Een heel actief lid ben ik niet, maar ik las vaak het e.e.a. op het forum: tips & tricks, en af en toe wat research naar relatief kleine probleempjes. Nu heb ik echter een groot probleem: de BWA motor van mijn geliefde Golf 5 GTI (2008) is in de soep gedraaid. Ik heb deze auto al bijna 8 jaar, en ik ben er eigenlijk wel erg aan gehecht. De complete onderhoudshistorie is bekend, hij is altijd dealer onderhouden en de kilometerstand is momenteel net geen 195dkm. Desalniettemin lijkt hij nu economisch total loss.
Wat is er gebeurd: ik reed 100km/h cruisecontrol op de snelweg (je mag tegenwoordig niet vaak meer harder), en opeens een ratelend geluid vanuit de motorruimte. Motormanagementlampje aan, snel aan de kant, maar het was al te laat. Lang verhaal kort: auto af laten slepen en uit laten lezen bij de dichtstbijzijnde VW dealer. Zij hebben geconstateerd dat de nokkenasketting vastgelopen is. Hierdoor is een van de twee nokkenassen gebroken, en hebben de zuigers de kleppen geraakt. Einde verhaal voor de motor, aldus de dealer.
Nu sta ik voor een dilemma: ga ik een ruilmotor laten plaatsen, of ga ik de auto in onderdelen verkopen. De auto is 5 jaar geleden Stage 2 getuned (270pk, door IS Racing in Duitsland), en dit lijkt vooralsnog een probleem te zijn om bij revisiebedrijven een revisiemotor in te laten bouwen. Zij willen geen garantie geven, of willen er uberhaupt niet aan beginnen. De offerte van de dealer is 11.400 Euro voor een fabrieksmotor, een ruilmotor gereviseerd voor 6.500 Euro. Met hen heb ik de tuning nog niet besproken overigens. Aangezien de dagwaarde maar 7.000 Euro is, lijken deze opties niet interessant meer.
Ik hoop dat er iemand tips heeft waar ik terecht zou kunnen met dit probleem, en wellicht deze vragen kan beantwoorden:
1) welke bedrijven staan goed aangeschreven, en hebben geen moeite met een getunede auto?
2) wat gebeurd er met de Stage 2 software bij het plaatsen van een gereviseerd ruilmotor? Moet de motor worden ingeleerd, waardoor software overschreven wordt?
3) wellicht andere opties? Ik heb ook gelezen dat een motorswap naar een CDL blok ook vaak gedaan wordt. Ik vermoed alleen dat dit kwa kosten ook te gek wordt.
Ik zou het jammer vinden om de auto op te geven vanwege de stuk gelopen motor, maar om de dagwaarde uit te geven aan een revisie gaat me misschien wat te ver. Alvast bedankt voor jullie tips!
(fotootje van de auto, de velgen op de afbeelding zijn vervangen voor antraciete BBS CK)
