Pagina 1 van 1
Soms vermogensverlies, Diverter valve kapot?
Geplaatst: 01 sep 2015, 19:16
door MK5GTI
Ik heb een vraagje betreft mijn mk5 GTI.
Ik heb het idee dat hij de ene keer wel vol vermogen heeft, en de andere keer wat minder.
Net de vagcom er ff aangehangen, geen foutcodes.
Toen ging ik de turbodruk checken, en toen kwam ik op het volgende uit:
Dit is met stationair draaiende motor.
Kan me niet voorstellen dat de turbodruk zo hoog is bij een stationair draaiende motor?
Als ik het gas intrap gaat hij naar +/- 1700 mbar toe.
Iemand hier ervaring mee?
Divertervalve kapot oid?
Alvast bedankt!
Re: Turbodruk stationair 1000mbar? Soms vermogensverlies
Geplaatst: 01 sep 2015, 21:12
door tolunay
Dat is de atmosferische druk hier in nl
Niets om je zorgen over te maken.
Als je je motor uitzet dan zul je waarschijnlijk dezelfde turbo druk zien.
Re: Turbodruk stationair 1000mbar? Soms vermogensverlies
Geplaatst: 01 sep 2015, 21:37
door MK5GTI
Daar zat ik zelf ook aan te denken, maar waarom is de 'specified' druk dan 330 mbar?
Re: Turbodruk stationair 1000mbar? Soms vermogensverlies
Geplaatst: 01 sep 2015, 21:55
door ronald81
Is echt normaal, niks om je zorgen om te maken wat hier staat aan waardes.
Net even mijn logs nagekeken en bij stationair is de mijne ook tussen de 300 en 370 ongeveer.
Je temp valt me wel op, weet niet hoe lang je de motor al aan had maar anders kan je thermostaat defect zijn omdat je temp maar 73 graden is.
Re: Turbodruk stationair 1000mbar? Soms vermogensverlies
Geplaatst: 01 sep 2015, 22:07
door MK5GTI
Oke, bedankt voor de reacties!
Wat kan het probleem zijn dat ik af en toe minder vermogen heb? Toch de divertervalve?
Thermostaat is prima, had de auto hier nog niet zo lang lopen, binnen een paar km is hij altijd al op 93 graden, en hij blijft hier ook op (volgens vagcom)
Re: Turbodruk stationair 1000mbar? Soms vermogensverlies
Geplaatst: 01 sep 2015, 22:12
door ronald81
Zou hem even rijdend uitlezen en loggen om te kijken of de juiste druk gehaald wordt.
Re: Turbodruk stationair 1000mbar? Soms vermogensverlies
Geplaatst: 01 sep 2015, 22:18
door MK5GTI
Ik dacht dus eerst dat de 1010mbar mijn druk was, en 330mbar de nominale druk..
Daarna wezen rijden, en met volgas haalde ik ruim 1700mbar, wat 1010 stationair was.
Dan zou de turbodruk op dat moment dus 0,7 bar zijn neem ik aan?
Echter was al het vermogen wel aanwezig met deze proefrit, wat het weer een beetje lastig maakt.

Re: Turbodruk stationair 1000mbar? Soms vermogensverlies
Geplaatst: 01 sep 2015, 22:25
door Schippersss
Een niet gechipte doet dit wel ongeveer. Dus lijkt me niks aan de hand.
Re: Soms vermogensverlies, Diverter valve kapot?
Geplaatst: 02 sep 2015, 17:43
door MK5GTI
Vandaag een nieuwe Diverter valve besteld bij de dealer, de D versie.
Wss zaterdag monteren, hoop dat dat het probleem is

Re: Soms vermogensverlies, Diverter valve kapot?
Geplaatst: 04 sep 2015, 17:00
door MK5GTI
Vandaag de tijd gevonden om de DV te vervangen, helaas zat er al een D versie in en was dit dus niet het probleem.
Daarna even naar JD gereden, die hebben proefgereden en een logje gemaakt, blijkt dat ik erg slechte brandstof in de tank had zitten (tank altijd bp 98) aangezien de ontsteking behoorlijk verdraaid werd.
Turbodruk etc was allemaal goed, en er waren geen gekke dingen te zien.
Heb er nu op hun advies wat bio-ethanol in gedaan, en heb toch het idee dat hij nu wat feller optrekt!
Dus mannen van JD; bedankt!

Re: Soms vermogensverlies, Diverter valve kapot?
Geplaatst: 07 sep 2015, 18:46
door tolunay
Mooi dat het weer opgelost is !
Afgelopen week de bio ethanol voor de ingang van de action erin gegooid, kreeg veel rare blikken van wat doet die gast haha
Dat specified boost pressure is wat in de ecu staat dat hij minimaal nodig heeft in dat toerental gebied met een X % gaspedaal positie.
Doe maar eens een log tijdens het rijden met toerental, gas pedaal positie, turbo actual en specified, snelheid en n75 %. Kan je mooi plotten in excel
Kan je dit soort grafiekjes mee maken, is weliswaar van een Tdi maar het gaat om de idee natuurlijk
Heb zelf een beetje ervaring met chippen van een EDC15, hierbij doe ik ook veel logruns maken om te kijken wat de turbodruk allemaal doet. Hiermee pas ik de N75 PID regelaar bij