Een tijd geleden stond hier een Duits artikel van RonZuid(?) over dat VW adviseert om na ca. 5000km de olie te verversen.
De dealer waar ik de ED35 kocht adviseerde ook de olie te verversen na ca.5000km
De eerste nieuwe auto die ik kocht was een golf III GT TDI (rode I) , die zoop olie vanaf dag 1.
Het nieuwe motorblok zoop geen olie.
Alle andere nieuwe VAG auto's die ik zelf heb ingereden gebruikten geen olie , althans ik hoefde nooit bij te vullen tussen de beurten.
Dat waren : Bora 1,9 TDI (rode DI) eerste beurt na 12.000km , Skoda Octavia 1,8 TSI olie ververst na ca. 5000km , GTI ED 35 olie ververst na ca. 5000km en bij de huidige mk7 GTI olie ververst bij 5000km en peil stond toen op max. (nog steeds

).
De auto's reed ik rustig in , de eerste 1400-1500km niet boven de 3000/3500 rpm of sneller dan 140km/h.
Zeer onregelmatig rijden/veelvuldig schakelen en geen cruise control gebruiken.
Daarna steeds verder opbouwen tot maximaal bij ca. 5000km , ideaal om af en toe ff naar Duitsland daar kan je rustig een beetje meer toeren maken.
Onze gezinsauto , een Mazda cx-5 gebruikte het eerste jaar geen olie.
Na de eerste beurt en voor de tweede beurt gebruikt deze auto wel wat olie , er moet 0W20 olie in alleen dacht de dealer daar anders over en kiepte er 5W40 in. Met als resultaat een tikkende motor.
Nadat de juiste olie erin gedaan was , was het getik bijna weg soms tikt de motor nog wel na de koude start en gebruikt sindsdien wel wat olie.....
Zowel de Bora als ED35 presteerden bovengemiddeld hoog bleek na meting bij JD , de Mazda precies volgens opgave.
Kortom , rustig warm rijden en de nieuwe motor niet teveel belasten en het komt allemaal wel goed.
Olie vroegtijdig verversen heb ik nooit spijt van gehad , of het een positief effect heeft gehad weet ik niet.
Grt Yal