GTI 6 kettingschade
Re: GTI 6 kettingschade
ik kan nu niet bij mn boekje maar was dacht ik 6 jaar of 180.000 km
Re: GTI 6 kettingschade
5 jaar en 180.000 km, maar dat voor de getande riem (distributieriem) in de 5.
De ketting van de 6 wordt niet vervangen; er is geen terugroepactie noch werkplaatsactie.
Coulanceregeling circuleert op dit forum en is al vaker besproken. Die geldt overigens niet meer op voertuigen van bijna 7 jaar oud.
De ketting is in 2010 vervangen, maar ook met de "nieuwere" ketting waren problemen. Het is overigens niet zo dat in elk voertuig van die bouwjaren een slechte ketting zit. Dit is exemplarisch. Het probleem zat hem in de onderdelen van de ketting van een bepaalde toeleverancier.
De ketting van de 6 wordt niet vervangen; er is geen terugroepactie noch werkplaatsactie.
Coulanceregeling circuleert op dit forum en is al vaker besproken. Die geldt overigens niet meer op voertuigen van bijna 7 jaar oud.
De ketting is in 2010 vervangen, maar ook met de "nieuwere" ketting waren problemen. Het is overigens niet zo dat in elk voertuig van die bouwjaren een slechte ketting zit. Dit is exemplarisch. Het probleem zat hem in de onderdelen van de ketting van een bepaalde toeleverancier.
Gr. Wehoo.


-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 31 mar 2015, 19:34
- Type auto: Golf 5 GTI
Re: GTI 6 kettingschade
Dus we kunnen stellen, koop je een gti 6 direct gelijk de ketting vervangen. Zeker bij bouwjaar voor september 2010. Tenzij aangetoond kan worden dat er een nieuwe inzit.
Ben je al wat geruster. Tjonge je moet het maar tegenkomen...
Ben je al wat geruster. Tjonge je moet het maar tegenkomen...

Re: GTI 6 kettingschade
Ik denk dat er altijd wel wat kan gebeuren, er zijn ook gevallen bekend met de 30.000 km, ik denk dat het grote probleem is dat de meeste mensen geen idee hebben dat de rammel bij het starten de aankondiging is van de ellende. Ik heb zelf nog dagen rondgereden, omdat ik geen idee had dat dit geluid de ketting was. Ik denk niet dat er gevallen zijn van kettingen die bij de eerste rammel al breken.
Ik vind eigenlijk dat de importeur gezien de vele gevallen hier een terugroep actie op had moeten zetten. Zeker gezien het gevaar van hoge vervolgschade.
Ik vind eigenlijk dat de importeur gezien de vele gevallen hier een terugroep actie op had moeten zetten. Zeker gezien het gevaar van hoge vervolgschade.
Re: GTI 6 kettingschade
Sorry dat ik je thread een beetje kaap, maar 13800 voor een mk6? Hoeveel km gereden en uit welk jaar/maand komt ie?Alex schreef:Heb deze morgen de garage gebeld, het is door de ketting en de kettingspanner, nu de cillinder heeft schade opgelopen de kleppen hebben de cillinder geraakt, blablabla etc.. er moet een heleboel gerevisseerd worden.
Hij wist mij ook te zeggen dat hij dit nog al eens heeft gehad en dat het zal oplopen naar 3000 euro..
Ik zit op van de stress, wat een kostenplaatje al !
Eerst de wagen 13800 gekocht, nu nog eens 3000 euro kosten !
Wat een mens niet allemaal meemaakt
(sorry als ik niet alles gelezen heb)
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
Re: GTI 6 kettingschade
Hij komt uit Belgie denk ikjan874 schreef:Sorry dat ik je thread een beetje kaap, maar 13800 voor een mk6? Hoeveel km gereden en uit welk jaar/maand komt ie?Alex schreef:Heb deze morgen de garage gebeld, het is door de ketting en de kettingspanner, nu de cillinder heeft schade opgelopen de kleppen hebben de cillinder geraakt, blablabla etc.. er moet een heleboel gerevisseerd worden.
Hij wist mij ook te zeggen dat hij dit nog al eens heeft gehad en dat het zal oplopen naar 3000 euro..
Ik zit op van de stress, wat een kostenplaatje al !
Eerst de wagen 13800 gekocht, nu nog eens 3000 euro kosten !
Wat een mens niet allemaal meemaakt
(sorry als ik niet alles gelezen heb)

Re: GTI 6 kettingschade
Ja, 13800 voor een 6 gtijan874 schreef:Sorry dat ik je thread een beetje kaap, maar 13800 voor een mk6? Hoeveel km gereden en uit welk jaar/maand komt ie?Alex schreef:Heb deze morgen de garage gebeld, het is door de ketting en de kettingspanner, nu de cillinder heeft schade opgelopen de kleppen hebben de cillinder geraakt, blablabla etc.. er moet een heleboel gerevisseerd worden.
Hij wist mij ook te zeggen dat hij dit nog al eens heeft gehad en dat het zal oplopen naar 3000 euro..
Ik zit op van de stress, wat een kostenplaatje al !
Eerst de wagen 13800 gekocht, nu nog eens 3000 euro kosten !
Wat een mens niet allemaal meemaakt
(sorry als ik niet alles gelezen heb)
82000km
12/2009
Maar er was zichtbare schade, instapschade aan de zetel, hier en daar een kras en de wielen beschadigd, ik was blij met de prijs dat ik betaal heb, voor die prijs een gti.
Maar nu achteraf bekeken, met de schade die nu gekend is.
Nu staat hij voorlopig in de garage wachtende op de revisie..
Ik ga de verkoper voor de rechtbank trekken, want volgens de Belgische wet staat er geschreven.
"Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de ge-
breken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kun-
nen waarnemen.
Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebre-
ken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in
dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal
zijn gehouden."
Wat wil zeggen als ik de zaak win, en de advocaat zegt dat de kans groot is, dan heeft de verkoper de keuze om de prijs van de wagen en de extra kosten van de garage terug te betalen en of de reparatie te betalen.
Ik hoop het beste, ik wil gewoon zo snel mogelijk de wagen terug!
Re: GTI 6 kettingschade
Maakt toch niet uit Belgie of Nederland?LouisTfsi schreef:Hij komt uit Belgie denk ikjan874 schreef:Sorry dat ik je thread een beetje kaap, maar 13800 voor een mk6? Hoeveel km gereden en uit welk jaar/maand komt ie?Alex schreef:Heb deze morgen de garage gebeld, het is door de ketting en de kettingspanner, nu de cillinder heeft schade opgelopen de kleppen hebben de cillinder geraakt, blablabla etc.. er moet een heleboel gerevisseerd worden.
Hij wist mij ook te zeggen dat hij dit nog al eens heeft gehad en dat het zal oplopen naar 3000 euro..
Ik zit op van de stress, wat een kostenplaatje al !
Eerst de wagen 13800 gekocht, nu nog eens 3000 euro kosten !
Wat een mens niet allemaal meemaakt
(sorry als ik niet alles gelezen heb)Dus prijzen - 30%?
Je kende het probleem ook niet.
En door de schade die de wagen had, heb ik een mooie prijs gekregen.
Re: GTI 6 kettingschade
Jawel, volgens mij bestaat er in belgie geen bpm?Alex schreef: Maakt toch niet uit Belgie of Nederland?
Je kende het probleem ook niet.
En door de schade die de wagen had, heb ik een mooie prijs gekregen.
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
Re: GTI 6 kettingschade
Door de BPM is de prijs in België een stukje lager dan in Nederland, inderdaad.
De verkoper aansprakelijk stellen? Als je een VW dealer/ importeur niet aansprakelijk kunt stellen, hoe denk je dan succes te hebben in dit geval? Particulier heb je geen garantie en daar is dan de prijs ook vaak naar, dat zeg je zelf eigenlijk al. De verkoper heeft wellicht nooit problemen gehad met de ketting. Hij zal zich beroepen op dat de auto wellicht op de proef is gesteld door de nieuwe eigenaar en dat dit daar een gevolgschade van kan zijn (niet dat dit dan zo is maar het word een beetje vingertjes wijzen op en neer denk ik). Op het moment dat bij mij de ketting stuk ging, had ik zelf ook geen idee dat dit een bekend, verborgen gebrek was, omdat ik dacht dat deze problemen zich alleen bij de 1.2 en 1.4 blokken voordeed. Ik had m`n auto al een jaar, maar het had ook de eerste dag na aanschaf kunnen gebeuren. Tot op de dag dat het gebeurde reed het blok perfect, sterker nog, hij reed beter dan nu met het nieuwe blok. Had ik bij een dealer gekocht had ik dus ook geen garantie meer gehad.
het zou mij echt verbazen dat je hier je gelijk gaat halen.
De verkoper aansprakelijk stellen? Als je een VW dealer/ importeur niet aansprakelijk kunt stellen, hoe denk je dan succes te hebben in dit geval? Particulier heb je geen garantie en daar is dan de prijs ook vaak naar, dat zeg je zelf eigenlijk al. De verkoper heeft wellicht nooit problemen gehad met de ketting. Hij zal zich beroepen op dat de auto wellicht op de proef is gesteld door de nieuwe eigenaar en dat dit daar een gevolgschade van kan zijn (niet dat dit dan zo is maar het word een beetje vingertjes wijzen op en neer denk ik). Op het moment dat bij mij de ketting stuk ging, had ik zelf ook geen idee dat dit een bekend, verborgen gebrek was, omdat ik dacht dat deze problemen zich alleen bij de 1.2 en 1.4 blokken voordeed. Ik had m`n auto al een jaar, maar het had ook de eerste dag na aanschaf kunnen gebeuren. Tot op de dag dat het gebeurde reed het blok perfect, sterker nog, hij reed beter dan nu met het nieuwe blok. Had ik bij een dealer gekocht had ik dus ook geen garantie meer gehad.
het zou mij echt verbazen dat je hier je gelijk gaat halen.
Re: GTI 6 kettingschade
//"Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de ge-
breken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kun-
nen waarnemen.
Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebre-
ken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in
dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal
zijn gehouden." //
Lekker verhaal , dus als particulier moet je dus eigenlijk garantie incalculeren
Die kettingen zijn een bekend probleem en daar is eigenlijk VW verantwoordelijk voor...
breken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kun-
nen waarnemen.
Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebre-
ken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in
dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal
zijn gehouden." //
Lekker verhaal , dus als particulier moet je dus eigenlijk garantie incalculeren

Die kettingen zijn een bekend probleem en daar is eigenlijk VW verantwoordelijk voor...
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: GTI 6 kettingschade
Ik denk dat Art 1642 ervoor zorgt dat je als koper niet achteraf kunt zeggen 'dat was al stuk en nu nog steeds -> ik wil garantie'.yal schreef://"Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de ge-
breken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kun-
nen waarnemen.
Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebre-
ken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in
dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal
zijn gehouden." //
Lekker verhaal , dus als particulier moet je dus eigenlijk garantie incalculeren![]()
Die kettingen zijn een bekend probleem en daar is eigenlijk VW verantwoordelijk voor...
Wie is de 'hij' in Art 1643, de koper of de verkoper?
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
Re: GTI 6 kettingschade
De verkoper, tenzij hij in de verkoopsovereenkomst heeft geschreven dat hij voor niets instaat wat er nadien gebeurd.jan874 schreef:Ik denk dat Art 1642 ervoor zorgt dat je als koper niet achteraf kunt zeggen 'dat was al stuk en nu nog steeds -> ik wil garantie'.yal schreef://"Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de ge-
breken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kun-
nen waarnemen.
Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebre-
ken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in
dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal
zijn gehouden." //
Lekker verhaal , dus als particulier moet je dus eigenlijk garantie incalculeren![]()
Die kettingen zijn een bekend probleem en daar is eigenlijk VW verantwoordelijk voor...
Wie is de 'hij' in Art 1643, de koper of de verkoper?
Wat dus niet gebeurd is in mijn geval, ik laat het wel nog weten wat er verder van komt. Voorlopig nog wachten op een expert wat al een eeuwigheid duurt door de feestdagen.
Veel mensen raden mij aan om er een R20 motor in te steken, en dat het wel door de keuring geraakt als je de afdekkap gebruik van de originele motor zodat ze het verschil niet zien.
Maar mijn vraag is dan waar vind ik zo een motor ergens?
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 31 mar 2015, 19:34
- Type auto: Golf 5 GTI
Re: GTI 6 kettingschade
Sloopbedrijven afbellen.
