Pipercross inlegfilter

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Pipercross inlegfilter

Bericht door Crokko »

Hoi allemaal,

Ik overweeg een inlegfilter van pipercross.

Welke voor- en nadelen kan ik verwachten?

Gr
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Chris5gti »

Heb hem bij mij ook erin .. Voordelen

- zonder olie dus schoonmaken en klaar
-shoonmaken met wat water en sop dus geen dure reiniger
-meer lucht toevoer
-niet iedere beurt een nieuwe filter alleen schoon maken dus
-goede prijs
-goede pasvorm en qualiteit van filter is ook ok

nadelen kan ik eigenlijk geen bedenken ..
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Race Eend »

Nadeel van schuimfilters is dat er wat fijnstof doorheen kan slaan, bv als je aan de kust woont waar veel zand is. Niet te lang rijden dus zonder reiniging, elke 15.000km even demonteren en schoonmaken.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door KlouxOne »

Met Kan bedoel je dus dat het meer niet dan wel is. Overigens is het zo dat Pipercros toch ook wel iets vettig is wat fijnstof beet pakt. Ik heb nog nooit gelezen/gezien dat er motorschade ontstaat door een inleg filter. plus dat als je vroegtijdig schoonmaakt het helemaal geen probleem moet zijn.

het voordeel tegen over een K&N filter is dat pipercros een eengaal filter is en geen v vormen heeft waar vuil tussen kan gaan zitten. Ook bevat het weinig tot geen olie. Een K&N MOET je invetten vaak gebruik je al snel te veel olie. Pipercross maakt ook veel makkelijker schoon.

Er zijn hier veel mensen op het forum die er mee rijden. en op de Engelse GTI fora ook.
Mocht je het Idee niks vinden dat het fijnstof door KAN laten. dan gewoon voor een K&N filter gaan.
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Race Eend »

Als je een auto hebt waarbij je veel op het circuit zandvoort rijdt dan is een schuimfilter niet erg gewenst. Duidelijk te zien toen bij de ibiza cupra D van JD destijds, je zag duidelijk wat spoortjes op de inlaat turboschoepjes. Als je de buis na de LMM lostrok en je vinger er doorheen haalde, dan had je ook een beetje stoffige vinger (als door een boekenkast zegmaar).

Grote voordeel van schuim is inderdaad dat hij geen ribbels heeft als K&N waar veel vuil in gaat zitten en moeilijker te verwijderen is.

Overigens is een schuimfilter ook voorzien van olie, dat voel je inderdaad als je hem vast hebt, pipercross heeft ook van die dust retention kitjes voor als je hem schoongemaakt hebt.

De moderne LMM heeft overigens geen last van filter olie.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door RobvR »

Deze discussie komt me bekend voor. Klopt dat of heb ik een nieuwe gave bij mezelf ontdekt?
Groet RobvR
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Crokko »

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Zeker jullie mening waardeer ik.

De twijfel sloeg bij mij een beetje toe, na wat serven.
Je leest toch heel veel sceptische berichten, naast de vele positieve natuurlijk. :mrgreen:
Aangezien ik toch wel errug zuinig op mijn waggie ben, waar kan mijn vragen dan beter kwijt dan bij dit vertrouwde forum? :D
RobvR schreef:Deze discussie komt me bekend voor. Klopt dat of heb ik een nieuwe gave bij mezelf ontdekt?
Voor mij is tie nieuw, ik hoop dat je me de ruimte gunt. ;)
Race Eend schreef:Niet te lang rijden dus zonder reiniging, elke 15.000km even demonteren en schoonmaken.
Als ik dan elke 7.500 km het spulletje onder handen neem, ben ik het doorslaan van stof dan zeker voor?

Is een Pipercross filter überhaupt wel beter dan een originele?

En als laatste: Heeft het een positief invloed op de gasrespons en het geluid (iets zwaarder)?

Gr
Afbeelding
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Race Eend »

Als je 7500km schoonmaakt kan er niets misgaan!

Het filter heeft een duidelijk verschil met origineel, zelfs te meten op de dyno!
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Crokko »

Race Eend schreef:Als je 7500km schoonmaakt kan er niets misgaan!

Het filter heeft een duidelijk verschil met origineel, zelfs te meten op de dyno!
Top! Bedankt voor je reactie.
Volgende week gaat de Pipercross erin.

Post nog wel mijn ervaring. Altijd makkelijk voor iemand die met dezelfde vragen loopt als ik (liep :mrgreen: ).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gti-Mar
Berichten: 701
Lid geworden op: 31 dec 2011, 23:13
Type auto: Golf MK VI ABT
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Gti-Mar »

Crokko,
Waar heb je het filter bestelt als ik vragen mag?
Mvg Marco

Golf GTI MK VI:schuif-kanteldak/keyless entry/rns 510 met dynaudio/sportdemper/19 inch Talladega's/ABT gechipt 281pk-391 nm/Katmod./sportfilter
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Crokko »

Gti-Mar schreef:Crokko,
Waar heb je het filter bestelt als ik vragen mag?
Uiteraard mag je dat!! :D
GMB tuning
Afbeelding
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Renekesgti »

Wat is het verschil met een Carbonio Golf VI/Scirocco qua vermogen? Aangezien de carbonio meteen lucht vanaf de orginele aansluiting pakt. De pipercross ligt toch in zo'n afgesloten bak.
Daarnaast heeft die pipercross wel die stage 2 pipe naar de turbo. Die heeft een Carbonio standaard niet. Vraag me af wat je dus het beste kan nemen.

Gr.René
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Race Eend »

is afhankelijk van welke auto je hebt. Op een golf 5 gti past het allemaal niet zomaar.

Op een MK5 kun je evt ook dit overwegen (tov de twinintake):
Afbeelding
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
kevin78
Berichten: 760
Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door kevin78 »

En wat is de prijs van dit moois met montage... Heb al een K&N luchtfilter..
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Race Eend »

Ik heb nog geen prijzen, maar in de US zijn ze aardig duur zag ik 570 dollar kwam ik tegen.

Je K&N filter kun je niet meer hergebruiken!
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
kevin78
Berichten: 760
Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door kevin78 »

Oke dat is mij te prijzig en zonde van met K&N filter zit er net in hehe
Gebruikersavatar
Renekesgti
Berichten: 1185
Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Renekesgti »

Race Eend schreef:is afhankelijk van welke auto je hebt. Op een golf 5 gti past het allemaal niet zomaar.

Op een MK5 kun je evt ook dit overwegen (tov de twinintake):
Afbeelding
Sorry wellicht wat duidelijker moeten melden. Ik heb een GTI 6. ;)
Eigenlijk is dus de vraag welke is beter, de pipercross of Carbonio? Of is dit meer persoonlijke voorkeur?

Thanks.
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Race Eend »

maakt niets uit in dat geval.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Edition30 »

@Race-Eend
En als het een Ed30 is, is daar al een mooie oplossing voor (aansluiting retour DV)?

Wil graag van die afdekkap met ingebouwd luchtfilter af.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Race Eend »

dv retour zit erop, hij is voor de R20
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Pipercross inlegfilter

Bericht door Crokko »

Pipercross zit erin.
Mijn ondervindingen tot op heden:

Geluid - geen noemenswaardige veranderingen
Gaspedaal - hij lijkt iets vlotter op je rechtervoet te reageren. (de dsg uiteraard niet :mrgreen:).
Ook op de snelweg heeft ie het gewoon net wat makkelijker.
Installatie - peulenschil, perfecte pasvorming.

Ik ben er blij mee iig, mocht ik nog wat ontdekken, dan post ik nog wel even een update. :)

Greetz
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten