Hierbij mijn update van de JD tuning. Eergisteren vertrokken en bij mijn schoonouders in Utrecht blijven slapen. Vanaf daar nog ongeveer 140 km naar JD. Om 6:00 opgestaan, veel te vroeg aangezien ik maar 2 uur heb geslapen, deels vanwege de pret die me te wachten stond en een aantal kl*te muggen..... Om 8:15 was ik in Lochem, heb toen maar de auto stilgezet en kap opgegooid zodat de uitlaat goed kon afkoelen. Daarna koffie!
Om 8:45 is Martijn meteen begonnen met het demonteren van de OEM pijp. Mijn keuze is gevallen op een STAGE 2 tuning Milltek downpipe met verloop naar de originele uitlaat en uiteraard stage 2 software. Dit past overigens allemaal perfect (Milltek heeft hier zo'n verloop pijp voor). Om ongeveer 10:00 zat de pijp erop nadat er flink wat WD-40 op de 4 schroeven vd turbo was gespoten aangezien ze aardig vast zaten volgens Martijn.
Daarna de auto op de rollenbank en vastsnoeren. De eerste run kwam ergens rond de 280pk meteen uit. en 400nm koppel. Er zijn nog een aantal runs daarna gekomen, met het uiteindelijke resultaat van 301,7pk en maar liefst 435nm koppel. Die laatste merk je!! Wat een geweld op de rollenbank en ontzettend gaaf om te zien wat er uit die 2.0 TSI te halen is. Om 11:30 was alles klaar en ben ik met de terugreis begonnen.
Allereerst wat een verschil!! ! Eigenlijk vanaf de 2e versnelling al. Gisteren alleen maar traction control lampjes gezien. Dus voortaan zoveel mogelijk gas geven vanaf de 3e versnelling anders heb je denk ik iedere 10.000 km nieuwe voorbanden nodig. Onvoorstelbaar, de GTI blijft maar gaan! Zelfs in 5 en 6. Dus helemaal geweldig!
Ik merk 2 dingen: Bij gas geven (met name in 4-5-6) voel je de turbo druk opbouwen en gaat hij na een kleine aarzeling als een dolle vooruit. De vertraging op het gas lijkt daarmee iets langer dan voorheen. Je hoeft niet op de teller te kijken maar 200 km/h in no-time en daarboven blijft hij eraan sleuren.
De motor kanteling is nogal heftig bij terugschakelen van 5 naar 4 en dan vol op het gas, voel je wel een schok door de auto (Dogbone rubber vervangen?). Hoe zit dit met trillingen in de auto, iemand ervaring mee. Ik heb handgeschakeld?
Verder niks anders dan een dikke veer voor JD, mooi werk afgeleverd en niks was teveel. Ik kon overal meekijken en vragen stellen. Dus voor degenen die nog twijfelen, gewoon doen en vooral bij JD laten chippen. Vond het prettig om te zien dat niet met de eerste de beste setting genoegen werd genomen. Je merkt gewoon dat Mark en Martijn de figuurlijke puntjes op de i zetten. Ze gaan voor het optimale resultaat.
Planning voor de toekomst:
Op heel korte termijn:
1) Eerst bougies vervangen, Zal ik NGK's nemen of Bosch. Dealer heeft ze beide. Welke NGK's zouden het moeten zijn als hierop de keuze valt?
2) LL olie eruit en 5W-40 full synthetic erin, staat al klaar.
Welicht combineren met een beurt. Hij staat nu op 43.000 km, maar na de tuning stond er in 1 keer over 1300km onderhoud. Denk dat dit wel iets met elkaar te maken heeft....
3) Remmen upgrade. Tarox F2000 of Sport Japan + Strada blok of Ferodo DS2500 (wil geen piepen o.i.d.)
4) Cat Back Akra of Milltek overweeg ik nog. Ik vind het geluid nu eigenlijk wel lekker (niet overheersend) maar gewoon net iets meer dan OEM, dus eigenlijk gewoon prima, anders dan nog een paar pk extra scoren door een dikkere cat-back.
Dit was het eigenlijk wel. Nog even een korte indruk vd ochtend dmv een aantal foto's (tel. kwaliteit) en natuurlijk de uitdraai.
Om 8:15....
Op de brug (dit is nog met de originele downpipe:
De Milltek Downpipe (excl pijp naar achter met aansluiting op stock cat back):
Op de rollenbank:
Het resultaat