Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Limited schreef:
Ik zelf rij meestal 20 min en ga met me toeren nooit boven de 3000, zelfs liever niet boven de 2500 rpm
Warm rijden met dit weer valt niet mee
Door het ontbreken van een olietemperatuurmeter rij ik nu zo`n 10 km alvorens het gas wat meer open te trekken (meer dan 2.500 / 3.000 rpm). Flink gassen, dus richting het maximum, doe ik liever als ik minimaal een half uur heb gereden.
Op dit moment met de koudere buitentemperaturen ('s nachts) daalt de olietemperatuur tot ongeveer 10 graden C.
Duurde vanochtend ongeveer 15-20 minuten voordat de olietemp. op zijn bedrijfstemp. van (ongeveer) 90 graden C. is.
De watertemperatuur gaat (veel) sneller en is eerder op zijn 87 graden C. (en is daarom ook geen goede graadmeter voor een warme op bedrijfstemperatuur zijnde motor). Bij hogere belastingen c.q. topsnelheid verandert de watertemp. nauwelijks, terwijl de olietemp. kan oplopen tot 105 graden C.
Kufatec E-MFA's (of equivalent Fiscon Basic Plus) blijven zeer handige apparaten.
superdave schreef:Wat is eigenlijk de minimale olie temperatuur voor goed door te rijden?
En de max?
En maximale temperatuur voor het uitzetten van de motor?
De motorolietemperatuur varieert tussen de 90 en 105 graden C. Afhankelijk van de belasting van de motor.
De watertemp. blijft (nagenoeg) constant: 87 graden C. (auto temp. geeft dan 90 graden C. aan).
De max. temp. voor het uitzetten, maakt in feite niet uit; de ventilatoren blijven doorlopen.
superdave schreef:Wat is eigenlijk de minimale olie temperatuur voor goed door te rijden?
En de max?
En maximale temperatuur voor het uitzetten van de motor?
De motorolietemperatuur varieert tussen de 90 en 105 graden C. Afhankelijk van de belasting van de motor.
De watertemp. blijft (nagenoeg) constant: 87 graden C. (auto temp. geeft dan 90 graden C. aan).
De max. temp. voor het uitzetten, maakt in feite niet uit; de ventilatoren blijven doorlopen.
"Begin" snap ik, want dan gaat de thermostaat open, maar waar staat "Ende" dan voor? Als deze dan weer dicht gaat met deze temperaturen gaat het toch niet goed.
De vraag over het uitzetten van de motor bij hele hoge olietemperaturen kan ik wel volgen, want de ventilator blijft wel lopen bij een hoge koelvloeistof temperatuur, maar koelt deze dan ook de olie als het nodig is (de oliepomp loopt niet meer).
@Edition30.
Voor de volledigheid het volgende plaatje erbij.
"Ende" staat voor de temperatuur waarbij de volledige doorstroming plaats vindt. Het ventiel is volledig geopend.
(7 mm). Bij de 2 ltr motoren wordt dit in tijd uitgedrukt (binnen 10 minuten).
(er is sprake van 100 graden C, omdat deze gegevens uit een test komen, n.l. het testen van dit koelvloeistofventiel.)