Pagina 4 van 9
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 23 jun 2014, 23:21
door HeinGTI
Race Eend schreef:Dit klopt, nieuwe thermostaten gaan open bij 97 graden geloof ik (golf 6 gti is ook vaak warm).
Fans hoeven niet aan bij deze temps.
Dat het water wat hoog staat is ook niet erg, alles wat hij echt te veel zou hebben, gooit hij via de overloop er wel uit (slangetje bovenaan).
Om mijn eigen topic nog eens omhoog te schoppen:
Mijn Golf 5 2.0T FSI heeft dus nieuwe thermostaat gekregen door de VW dealer en wordt nu bij normaal rijden ruim 100C qua temp. Op veel int fora lees ik dat de thermostaat die pas open gaat bij 95C bestemd is voor TSI motoren zoals in de mk6 gti, en de de T FSI motoren de thermostaat met openingstemp op 87C moeten hebben.
Ofwel, is die 100C niet schadelijk voor mijn motor, al dan niet icm de standaard LL 5W30 olie, en heb ik wellicht de thermostaat voor de mk6 tsi gekregen?
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 23 jun 2014, 23:38
door Timvgti
HeinGTI schreef:Race Eend schreef:Dit klopt, nieuwe thermostaten gaan open bij 97 graden geloof ik (golf 6 gti is ook vaak warm).
Fans hoeven niet aan bij deze temps.
Dat het water wat hoog staat is ook niet erg, alles wat hij echt te veel zou hebben, gooit hij via de overloop er wel uit (slangetje bovenaan).
Om mijn eigen topic nog eens omhoog te schoppen:
Mijn Golf 5 2.0T FSI heeft dus nieuwe thermostaat gekregen door de VW dealer en wordt nu bij normaal rijden ruim 100C qua temp. Op veel int fora lees ik dat de thermostaat die pas open gaat bij 95C bestemd is voor TSI motoren zoals in de mk6 gti, en de de T FSI motoren de thermostaat met openingstemp op 87C moeten hebben.
Ofwel, is die 100C niet schadelijk voor mijn motor, al dan niet icm de standaard LL 5W30 olie, en heb ik wellicht de thermostaat voor de mk6 tsi gekregen?
Op je factuur staat neem ik aan welk onderdeelnummer je thermostaat heeft.
Dit moet nummer 06F121111F zijn.
Die heb ik ook besteld en ga hem eindelijk volgend weekend met spuugemmer er in zitten.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 24 jun 2014, 09:13
door EJ5gti
HeinGTI schreef:Race Eend schreef:Dit klopt, nieuwe thermostaten gaan open bij 97 graden geloof ik (golf 6 gti is ook vaak warm).
Fans hoeven niet aan bij deze temps.
Dat het water wat hoog staat is ook niet erg, alles wat hij echt te veel zou hebben, gooit hij via de overloop er wel uit (slangetje bovenaan).
Om mijn eigen topic nog eens omhoog te schoppen:
Mijn Golf 5 2.0T FSI heeft dus nieuwe thermostaat gekregen door de VW dealer en wordt nu bij normaal rijden ruim 100C qua temp. Op veel int fora lees ik dat de thermostaat die pas open gaat bij 95C bestemd is voor TSI motoren zoals in de mk6 gti, en de de T FSI motoren de thermostaat met openingstemp op 87C moeten hebben.
Ofwel, is die 100C niet schadelijk voor mijn motor, al dan niet icm de standaard LL 5W30 olie, en heb ik wellicht de thermostaat voor de mk6 tsi gekregen?
nee hoor gaat prima!
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 05 jul 2014, 21:23
door Timvgti
Vandaag eindelijk de hoofdthermostaat vervangen. Samen met EJ5gti en Spuugemmer.
Alhoewel, beter gezegd: EJ deed al het zware werk, Chris hielp en ik schroefde af en toe een torx boutje los.
EJ had nml recent ook zijn eigen thermostaat vervangen en wist echt precies hoe het moest. Geweldig!!! Ik denk dat hij maar drie uurtjes nodig heeft gehad, maximaal... Echt heel erg fijn dat hij dit voor mij deed.
Gelijk de olie en filters vervangen. Olie was gitzwart en vies. Ondanks dat er pas ongeveer 6000km en 1 jaar mee was gereden.
De motor is gewoon door de kapotte thermostaat nooit op temp gekomen, dus ook olie niet. En dat is niet goed voor de olie. Maar goed dus dat er nu verse 5w30 in zit.
Bij even stationair draaien en daarna een proefritje werd het meteen duidelijk. De koelvloeistoftemp liep nu (digitaal) snel keurig op naar 93 graden en bleef daar altijd netjes staan. Zo hoort het!
Niks meer super lang duren tot hij (digitaal) max 75 graden werd, maar gewoon vlot naar de +/- 90 graden.
Nu durf ik dus weer te knallen. En dat lijkt hij nog steeds meer dan keurig te doen!
EJ en Chris, waanzinnig bedankt. Zelf had ik het niet gekund.
Voor iedereen die dus op de analoge temp meter ziet dat de wijzer nèt niet (of helemaal niet) op de 90 graden staat na een paar minuutjes rijden -> HOOFDthermostaat vermoedelijk stuk.
En check anders digitaal met vagcom of climatronic 19.2, dan zie je precies hoe warm hij is.
Want analoog is die meter dus iets te uitgebreid gestabiliseerd op 90 graden terwijl hij bijv pas 75 echte graden is (en dat is te weinig!).
De defecte thermostaat was dus 100% het euvel. Ik denk dat de oude thermostaat gewoon altijd (deels) open bleef staan en nooit meer geheel sloot.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 20 okt 2014, 15:29
door JeffreyED30
Even een schopje in dit topic, alles nagelezen en heb precies dezelfde klachten.
Hieronder de waardes van mijn auto bij een rit van 60 minuten.
Analoge meter geeft 90 graden aan
Climatronic onder 19.2 geeft 77 graden aan
Kufatec E-mfa geeft 78 graden aan
Mijn olie komt ook niet lekker op temperatuur, deze wordt 80-83 graden.
Wanneer ik stilsta, dus stationair draai lopen beide temperaturen op en zakken als ik weer ga rijden.
Vermoedelijk dus ook de hoofdthermostaat defect, of denken jullie daar anders over aangezien er meer met
dezelfde klachten rond reden.
Graag hoor ik jullie meningen en wat er mogelijk defect kan zijn.
Betreft een ED30 DSG 2007 BYD.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 20 okt 2014, 18:21
door Timvgti
MK5-Driver schreef:Even een schopje in dit topic, alles nagelezen en heb precies dezelfde klachten.
Hieronder de waardes van mijn auto bij een rit van 60 minuten.
Analoge meter geeft 90 graden aan
Climatronic onder 19.2 geeft 77 graden aan
Kufatec E-mfa geeft 78 graden aan
Mijn olie komt ook niet lekker op temperatuur, deze wordt 80-83 graden.
Wanneer ik stilsta, dus stationair draai lopen beide temperaturen op en zakken als ik weer ga rijden.
Vermoedelijk dus ook de hoofdthermostaat defect, of denken jullie daar anders over aangezien er meer met
dezelfde klachten rond reden.
Graag hoor ik jullie meningen en wat er mogelijk defect kan zijn.
Betreft een ED30 DSG 2007 BYD.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
90% zeker je hoofd thermostaat! Dus zou die idd eerst (laten) vervangen. Bij mij waren de problemen daarna als sneeuw voor de zon verdwenen.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 20 okt 2014, 21:03
door JeffreyED30
Hoe kom ik achter het onderdeel nummer, gewoon langs de dealer gaan en hopen dat hun eruit komen of zijn alle onze hoofdthermostaten hetzelfde?
ED30 DSG 2007 BYD.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 20 okt 2014, 21:15
door ronald81
ronald81 schreef:Vandaag bij de dealer gehaald want was niet zeker over het juiste onderdeel nummer.
Heb deze nu gekregen: 06F 121 111 H
Die zat in de mijne, ed30 blok van 2007 met dsg.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 21 okt 2014, 12:48
door JeffreyED30
ronald81 schreef:ronald81 schreef:Vandaag bij de dealer gehaald want was niet zeker over het juiste onderdeel nummer.
Heb deze nu gekregen: 06F 121 111 H
Die zat in de mijne, ed30 blok van 2007 met dsg.
Thnx, dealer kwam inderdaad met hetzelfde onderdeelnummer.
Is er iemand die een etka tekening heeft o.i.d. om zo een beter beeld van de situatie te krijgen? Ik twijfel nog om het zelf te doen, of dat ik het laat doen.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 23 okt 2014, 07:09
door NL_MK5 GTI
Om nog even in te haken op dit onderwerp, mijn mk5 gti dsg heeft ongeveer 10-12 min nodig om op 90 graden op de temperatuur meter te komen bij 9 graden beide thermostaten zijn door Meneer Sloot vervangen is dit normaal of te lang? menig andere auto is veel sneller op temp.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 11 nov 2014, 13:42
door Mikkel
Kwam dit topic per toeval tegen. En ik denk dat die van mij ook niet helemaal lekker is..
Als ik de motor start is het koelwater ongeveer na 5 min 60 graden, na 10 min 70 graden.
Na verloop van tijd wordt hij ~90 graden maar nooit erboven. Ga ik even de snelweg op richting 200, zakt hij rap naar 78, houd ik een constant tempo van 160 km/h dan blijft hij rond de 78-81 hangen. Als ik vervolgens een tijd stationair draait zie ik de temperatuur tussen de 84-90 schommelen (komt dit door de één van de thermostaten?)
Wat denken jullie?
Kunnen we trouwens niet een lijstje maken met bekende euvels? Het is leuk om dit soort dingen aan te pakken, maakt de auto toch weer een stukje meer af

.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 11 nov 2014, 15:20
door Christian
Nou dan haak ik ook maar in. Mijn temp gaat redelijk vlot op naar 78 waarna hij langzaam naar max 84 gaat als ik rij (olie blijft daar ook op staan), alleen als ik lang stil sta red hij de 90 graden wel maar als ik ga rijden dan is hij zo weer 84.
Is het handig om om gewoon een afspraak te maken voor de hoofdthermostaat of toch eerst de kleinere?
Als je het zelf doet bestellen jullie dan de originele klemmen voor de slangen of gebruiken jullie die schroefklemmen?
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 11 nov 2014, 16:14
door ferry
Door dit allemaal te lezen, ook maar eens informatie vragen. Mijne is na ongeveer 7 minuten analoog op 90 º. Met een buiten temperatuur van 12º. Digitaal op de climate is de temperatuur ongeveer na 12 min rond de 85º. De temperatuur stijgt daar gewoon naar toe op de snelweg met 100km/u. Maar als ik flink gas geef vanuit stilstand zakt die wel rap naar ongeveer 80º op de climate. Blijf ik dan gewoon rustig door rijden met 100km/u loopt de temperatuur wel terug naar de 85º ongeveer. Analoog wijkt hij niet af van de 90º . Kan iemand hier misschien iets over zeggen.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 11 nov 2014, 16:44
door wehoo
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 11 nov 2014, 16:58
door ferry
Dus bij een edition 30 gaat de thermostaat open bij 87 graden. Maar kan het dan ook zo zijn dat de temperatuur er dan ook weer onder zakt?
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 11 nov 2014, 17:16
door wehoo
De watertemperatuur varieert afhankelijk van de omgevingstemperatuur, doorvoersnelheid van de koude lucht door de radiator (rijsnelheid) en belasting van de motor. (toerental). De weergave van de analoge meter varieert pas mee als dit in "extreme" mate gebeurt. De doorvoer van de thermostaat (opening) varieert ook naar gelang de watertemperatuur. Een niet goed werkende thermostaat kan ook te vroeg open gaan, waardoor de motor niet goed op temperatuur komt.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 11 nov 2014, 18:26
door Timvgti
Met het koudere weer valt het me op dat het een stuk langer duurt op digitaal naar de 90 graden te lopen. Mijne (met dus nieuwe, goed werkende hoofdthermostaat) kan er vlot 20 minuten (bebouwde kom plus hoofdwegen) over doen om digitaal op de climate control 90 graden te halen. Maar als hij daar staat (meestal precies 91 digitale graden) blijft hij daar wel altijd keurig staan. Ongeacht of je nu in de bebouwde kom rijdt of 130+.
