Pagina 1 van 1

MK5 GTI 240 geeft zelf gas

Geplaatst: 14 nov 2013, 11:06
door Bento
Goedemorgen,

Vanmorgen met mijn GTI Edition 240 weer eens Euro 95 getankt (tank was compleet leeg). Daarvoor een paar drietal tankbeurten op 98 gereden maar dat is hier bijna niet te krijgen. Rij dus bijna altijd op 95 tijdens de afgelopen 4 jaar.

Toen ik vlakbij mijn werk voor het stoplicht stond begon mijn auto ineens op te lopen naar 3000 toeren, een klein duwtje op het gaspedaal zorgde ervoor dat hij weer naar 800-1000 terug viel, dit gebeurde een paar keer achter elkaar. Daarna reed ik ineens 50-60 zin z'n 2 zonder het gaspedaal aan te raken, toen ik de koppeling in trapte schoten de toeren omhoog (fietsers op de Amsterdamse grachten schrokken zich dood :mrgreen: .

Vlak daarna geparkeerd want ik voelde dat m'n auto nogal trilde door mijn motor en in z'n vrij liepen de toeren van 800 naar 1500-2000 en weer terug. De motorklep open gedaan en je ziet dat de motor flink staat te shaken, sowieso had ik af en toe al het gevoel dat een een flinke trilling vanaf de motor door de auto liep als hij stationair draaide. Dat was al langer zo.

Ik begrijp er niets meer van... Enig idee? Ik kan wel gelijk langs A-Point rijden maar dan ben ik weer een godsvermogen kwijt.

Dank!,

Bento

Re: MK5 GTI 240 geeft zelf gas

Geplaatst: 15 nov 2013, 13:21
door Mik
Dit heb ik ook weleens gehad dat het toertal omhoog liep en daarna weer omlaag, bij mij was het een oliedop die ik niet goed had dichtgedraait.

Schijnt dat deze motoren erg gevoelig zijn voor vals lucht.

Mvg, Mik

Re: MK5 GTI 240 geeft zelf gas

Geplaatst: 15 nov 2013, 16:03
door -SANDER-
Misschien even je PVC klep nakijken?

Re: MK5 GTI 240 geeft zelf gas

Geplaatst: 21 nov 2013, 09:29
door Bento
Ben ondertussen bij de garage geweest. Wat een verhaal.

Aantal maanden geleden voor bijna €1300 een onderhoudsbeurt gehad bij A-Point in Amsterdam. Aangegeven dat ik het gevoel had dat er af en toe een cilinder miste maar ze konden niks vinden. Ook alle olie vervangen terwijl dat pas gedaan was, daar zijn ze ook lekker duur in trouwens.

Nu ben ik bij een VW specialist geweest, dus geen merkdealer meer want auto is uit de garantie en het werd me te duur. Hij trekt er 4 prehistorische bougies uit die volgens de factuur van de vorige beurt bij A-Point waren vervangen. Niet dus, hufters.

Ook had hij een uitdraai van VAG-COM: Misfire in cilinder 1. Precies wat ik al dacht en al bijna een jaar last van heb. Nieuwe bougies en 1 bobine en het lijkt wel alsof ik er een nieuwe auto heb, wat een power weer.

Helaas toen ik de snelweg af kwam was het zelf toeren maken weer terug en dus nog niet opgelost. Ik ga vanavond weer terug met de auto...

Re: MK5 GTI 240 geeft zelf gas

Geplaatst: 21 nov 2013, 11:04
door Green Hornet
wat bio ethanol toevoegen bij de 95 (max 15%) brengt het octaan gehalte ook naar 98 - 100

Re: MK5 GTI 240 geeft zelf gas

Geplaatst: 21 nov 2013, 13:07
door Bento
Dat is E85? Ze verkopen alleen natte ethanol hier (hE15)

Re: MK5 GTI 240 geeft zelf gas

Geplaatst: 21 nov 2013, 13:43
door PatrickR
Klinkt als een lek in de carterventilatie, voor op je motor zit een klep die ff vervangen en klaar, we zien dit probleem vaker bij TFSI's voorbijkomen in onze werkplaats :)

Re: MK5 GTI 240 geeft zelf gas

Geplaatst: 21 nov 2013, 15:12
door Bento
Ik ga vanavond m'n auto weer terugbrengen. De monteur had het al over de carterdruk en een lek in m'n oliepijlstok of een ringetje daarvan ofzo. Blijkbaar was dat niet alles.

Wordt vervolgd :)

Re: MK5 GTI 240 geeft zelf gas

Geplaatst: 21 nov 2013, 15:33
door PatrickR
Wat ben je tot nu toe al kwijt aan deze reparatie? Als de monteur zich wat meer verdiept had in TFSI's was je denk ik een stuk goedkoper uit, dan zomaar alles lukraak te vervangen :lol:

Re: MK5 GTI 240 geeft zelf gas

Geplaatst: 21 nov 2013, 15:43
door Bento
Nou hij wist van te voren al bijna zeker dat het een vacuum iets was, maar blijkbaar niet goed genoeg gezocht :P Aan deze specifieke reparatie ben ik nog niet zoveel kwijt maar de vorige "beurt" bij A-Point was stervens duur en dat vertrouw ik nog steeds voor geen meter.

Maar goed, wat doe je eraan.. Mijn verstand houd op bij alles dat ingewikkelder is dan een 1 cilinder 250cc met carburateur :mrgreen: