Pagina 1 van 1
Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 22 apr 2012, 22:12
door Crokko
Hoi allemaal,
Ik overweeg een inlegfilter van pipercross.
Welke voor- en nadelen kan ik verwachten?
Gr
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 22 apr 2012, 23:19
door Chris5gti
Heb hem bij mij ook erin .. Voordelen
- zonder olie dus schoonmaken en klaar
-shoonmaken met wat water en sop dus geen dure reiniger
-meer lucht toevoer
-niet iedere beurt een nieuwe filter alleen schoon maken dus
-goede prijs
-goede pasvorm en qualiteit van filter is ook ok
nadelen kan ik eigenlijk geen bedenken ..
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 23 apr 2012, 11:39
door Race Eend
Nadeel van schuimfilters is dat er wat fijnstof doorheen kan slaan, bv als je aan de kust woont waar veel zand is. Niet te lang rijden dus zonder reiniging, elke 15.000km even demonteren en schoonmaken.
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 23 apr 2012, 12:31
door KlouxOne
Met Kan bedoel je dus dat het meer niet dan wel is. Overigens is het zo dat Pipercros toch ook wel iets vettig is wat fijnstof beet pakt. Ik heb nog nooit gelezen/gezien dat er motorschade ontstaat door een inleg filter. plus dat als je vroegtijdig schoonmaakt het helemaal geen probleem moet zijn.
het voordeel tegen over een K&N filter is dat pipercros een eengaal filter is en geen v vormen heeft waar vuil tussen kan gaan zitten. Ook bevat het weinig tot geen olie. Een K&N MOET je invetten vaak gebruik je al snel te veel olie. Pipercross maakt ook veel makkelijker schoon.
Er zijn hier veel mensen op het forum die er mee rijden. en op de Engelse GTI fora ook.
Mocht je het Idee niks vinden dat het fijnstof door KAN laten. dan gewoon voor een K&N filter gaan.
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 23 apr 2012, 12:57
door Race Eend
Als je een auto hebt waarbij je veel op het circuit zandvoort rijdt dan is een schuimfilter niet erg gewenst. Duidelijk te zien toen bij de ibiza cupra D van JD destijds, je zag duidelijk wat spoortjes op de inlaat turboschoepjes. Als je de buis na de LMM lostrok en je vinger er doorheen haalde, dan had je ook een beetje stoffige vinger (als door een boekenkast zegmaar).
Grote voordeel van schuim is inderdaad dat hij geen ribbels heeft als K&N waar veel vuil in gaat zitten en moeilijker te verwijderen is.
Overigens is een schuimfilter ook voorzien van olie, dat voel je inderdaad als je hem vast hebt, pipercross heeft ook van die dust retention kitjes voor als je hem schoongemaakt hebt.
De moderne LMM heeft overigens geen last van filter olie.
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 23 apr 2012, 18:06
door RobvR
Deze discussie komt me bekend voor. Klopt dat of heb ik een nieuwe gave bij mezelf ontdekt?
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 23 apr 2012, 20:27
door Crokko
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Zeker
jullie mening waardeer ik.
De twijfel sloeg bij mij een beetje toe, na wat serven.
Je leest toch heel veel sceptische berichten, naast de vele positieve natuurlijk.
Aangezien ik toch wel errug zuinig op mijn waggie ben, waar kan mijn vragen dan beter kwijt dan bij dit vertrouwde forum?
RobvR schreef:Deze discussie komt me bekend voor. Klopt dat of heb ik een nieuwe gave bij mezelf ontdekt?
Voor mij is tie nieuw, ik hoop dat je me de ruimte gunt.
Race Eend schreef:Niet te lang rijden dus zonder reiniging, elke 15.000km even demonteren en schoonmaken.
Als ik dan elke 7.500 km het spulletje onder handen neem, ben ik het doorslaan van stof dan zeker voor?
Is een Pipercross filter überhaupt wel beter dan een originele?
En als laatste: Heeft het een positief invloed op de gasrespons en het geluid (iets zwaarder)?
Gr
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 24 apr 2012, 10:15
door Race Eend
Als je 7500km schoonmaakt kan er niets misgaan!
Het filter heeft een duidelijk verschil met origineel, zelfs te meten op de dyno!
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 24 apr 2012, 17:58
door Crokko
Race Eend schreef:Als je 7500km schoonmaakt kan er niets misgaan!
Het filter heeft een duidelijk verschil met origineel, zelfs te meten op de dyno!
Top! Bedankt voor je reactie.
Volgende week gaat de Pipercross erin.
Post nog wel mijn ervaring. Altijd makkelijk voor iemand die met dezelfde vragen loopt als ik (liep

).
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 24 apr 2012, 18:03
door Gti-Mar
Crokko,
Waar heb je het filter bestelt als ik vragen mag?
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 24 apr 2012, 18:45
door Crokko
Gti-Mar schreef:Crokko,
Waar heb je het filter bestelt als ik vragen mag?
Uiteraard mag je dat!!
GMB tuning
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 25 apr 2012, 11:23
door Renekesgti
Wat is het verschil met een Carbonio Golf VI/Scirocco qua vermogen? Aangezien de carbonio meteen lucht vanaf de orginele aansluiting pakt. De pipercross ligt toch in zo'n afgesloten bak.
Daarnaast heeft die pipercross wel die stage 2 pipe naar de turbo. Die heeft een Carbonio standaard niet. Vraag me af wat je dus het beste kan nemen.
Gr.René
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 25 apr 2012, 12:07
door Race Eend
is afhankelijk van welke auto je hebt. Op een golf 5 gti past het allemaal niet zomaar.
Op een MK5 kun je evt ook dit overwegen (tov de twinintake):

Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 25 apr 2012, 13:32
door kevin78
En wat is de prijs van dit moois met montage... Heb al een K&N luchtfilter..
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 25 apr 2012, 15:50
door Race Eend
Ik heb nog geen prijzen, maar in de US zijn ze aardig duur zag ik 570 dollar kwam ik tegen.
Je K&N filter kun je niet meer hergebruiken!
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 25 apr 2012, 15:52
door kevin78
Oke dat is mij te prijzig en zonde van met K&N filter zit er net in hehe
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 25 apr 2012, 19:42
door Renekesgti
Race Eend schreef:is afhankelijk van welke auto je hebt. Op een golf 5 gti past het allemaal niet zomaar.
Op een MK5 kun je evt ook dit overwegen (tov de twinintake):

Sorry wellicht wat duidelijker moeten melden. Ik heb een GTI 6.

Eigenlijk is dus de vraag welke is beter, de pipercross of Carbonio? Of is dit meer persoonlijke voorkeur?
Thanks.
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 26 apr 2012, 10:30
door Race Eend
maakt niets uit in dat geval.
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 26 apr 2012, 20:52
door Edition30
@Race-Eend
En als het een Ed30 is, is daar al een mooie oplossing voor (aansluiting retour DV)?
Wil graag van die afdekkap met ingebouwd luchtfilter af.
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 26 apr 2012, 21:24
door Race Eend
dv retour zit erop, hij is voor de R20
Re: Pipercross inlegfilter
Geplaatst: 30 apr 2012, 13:43
door Crokko
Pipercross zit erin.
Mijn ondervindingen tot op heden:
Geluid - geen noemenswaardige veranderingen
Gaspedaal - hij lijkt iets vlotter op je rechtervoet te reageren. (de dsg uiteraard niet

).
Ook op de snelweg heeft ie het gewoon net wat makkelijker.
Installatie - peulenschil, perfecte pasvorming.
Ik ben er blij mee iig, mocht ik nog wat ontdekken, dan post ik nog wel even een update.
Greetz