Pagina 1 van 1
groot onderhoud
Geplaatst: 02 mar 2013, 17:59
door Glenne
Hallo,
ik heb deze week een gewoon onderhoud laten doen aan de wagen (47700km) en moet dus op 60000km binnen voor een groot onderhoud.
Kan iemand me zeggen wat een groot onderhoud inhoud bij een MK6 GTI?
Ik veronderstel dat je dan op 120000km terug groot onderhoud moet laten doen, of verminderd de tussenafstand naar mate de wagen ouder wordt?
Gr
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 02 mar 2013, 18:29
door Stoffn
Glenne schreef:Hallo,
ik heb deze week een gewoon onderhoud laten doen aan de wagen (47700km) en moet dus op 60000km binnen voor een groot onderhoud.
Kan iemand me zeggen wat een groot onderhoud inhoud bij een MK6 GTI?
Ik veronderstel dat je dan op 120000km terug groot onderhoud moet laten doen, of verminderd de tussenafstand naar mate de wagen ouder wordt?
Gr
30000km: oliefilter
60000km: oliefilter en pollenfilter (pollenfilter om de 2 jaar), evt dsg-olie wissel met filter
90000km: olie & luchtfilter
Optioneel:
Remservice
1e remservice pas na de 3 eerste levensjaren van de wagen
Daarna om de 2 jaar.
Ik heb overlaatst groot onderhoud aan mn eigen wagen gedaan (42000km).
- Oliefilter vervangen en met longlife (5W30) olie gevuld
- Pollenfilter vervangen
- DSGbak olie met filter vervangen
- Remservice uitgevoerd
Indien gewenst kan ik je gerust de lijst tonen van wat een groot onderhoud precies inhoudt.

Re: groot onderhoud
Geplaatst: 02 mar 2013, 18:37
door wehoo
Glenne schreef: of verminderd de tussenafstand naar mate de wagen ouder wordt?
Gr
Nee, bij Longlife-interval is het volgende ook van belang:
wordt er bij de variabele intervallen niet alleen rekening gehouden met de gereden afstand en de verstreken tijd, maar ook met belangrijke zaken als bv de motortemperatuur en het aantal starts.
Zie:
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... rval#p3103
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 02 mar 2013, 18:38
door Race Eend
Bij een getunde wagen zeker ook even de bougies mee pakken bij 60k km.
DSG olie uiteraard (in dien van toepassing)
LUCHTFILTER!!
Brandstoffilter
Pollen filter (interieur filter).
Verder motorolie en motorolie filter.
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 02 mar 2013, 18:41
door Glenne
Bedankt. Ik vroeg dit omdat ik niet naar een VW garage ga, maar naar een onafhankelijke VAG garagist.
Ik geloof dat er een distributieketting in zit en geen riem? Deze moet dan nooit vervangen worden neem ik aan?
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 02 mar 2013, 18:44
door wehoo
MKVI heeft een ketting.
Nooit vervangen? Normaal gesproken niet, tenzij....... (lees de problemen die zich ermee voordoen)
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 02 mar 2013, 18:47
door Stoffn
wehoo schreef:MKVI heeft een ketting.
Nooit vervangen? Normaal gesproken niet, tenzij....... (lees de problemen die zich ermee voordoen)
Kom kom, bij de 2.0TSI komt het echt niet zodanig veel voor toch?
PS bougies was ik inderdaad vergeten!
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 02 mar 2013, 19:48
door wehoo
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 03 mar 2013, 11:11
door bzb
Stoffn schreef:wehoo schreef:MKVI heeft een ketting.
Nooit vervangen? Normaal gesproken niet, tenzij....... (lees de problemen die zich ermee voordoen)
Kom kom, bij de 2.0TSI komt het echt niet zodanig veel voor toch?
PS bougies was ik inderdaad vergeten!
als tie van na oktober 2010 is (zo ongeveer) zou de ketting steun in orde moeten zijn, daarvoor is een beetje tikkende tijdbom al komt het natuurlijk bij een kleine hoeveelheid voor op de totaal verkochten motoren
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 03 mar 2013, 12:53
door Glenne
de mijne is van 06/2009 (één van de eerste dus). moet ik iets extra doen (toch vervangen) of kan ik niks doen en hopen dat ie niet breekt?
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 03 mar 2013, 14:07
door wehoo
"Hoop doet leven". Maar je kunt ook (je) een VW dealer opzoeken en aangeven dat je ketting "rammelt". VW geeft indien (je) de VW dealer er werk van maakt, minstens 50% coulance. Afhankelijk van de leeftijd van je voertuig. Je vakgarage kan dit ook bij de importeur melden.
Importeur voor België is: D'Ieteren N.V. in Brussel.
http://195.207.63.34/www/imust_whowho.a ... 88BE&div=1
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 04 mar 2013, 08:37
door Doohie
Glenne schreef:de mijne is van 06/2009 (één van de eerste dus). moet ik iets extra doen (toch vervangen) of kan ik niks doen en hopen dat ie niet breekt?
Glenne,
Ook ik heb mij zorgen gemaakt over dit probleem als is m'n wagen van april 2012,
Maar als jouw wagen al bijna 50000km geeft denk ik niet dat deze slachtoffer gaat worden van die ketting(spanner) probleem.
Had ergens ook gelezen dat de ketting ooit in een goedkoper land werd geproduceerd en daardoor te vlug uitrekte en door die speling de kettingspanner stuk sloeg of zelfs een tand overslaat met alle gevolgen vandien..
Zoals Weeho het zegt zolang je die ratel(dieselachtig) geluid niet hebt(door de slappe keting) lijkt mij alles in orde. Natuurlijk kan je ook een visuele controle laten uitvoeren op slijtage(merkteken op kettingspanner) maar dan zijn die kosten voor jou.
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 04 mar 2013, 17:07
door Glenne
is dit makkelijk te controleren of moet er veel gedemonteerd worden om dit te bekijken?
ik ken er zelf weinig van

Re: groot onderhoud
Geplaatst: 04 mar 2013, 20:10
door Stoffn
Glenne schreef:is dit makkelijk te controleren of moet er veel gedemonteerd worden om dit te bekijken?
ik ken er zelf weinig van

Als ik jou was, zou ik naar een officiële vw garage blijven gaan ipv je "gewone" garage.
Al is het maar om tussenkomst/garantie te kunnen krijgen moest het echt fout gaan.
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 04 mar 2013, 20:37
door Glenne
Stoffn schreef:Glenne schreef:is dit makkelijk te controleren of moet er veel gedemonteerd worden om dit te bekijken?
ik ken er zelf weinig van

Als ik jou was, zou ik naar een officiële vw garage blijven gaan ipv je "gewone" garage.
Al is het maar om tussenkomst/garantie te kunnen krijgen moest het echt fout gaan.
in tielt hebben ze momenteel nog maar 1 golf 6 GTI verkocht en volgens mij dus ook geen ervaring er mee.
zij zullen natuurlijk meer feedback krijgen van VW.
zou ik gewoon eens binnen springen en vragen of ze dat willen controleren? garantie is het in ieder geval niet (denk ik), want ik heb mijn wagen particulier gekocht en wordt in juni 4 jaar.
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 04 mar 2013, 20:42
door wehoo
Glenne schreef:........ garantie is het in ieder geval niet (denk ik), want ik heb mijn wagen particulier gekocht en wordt in juni 4 jaar.
Dat maakt niet, is VW coulance en niet van de VW dealer of importeur. De VW dealer krijgt het coulancebedrag terug van VW. Coulancebedrag is aflopend naar mate leeftijd van de auto.
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 04 mar 2013, 21:06
door Stoffn
wehoo schreef:Glenne schreef:........ garantie is het in ieder geval niet (denk ik), want ik heb mijn wagen particulier gekocht en wordt in juni 4 jaar.
Dat maakt niet, is VW coulance en niet van de VW dealer of importeur. De VW dealer krijgt het coulancebedrag terug van VW. Coulancebedrag is aflopend naar mate leeftijd van de auto.
Klopt, maar als je wagen niet bij een officiële vw dealer onderhouden wordt heb je volgens mij geen recht meer op coulance.
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 04 mar 2013, 21:12
door wehoo
Toch wel. Als hij maar regelmatig volgens de voorgeschreven intervallen en met originele onderdelen is onderhouden/vervangen door een erkende garage. Uiteraard moet dit aangetoond worden: facturen en evt. serviceboekje met stempel van de erkende garagehouder.
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 04 mar 2013, 21:28
door Stoffn
wehoo schreef:Toch wel. Als hij maar regelmatig volgens de voorgeschreven intervallen en met originele onderdelen is onderhouden/vervangen door een erkende garage. Uiteraard moet dit aangetoond worden: facturen en evt. serviceboekje met stempel van de erkende garagehouder.
Dat is toch hetgeen ik zeg?
Of bedoel je geen vw garage met erkende garagehouder?
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 04 mar 2013, 21:29
door wehoo
Ja precies, dat bedoel ik.
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 05 mar 2013, 05:54
door Doohie
Glenne schreef:is dit makkelijk te controleren of moet er veel gedemonteerd worden om dit te bekijken?
ik ken er zelf weinig van

Same here Glenne...maar op dit forum zitten er toch hier en daar wel goeie antwoorden gelukkig maar.
Ik denk zo te hebben gelezen dat nazicht bijna gezelfde werk is als vernieuwen,
wat mij ook logisch lijkt..
Je kunt altijd even nagaan/vragen of er geen werkpunt of zoiets van dit probleem is,
kan er nu niet juist opkomen hoe dit precies noemt maar veronderstel dat D'Ieteren wel weet daarvan moet hebben..
Je stapt dus gewoon naar een VW-dealer met dit probleem en zij kijken dan aan de hand van je chasisnr. of er een werkpunt is via D'Ieteren
Vind de
link op dit forum ook wel goed
Re: groot onderhoud
Geplaatst: 05 mar 2013, 09:47
door wehoo
Je bedoelt waarschijnlijk een 'werkplaatsactie'. Dat is het in het geval van de distributieketting niet zo. (het was wel bij de 1.2 TSI-motoren). Bij een werkplaatsactie hoeft de VW-dealer geen contact met je op te nemen. Kom je met je auto in de werkplaats, staat er in het systeem (gecheckt op VINnummer) dat een bepaalde actie (c.q. vervanging) moet plaatsvinden. Dit in tegenstelling tot een 'terugroepactie', waarbij de VW-dealer (of VW importeur) je direct gaat benaderen.