niet boeiend. koelwater mag van mij ook 5 graden zijn!
Golf MK1 GTI
Op 6 km afstand van de Duitse autosnelweg; met veel gedeelten zonder snelheidsbeperking. Aral 102 naast de deur. Geloof maar dat ie flink belast wordt. (ik zit niet in de rampstad waar men al blij is als men 130 km/u mag rijden, hetgeen bijna nooit kan vanwege het fileleed.) Bij een zwaardere belasting (lees: flink hoger pk-getal) zal de koeling (moeten) worden aangepast, maar dit betreft dan voornamelijk de oliekoeling.Spuugemmer schreef:....Ja afgelezen van de e-mfa. Maar je moet hem dan toch eens wat meer belasten! Nee onzin ik geloof best dat een standaard GTI (of met chip) niet zoveel schommelt in temperatuur. Is ook meer dan simpel te verklaren. de energie die naar de motor gaat wordt verdeeld in 33% uitlaatgassen, 33% naar de krukas en 33% temperatuur. Dus energie voor 250 pk op de krukas heeft minder warmte afgifte dan ruim 400 pk naar de krukas. Hierdoor zal het koelssyteem ook veel zwaarder benut worden. overigens met deze buiten temperaturen zalt de schommeling wel mee maar das denk ik niet zo raar!
Vanochtend met verwarming op 21,5 graden en buitentemp. van -12 graden (het zonnige zuiden des lands), in 20 minuten op 87 graden (water). En dat met rustig rijden op 80 km-weg.
Gr. Wehoo.

- Spuugemmer
Aangezien er gebruik wordt gemaakt van een warmtewisselaar zullen olie en koelwater van elkaar afhankelijk zijn qua waarde. Je zal dan de systemen moeten ontkoppelen. Maar dan ook gelijk de koeling van de DSG (mits deze aanwezig)...
Golf MK1 GTI
ze hebben vandaag ook de sensor in de thermostaat vervangen, zal morgen na koude start is kijken hoe het nu gaat...
VW Golf GTI DSG MKVII
Voorheen :
VW Golf GTI DSG MKV
Saab Aero 9.5

Voorheen :
VW Golf GTI DSG MKV

Saab Aero 9.5
Een stukje VW techniek:
(helaas in het Duits; vertalen moet de liefhebber maar zelf).
Kennfeldkühlung - am Beispiel von VW
Von der einwandfreien Kühlung des Motors hängt seine Leistungsfähigkeit mit ab.
Bei der thermostatgeregelten Kühlung bewegensich die Kühlmittel-Temperaturen im Teillastbereichvon 95°C bis 110°C und im Vollastbereich von 85°C bis 95°C (s. Grafik).

Daraus folgt:
• Höhere Temperaturen im Teillastbereich ergeben ein günstigeres Leistungsniveau, was sich auf Verbrauch und Schadstoffe im Abgas günstig auswirkt.
• Durch niedrigere Temperaturen im Vollastbereich erhöht sich die Leistung. Die angesaugte Luft wird weniger erwärmt, das führt zur Leistungssteigerung.
Die Entwicklung einer elektronisch geregelten Kühlung hatte somit das Ziel, die Betriebstemperatur des Motors je nach Lastzustand auf einen Sollwert zu regeln. Die wichtigsten Vorteile durch die Anpassung der Kühlmittel-Temperatur an den aktuellen Betriebszustand sind die Verbrauchsreduzierung im Teillastbereich und die Reduzierung der CO- und HC-Rohemissionen.
Zur Verwirklichung dieser Ziele werden mit Hilfe von Kennfeldern, die im Motorsteuergerät abgelegt sind, sowie über ein elektrisch zu beheizendes Thermostat und über verschiedene Kühlerlüfterstufen eine optimale Betriebstemperatur geregelt. Die Kühlung kann so im gesamten Leistungs- und Lastzustand des Motors angepasst werden.

