jan874 schreef:tommy schreef:8,5 breed et 45 is perfect voor mkv
Dankjewel, max 19 inch hè?
Waarom zou je bewust een hogere of lagere et waarde kiezen?
Het ligt er allemaal aan of je auto verlaagd is. Standaard is de ET voor GTI 5 Detroit 51, breedte 7.5 J, volgens mij vrij identiek aan een GTI 6, hoe lager de ET, hoe verder de wielen naar buiten steken (maar hangt volgens mij ook af in combinatie met welke breedtemaat want ET meet de afstand van het midden van de velg tot waar het velghart op de naaf gaat). Als je niet verlaagd, kan een lagere ET, maar als je verlaagd met bijvoorbeeld een Eibach set -2.5 cm, zou je met een lagere ET de voorkant met insturen al aan kunnen lopen, je banden raggen dan langs je schermranden/spatschermschroef bij inveren/ongelijke stukken bijvoorbeeld bij drempels. Je kunt de schroefmod doen, dat betekend een mod aan de schroef die je binnenscherm aan de voorkant vastzet. Je haal de schroef er dan uit, en buigt de steun/lip waar de schroef door zat naar binnen. Je binnenscherm klem je dan achter die steun/lip. In sommige gevallen werkt dit en is dat voldoende om aanlopen op te lossen, maar soms past het gewoon niet en rijd je de lak kapot en schuur je letterlijk repen van de banden af bij het aanlopen.
Ook rijeigenschappen zijn anders met een lagere ET, heb ik zelf ondervonden en vond het slechter rijden qua wegligging. Ik had bij mijn V GTI op een gegeven moment een schroefset, waarbij de originele detroits vooraan al vrij ernstig aanliepen, ook na de schroefmod. Hij stond eigenlijk maar 1 cm lager dan met de Eibach -2.5 die ik er eerst onder had. De volgende eigenaar heeft toen de voorste spatschermen laten rollen. Ik had er in ieder geval geen zin meer in, om plaatwerk kapot te rijden d.m.v. schroefset, zeker niet omdat de detroits met de Eibach verenset die ik voor de schroefset had, helemaal niet aanliepen, toen had ik niet eens een schroefmod nodig. Eigenlijk had ik m`n schermen moeten laten rollen voordat ik de schroefset aanschafte, maar had geen idee dat het zo belabberd zou passen, en toen ik erachter kwam was het kwaad al geschied.
Nu bij m`n 6, heb ik weer dezelfde Eibach veren -2.5 cm. En ook weer originele detroits ET 51 en 7.5J. Loopt helemaal niet aan (net als bij m`n V met de Eibach -2.5 cm die ik voor de schroefset had). Ik zou er wellicht die 19 inch Santiago ook onder kunnen, omdat de banden ook 225 zijn, en de ET ook 51, breedte ook 7.5 J. De omvang van de wielen is dan volgens mij identiek.
Ik zou iedereen die z`n spullen netjes wil houden, of in ieder geval geen geld vroegtijdig aan een spuiter wil uitgeven, een lagere ET in combinatie met verlagen afraden. Als de schermen toch gespoten moeten worden kun je ze eerst laten rollen, dan is het een ander verhaal. Ik weet niet of een ET van 45 in combinatie met 8.5 J een goede match is, ik vrees dat deze breder zullen staan dan orgineel.
Mocht je voor orginele VAG wielen gaan, zullen de waarden wellicht goed zijn, ga je voor immitatie/replica, heb je meestal afwijkende (lagere) ET en (bredere) J maten, en zijn de velgen zelf vaak ook zwaarder, wat de balans, het rijden en aanlopen op allerlei ellendige manieren kan beïnvloeden. Maar goed, sommigen zweren erbij, dat het helemaal niks uitmaakt rijden met andere ET`s en replica. Een kwestie van hoe gevoelig je bent voor een auto die niet helemaal perfect rijd, of (misschien) niet beter weten? Of, wie mooi wil zijn moet pijn lijden (of kan daar offers voor brengen in rijeigenschappen).