Diverter valve kapot door tuning?
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 19:26
- Type auto: Golf MK6 GTI
Diverter valve kapot door tuning?
Afgelopen vrijdag heb ik mijn auto laten chippen (Golf 6 GTI) stage 1. Ik heb inmiddels 400 km test gereden, alleen is het volgens mij nog niet zoals het zou moeten zijn.
De vermogenswinst is goed merkbaar; in het gebied boven de 3.000 rpm is de auto een stuk feller. Echter is het gebied ervoor, vooral tussen de 2.000 en 3.000 rpm een stuk minder soepel geworden.
Vooral bij het accelereren op een 80 km/u weg in de 3e versnelling is het duidelijk te voelen dat de auto hapert en niet soepel optrekt, dit is elke keer het geval, alleen is het de ene keer bij 2500 rpm en de andere keer wat eerder of later,
op het moment dat de 3.000 rpm is gepasseerd merk je dat het vermogen ineens terugkomt en de auto veel sneller op trekt.
De vermogenswinst is duidelijk merkbaar bovenin de toeren, maar ik heb de auto hoofdzakelijk laten chippen om onderin meer trekkracht te krijgen en gewoon soepel te kunnen blijven rijden.
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
De vermogenswinst is goed merkbaar; in het gebied boven de 3.000 rpm is de auto een stuk feller. Echter is het gebied ervoor, vooral tussen de 2.000 en 3.000 rpm een stuk minder soepel geworden.
Vooral bij het accelereren op een 80 km/u weg in de 3e versnelling is het duidelijk te voelen dat de auto hapert en niet soepel optrekt, dit is elke keer het geval, alleen is het de ene keer bij 2500 rpm en de andere keer wat eerder of later,
op het moment dat de 3.000 rpm is gepasseerd merk je dat het vermogen ineens terugkomt en de auto veel sneller op trekt.
De vermogenswinst is duidelijk merkbaar bovenin de toeren, maar ik heb de auto hoofdzakelijk laten chippen om onderin meer trekkracht te krijgen en gewoon soepel te kunnen blijven rijden.
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
- JeroenGTIed35
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 31 jan 2016, 17:01
- Type auto: GTI ed 35
Diverter valve kapot door tuning?
Dat is kloten...
Waar heb je hem laten tunen?
Daar zou ik dan eerst even naar terug gaan. Wij kunnen niet weten wat jij voelt of merkt tijdens het rijden.
Succes ermee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waar heb je hem laten tunen?
Daar zou ik dan eerst even naar terug gaan. Wij kunnen niet weten wat jij voelt of merkt tijdens het rijden.
Succes ermee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Zou hem eerst eens uitlezen. Of de tuner dat doet of iemand anders maakt niet uit.
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 19:26
- Type auto: Golf MK6 GTI
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Bedankt voor de snelle reacties; bij uitlezen geen fouten.
De tuner geeft aan dat het waarschijnlijk de diverter valve is, maar ik heb geen idee welk onderdeel dit is en of ik dat zelf kan vervangen.
Het onderdeel schijnt kapot te kunnen gaan door slijtage en de verhoogde turbodruk door de tuning.
De tuner geeft aan dat het waarschijnlijk de diverter valve is, maar ik heb geen idee welk onderdeel dit is en of ik dat zelf kan vervangen.
Het onderdeel schijnt kapot te kunnen gaan door slijtage en de verhoogde turbodruk door de tuning.
- JeroenGTIed35
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 31 jan 2016, 17:01
- Type auto: GTI ed 35
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Wie was de tuner?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 19:26
- Type auto: Golf MK6 GTI
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Ben ik vandaag bij teruggeweest, ze hebben de tuning opnieuw uitgevoerd met andere waardes en ook toen bleef het probleem; daarop heb ik gevraagd of de tuning weer kon worden teruggezet. Dit is gedaan en het schijnt even te duren voordat dit volledig uit het systeem is.
Wat wel blijkt is dat het probleem blijft bestaan dus er iets niet goed is. Wederom uitgelezen en geen fouten kunnen vinden.
Wat wel blijkt is dat het probleem blijft bestaan dus er iets niet goed is. Wederom uitgelezen en geen fouten kunnen vinden.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 19:26
- Type auto: Golf MK6 GTI
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Ben bij Tunex geweest trouwens.
- JeroenGTIed35
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 31 jan 2016, 17:01
- Type auto: GTI ed 35
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Was gewoon uit interesse wie de tuner is.
Maar ik mag toch hopen dat een tuner een duidelijke diagnose kan maken van wat het probleem is.
Anders kunnen ze in mijn ogen ook geen goeie tuning creëren. Men moet weten hoe een motor werkt.
Dit is een divertervalve. Beter meteen een GFB DV+ er op monteren

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar ik mag toch hopen dat een tuner een duidelijke diagnose kan maken van wat het probleem is.
Anders kunnen ze in mijn ogen ook geen goeie tuning creëren. Men moet weten hoe een motor werkt.
Dit is een divertervalve. Beter meteen een GFB DV+ er op monteren

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Zou zo maar kunnen hoor, zeker op de MK6 is de DV volgens mij nog een gevoelig onderdeeltje.
Als de software eraf is gehaald, en het daar dus aan lag, zou dat direct merkbaar moeten zijn.
Als de software eraf is gehaald, en het daar dus aan lag, zou dat direct merkbaar moeten zijn.
Current: Tesla Model 3 Performance 2024
Previous: Cupra Formentor VZ310 21' - GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Previous: Cupra Formentor VZ310 21' - GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
- JeroenGTIed35
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 31 jan 2016, 17:01
- Type auto: GTI ed 35
Re: Diverter valve kapot door tuning?

Dit is de GFB dv +
Vervangt het standaard membraam wat nogwel eens defect raakt door hogere druk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 19:26
- Type auto: Golf MK6 GTI
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Oké zal eens kijken waar ik dat kan bestellen. Is dit hetzelfde als de N75 klep?
- JeroenGTIed35
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 31 jan 2016, 17:01
- Type auto: GTI ed 35
Re: Diverter valve kapot door tuning?
N75 klep is iets anders dan de de divertervalve.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Een goeie tuner had in mijn ogen je probleem gevonden en het opgelost. I.p.v. oude software terug te zetten. Dat is natuurlijk geen oplossing, maar verschuiven van het probleem. Als het de N75 klep is of de DV hadden ze dat zo kunnen vinden en oplossen. Nee, geen goede beurt van de tuner in mijn ogen.
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 19:26
- Type auto: Golf MK6 GTI
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Vind ik ook. Hebben jullie een adres waar ik eventueel een diverter valve kan bestellen?
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Stuur Erwin van EMS even een mailtje, hij is forumsponsor. Zijn gegevens staan in het sponsorgedeelte op het forumLarsbokeie schreef:Vind ik ook. Hebben jullie een adres waar ik eventueel een diverter valve kan bestellen?
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Iets met goedkoop en duurkoop

Ride:
A5 Coupe (F5) 2.0 TFSI quattro (252 PK) S tronic - Daytona Grey
Daily:
’18 T-Roc 1.5 TSI DSG Sport - Indium Grey
A5 Coupe (F5) 2.0 TFSI quattro (252 PK) S tronic - Daytona Grey
Daily:
’18 T-Roc 1.5 TSI DSG Sport - Indium Grey
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 19:26
- Type auto: Golf MK6 GTI
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Ik ben vanmorgen zelf nog even aan het testen geweest; na gisteren leek het alsof de dsg niet meer goed werkte (2e en 4e versnelling slippende koppeling) ik denk dat dit een gevolg was van de half verwijderde tuning. ik heb de dsg gereset en deze werkt nu weer naar behoren.
Toen heb ik wat live data gelogd en hieruit kwam iets opvallends naar voren: op het moment dat de auto gaat haperen en stotteren is het geleverde koppel van de motor net geen 350 nm. Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat tunex de koppelbegrenzer niet heeft verhoogd (terwijl ik daar nadrukkelijk om heb gevraagd). Ik heb een screenshot bijgevoegd waarin je kunt zien dat de grafiek bij 350 nm wordt afgevlakt.
Ik neem aan dat dit wel hoger dan 350 nm mag zijn, gezien de auto naar 380nm gechipt is geweest (of nog half, volgens mij is dat allemaal niet goed gegaan).

Toen heb ik wat live data gelogd en hieruit kwam iets opvallends naar voren: op het moment dat de auto gaat haperen en stotteren is het geleverde koppel van de motor net geen 350 nm. Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat tunex de koppelbegrenzer niet heeft verhoogd (terwijl ik daar nadrukkelijk om heb gevraagd). Ik heb een screenshot bijgevoegd waarin je kunt zien dat de grafiek bij 350 nm wordt afgevlakt.
Ik neem aan dat dit wel hoger dan 350 nm mag zijn, gezien de auto naar 380nm gechipt is geweest (of nog half, volgens mij is dat allemaal niet goed gegaan).

Re: Diverter valve kapot door tuning?
Gechipt is geweest of nog half, duurt even voordat het uit het systeem is. Ben je zo goed gelovig of gewoon niet zo heel verstandig betreft autos. Als een tuner dit soort dingen zegt zou ik direct de orginele software terug vragen en naar een ander bedrijf toe gaan. Want ik kan me lach haast niet inhouden als ik dit soort dingen lees. Ik hoop voor je dat het iets simpels is van slijtage of gevolg van de hogere turbodruk na de nieuwe software. Want voor nu lijkt het er aardig op dat ze je auto aardig hebben verziekt.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Ex edition 30
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 19:26
- Type auto: Golf MK6 GTI
Re: Diverter valve kapot door tuning?
De originele software is teruggeplaatst gisteren. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik de originele software terug wilde omdat dit niet goed werkte.
Hoe kan ik controleren of het er uit is als zij dat zeggen? Is toch lastig?
Hoe kan ik controleren of het er uit is als zij dat zeggen? Is toch lastig?
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Niet meer op boost rijden, dus kalm aan. Dinsdag direct een goede tuner zoeken en bellen met je verhaal, en hopen dat er geen verdere schade is.
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 19 mei 2018, 19:26
- Type auto: Golf MK6 GTI
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Doe ik. Bedankt!
- JeroenGTIed35
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 31 jan 2016, 17:01
- Type auto: GTI ed 35
Diverter valve kapot door tuning?
Komt allemaal goed. Nu ff rustig doen met de gti.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Diverter valve kapot door tuning?
Heb je ook nog is betaald voor de originele ecu terug te plaatsen? Want zo een bedrijf zal daar ook kosten voor rekenen.
In jou geval hopen van niet.


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 23 gasten