Pagina 1 van 1
Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 08:40
door NICO!
Vraagje voor een kennis.
Hij kan redelijk voordelig aan een Tiguan komen uit augustus 2010. Alle toeters en bellen behalve navi en xenon, maar wel leer etc.
De auto is ex-lease, volledig dealer onderhouden en ooit is de turbo vervangen, verder nooit grote problemen gehad (bevestigd door dealer)
De auto heeft 83000 km gelopen en is van een vrouw op middelbare leeftijd geweest.
Wat zijn de risico's of heb je dezelfde risico's als bij een auto met een lagere km-stand?
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 09:00
door MkVI Nmgn
Welke motor?
En is het een Automaat?
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 09:28
door sitechris
Hangt af van gebruik. Een lage km stand is niet zaligmakend. Wat als de auto alleen maar voor korte stukjes is gebruikt? Kinderen ophalen, boodschappen etc. Dan is de auto nooit lekker warmgereden en is de slijtage relatief gezien groot.
En aan de andere kant.....als je een eerste auto hebt met heel veel lange snelwegkilometers, dan kun je van slijtage toch nauwelijks spreken. Motor altijd lekker warm, lange stukken, lage belasting.
Dus nee.....voor een wat hogere km stand hoef je niet weg te lopen.
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 10:03
door NICO!
MkVI Nmgn schreef:Welke motor?
En is het een Automaat?
1.4TSI 150 pk handgeschakeld
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 12:55
door wehoo
Tiguan problemen:
Fazit Dauertest VW Tiguan
So überzeugend viele Tiguan-Qualitäten sein mögen, fünf Werkstattstopps, Motorenprobleme, Detailmängel und ein Komplettausfall sind inakzeptabel. Der SUV belegt im Mängelindex den letzten Platz seiner Klasse und kann den Premiumanspruch von VW nicht erfüllen.
Minuspunkte VW Tiguan im Dauertest
- inhomogene Leistungsentfaltung
- geringe Durchzugskraft
- hoher Verbrauch
- langsam ansprechende Heizung
- störanfällige Feststellbremse
- Wind- und Knarzgeräusche am Schiebedach
- gegen Testende hakelige Schaltung
- vergleichsweise kleiner Standardkofferraum
Beim Testwagen verursacht der im Abgaskrümmer integrierte Turbo zwei ungeplante Stopps: Bei Kilometer 57.059 reißt der Krümmer. Auch dieses Problem des Tiguan 1.4 TSI ist bei VW bekannt, und es gibt früher eine Lösung: Eine geänderte Dichtung soll die Rissbildung verhindern und wird an rund 1.500 Autos montiert – am Testwagen allerdings mit zu hohem Anzugsmoment. Die Folge: Bei 81.715 km reißt auch der neue Krümmer des VW Tiguan. Die Kosten der Schäden, 1.273 und 1.311 Euro, gehen auf Garantie. Treten sie außerhalb davon auf, entscheidet VW im Einzelfall über Kulanz.
Bei einer durchschnittlichen Fahrleistung, also 15.000 Kilometer pro Jahr, wären die Krümmerdefekte am VW Tiguan wie alle Mängel weit außerhalb der Garantie aufgetreten und hätten 4.083 Euro Reparaturkosten verursacht. Weil der Testwagen seine 100.000 Kilometer aber binnen zwei Jahren schafft, sind auch der Ersatz des dauerlaufenden Motorlüfters bei 45.038 km und der defekten Zündspule bei 58.289 km sowie die überraschend aufwendige Prüfung und Reinigung der Massepunkte im Motorraum bei Kilometer 87.207 über die Garantie abgedeckt. Letzteres ist nötig, weil sich beim Entriegeln des schneebedeckten Tiguan wegen eines Elektrikfehlers alle Fenster und das Panoramaglasdach öffnen.
(Auto Motor und Sport)
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 13:08
door Edition30
Ik zou de Tiguan lekker laten staan en gewoon weer een GTI nemen Nico

Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 13:21
door yal
Sinds 2010 83000km dan is de auto niet voor alleen maar korte stukjes gebruikt.
Zo'n kilometerstand vind ik absoluut niet hoog en het is alleen maar gunstig dat de auto langere stukken gereden heeft dat voorkomt veel vervuiling in de motor.
Vreemd dat de turbo al vervangen is , maar mooi dat dat al gedaan is.
Met meer kilometers loop je wel sneller tegen nieuwe remmen en banden aan , maarja das onderhoud.
Ik zou zeggen aankoopkeuring doen , mits daar niets geks uitkomt gewoon kopen met 1 jaartje garantie erbij.
Grt Yal
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 15:01
door MkVI Nmgn
En even kijken of deze motor niet voor de ketting in aanmerking komt
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 16:08
door Wilcoos
Niets mis mee, gewoon grote beurt bij aflevering en klaar. Chip erin, 210pk en klaar.
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 17:11
door NICO!
Ok, iedereen had wel door dat het voor mezelf was, lol , heb de auto gekocht. Kwam uit de lease en alle nodige zaken en onderhoud waren netjes op tijd gedaan. Wat heeft de auto niet? Navi, telefoon, xenon en panoramadak, verder alles wel.
Zal vanavond wat foto's plaatsen van de proefrit.
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 17:15
door Wilcoos
Navi en telefoon inbouwen heb ik ervaring mee

Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 17:29
door NICO!
Wilcoos schreef:Navi en telefoon inbouwen heb ik ervaring mee

Ik koop wel een TomTom en bellen in de auto doe ik zelden, het is wel goed zo.
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 17:31
door MkVI Nmgn
Uit betrouwbare bronnen komt er vandaag of morgen misschien een Rns315 te koop aangeboden hier op het forum.
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 21:50
door Schippersss
Vind het geen hoge km stand, als dit al hoge km stand is dan zeg dat veel over de bouwkwaliteiten van vw. Vind persoonlijk de tiguan mooie wagen, zelfde achterlichten als de cc.
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 22:07
door Race Eend
Ik zou alleen nooit een tiguan met 1.4 TSI motor kopen, veel te veel kapot zien lopen..... Heb zelfs een klant die er 2 kapot heeft gereden, 1 motor met tuning en de nieuwe motor (zonder tuning) ook binnen een paar duizend km kapot.
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 23:21
door Wilcoos
Race Eend schreef:Ik zou alleen nooit een tiguan met 1.4 TSI motor kopen, veel te veel kapot zien lopen..... Heb zelfs een klant die er 2 kapot heeft gereden, 1 motor met tuning en de nieuwe motor (zonder tuning) ook binnen een paar duizend km kapot.
Had dat eerder gezegd...

Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 09 mar 2013, 23:37
door NICO!
Tsja, net te laat

we zien het wel......
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 10 mar 2013, 00:54
door jwbakkenes
Ben wel benieuwd naar de foto's.
Jan Willem
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 10 mar 2013, 10:25
door Race Eend
Wilcoos schreef:Race Eend schreef:Ik zou alleen nooit een tiguan met 1.4 TSI motor kopen, veel te veel kapot zien lopen..... Heb zelfs een klant die er 2 kapot heeft gereden, 1 motor met tuning en de nieuwe motor (zonder tuning) ook binnen een paar duizend km kapot.
Had dat eerder gezegd...

Tja.. 90% van de 1.4 tsi's zijn prima, echter je zal die 10% maar hebben... (zie het verhaal van Chris hier op het forum met de maandag-morgen polo gti)...
Als je toch voor de keuze staat, koos ik wat anders met deze voorkennis.
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 10 mar 2013, 11:50
door Wilcoos
Helaas is dat momenteel bij alle eco meuk motoren zo volgens mij.
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 10 mar 2013, 11:56
door Vince82
Volgens mij ook, mijn vader met z`n Skoda Fabia combi greenline 1.2 tdi haalt verbruikcijfers waar je niet blij van wordt. 1:17/18 doet hij gemiddeld, dat is toch heel wat anders dan de fabrieksopgave van 1:29..........
En nee mijn vader is absoluut geen racer, eerder een hele rustige rijder. Maar om gewoon een beetje snelheid uit die auto te halen zit je gewoon steeds te planken. Ik had hem dus al eens aangeraden om bij JD langs te gaan voor tuning, misschien dat de auto daar wat zuiniger van gaat worden.
Daarom voor mij maar een Bmw 3 liter 6 cilinder diesel, geen downsizing, rijd toch wat prettiger

Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 10 mar 2013, 12:02
door Wilcoos
Het gaat ook niet om verbruik, maar om uitstoot.

Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 10 mar 2013, 18:18
door Race Eend
Klopt, maar als het verbruik veel slechter is dan men opgeeft, zal de uitstoot ook wel een stuk slechter zijn in de praktijk...
Wilcoos schreef:Helaas is dat momenteel bij alle eco meuk motoren zo volgens mij.
1.2 TSI (mits ketting in orde) is een fijne motor
1.6 TDI doet het goed (enig probleem is dat de EGR koeler wel eens stuk gaat)
1.8 TFSI is een goede motor (ketting problemen komen wel eens voor, maar niet veel, met als bij de 2.0 TSI G6 gti motor).
Re: Hoge km-stand een te groot risico?
Geplaatst: 10 mar 2013, 20:37
door Spuugemmer
Van die laatste heb ik hier een mooie garantie factuur liggen. 1 maal verse motor à 9200euro.
Is iig beter dat de Polo waarbij ze het probleem niet konden oplossen.