Pagina 3 van 4

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 19 mei 2012, 22:36
door wehoo
Golf VI GTI Adidas schreef:Autoweek schrijft wel heel weinig over de 1.8 en nog belangrijker (voor ons), de 2.0 TSI's. Buiten dat geeft Pon dus geen coulance op de 2.0 TSI mocht er een kettingprobleem ontstaan. Lekker dan...

Weet iemand trouwens hoe dat met een auto gaat die uit het buitenland komt (import op NL kenteken)? Gelden daarvoor dezelfde regels? Of kan Pon zeggen:"Deze auto is niet van ons, dus wij vergoeden niets".
Autoweek schrijft niets anders dan in Autobild wordt weergegeven. Soms aangepast aan de Nederlandse markt. Vaak halen ze de artikelen "letterlijk" uit Autobild. Maar dat is ook logisch want:

AutoWeek is een Nederlands tijdschrift over auto's dat tussen 1990 en 2001 werd uitgegeven door VNU, en sinds 2001 door het Finse Sanoma. AutoWeek wordt uitgegeven onder licentie van het Duitse AutoBild. In Nederland verscheen AutoWeek voor het eerst in 1990.

De coulanceregelingen worden door VW Wolfsburg AG gehanteerd/gemaakt. Pon, als importeur en tussenpersoon, voert deze alleen maar uit. Garantieafwikkeling verloopt via een VW-dealer. Valt de schade onder de coulanceregelingen, maakt het niet uit of je de auto bij de desbetreffende VW dealer hebt gekocht. Volkswagen eist wel dat alle onderhoudsbeurten volgens de voorschriften (serviceplan) zijn gedaan. Deze hoeven niet eens bij een VW dealer zijn gedaan, als het maar een erkende garage is en er originele VW onderdelen (= goedgekeurd door VW) zijn gebruikt.

6. Muss der Serviceplan wirklich lückenlos ausgefüllt sein? Ja, für Kulanzgewährung müssen die Inspektionen ordnungsgemäß durchgeführt sein.

7. Gibt es die Kulanz auch nach einer Inspektion in einer Fremdwerkstatt? Ja, die Kulanz kann im selben Umfang gewährt werden, sofern die in der Fremdwerkstatt durchgeführten Arbeiten ordnungsgemäß ausgeführt worden sind.

8. Die Reparatur wurde in einer Fremdwerkstatt durchgeführt. Wie sieht es mit der Kulanz aus? Kulanterweise erstattet Volkswagen auch den Kunden die Reparatur, die diese in einer Fremdwerkstatt durchführen ließen. Die Vertragswerkstätten werden für die Fremdrechnung einen Kulanzantrag stellen.

9. Was ist mit Kulanz bei einer Reparatur in einer Fremdwerkstatt ohne VW-Originalteile? Volkswagen-Originalteile sind genau auf das jeweilige Fahrzeug und den entsprechenden Typ abgestimmt. Dazu unterliegen die Teile auch den Qualitätskontrollen von Volkswagen. Deshalb erstatten wir in diesem Fall keine Kosten.

10. Gilt die Regelung nur für die Marke Volkswagen und nur in Deutschland? Die Kulanzregelung gilt weltweit und auch für die Konzernmarken Audi, Seat und Skoda.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 20 mei 2012, 05:51
door Golf VI GTI Adidas
Thanks Wehoo! :)

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 20 mei 2012, 13:16
door yal
Onze Skoda met 1,8 tsi motor met DSG7 kochten wij nieuw in 2010 , wat een drama auto.
Motor liep goed , de DSG veroorzaakte veel problemen.

Sinds januari brandde regelmatig het motorstoringslampje en hoorden wij een plokplok geluid na de koude start.
De kettingspanner was al vervangen en motorstoringslampje ging branden door een kapotte cel v/d accu (aldus de Skoda dealer).
Accu vervangen , brandde het lampje weer nu was het de schakeltunnel blabla.

Na meerdere keren met pech gestaan te hebben , is deze auto ingeruild voor een ander merk.
Achteraf maar goed ook , aangezien de berichten over de beroerde motoren de inruilprijzen zullen drukken.

Lekker bezig VW , met de oudere VW's is er een goede reputatie opgebouwd maar die gaat nu wel naar knoppen.

Grt yal

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 20 mei 2012, 15:13
door Vaillant
Waar ik benieuwd naar ben (en wat voor veel hier interessant is) ; als VW het probleem (er)kent dan zullen ze toch inmiddels maatregelen hebben getroffen en betere distributiekettingen monteren?

Is dat al gebeurd? En zo ja, voor welke type motoren en vanaf wanneer?

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 20 mei 2012, 15:22
door wehoo
Vaillant schreef:Waar ik benieuwd naar ben (en wat voor veel hier interessant is) ; als VW het probleem (er)kent dan zullen ze toch inmiddels maatregelen hebben getroffen en betere distributiekettingen monteren?

Is dat al gebeurd? En zo ja, voor welke type motoren en vanaf wanneer?
TSI-motoren vanaf MJ2012.
Werkplaatsactie: 15D8.
(2-kettingen)



Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 20 mei 2012, 17:48
door Vaillant
@wehoo: bedankt maar je antwoord is wat onduidelijk (voor mij dan).
Wat ik bedoel is; is er een bepaalde serie motoren waarbij dit probleem zich voor doet? Is het inmiddels verholpen?

En bedoel jij met je antwoord vanaf mj2012 is het probleem niet meer aan de orde. En voor de overige gevallen is er die werkplaatsactie?

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 20 mei 2012, 18:09
door wehoo
Vaillant schreef:@wehoo: bedankt maar je antwoord is wat onduidelijk (voor mij dan).
Wat ik bedoel is; is er een bepaalde serie motoren waarbij dit probleem zich voor doet? Is het inmiddels verholpen?

En bedoel jij met je antwoord vanaf mj2012 is het probleem niet meer aan de orde. En voor de overige gevallen is er die werkplaatsactie?
Volgens de media doet zich het kettingprobleem zich vooral voor bij de 1.2 en 1.4 tsi motoren. Maar er zijn ook berichten van 2.0 tsi-motoren. Specifieke informatie geeft VW hierover niet.
Vanaf modeljaar 2012 moet dit verholpen zijn. De voorlopers vallen dus onder de werkplaatsactie. Maar vanaf wanneer.......... Hierover behoudt VW zich het zwijgen.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 20 mei 2012, 21:27
door HC1973
@ wehoo: ik heb een gti modeljaar 2012 (afleverdatum juli 2011). De versie met de standaard led achterlichten en uitschakelbare esp. Zou dat betekenen dat bij mijn gti het ketting probleem af fabriek al verholpen is?

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 20 mei 2012, 21:37
door wehoo
HC1973 schreef:@ wehoo: ik heb een gti modeljaar 2012 (afleverdatum juli 2011). De versie met de standaard led achterlichten en uitschakelbare esp. Zou dat betekenen dat bij mijn gti het ketting probleem af fabriek al verholpen is?
Als VW al met de grootste terughoudendheid en voorzichtigheid hun zaken beantwoordt, zou ik hier als forumbezoeker absoluut geen duidelijk antwoord op durven geven. :lol: :lol: ;) Misschien deze vraag eens bij verschillende VW dealers neerleggen, ben benieuwd naar hun antwoorden. :roll:

Modeljaarwissel gebeurt bij VW in kalenderweek 22.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 20 mei 2012, 22:38
door HC1973
wehoo schreef:Misschien deze vraag eens bij verschillende VW dealers neerleggen, ben benieuwd naar hun antwoorden. :roll:

Modeljaarwissel gebeurt bij VW in kalenderweek 22.
Eind mei gaat de auto voor zijn 15.000 km beurt naar de dealer. Ik zal de vraag stellen en het antwoord hier ook posten.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 21 mei 2012, 11:53
door Vaillant
@Wehoo; bedankt.

@HC1973; ben heel benieuwd naar het antwoord van je dealer.... wat dat ook waard is in dit geval.

Het is toch eigenlijk waanzinnig dat er zo veel 'mist' rond dit onderwerp is? Zelfs met alle mediabelangstelling die er nu is zou je een beetje openheid van zaken verwachten. VW weet ongetwijfeld dondersgoed welke motoren en series met dit eventuele probleem te maken kunnen krijgen. Maar ja.....zal wel een te dure grap zijn om open kaart te spelen.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 21 mei 2012, 18:24
door wehoo
Vaillant schreef: Maar ja.....zal wel een te dure grap zijn om open kaart te spelen.
Niet alleen vanwege de herstelkosten, maar vooral vanwege de imago-schade. ;)
VW promoot juist bij het downsizen de 'lichtere' TSI-motoren.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 23 mei 2012, 20:50
door Grey Devil
Helaas ook mijn GTI`tje staat bij de garage i.v.m. met het bekende probleem. :?

Ging verleden week naar de dealer omdat via het rechter voorportier water naar binnen kwam en zich verzamelde op m`n rubbere matje. :?:
De man van de werkplaats begon zelf over het prefentief controleren van de motor. Ik zei `Man ik heb nergens last, geen rammeltje niks. Hij wilde de auto voor de zekerheid toch ff nakijken.

Maandagmorgen de auto weggebracht en vanmorgen te horen gekregen, dat er inderdaad problemen waren.
Nu worden er een aantal dingen aan/van/in?? de motor vervangen. Ook komt er een nieuwe distributieketting op en de kettingspanner(s) worden vernieuwd.
Hopelijk is de auto vrijdag klaar, maar dat legt eraan of de bestelde onderdelen op tijd binnen zijn, anders dinsdag.
Ach ik heb als leenauto nu een 1.2 bluemotion is wel lekker zuinig :evil:

Ben wel benieuwd wat er precies allemaal wordt vervangen, zodra ik meer weet post ik het hier.

Mvg,
Richard.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 23 mei 2012, 21:22
door Sciroccofrank
@ grey Devil , van welke bouwweek is je GTI ?

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 23 mei 2012, 22:42
door MkVI Nmgn
Is de lekkage wel gemaakt ? ;-)

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 23 mei 2012, 23:20
door Grey Devil
Sciroccofrank schreef:@ grey Devil , van welke bouwweek is je GTI ?
Auto is van 2010 en heeft 30000km gereden.
MKV Nmgn schreef:Is de lekkage wel gemaakt ? ;-)
:lol: :lol: Helemaal niet meer aangedacht, morgen nog ff na vragen

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 29 mei 2012, 19:36
door Vince82
Hoe zit dat nu dan bij de VI GTI? Wordt de ketting (incl spanners) preventief vervangen als een auto toevallig in de werkplaats is?
Zit dus nog in twijfel om zelf een VI aan te schaffen :P

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 29 mei 2012, 19:56
door wehoo
Vince82 schreef:Hoe zit dat nu dan bij de VI GTI? Wordt de ketting (incl spanners) preventief vervangen als een auto toevallig in de werkplaats is?
Zit dus nog in twijfel om zelf een VI aan te schaffen :P
Onlangs nog met de dealer over gesproken. Nee dit wordt niet preventief vervangen. Alleen als je de klachten hebt wordt er naar gekeken. Deze dealer doet er verder niet moeilijk over en gaat dan tot vervanging over.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 29 mei 2012, 20:22
door Vince82
Bedankt voor je antwoord Wehoo. Dat gaat dus geen VI GTI worden, ik heb geen zin in problemen die zich misschien na enige tijd kunnen openbaren. Dat kan je misschien wel van alle auto`s zeggen, maar ik ga niet voor een auto waarvan het bekend is er problemen zijn met bepaalde onderdelen. Zeker ook omdat de auto die ik op het oog heb van de eerste serie uit 2009 is.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 29 mei 2012, 20:25
door wehoo
Vince82 schreef:Bedankt voor je antwoord Wehoo. Dat gaat dus geen VI GTI worden, ik heb geen zin in problemen die zich misschien na enige tijd kunnen openbaren. Dat kan je misschien wel van alle auto`s zeggen, maar ik ga niet voor een auto waarvan het bekend is er problemen zijn met bepaalde onderdelen. Zeker ook omdat de auto die ik op het oog heb van de eerste serie uit 2009 is.
Alhoewel er geen duidelijke berichten, noch veel ervaring is betreffende de 2.0 T(F)SI motoren. Met name de 1.2 en 1.4 TSI motoren zijn in opspraak.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 29 mei 2012, 20:28
door Chris5gti
Grey Devil schreef:Helaas ook mijn GTI`tje staat bij de garage i.v.m. met het bekende probleem. :?

Ging verleden week naar de dealer omdat via het rechter voorportier water naar binnen kwam en zich verzamelde op m`n rubbere matje. :?:
De man van de werkplaats begon zelf over het prefentief controleren van de motor. Ik zei `Man ik heb nergens last, geen rammeltje niks. Hij wilde de auto voor de zekerheid toch ff nakijken.

Maandagmorgen de auto weggebracht en vanmorgen te horen gekregen, dat er inderdaad problemen waren.
Nu worden er een aantal dingen aan/van/in?? de motor vervangen. Ook komt er een nieuwe distributieketting op en de kettingspanner(s) worden vernieuwd.
Hopelijk is de auto vrijdag klaar, maar dat legt eraan of de bestelde onderdelen op tijd binnen zijn, anders dinsdag.
Ach ik heb als leenauto nu een 1.2 bluemotion is wel lekker zuinig :evil:

Ben wel benieuwd wat er precies allemaal wordt vervangen, zodra ik meer weet post ik het hier.

Mvg,
Richard.
Vind het wel erg netjes van de dealer dat hij er meteen op controleerd en de delen dan vervangt , dat bespaart je een eventuele moterschade wat capitalen kan kosten .

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 29 mei 2012, 22:20
door Grey Devil
Zo even aan alle onzekerheid een eind maken.

Afgelopen vrijdag de toetoet weer mogen ophalen, maar door het drukke schema van afgelopen weekend nog geen tijd gehad om te kunnen posten.
Men heeft de motor nagekeken en er zijn verders geen problemen gevonden.
Wel zijn zoals eerder gezegd de kettingspanner, (hij vertelde mij dat de kettingspanner 5 standen heeft en bij mij stond deze op stand 4, dus niet aan de maximale uitslag) en de distributieketting zijn vervangen, ook is er 1 of ander lager vervangen (had volgens mij ook te maken met het spannen van de ketting).


Volgens de dealer is er bij de importeur geen terugroepactie wat betreft de 2.0L motoren, en doen zij dit als service. (Mijn complimenten)

Mijn vader rijdt een golf 1.4 122pk (MY2009). Deze ga ik ook naar hun toe brengen om ff na te laten kijken.
Mocht deze uitgerekt zijn dan ga ik naar zijn eigen dealer om het te laten checken en ben dan benieuwd wat die ervan zegt. (heb nl. slechte ervaringen met zijn dealer). :x

Maar deze jongen kan de komende jaren weer lekker op z`n gemak co2 uitstoten :twisted:

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 29 mei 2012, 22:56
door wehoo
Grey Devil schreef:Volgens de dealer is er bij de importeur geen terugroepactie wat betreft de 2.0L motoren, en doen zij dit als service. (Mijn complimenten)
Nou..... er is wel zeker een "actie" van VW voor deze problemen. Een terugroepactie wil zeggen dat VW actief de eigenaren benadert om hun voertuig terug te laten komen voor vervanging/reparatie. Daarnaast hanteert VW ook werkplaatsacties, d.w.z. dat op het moment je voor een reparatie of onderhoudsbeurt je dealer bezoekt je voertuig op het actie betreffende onderdeel wordt gerepareerd/vervangen. De T(F)SI ketting-actie houdt in dat je met het probleem kunt komen, men dit nakijkt en afhankelijk van de aard tot vervanging/reparatie overgaat. Dit is geen extra service van je dealer, maar gewoon beleid vanuit VW. (ook niet van PON, die enkel tussenpersoon is, maar van VW Wolfsburg AG).
Men moet wel, want het levert momenteel veel imago-schade op.

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 30 mei 2012, 23:49
door HC1973
Vandaag voor mijn eerste onderhoudsbeurt (15k) bij de VW dealer geweest. Ik had ook de vraag neergelegd of bij de 2.0 TSI sprake is van de bekende ketting problemen en of dit af-fabriek bij model 2012 verholpen is. Helaas kon de dealer me geen volledig antwoordt geven.

Het komt er eigenlijk op neer dat vanuit VW de ketting van de 2.0 TSI niet als probleem wordt gezien. Bij eventuele problemen dien je je dan gewoon bij de dealer te melden voor verdere inspectie.

Helaas niet het duidelijke antwoord waar ik op gehoopt had. Oftewel ik laat mijn ketting de komende jaren gewoon standaard controleren bij elk garage bezoek en blijf alert op rare geluiden/lampjes.

Het jammere hiervan is natuurlijk wel dat je toch met een "onzeker" gevoel over kwaliteit blijft rondrijden (wel/geen tijdbom in de vorm van een ketting).

Re: problemen bij TSI motoren

Geplaatst: 22 jun 2012, 08:04
door Pem64
Graag wil ik hierbij vermelden dat onze gti bij de dealer staat voor een nieuwe motor ! Dit ivm storing die doorgegeven is door dashboard ! Januari 2010 model 6. Dus het komt dus echt wel voor ! Dus toch opletten graag !