Pagina 1 van 1

Dumpvalve

Geplaatst: 03 jan 2012, 12:55
door Lampenkap
Hallo,

Volgende week krijg ik mijn golf 4 1.8 GTI Turbo 5V. Nu was ik erg benieuwd of iemand verstand heeft van dumpvalves, zelf ik heb niet superveel verstand van auto's. Heeft iemand voor mij wat informatie hierover en of er bepaalde dumpvalves zijn om aan te raden. Waar ik eigenlijk naar op zoek is zo een "dumpvalve" om het geluid van de turbo wat op te voeren.

Ik hoor graag wat jullie er van denken,

Groeten!

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 03 jan 2012, 17:18
door Edition30
Lampenkap schreef:Hallo,

Volgende week krijg ik mijn golf 4 1.8 GTI Turbo 5V. Nu was ik erg benieuwd of iemand verstand heeft van dumpvalves, zelf ik heb niet superveel verstand van auto's. Heeft iemand voor mij wat informatie hierover en of er bepaalde dumpvalves zijn om aan te raden. Waar ik eigenlijk naar op zoek is zo een "dumpvalve" om het geluid van de turbo wat op te voeren.

Ik hoor graag wat jullie er van denken,

Groeten!
Van een echte dumpvalve krijgt de 1.8T 20V de hik. Of je moet deze software matig eruit laten schrijven incl. de lmm. Maar dat moet je niet willen.

Bedoel je "met het geluid opvoeren" dat je meer piep wilt hebben of het pssst bij het schakelen. Het "piepen" van de turbo kan je versterken met een CAI (Cold Air Intake) of te wel een ander luchtfilter met bijbehorende box.

Voor de psst en de betere kwaliteit had ik een Forge SPLTR. Deze divertervalve blaast een deel terug naar het inlaattraject en een deel naar buiten (de sssst). Goed ingesteld geeft deze valve geen storingen. Ben je de ssssst zat, dan kan je de SPLTR ook gebruiken als volledige divertervalve (alles naar het inlaat traject). Ander voordeel is dat het een goede valve is die niet (snel) kapot gaat. Nadeel is dat het wel wat kost (ca. € 200,00). Op de site van Forge kan je het hele verhaal lezen.http://www.forgemotorsport.com/

De Forge SPLTR
Afbeelding

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 03 jan 2012, 18:26
door MkVI Nmgn
Perfecte uitleg Rens

Hier een kleine voorbeeld
Deze jongen heeft zijn eigen cold air intake gemaakt,
Afbeelding
Afbeelding
Hij heeft ook die splitter ertussen

Zo klinkt het



Re: Dumpvalve

Geplaatst: 04 jan 2012, 11:56
door Renekesgti
Wel een mooie oplossing Tonnie die positie van het filter. Lekker koud daar. Echter lijkt het me dat er snel veel zooi in het filter komt op die plek.

René

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 04 jan 2012, 12:03
door Race Eend
Edition30 schreef:
Van een echte dumpvalve krijgt de 1.8T 20V de hik. Of je moet deze software matig eruit laten schrijven incl. de lmm. Maar dat moet je niet willen.
Waarom moet je dat niet willen?
- De LMM's van de 1.8T is een oudere generatie dan de 2.0 TFSI's en gaan vaak stuk (duur € 140,-). Een motor met een vervuilde LMM draait te arm en dat is niet gezond voor de motor.
- De LMM is een object in de luchtbaan naar de turbo, weghalen van de LMM geeft ongeveer 2-3pk (op 220pk).

Enige nadeel van weghalen LMM verlies van het TCS (of ESP) systeem:
- Het tractiecontrole systeem van de 1.8T werkt niet fijn (gooit de gasklep dicht en dan zit je met je neus op het stuur), dus veel gemis is het niet, tenzij je esp hebt.

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 04 jan 2012, 13:28
door Edition30
Race Eend schreef:
Edition30 schreef:
Van een echte dumpvalve krijgt de 1.8T 20V de hik. Of je moet deze software matig eruit laten schrijven incl. de lmm. Maar dat moet je niet willen.
Waarom moet je dat niet willen?
- De LMM's van de 1.8T is een oudere generatie dan de 2.0 TFSI's en gaan vaak stuk (duur € 140,-). Een motor met een vervuilde LMM draait te arm en dat is niet gezond voor de motor.
- De LMM is een object in de luchtbaan naar de turbo, weghalen van de LMM geeft ongeveer 2-3pk (op 220pk).

Enige nadeel van weghalen LMM verlies van het TCS (of ESP) systeem:
- Het tractiecontrole systeem van de 1.8T werkt niet fijn (gooit de gasklep dicht en dan zit je met je neus op het stuur), dus veel gemis is het niet, tenzij je esp hebt.
Nadeel is wat jij aangeeft betreffende het TCS en ESP.

Had ook wel gehoord dat je emissie / uitstoot veranderd en dat je mogelijk problemen krijgt met de APK, maar wat ik zei: gehoord dus en ik weet niet of dit zo is. Is dit waar of fabeltje Mark?

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 04 jan 2012, 17:32
door Race Eend
Edition30 schreef: Had ook wel gehoord dat je emissie / uitstoot veranderd en dat je mogelijk problemen krijgt met de APK, maar wat ik zei: gehoord dus en ik weet niet of dit zo is. Is dit waar of fabeltje Mark?
Nee dat laatste is een fabeltje, een auto rijdt niet anders zonder Luchtmassameter, je hebt nog 3 andere inputs: Lambda sonde, gasklep positie, mapsensor. Dus de ecu kan prima bepalen (als hij zonder LMM geprogrammeerd is), hoe hij stationair en deellast goed moet lopen.

Ikzelf heb al een jaar of 4 geen luchtmassameter meer, nu kan je ook prima met filters als K&N rijden, zonder problemen met de LMM te krijgen. Tevens met de 425pk setup, gaan de luchtmassameters elke maand kapot (te veel flow).

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 06 jan 2012, 18:07
door Lampenkap
Helemaal geweldig jongens, top uitleg! Hier heb ik tenminste wat aan.

Groetjes Lampenkap

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 06 jan 2012, 18:51
door MkVI Nmgn
Renekesgti schreef:Wel een mooie oplossing Tonnie die positie van het filter. Lekker koud daar. Echter lijkt het me dat er snel veel zooi in het filter komt op die plek.

René
Daarom doen sommige mensen er ook welles een Panty overheen
Deed ik vroeger al bij de scooter :P

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 10 jan 2012, 20:59
door ValleyDubVI
Ik heb hier nog wel een DV liggen voor je die je kan overnemen als die past.
Het is een 1.4TSI 122pk versie. Misschien kan iemand bevestigen of zoiets past.
Ik doe hem weg omdat ik dat geluid een beetje sjonnie vind :D

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 10 jan 2012, 21:44
door Mackdennis
tonnie024 schreef:
Renekesgti schreef:Wel een mooie oplossing Tonnie die positie van het filter. Lekker koud daar. Echter lijkt het me dat er snel veel zooi in het filter komt op die plek.

René
Daarom doen sommige mensen er ook welles een Panty overheen
Deed ik vroeger al bij de scooter :P
Bij rc offroad auto's.. Gebruiken ze over het filter een anti statisch Filter hoes..
Gaan voor eeuwig mee makkelijk schoon te maken en houden vuil erg goed tegen.
Maar laten wel genoeg lucht door..

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 16 feb 2012, 11:29
door levies
miss een stomme vraag maar waar bevestig ik de dumpvalve en is dat zelf makkelijk te doen'


greeetttzzz

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 16 feb 2012, 11:31
door levies

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 16 feb 2012, 23:49
door Edition30
levies schreef:http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/v ... ck=1#photo

is dit wat?

greettzz
Is dubbelpost, deze vraag heb je elders ook al gesteld.

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 17 feb 2012, 16:37
door levies
Klopt.... Was eerder gesteld en.dit topic ging er.over

greetzz

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 12 apr 2012, 18:20
door Mackdennis
Wat zouden de nadelen zijn als je de diverter valve bij een golf v dsg 30 edition zou laten afblazen in de open lucht?

Uiteraard dat de inlaat buis waar de retour zit wordt afgedopt.

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 12 apr 2012, 19:16
door Edition30
Mackdennis schreef:Wat zouden de nadelen zijn als je de diverter valve bij een golf v dsg 30 edition zou laten afblazen in de open lucht?

Uiteraard dat de inlaat buis waar de retour zit wordt afgedopt.
Dat heb ik momenteel, geen nadeel op dit moment. Nu ik de auto laat chippen wordt de DV retour (naar intake) weer standaard. Door het chippen wordt de luchtstroom groter (hoger debiet), wanneer de DV dit alles weer in de openlucht stort wordt het verschil tussen luchtstroom voor en luchtstroom na groter. Dit laatste dus met een grotere kans op storingen.

Re: Dumpvalve

Geplaatst: 12 apr 2012, 20:41
door Mackdennis
Ik zit zelf namelijk te denken om een andere lucht filter te plaatsen maar dit is er dus 1 zonder retour opening voor de retour van de dv
Als het verwijderen van de retour geen negative invloed heeft zou ik dit dus willen doen.

En dan gelijk me soundpipe delete en de dv op de y pijp plaatsen.. Zou een erg cleane look worden