Funktion des Thermostaten
Der Dehnstoff-Thermostat ist ständig vom Kühlmittel umgeben. Das Wachselement regelt unbeheizt wie bisher, d.h. über die Kühlmittel-Temperatur wird das Wachs flüssig und dehnt sich aus. Diese Ausdehnung bewirkt einen Hub am Hubstift. Dies erfolgt also im Normalfall ohne Bestromung. Bei der Kennfeldkühlung ist im Wachselement ein Heizwiderstand eingebettet. Wenn dieser bestromt wird, erwärmt er das Wachselement zusätzlich und die Verstellung erfolgt nun nicht mehr allein in Abhängigkeit von der Kühlmittel-Temperatur, sondern so, wie das vom Motorsteuergerät nach Kennfeld vorgegeben wird.
Bei Volllast des Motors ist eine große Kühlleistung erforderlich. Das Thermostat wird bestromt und öffnet daraufhin den Rücklauf vom Kühler. Gleichzeitig wird der kleine Kühlkreislauf zur Kühlmittelpumpe vom kleinen Ventilteller geschlossen. Die Kühlmittelpumpe drückt das Kühlmittel nach Austritt aus dem Zylinderkopf direkt über die obere Ebene zum Kühler. Das Kühlmittel kommt gekühlt vom Kühler in die untere Ebene zurück und wird von der Kühlmittelpumpe erneut angesaugt. Es sind auch Zwischenstufen möglich. Ein gewisser Teil des Kühlmittels läuft dann im großen, ein weiterer Teil im kleinen Kühlkreislauf um.

(helaas in het Duits; vertalen moet de liefhebber maar zelf).
Kennfeldkühlung - am Beispiel von VW
Von der einwandfreien Kühlung des Motors hängt seine Leistungsfähigkeit mit ab.
Bei der thermostatgeregelten Kühlung bewegensich die Kühlmittel-Temperaturen im Teillastbereichvon 95°C bis 110°C und im Vollastbereich von 85°C bis 95°C (s. Grafik).

Daraus folgt:
• Höhere Temperaturen im Teillastbereich ergeben ein günstigeres Leistungsniveau, was sich auf Verbrauch und Schadstoffe im Abgas günstig auswirkt.
• Durch niedrigere Temperaturen im Vollastbereich erhöht sich die Leistung. Die angesaugte Luft wird weniger erwärmt, das führt zur Leistungssteigerung.
Die Entwicklung einer elektronisch geregelten Kühlung hatte somit das Ziel, die Betriebstemperatur des Motors je nach Lastzustand auf einen Sollwert zu regeln. Die wichtigsten Vorteile durch die Anpassung der Kühlmittel-Temperatur an den aktuellen Betriebszustand sind die Verbrauchsreduzierung im Teillastbereich und die Reduzierung der CO- und HC-Rohemissionen.
Zur Verwirklichung dieser Ziele werden mit Hilfe von Kennfeldern, die im Motorsteuergerät abgelegt sind, sowie über ein elektrisch zu beheizendes Thermostat und über verschiedene Kühlerlüfterstufen eine optimale Betriebstemperatur geregelt. Die Kühlung kann so im gesamten Leistungs- und Lastzustand des Motors angepasst werden.

Funktion des Thermostaten
Der Dehnstoff-Thermostat ist ständig vom Kühlmittel umgeben. Das Wachselement regelt unbeheizt wie bisher, d.h. über die Kühlmittel-Temperatur wird das Wachs flüssig und dehnt sich aus. Diese Ausdehnung bewirkt einen Hub am Hubstift. Dies erfolgt also im Normalfall ohne Bestromung. Bei der Kennfeldkühlung ist im Wachselement ein Heizwiderstand eingebettet. Wenn dieser bestromt wird, erwärmt er das Wachselement zusätzlich und die Verstellung erfolgt nun nicht mehr allein in Abhängigkeit von der Kühlmittel-Temperatur, sondern so, wie das vom Motorsteuergerät nach Kennfeld vorgegeben wird.
Bei Volllast des Motors ist eine große Kühlleistung erforderlich. Das Thermostat wird bestromt und öffnet daraufhin den Rücklauf vom Kühler. Gleichzeitig wird der kleine Kühlkreislauf zur Kühlmittelpumpe vom kleinen Ventilteller geschlossen. Die Kühlmittelpumpe drückt das Kühlmittel nach Austritt aus dem Zylinderkopf direkt über die obere Ebene zum Kühler. Das Kühlmittel kommt gekühlt vom Kühler in die untere Ebene zurück und wird von der Kühlmittelpumpe erneut angesaugt. Es sind auch Zwischenstufen möglich. Ein gewisser Teil des Kühlmittels läuft dann im großen, ein weiterer Teil im kleinen Kühlkreislauf um.