Re: GTI 6 kettingschade
Alex schreef:De verkoper, tenzij hij in de verkoopsovereenkomst heeft geschreven dat hij voor niets instaat wat er nadien gebeurd.jan874 schreef:Ik denk dat Art 1642 ervoor zorgt dat je als koper niet achteraf kunt zeggen 'dat was al stuk en nu nog steeds -> ik wil garantie'.yal schreef://"Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de ge-
breken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kun-
nen waarnemen.
Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebre-
ken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in
dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal
zijn gehouden." //
Lekker verhaal , dus als particulier moet je dus eigenlijk garantie incalculeren![]()
Die kettingen zijn een bekend probleem en daar is eigenlijk VW verantwoordelijk voor...
Wie is de 'hij' in Art 1643, de koper of de verkoper?
Wat dus niet gebeurd is in mijn geval, ik laat het wel nog weten wat er verder van komt. Voorlopig nog wachten op een expert wat al een eeuwigheid duurt door de feestdagen.
Veel mensen raden mij aan om er een R20 motor in te steken, en dat het wel door de keuring geraakt als je de afdekkap gebruik van de originele motor zodat ze het verschil niet zien.
Maar mijn vraag is dan waar vind ik zo een motor ergens?
Heb deze website weleens langs zien komen voor (vag) onderdelen:https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... eel/motor/
Suc6!
Op zoek naar mk5/mk6 GTI
Re: GTI 6 kettingschade
r20 heeft toch een adere afdekplaat met luchtfilter pijp erin, nummers zullen ook niet meer kloppen. lijkt me zoizo tricky in het geval van een ongeval en blijkt dat de orginele motor is vervangen in belgie, maar die ombouw heb jij nooit gedaan dan natuurlijk
)

Re: GTI 6 kettingschade
Inlaat is idd anders en lijkt meer op de golf V GTI motor.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: GTI 6 kettingschade
De motor in een Ed35, hebben die minder (snel) last van kettingschade ?
Re: GTI 6 kettingschade
kans op ketting schade is tot bwj 1-06-2010 na deze datum
is de ketting aangepast
is de ketting aangepast
mk7 gti 325 pk 525nm
Re: GTI 6 kettingschade
Is er al iets bekend of je de verkoper aansprakelijk kunt houden? Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal gezien er heel veel auto`s uit 2009 verkocht worden nog steeds elke dag, als je hierin gelijk gaat krijgen, gaan er nog vele zaken komen lijkt me daar het een fabrieksfout betreft wat betreft de ketting. Bij de importeur is het in ieder geval niet aan te kaarten als je geen eerste eigenaar bent, maar wel na een particuliere verkoop transactie? Het is goed mogelijk dat de verkoper niet eens wist van het risico daar ik er zelf ook pas achter gekomen ben toen het zich voordeed.Alex schreef:De verkoper, tenzij hij in de verkoopsovereenkomst heeft geschreven dat hij voor niets instaat wat er nadien gebeurd.jan874 schreef:Ik denk dat Art 1642 ervoor zorgt dat je als koper niet achteraf kunt zeggen 'dat was al stuk en nu nog steeds -> ik wil garantie'.yal schreef://"Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de ge-
breken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kun-
nen waarnemen.
Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebre-
ken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in
dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal
zijn gehouden." //
Lekker verhaal , dus als particulier moet je dus eigenlijk garantie incalculeren![]()
Die kettingen zijn een bekend probleem en daar is eigenlijk VW verantwoordelijk voor...
Wie is de 'hij' in Art 1643, de koper of de verkoper?
Wat dus niet gebeurd is in mijn geval, ik laat het wel nog weten wat er verder van komt. Voorlopig nog wachten op een expert wat al een eeuwigheid duurt door de feestdagen.
Veel mensen raden mij aan om er een R20 motor in te steken, en dat het wel door de keuring geraakt als je de afdekkap gebruik van de originele motor zodat ze het verschil niet zien.
Maar mijn vraag is dan waar vind ik zo een motor ergens?
Het verwisselen van de motor naar een R20 is wellicht je volgende probleem, mocht er in de toekomst iets komen met verkoop of ongeval, het blijft een GTI op kenteken, met GTI remmen, etc. Of is dat allemaal hetzelfde? Ik denk dat het blok met de nodige aanpassingen duurder zal zijn dan een originele motor, en dat de auto in waarde zal dalen.
