Even een vraag die me eigenlijk al een tijdje bezig houdt en waar ik geen (goed) antwoord op kan vinden met dr google;
Heeft een grotere intake een positief effect op het vermogen (of een positief effect op iets anders)?
Als voorbeeld even 3 intakes;
1. een intake met dezelfde diameter buis van begin tot eind
2. een intake die na de MAF groter wordt qua diameter en dus ook een filter met meer oppervlak bevat
3. een intake met dezelfde diameter als de intake in het eerste voorbeeld alleen dan met 2 luchtfilters (twintake)
Hebben intake nummer 2 en 3 nu een beter (meetbaar?) effect?
En zou intake 3 weer beter zijn dan intake 2? Of juist intake 3 beter als 2 vanwege een grotere diameter buis?
Is dit wel eens gemeten door iemand? Of is dit door iemand met natuurkundige ervaring te verklaren?
Ik kan het zelf namelijk beide kanten op redeneren, je zou kunnen zeggen dat intake 2 en 3 beter zijn omdat deze groter worden. Echter kan ik het ook de andere kant op redeneren omdat de buizen allemaal uiteindelijk dezelfde maat hebben na de MAf sensor dus er niet meer lucht doorheen kan. Maar ik weet het gewoon simpelweg niet. Wie o wie....?
Even foto's puur als voorbeeld;
intake 1, zelfde diameter buis van begin tot eind:

intake 2, grotere diameter na de MAF:

intake 3, twintake:
