Pagina 1 van 1

95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 08 aug 2016, 13:03
door Crocky
Beste forumleden,

Wat zijn de risico's als je 95 tankt maar op 98 gemapt bent en de wagen extreem (dus tot het maximale) belast? Ik heb altijd gehoord dat hoger octaan geen probleem is maar lager catastrofaal kan zijn. Wagen is stage 2 gemapt.
Een vriend van mij heeft dit namelijk gedaan. Een paar dagen later (toeval?) klaagt hij dat de motor stotterend, onregelmatig loopt. Hij wou deze week de bougies vervangen maar het kwaad was al geschied. Plots krijgt hij een motorstoring, enorm veel witte rookontwikkeling en een sterk schokkend blok. Wagen meteen aan de kant moeten zetten, was niet meer mee te rijden. Hij reed op dat moment wel al op zijn tweede bak 98 na de 95 getankt te hebben.
Zijn garagist heeft een compressietest gedaan en op de derde cilinder is geen compressie meer. Bougies zijn verbrand.
Is dit dus met bijna zekerheid een gevolg van de 95 of gewoon toeval?

Alvast bedankt,

Crocky

Re: 95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 08 aug 2016, 13:31
door Famous1303
Als je éénmalig 95 getankt hebt is het gewoon dikke pech.
Er zat dus ook nog een beetje 98 in waardoor het al iets mixt.

Het kan zijn dat het iets gaat pingelen maar dat er gelijk problemen uit voort komen heb ik nog nooit gelezen.

Re: 95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 08 aug 2016, 16:40
door MK5benGTI
Lijkt mij dikke pech, misschien heeft het het proces al wel versneld maar anders lijkt mij dit stug.

Ik heb een hele tijd op 95 gereden en nooit problemen gehad. Nu tank ik standaard bij dezelfde pomp (BP) zodat ik weet dat in ieder geval 98 voorradig is en deze van dezelfde kwaliteit is.

Re: 95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 08 aug 2016, 16:44
door golf5gt
Vraag me af hoe dat kan, bougies verbrand etc.
Je heb gewoon pingelsensoren die toch gewoon terugregelen?
95 is niet het meest ideale om mee te vlammen, zeker niet met chip. Maar dat daar je blok nou van kapot loopt snap ik niet zo. Zou die zelf toch moeten voorkomen door terug te regelen???

Re: 95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 08 aug 2016, 18:07
door Roy_GTI
Lager octaangetal is risico op pingelen! Dat betekent dat de brandstof spontaan ongecontroleerd gaat ontbranden met een gesmolten zuiger tot gevolg. Zeker met een stage 2 remap waarbij de tuner al aangeeft dat er minimaal 98 getankt moet worden kan het bij onjuiste brandstof binnen een fractie van een seconde gebeurd zijn.

Ik heb altijd G60 gereden en daarbij was het niet anders.

Bij gebrek aan 98 octaanbooster gebruiken!

Re: 95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 08 aug 2016, 18:13
door Famous1303
Roy_GTI schreef:Lager octaangetal is risico op pingelen! Dat betekent dat de brandstof spontaan ongecontroleerd gaat ontbranden met een gesmolten zuiger tot gevolg. Zeker met een stage 2 remap waarbij de tuner al aangeeft dat er minimaal 98 getankt moet worden kan het bij onjuiste brandstof binnen een fractie van een seconde gebeurd zijn.

Ik heb altijd G60 gereden en daarbij was het niet anders.

Bij gebrek aan 98 octaanbooster gebruiken!
Destijds was het natuurlijk anders en hebben ze, ondanks dat het soms nog klote blokken zijn, beste stappen gemaakt.
Zijn geen VR6 blokken meer die scheurde ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: 95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 08 aug 2016, 18:23
door Crocky
Wat Roy hier schrijft heb ik dus online ook gelezen, dat op 95 het mengsel makkelijk spontaan (niet op het juiste moment) ontsteekt als er gemapt is op 98. Dat de pingelsensor dit dus niet volledig onder controle krijgt bij vollast. Dit zorgt dan voor schade aan cilinders, kleppen, ... . Of dit ook volledig klopt weet ik niet, vandaar mijn post hier.

Re: 95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 08 aug 2016, 18:35
door NielsED30
Op 95 kan je wel rijden als je normaal rijd. Ga je echt flink belasten zal hij inderdaad erg veel terugregelen, tot gevaarlijk aan toe.

Een G60 motor met een 2.0 TFSI motor kan je overigens niet vergelijken, tegenwoordig word alles weggeregeld. Wilt het echt kapot lopen moet het echt langdurig zó heet worden, dat er dingen smelten. Het kan dus wel, maar dan ben je in mijn ogen gewoon lomp bezig en ben je alsnog flink aan het gasgeven met 95 erin.

Re: 95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 09 aug 2016, 18:12
door Crocky
Vandaag heeft hij met endoscoop in blok gekeken. Derde cilinder blijkt deels gesmolten te zijn...

Re: 95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 09 aug 2016, 19:24
door NielsED30
Dan heb ik zo'n vermoeden dat hij goed aan het stampen is geweest met de 95 in de tank. Anders zou het wel eens een andere oorzaak kunnen zijn, pissende verstuiver wellicht?

Re: 95 tanken op 98 tuning map: groot risico?

Geplaatst: 22 sep 2016, 21:23
door ron1966
golf5gt schreef:Vraag me af hoe dat kan, bougies verbrand etc.
Je heb gewoon pingelsensoren die toch gewoon terugregelen?
95 is niet het meest ideale om mee te vlammen, zeker niet met chip. Maar dat daar je blok nou van kapot loopt snap ik niet zo. Zou die zelf toch moeten voorkomen door terug te regelen???

Klopt wat je schrijft. Gaat in de sw naar andere ontstekingsmap kijken.
MAAR!!!!! Ik heb tuners sw gezien waarbij ze de pingelmappen verhogen. Weet niet of dit zo is.

Ik denk hier meer bij een slecht werkende injector.
https://www.facebook.com/golf.mk6.R20.stage.4.project/