aftermarket parkeersensoren inbouwen, waar aansluiten?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Timvgti

aftermarket parkeersensoren inbouwen, waar aansluiten?

Bericht door Timvgti »

Fabrieksaf heb ik geen parkeersensoren aan de achterzijde van mijn mk5 gti.
Ik zou deze alsnog graag willen, maar hoef niet persé het o.e.m. systeem te hebben.
Ik ben op zoek naar een simpel (4 sensoren) setje welke mij enkel akoustisch/dus met een apart ergens te plaatsen speakertje, waarschuwt over de afstand.
De sensoren laat ik in kleur van de auto spuiten.

Dergelijke setjes moet je meestal enkel aansluiten op de bedrading van het achteruitrijlicht.
Zodra je het voertuig dus in zijn achteruit schakeld en het witte achteruitrijlicht gaat branden, worden ook de sensoren geactiveerd.
Nu zit het achteruitrijlicht in de kofferklep bij een Golf.
Moet ik daar de bekabeling helemaal heentrekken (dus door de doorvoerthule etc. heen) of is er ergens anders in de kofferbak, dichter in de buurt van de achterbumper/kofferruimte, waar ik ook het stuurkastje en het speakertje ga plaatsen, bekabeling van het achteruitrijlicht te vinden, welke ik kan aftakken?

Kan ik verder de 4 sensoren op dezelfde locatie plaatsen/boren als waar ook de originele vw sensoren zitten?
Afbeelding
Wilcoos
Type auto: Golf GTI V

Re: aftermarket parkeersensoren inbouwen, waar aansluiten?

Bericht door Wilcoos »

Setje heb ik liggen. Moet je alleen even andere houders voor je auto bestellen.

Volgens mij sluit je alles achterin aan, en gebruik je de standaard gaten. Zijn van binnen misschien zelfs aangemerkt.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Wilcoos schreef:Setje heb ik liggen. Moet je alleen even andere houders voor je auto bestellen.

Volgens mij sluit je alles achterin aan, en gebruik je de standaard gaten. Zijn van binnen misschien zelfs aangemerkt.
Zijn de gaten aangemerkt? Dat zou wel heel mooi zijn, dan kan ik (met de bij aftermarket setjes geleverde 22mm gatenboor), de 4 gaten erg makkelijk boren.
Iemand dit dit kan bevestigen?
Anders met ik het op met de maten op bovenstaande foto, ook een prima optie...
(gaten aanmerken, schildersplankbandje erover en boren maar)

Maar wat bedoel jij met de 'houders'?
Welk setje heb jij nog liggen?
Ik doel dus niet op originele VW sensoren/systeem hè! Ik wil gewoon een simpel (in kleur gespoten) aftermarket setjes monteren, zoals dit soort:
http://www.car-secure.nl/site/index.php ... mid=100001

En iemand die dus weet waar ik de spanningsdraad (welke kleur/waar?) van het achteruitrijlicht makkelijk kan pakken?
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

De mijne zijn van de Tiguan, en zijn origineel geleverd door de VW dealer. Dus de betere aftermarket universele sensoren. De houders zijn dus voor de Tiguan, maar de sensoren zijn universeel. Met een houder voor de Golf gaat dit dus passen.

Bij de Tiguan waren de gaten aangemerkt aan de binnenkant.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Wilcoos bedankt.
Maar houders voor de Golf? Ze moeten natuurlijk wel zo 'verzonken' mogelijk zitten. Dus ik neem aan dat je geen houders moet gebruiken?
Aftermarket sensoren stop je natuurlijk gewoon in het geboorde 22mm gat en klikken zichzelf in het gat vast. Liggen dan niet geheel verzonken (zoals fabrieks-sensoren) maar als ze in de kleur van het voertuig gespoten zijn, dan zie je alleen een klein 'kopje' van de sensor net buiten de bumper komen. Doordat ze in kleur zijn, vindt ik dit niet lelijk.
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

Kijk naar bovenstaande foto. Binnenste cirkel is de sensor zelf, die is universeel. Buitenste cirkel is het houdertje die anders kan zijn voor verschillende auto's ivm plaatsen, positie en hoeken e.d. Zo is geheel verzonken niet altijd mogelijk, omdat de bumper hier bijvoorbeeld te schuin voor is. Daarom heeft elke auto ook een ander soort houdertje waar de "universele" sensor inzit.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Ron_VAG
Type auto: Up GTI

Bericht door Ron_VAG »

Waarom neem je niet zoiets? Heb je meteen visueel beeld. Ga ik zelf ook monteren:

http://www.vagcar.com/volkswagen-golf-5 ... -p-82.html
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Massari schreef:Waarom neem je niet zoiets? Heb je meteen visueel beeld. Ga ik zelf ook monteren:

http://www.vagcar.com/volkswagen-golf-5 ... -p-82.html
Omdat dit stiekem toch erg veel werk is. Ook moet ik dan een nieuwe can gateway (die heb jij natuurlijk al).
Er moeten ook extra waterafvoer slang/mogelijkheden gedaan worden, anders blijft er water in je achterklep zitten.
Simpel dus ff het logo met camera erin schroeven en wat kabeltjes richting rns510 doen is het dus niet.
Ook vindt ik het qua prijs dan niet meer zo aantrekkelijk. Kom met alle onderdelen dan op 500+ euro's.

Hetzelfde geldt voor de OPS set waar Wilcoos naar wijst. Kost ook 379,- euro.
De Golf is een kleine auto. Ik mag van mijzelf zeggen dat ik erg goed kan inparkeren/lengtes schatten.
Als ik nou een wagen had met heel veel dode hoeken, slecht zicht, erg lange wagen, etc. Dan zou ik het een toegevoegde waarde vinden.
Voor de Golf vindt ik wat simpele (aftermarket) sensoren met piepjes afdoende.
Gezien het feit dat ik de 30e het eea aan mijn auto laat spuiten kan ik gelijk mooi 4 sensoren mee laten spuiten in kleur.
Uiteraard wel bedankt voor de verwijzingen naar de camera en ops.
Blijven mooie systemen die ik zeker bij aanschaf van een nieuwe Golf als opties zou overwegen!

Wat ik nog wel interessant zou vinden is een afterkmarket kentekenplaatverlichtings-videocameraatje (ook qua prijs), maar ik vrees dat deze niet aan te sluiten is op een rns510!?:
Afbeelding

Maargoed back on topic:
Iemand die weet welke draad in de kofferruimte de spanningsdraad van de achteruitverlichting is?
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

De rode.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Wilcoos schreef:De rode.
De rode dropveter... wat fijn! :!: :?:
Maar niemand die precies weet waar in de achterbak zich de kabelboom bevindt voor de verlichting en welke kleur dan het achteruitrijlicht is?
Heb weinig zin om helemaal vanaf de achteruitrijlamp zelf, in de kofferklep, een kabel af te takken en helemaal via oa de doorvoerthule richting kofferbak terug te voeren (zie mijn dubbele achterlichten modificatie topic over het werk van doervoeren vanaf die locatie).
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

Kheb even mijn setje erbij gepakt. Het lijkt erop dat het signaal niet ver weg is gehaald. Maar dit komt uit een Tiguan, en is denk net even anders.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”