Pagina 2 van 3

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 14 okt 2012, 20:54
door NICO!
Hoorde het via via, hoop dat ze hier niet meelezen. Was het echt helemaal kapot?

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 14 okt 2012, 21:07
door staffpride
Ja ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat de daadwerkelijke oorzaak van het probleem is?

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 15 okt 2012, 01:06
door Race Eend
Kettingspanner defect/problemen.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 15 okt 2012, 06:43
door staffpride
Ja ok, maar waar ik dan nieuwsgierig naar ben is of de kettingspanner van het blok is losgebroken, wat wel eens gezegd wordt (preventief niks aan te doen dus) of zit het probleem in de spanner zelf ? (preventief vervangen voor een nieuwe "betere" kettingspanner)

Ik hoor/lees nou ondertussen zoveel verschillende verhalen over het probleem, maar de daadwerkelijke oorzaak van het probleem blijft vaag

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 16 okt 2012, 07:48
door Race Eend
Durf ik niet te zeggen, auto moest nog uit elkaar, maar moest eerst origineel en daarna naar de dealer voor garantie.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 02 dec 2012, 09:25
door golfruud
Ik denk dat al dat gechip ook wel een extra reden is dat al die kettingen (spanners) kapot gaan. :?:
Als ik zie dat sommige bijna 100 pk extra hebben, kan dat volgens mij niet echt goed zijn voor de motor en andere onderdelen van je auto. ;)

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 02 dec 2012, 16:52
door Race Eend
golfruud schreef:Ik denk dat al dat gechip ook wel een extra reden is dat al die kettingen (spanners) kapot gaan. :?:
Als ik zie dat sommige bijna 100 pk extra hebben, kan dat volgens mij niet echt goed zijn voor de motor en andere onderdelen van je auto. ;)
Ruud, voor je wat schreeuwt, lees je eerst even in, in de materie. Dit slaat nl nergens op wat je nu zegt.

De ketting van je motor hoeft niet meer krachten te verwerken. Deze loopt gewoon met het toerental vd motor mee. Je wagen maakt getuned niet meer toeren dan origineel, je ketting hoeft dus ook niet meer krachten te verwerken.

Hebben we het over een turbo of koppeling, dan mag je naar tuning wijzen. Maar goed ik ken niemand hier op het forum die de turbo kapot heeft gehad. Hoogstens af en toe wat slippende koppelingen als er 100pk bij komt, maar dat hoort er een beetje bij, als je harder optrekt dan zijn je banden ook eerder versleten.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 02 dec 2012, 20:03
door Er32k
Ik heb de laatste tijd ook veel gelezen over dit probleem en vind dat VW dit erg slecht oplost.Na de problemen die de 3.2 motoren gaven in de golf 4 en 5 en audi m.b.t. de distri-kettingen snap ik eigenlijk niet dat ze bij de TSI motoren toch weer voor een ketting zijn gegaan.Ondanks dat er met m'n Golf V R32 niks gebeurt is was ik er wel erg bang voor als je de verhalen zo leest.Als je op 'steuerkette' zoekt kom je een hoop narigheid tegen bij de Golf 6 GTI en dan lees je ook dat Audi een betere coulance regeling hanteert dan VW.Ik was op zoek naar een leuke 6 GTI maar durf het toch niet echt aan...misschien als er een bevestiging komt dat het bij andere bouwjaren(dan 2009 en 2010)niet meer voorkomt en opgelost is.Voor mijn gevoel zou een ketting een motor-leven lang mee moeten kunnen gaan en niet om de 100.000 a 150.000 km vervangen moeten worden,dan verkoop je naar mijn mening een slecht product en zou een riem beter geweest zijn.

Greetz Erik.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 02 dec 2012, 23:23
door Race Eend
Tja VW kan al jaren geen kettingen maken inderdaad. Bij de V5 en V6 motoren was het vaak bij 1.5 tot 2 ton mis, alhoewel die vaak eerst duidelijke bijgeluiden gingen maken en motorschade vaak wel mee viel (gewoon een dure ketting reparatie). Dat ze nu bij de TSI motoren al regelmatig bij 50.000km kapot gaan is wel dramatisch inderdaad. Je zou bijna verlangen dat het geheel vervangen werd (met de nieuwste part nr's) bij aanschaf van de wagen.

Bij de golf 5 gti en golf 6 R20 met distributie zie je NOOOIT dergelijke problemen, mits je de riem maar tijdig vervangt.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 09:26
door Gengar
Race Eend schreef:Tja VW kan al jaren geen kettingen maken inderdaad. Bij de V5 en V6 motoren was het vaak bij 1.5 tot 2 ton mis, alhoewel die vaak eerst duidelijke bijgeluiden gingen maken en motorschade vaak wel mee viel (gewoon een dure ketting reparatie). Dat ze nu bij de TSI motoren al regelmatig bij 50.000km kapot gaan is wel dramatisch inderdaad. Je zou bijna verlangen dat het geheel vervangen werd (met de nieuwste part nr's) bij aanschaf van de wagen.

Bij de golf 5 gti en golf 6 R20 met distributie zie je NOOOIT dergelijke problemen, mits je de riem maar tijdig vervangt.
Hey Race Eend, Ik ken je nog van Seat-online, maar een vraagje. Moet ik me zorgen om maken van de ketting in mijn Golf 6 gti? Ik lees soms wel berichten, maar de ene zegt wel, en de andere zegt van niet.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 09:42
door bzb
Bij types van voor oktober 2010 volgens mij wel

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 10:19
door Gengar
bzb schreef:Bij types van voor oktober 2010 volgens mij wel
Oh jee, de mijne is van september 2010 :shock:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 14:24
door golfruud
Race Eend schreef:
golfruud schreef:Ik denk dat al dat gechip ook wel een extra reden is dat al die kettingen (spanners) kapot gaan. :?:
Als ik zie dat sommige bijna 100 pk extra hebben, kan dat volgens mij niet echt goed zijn voor de motor en andere onderdelen van je auto. ;)
Ruud, voor je wat schreeuwt, lees je eerst even in, in de materie. Dit slaat nl nergens op wat je nu zegt.

De ketting van je motor hoeft niet meer krachten te verwerken. Deze loopt gewoon met het toerental vd motor mee. Je wagen maakt getuned niet meer toeren dan origineel, je ketting hoeft dus ook niet meer krachten te verwerken.

Hebben we het over een turbo of koppeling, dan mag je naar tuning wijzen. Maar goed ik ken niemand hier op het forum die de turbo kapot heeft gehad. Hoogstens af en toe wat slippende koppelingen als er 100pk bij komt, maar dat hoort er een beetje bij, als je harder optrekt dan zijn je banden ook eerder versleten.

Dat schreeuwen valt wel mee ;)
Als het dan niet erg is dat een auto een chip tuning heeft gehad, waarom tunen jullie alle auto's dan terug voor hij naar de VW dealer terug gaat ?? :oops:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 14:28
door Race Eend
golfruud schreef:
Dat schreeuwen valt wel mee ;)
Als het dan niet erg is dat een auto een chip tuning heeft gehad, waarom tunen jullie alle auto's dan terug voor hij naar de VW dealer terug gaat ?? :oops:
Lijkt me vrij logisch. Als je importeur weet te vinden dat de auto getuned is, dan wijst hij de garantie op de motor af. Ook al is het iets wat op elk model stuk zou gaan.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 14:32
door golfruud
Race Eend schreef:
golfruud schreef:
Dat schreeuwen valt wel mee ;)
Als het dan niet erg is dat een auto een chip tuning heeft gehad, waarom tunen jullie alle auto's dan terug voor hij naar de VW dealer terug gaat ?? :oops:
Lijkt me vrij logisch. Als je importeur weet te vinden dat de auto getuned is, dan wijst hij de garantie op de motor af. Ook al is het iets wat op elk model stuk zou gaan.
Klopt, dat zal niet voor niets zijn, dat de garantie dan vervalt.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 14:53
door Race Eend
Natuurlijk, als men niet hoeft uit te keren, dan kost het ze geen cent, net als een verzekeringsmaatschappij , die zullen er ook alles aan doen om vaak niet te hoeven uitkeren.

Het is ook logisch dat de importeur garantie afwijst als je de wagen laat tunen, een importeur kan geen verschil maken tussen een goede tuner en 1 die er geen kaas van heeft gegeten.

Daarom kun je de wagen al heel wat jaartjes via ABT laten tunen, dan blijft je garantie bestaan (de tuning van ABT is echter een vast programma wat niet altijd bij elke individuele auto zo mooi aan sluit).

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 15:21
door golfruud
Race Eend schreef:Natuurlijk, als men niet hoeft uit te keren, dan kost het ze geen cent, net als een verzekeringsmaatschappij , die zullen er ook alles aan doen om vaak niet te hoeven uitkeren.

Het is ook logisch dat de importeur garantie afwijst als je de wagen laat tunen, een importeur kan geen verschil maken tussen een goede tuner en 1 die er geen kaas van heeft gegeten.

Daarom kun je de wagen al heel wat jaartjes via ABT laten tunen, dan blijft je garantie bestaan (de tuning van ABT is echter een vast programma wat niet altijd bij elke individuele auto zo mooi aan sluit).
Ik begrijp het. Heeft JD er nooit aan gedacht om garantie te geven tegen een bepaalde vergoeding ?

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 17:57
door Race Eend
golfruud schreef:
Ik begrijp het. Heeft JD er nooit aan gedacht om garantie te geven tegen een bepaalde vergoeding ?
Heb je enig idee hoeveel zo'n reparatie kost als er een ketting knapt?

Ik schat snel een tuning of 6. (4500-5000 euro)

Kortom, je moet het echt gaan verzekeren. Dat is mogelijk via target-automotive. Maar kost snel 600 euro extra. Als een klant dat bereid is extra te betalen, dan is dit een mogelijkheid.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 18:33
door RL1975
Vw heeft bij de TSI motoren in de golf 7, de ketting vervangen voor een distributieriem! Geloof eerste controle rond de 300.000 km! :shock:

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 19:40
door NICO!
Waarom denk je dat Abt zo duur is met tuning? Daar zit die verzekeringspremie al in. Voor iedere 10 die niet kapot gaan, kan VW er 1 zonder bijkomende kosten repareren.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 20:19
door Er32k
Is het zeker dat de bouwjaren NA oktober 2010 geen last hebben van dit ketting probleem?Of is het zo dat deze auto's nog niet genoeg gedraaid hebben en het zo lijkt alsof er na oktober 2010 geen problemen meer zijn.Zijn er ook andere onderdelen(zoals kettingspanners)gemonteerd in de GTI 6 Na oktober 2010...zo ja,dan zou je zeggen dat VW het probleem erkent.

Greetz Erik.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 21:04
door HC1973
Er32k schreef:Is het zeker dat de bouwjaren NA oktober 2010 geen last hebben van dit ketting probleem?Of is het zo dat deze auto's nog niet genoeg gedraaid hebben en het zo lijkt alsof er na oktober 2010 geen problemen meer zijn.Zijn er ook andere onderdelen(zoals kettingspanners)gemonteerd in de GTI 6 Na oktober 2010...zo ja,dan zou je zeggen dat VW het probleem erkent.

Greetz Erik.
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Ben er een tijd terug nog proberen achter te komen via mijn dealer, maar die was op dat gebied niet scheutig met informatie. Immers aangeven dat bij de latere modellen van de GTI de ketting geen probleem meer is, is impliciet aangeven dat dit bij eerdere versies wel het geval is.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 03 dec 2012, 21:34
door bzb
voor zover ik weet, maar dat is allemaal maar van horen zeggen e.d. hebben ze de kettingspanner veranderd, ik lees veel over kalenderweek 45 waarin het gebeurt is. als iemand het hele verhaal weet graag is dat ook weer geklaard.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 04 dec 2012, 08:11
door Gengar
Het is allemaal leuk en aardig, maar ik begin me nu wel zorgen om te maken, betreft het ketting verhaal. De mijne gti is van september 2010, en heeft nu bijna 23000 km gelopen. Maar de plaatselijke dealer bij mij begint nu ook langzaam te twijvelen.

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.

Geplaatst: 04 dec 2012, 08:58
door bzb
Op de duitste fora staat een hoop info, in princiepe valt alles voor deze tijd in de risico groep al zijn er 'maar' 10 tallen defect op 10 duizenden motoren. Maar toch...