Gr. Wehoo.

- Spuugemmer
Ik snap het idee erachter. Maar de werking ervan is in mijn geval ver te zoeken!
Golf MK1 GTI
- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
en verholpen?ze hebben vandaag ook de sensor in de thermostaat vervangen, zal morgen na koude start is kijken hoe het nu gaat...
Dit is bij mij het resultaat na 56Min & 41 KM

Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
@tonnie024.
Als je nu de motor gaat belasten. "op zijn staart trapt", loopt dan de watertemp. omhoog? Tot hoever?
Wat je laat zien op je afbeeldingen, komt bij mij niet voor. Zoals al in dit topic, door verschillende personen wordt aangegeven, bereikt de GTI zijn watertemp. na ongeveer 12-20 minuten. Ook bij deze buitentemperaturen.
Als je nu de motor gaat belasten. "op zijn staart trapt", loopt dan de watertemp. omhoog? Tot hoever?
Wat je laat zien op je afbeeldingen, komt bij mij niet voor. Zoals al in dit topic, door verschillende personen wordt aangegeven, bereikt de GTI zijn watertemp. na ongeveer 12-20 minuten. Ook bij deze buitentemperaturen.
Gr. Wehoo.

- MkVI Nmgn
Grootse gedeelte van deze km's was snelweg ongeveer 110/160kmph gereden daarna laatste 5min reed ik in de bebouwde kom 60kmph ongeveer. Maar als ik bijvoorbeeld op de snelweg rijd loopt die wat op rijd ik daarna 3min rustig rijd zakt die iets en als ik dan weer wat harder rijd loopt die weer op en dan komt die niet veel hoger als dit.
Groetjes Tonnie
Klinkt toch raar/niet kloppend Tonnie.
Ik zojuist 60km gereden. Waarvan grootste deel snelweg. Loopt in max zeg 20 minuten op tot de behorende 90 graden en blijft hier vervolgens netjes ten allen tijde staan. Zowel bebouwde kom als autowegen. Zo hoort het ook lijkt mij. Is met alle andere voertuigen waarmee ik rij hetzelfde. Sommigen zijn alleen wat vlotter warm dan onze 2.0tfsi's.
Ik zojuist 60km gereden. Waarvan grootste deel snelweg. Loopt in max zeg 20 minuten op tot de behorende 90 graden en blijft hier vervolgens netjes ten allen tijde staan. Zowel bebouwde kom als autowegen. Zo hoort het ook lijkt mij. Is met alle andere voertuigen waarmee ik rij hetzelfde. Sommigen zijn alleen wat vlotter warm dan onze 2.0tfsi's.
- MkVI Nmgn
Ik vind het zelf ook heel raar,
al helemaal omdat ik G83 sensor vervangen heb en waterpomphuis.
Groetjes Tonnie
-
- Type auto: Golf MK5 GTI
Ikzelf heb verder ook gn idee wat de oplossing zou zijn.
Bij mezelf ook eens gecheckt, na 14 min rustig rijden 90° bereikt op analoge meter. (in deze kou)
Succes met het zoeken naar de oplossing!
GR
Bij mezelf ook eens gecheckt, na 14 min rustig rijden 90° bereikt op analoge meter. (in deze kou)
Succes met het zoeken naar de oplossing!
GR
V GTI 5D LEDER 18"KARTHOUM / 19"Talladega / 18"OZ ST*LM
- Verlengsnoer
Heb je nog contact opgenomen met meneer sloot? Je zou ook vagtechniek kunnen Bellen. Als ik mij niet vergis moet je naar Martin vragen...
tonnie024 schreef:Ik vind het zelf ook heel raar,
- MkVI Nmgn
Verlengsnoer schreef:Heb je nog contact opgenomen met meneer sloot? Je zou ook vagtechniek kunnen Bellen. Als ik mij niet vergis moet je naar Martin vragen...
tonnie024 schreef:Ik vind het zelf ook heel raar,
Ik had meneer sloot een mail gestuurd maar vernam dat die erg druk was van een mede forumer dus ik wacht even geduldig af anders plan ik de auto in en laat ik de thermostaat na kijken anders vervangen onder garantie weet het anders ook niet zal wel heel appart zijn als een nieuwe thermostaat kapot is maar zeg nooit nooit
Groetjes Tonnie