Re: GTI 6 kettingschade
Nokkenasketting gaat het over. Het is wel duidelijk als je het topic even door leest.Ascari schreef:De ed35 heeft een riem en geen ketting.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Ex edition 30
Re: GTI 6 kettingschade
Sorry voor het lange wachten.
Ik ben vandaag mijn wagen gaan halen na een maand lang bij de garagist te staan.
Ik heb 4000 euro mogen neertellen!
Nieuwe ketting, spanners, kleppen, tuimelaar, cullas, nokkenas,... Nog veel meer..
Nu ben ik vertrokken bij de garage, effe om sigaretten gereden de auto reed perfect, goed warm gedraaid.. Ik zag het nog goed hij stond op 92 graden, de garagist wist mij te zeggen verschil maar goed in snelheid, je mag ook eens in sport rijden, dus wat doe ik, ik zie dat die is warmgedraaid en ik zet hem in sport en trek op tot 185km/u.. Vervolgens direct als ik hem laat uitrollen gaat mijn motorlampje weer branden, nog geen halfuur uit de garage! Cilinder weer uitgeschakeld, direct naar garage rustig gereden wat niet ver was, daar aan de computer gehangen, cillinder 2& 3 uitgeschakeld geweest, hij heeft het kleppendeksel eraf gehaald en er lag weer een tuimelaar los wat vorige keer ook zo was.. Hij zegt zelf nog nooit heb ik dit gezien.
Iemand raad voor mij of voor de garagist?
Alle nuttige hulp is welkom ik ben ten einde raad!
Ik ben vandaag mijn wagen gaan halen na een maand lang bij de garagist te staan.
Ik heb 4000 euro mogen neertellen!
Nieuwe ketting, spanners, kleppen, tuimelaar, cullas, nokkenas,... Nog veel meer..
Nu ben ik vertrokken bij de garage, effe om sigaretten gereden de auto reed perfect, goed warm gedraaid.. Ik zag het nog goed hij stond op 92 graden, de garagist wist mij te zeggen verschil maar goed in snelheid, je mag ook eens in sport rijden, dus wat doe ik, ik zie dat die is warmgedraaid en ik zet hem in sport en trek op tot 185km/u.. Vervolgens direct als ik hem laat uitrollen gaat mijn motorlampje weer branden, nog geen halfuur uit de garage! Cilinder weer uitgeschakeld, direct naar garage rustig gereden wat niet ver was, daar aan de computer gehangen, cillinder 2& 3 uitgeschakeld geweest, hij heeft het kleppendeksel eraf gehaald en er lag weer een tuimelaar los wat vorige keer ook zo was.. Hij zegt zelf nog nooit heb ik dit gezien.
Iemand raad voor mij of voor de garagist?
Alle nuttige hulp is welkom ik ben ten einde raad!
- Verlengsnoer
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19
Re: GTI 6 kettingschade
Wat een verhaal
Auto moet gewoon gemaakt worden. Misschien ("in goed overleg") de auto door een specialist laten maken waarbij de kosten worden gedekt door de garage.
Ik zou persoonlijk woest worden en elk mogelijk (juridisch) middel inzetten om de wagen goed te krijgen!

Auto moet gewoon gemaakt worden. Misschien ("in goed overleg") de auto door een specialist laten maken waarbij de kosten worden gedekt door de garage.
Ik zou persoonlijk woest worden en elk mogelijk (juridisch) middel inzetten om de wagen goed te krijgen!
Re: GTI 6 kettingschade
Ik wil gewoon dat de wagen zo snel mogelijk gemaakt word, alles is origineel vervangen geweest de garagist weet het ook niet meer.Verlengsnoer schreef:Wat een verhaal![]()
Auto moet gewoon gemaakt worden. Misschien ("in goed overleg") de auto door een specialist laten maken waarbij de kosten worden gedekt door de garage.
Ik zou persoonlijk woest worden en elk mogelijk (juridisch) middel inzetten om de wagen goed te krijgen!
Ik ga er straks bij, hij gaat het mij laten zien.
Ik hoop dat er iemand ervaring mee heeft die mij kan helpen.
Hij ging nog de oliedruk nakijken mss dat het daaraan ligt, ik laat het nog weten straks.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten