Pagina 1 van 1

MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lopen?

Geplaatst: 12 apr 2012, 17:19
door JonasV
Ik heb volgens mij al zo lang als ik de auto heb iets wat me de laatste tijd toch wat vraagtekens geeft.
Als de auto stationair draait voor een stoplicht of op een een parkeerplaats of wat dan ook voel ik op onregelmatige moment een soort korte triling door de auto gaan. Als een plof uit de uitlaat zeg maar, dat gevoel, of een korte hik in het blok.
Echter hoor je verder niks aan het blok en tijdens het rijden is er ook niks te merken.
De bobines zijn vorig jaar al eens vervangen en verder houd de auto ook niet in of zo.
Ik heb even aan het blok gevoelt maar ik heb al vaker gelezen dat deze blokken (bj 2005) sowieso wat 'apart' stationair lopen.

Hebben jullie dit wel eens ervaren of een idee wat dit is en of het een probleem kan zijn/worden?

Wat me wel op viel is dat het deel wat rood omcirkeld is beweegtwanneer het blok loopt. De bruine bout van het linkse deel beweegt over het rechtse deel.
Ik kon zo niet zien hoe dit verder vast zit maar dat is toch geen motorsteun lijkt me?
Is dit gewoon normaal en hoef ik me geen zorgen te maken of juist wel?

Afbeelding

Afbeelding

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 12 apr 2012, 18:57
door MkVI Nmgn
Dat is een spanner die beweegt bij mijn auto ook gewoon als de auto loopt,
Dat hoort gewoon oja niet tegen aan drukken krijg je storing in je auto iets met overslag cil 1,2,3,4. ;)
En die korte hik heb ik ook gehad maar weet niet meer wat dat is :S heb toen aardig wat vervangen de LMM de Bougies en de Valve en de carter ontluchting daarna was ik er wel vanaf :P

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 12 apr 2012, 19:17
door Hoppers
Hoogst waarschijnlijk je pcv. Als deze niet goed meer is gaat de motor raar stationair lopen.

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 12 apr 2012, 19:19
door JonasV
PVC zeg mij zo even niks, kun je dat eens verduidelijken voor me?
Makkelijk zelf vervangbaar? Risico's om tot een beurt zo door te rijden?

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 12 apr 2012, 19:26
door MkVI Nmgn
Pcv is dit ding zelf makkelijk te vervangen 3 schroefjes en een slangetjes los maken

Afbeelding

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 12 apr 2012, 19:50
door JonasV
Hmm ok, dat ziet er simple uit ja! En wat doet zo'n PCV dan en wat kost dat?

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 12 apr 2012, 19:52
door Chris5gti
Kan ook je vliegwiel zijn , is wel vaker kapot bij de gti . Dan heb je af en toe zon schok bij stationeerlopen ..

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 12 apr 2012, 19:54
door MkVI Nmgn
ik dacht dat die rond de €35,- voor mij toen met korting maar weet echt niet meer wat die kost zonder korting :S

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 13 apr 2012, 11:26
door JonasV
Mijn koppeling en vliegwiel zijn vorig jaar vervangen dus dat zou het niet mogen zijn lijkt me?
Waar zit die PCV geïnstalleerd? Heeft iemand daar een handige afbeelding van?
Maar echt kwaad kan het niet of wel?

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 13 apr 2012, 14:01
door GolfL
Afbeelding

In het midden van de foto.

Wat je kan doen is de pcv valve even uitbouwen (3 schroefjes en slangetjes los). En vervolgens even testen door met je mond te zuigen/blazen (wel schoonmaken uiteraard).

Zo heb ik het pas bij mij nog getest.

Afbeelding

Als je aan de tuut rechts op de foto blaast, moet hij geen lucht doorlaten. Als je er aan zuigt, moet jij lucht van buiten in je mond krijgen.

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 13 apr 2012, 19:06
door bcgti
ik heb geen pcv meer maar een catchtank en toch heb ik dezelfde symptonen,wel is me opgevallen dat het na verse olie een tijdje wegblijft.

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 14 apr 2012, 12:02
door JonasV
Ik zal komende week de PCV eens loshalen en die blaas/zuigtruc proberen. Dan laat ik het weer even weten! Bedankt zover!

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 17 apr 2012, 17:08
door JonasV
Heeft iemand tips om op een fatsoenlijke manier die motorafdekplaat los te halen?
Ik las al ergens dat het met een warme motor het makkelijkste zou gaan aangezien hij geklemt zit in rubbers. Nou was hij goed warm vanmiddag maar ik krijg dat ding er met geen mogelijkheid af. Ben bang dat het ik de afdekking zelf kapottrek...
Waar kun je het best beginnen met lostrekken?

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 17 apr 2012, 18:16
door bcgti
zou rechts proberen als je ervoor staat en dan je hand in het midden van de kap(wel aanzuigbuis en buis/stekkertje bovenop van de luchtmassameter van tevoren loshalen en dan met kracht een beetje een schommelende beweging maken van links naar rechts.als je hem eraf hebt gelijk die rubber doppen checken op scheuren en invetten en de bak zelf ook checken of deze nog heel is want die gaan makkelijk kapot.de volgende keer gaat de afdekplaat\luchtfilterbak iniedergeval veel makkelijker los als je die rubber doppen invet.

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 17 apr 2012, 20:37
door wehoo
JonasV schreef:Heeft iemand tips om op een fatsoenlijke manier die motorafdekplaat los te halen?
Ik las al ergens dat het met een warme motor het makkelijkste zou gaan aangezien hij geklemt zit in rubbers. Nou was hij goed warm vanmiddag maar ik krijg dat ding er met geen mogelijkheid af. Ben bang dat het ik de afdekking zelf kapottrek...
Waar kun je het best beginnen met lostrekken?
Afbeelding

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 18 apr 2012, 07:33
door JonasV
Aha een bout over het hoofd gezien dus!
Ik ga het straks nogmaals proberen! Bedankt weer!

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 18 apr 2012, 10:07
door JonasV
Nou het is gelukt maar de PCV werkt zoals hij zo moeten volgens mij.
Bij blazen krijg ik er geen lucht door en bij zuigen krijg je volle bak lucht. Lang geleden dat ik die olie smaak in m'n mond had ;)

Maar goed het probleempje, is er dus nog altijd..

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 18 apr 2012, 17:52
door bcgti
ik heb een catchcan en dus geen pcv maar ook hetzelfde "probleempje"enige wat ik weet dat als de olie verversd is het dan zeg maar de 1e 1000 km weg is.zou wel graag weten wat dit is maarja hoe?

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 19 apr 2012, 12:13
door KlouxOne
wat voor olie gebruil je dan?

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 19 apr 2012, 17:34
door bcgti
mobil1 0w40 maar er heeft ook 10 maanden 10w40 ingezeten dankzij de fantastische vw dealer nieuwegein

Re: MK5 Voelbare onregelmatigheid of plof bij stationair lop

Geplaatst: 12 sep 2012, 19:38
door Michiel.
Even dit topic terug naar boven halen.
Is het eigenlijk normaal als die PCV constant blaast ?
Ik heb namelijk sinds vandaag een zeer raar geluid aan de motor.
Bij het starten hoor ik 5sec een luide " iiiiiiiii " daarna word het een stuk minder. Als ik de motor dan weer uitschakel komt die luide " iiii " weer een paar seconden terug en blaast die PCV een geruime tijd lucht ?