In de afgelopen zomermaanden duurde dat opwarmen een stuk korter. Dan was hij al vlot in 10 minuten 90 digitale graden....
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 11 nov 2014, 21:53
door SjoerdB
Jongens, een vraagje; Hoe kan ik dat digitaal zien? De analoge meter zit bij mij na een minuut of 5-6 op de 90gr., verwacht dus geen problemen, maar je weet nooit!
Edit: Reeds gevonden, zie ook
http://golfgtiforum.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=853.

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 12 nov 2014, 07:06
door NL_MK5 GTI
Net even digitaal op de climate control gekeken. De analoge meter staat na +- 10 min op 90 graden digitaal niet warmer als 78 graden met 8.5 graden buiten temperatuur bij 90 kmh cuise control.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 12 nov 2014, 14:53
door Timvgti
NL_MK5 GTI schreef:Net even digitaal op de climate control gekeken. De analoge meter staat na +- 10 min op 90 graden digitaal niet warmer als 78 graden met 8.5 graden buiten temperatuur bij 90 kmh cuise control.
Ik heb vandaag hetzelfde gedaan. Analoog na 15 minuten op 90 graden, maar zoals we weten is analoog gestabiliseerd op 90 graden terwijl het digitaal dan tussen de 72 en 105 graden kan zijn.
Digitaal gaf hij dan ook op de climatronic na bovengenoemde 10 minuten pas zo'n 74 graden aan. Het duurde vervolgens nog 10 minuten voordat hij digitaal rond de 91-93 graden kwam, waar hij stabiliseerde en vervolgens altijd blijft staan, ongeacht snelheid, rijwind, etc.
Op zich dus goed alleen het duurt wel verdomd (in mijn ogen te) lang.
Aan mijn hoofdthermostaat ligt het iig niet want die hebben we dus vervangen waarna mijn eerste probleem opgelost was (digitaal nooit hoger dan zeg 78 graden worden omdat hoofdthermostaat kapot was en altijd beetje open bleef staan)
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 12 nov 2014, 15:14
door Mikkel
Heb je die andere 2 thermostaten al gecontroleerd dan? Lees dat die ook wel vaak open blijven staan. In totaal heb je er 3 (dsg) of 2 (handbak)
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 12 nov 2014, 16:38
door NL_MK5 GTI
Mikkel schreef:Heb je die andere 2 thermostaten al gecontroleerd dan? Lees dat die ook wel vaak open blijven staan. In totaal heb je er 3 (dsg) of 2 (handbak)
ik weet ze alle 2 te vinden maar ik kan de derde niet vinden ik heb een dsg.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 12 nov 2014, 17:51
door NL_MK5 GTI
Zal dit dan de derde thermostaat zijn?
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 12 nov 2014, 23:21
door Timvgti
NL_MK5 GTI schreef:Mikkel schreef:Heb je die andere 2 thermostaten al gecontroleerd dan? Lees dat die ook wel vaak open blijven staan. In totaal heb je er 3 (dsg) of 2 (handbak)
ik weet ze alle 2 te vinden maar ik kan de derde niet vinden ik heb een dsg.
Ik denk dat 'Mikkel' die vraag aan mij stelde. Want ik denk dat jouw probleem ook in de hoofdthermostaat te zoeken is. Jij hebt nml dezelfde klachten als ik eerst had, nml het niet hoger komen dan zeg 78 digitale graden.
Bij mij was dat opgelost door die te vervangen. Nu wordt hij dus weer keurig 91 tot 93 digitale graden. Alleen duurt het volgend mij te lang (zoals ik zei zeg 15 min tot analoog 90 maar dan nog 10 min extra tot hij daadwerkelijk ook digitaal dat heeft bereikt) Anderen met hun digitale opwarmtijden met een mk5?
Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geplaatst: 13 nov 2014, 07:12
door NL_MK5 GTI
Ja klopt, maar Hans sloot heeft beide thermostaten vervangen afgelopen Juni Daarom haakte ik even in. En ik ben nu de derde aan het zoeken om dat te proberen.