Ik heb mijn auto vanochtend naar de garage gebracht voor een airco service beurt aangezien deze niet meer koud werd.
Nu werd ik daarstraks door de garage gebeld met de melding dat er te veel koude middel in het systeem zat, en na dit op juiste hoeveelheid te hebben afgevuld bleek dat de pomp vast stond. Conlusie 680 euro om het te maken, en volgens hun niet verder kan rijden omdat de motor geen koeling meer krijgt?? De airco pomp heet voor zover ik weet toch niks met de koeling van de motor te maken? Voor die 680 euro wil ik hem namelijk niet laten makenen, dit laat ik voor minder bij een kennis doen. Maar dan moet ik er zo nog wel een weekje mee door rijden, geen probleem toch?
edit: Wat meer duidelijkheid, de pomp stond niet vast maar het systeem gaf geen koude lucht, tevens teveel koude middle in het systeem. Nat dit op de juiste hoeveelheid te hebben afgevuld is de pomp vast geslagen en staat de hele snaar die erop vast zit dus vast en kan er niet meer gereden worden. Dus er moet een nieuwe pomp in voor 680 euro of de auto haalt mijn huis niet meer.. Rare is pomp stond dus niet vast maar nu wel.. hun schuld?
airco pomp vastgelopen niet meer rijden?
Re: airco pomp vastgelopen niet meer rijden?
magneet koppeling verwijderen en hij kan rijden
pomp zal al kapot zijn geweest
gr ww9248
pomp zal al kapot zijn geweest
gr ww9248
GR Peter
GOLF 6 GTI 3" akrapovic downpipe. ECS Kohlefaser Luft-Technik Intake. JD. Stage 2 309.9 pk 466.4 NM DSG Stage 1
TRANSPORTER T5 TDI Stage 1 180 pk DSG custom made
GOLF 6 GTI 3" akrapovic downpipe. ECS Kohlefaser Luft-Technik Intake. JD. Stage 2 309.9 pk 466.4 NM DSG Stage 1
- Patrick B
- Type auto: Golf MK5 GTI
Een compressor (pomp) loopt niet vast als je er koudemiddel uit laat lopen.
Het kan dat de garage het systeem afgetapt.
En als men koudemiddel aftapt komt daar ook olie mee.
Er zit namelijk olie in een koel compressor.
Zo als ik het lees heeft de garagehouder het systeem opnieuw gevuld en niet na het olie niveau gekeken van de compressor.
En dat is waarschijnlijk de oorzaak dat de compressor is vast gelopen.
Als het systeem over gevuld was, draaide bij kou vraag altijd de condensorventilatormotor.
Bij een goed afgevulde airco in een auto draait de ventilatormotor niet altijd deze word namelijk druk/temperatuur gestuurd.
Als je namelijk rijd heb je koeling door rij wind en hoeft de fan niet te draaien.
Maar het is makkelijk voor de garagehouder om te zeggen pomp is vastgelopen.
Waar je eventueel wel naar kan vragen is de hoeveelheid koudemiddel ze uit het systeem gehaald hebben.
Koudemiddel moet namelijk afgevoerd worden en dat moet worden geregistreerd.
Dus als het goed is moet de garagehouder het kunnen aantonen hoeveel koudemiddel er uit jouw auto is gehaald.
Daarmee kun je controleren als het systeem ook over gevuld was.
ik heb eerder het idee dat er geen koudemiddel in zat en dat zij het systeem over gevuld hebben met de gevolgen van dien.
Zo als ik het lees heeft de garagehouder het systeem opnieuw gevuld en niet na het olie niveau gekeken van de compressor.
Als het systeem over gevuld was, draaide bij kou vraag altijd de condensorventilatormotor.
Bij een goed afgevulde airco in een auto draait de ventilatormotor niet altijd deze word namelijk druk/temperatuur gestuurd.
Als je namelijk rijd heb je koeling door rij wind en hoeft de fan niet te draaien.
Waar je eventueel wel naar kan vragen is de hoeveelheid koudemiddel ze uit het systeem gehaald hebben.
Dus als het goed is moet de garagehouder het kunnen aantonen hoeveel koudemiddel er uit jouw auto is gehaald.
ik heb eerder het idee dat er geen koudemiddel in zat en dat zij het systeem over gevuld hebben met de gevolgen van dien.
Groetjes Patrick
--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.
VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.
VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
Ga ik zeker doen! Hij wordt er in ieder geval ingezet want ik heb me auto voor me werk nodig op dit moment kan ik niet veel anders.Patrick B schreef:Een compressor (pomp) loopt niet vast als je er koudemiddel uit laat lopen.
Voor de duidelijkheid, ik bracht hem weg omdat de airco niet meer koud werd. Eigenlijk al sinds ik de auto heb gekocht gok ik (3 maanden geleden), maar pas sinds her wat warmer werd opgemerkt. Ook de pomp/ventrilator heb ik nooit horen aanslaan bij inschakelen van de airco, zo nog een paar weken doorgereden met de airco uit. Met de zomer op komst de auto weg gebracht om hem te laten hervullen.
Ze hebben het systeem nagekeken en volgens hun bleek er teveel koude middel in te zitten, op dit moment draaide de pomp nog wel mee maar sloeg alleen niet aan gok ik? Na het hervullen van het systeem is de pomp vast gelopen.
Ik breng de auto werkend weg, alleen zonder airco, en vervolgens rijd de auto niet meer omdat de pomp en dus ook de v-snaar vast staat. Nu vindt ik het geen probleem dat er een nieuwe pomp in moet mits deze ook echt stuk was, maar ik heb het gevoel dat ik genaaid wordt (kwik-fit uch).
Hetgeen waar het mij om gaat; Kan een airco compressor die nog vrij loopt, vastlopen door bij/her-vullen van de koudemiddel, of komt dit door een fout van de garage?
als je de pomp nog nooit in heb horen slaan was deze waarschijnlijk uitgezet omdat deze te zwaar liep door het teveel aan koel middel
of was hij al defect
eerdere reparatie is volgens mijn de boosdoener
als pomp goed is gevuld loopt hij niet vast
of was hij al defect
eerdere reparatie is volgens mijn de boosdoener
als pomp goed is gevuld loopt hij niet vast
GR Peter