Hoeveel boost hoort een ABT chip te vragen (mk5)?
Geplaatst: 20 sep 2012, 14:56
Met mijn vorige auto (nog steeds in bezit overigens) was ik erg vaak bezig met het loggen van boost (JD chip op maat), simpelweg omdat ik het leuk en interessant vond, er de eerste maal bij JD op de bank wat mis was, waardoor hij zijn vermogen toen niet haalde (ik kwam er twee weken later achter dat een bobine slecht was) en omdat je er oa uit op kan maken hoe gezond het druksysteem nog is.
Met mijn MK5 GTI (axx 2005) heb ik hier echter nooit zo veel aandacht aan besteed.
Hij is voorzien van een ABT chip met certificaat (240pk opgegeven) (niet mijn keus, maar van 1e eigenaar).
Aan de ene kant jammer, omdat ik nu minder snel over zal stappen op een stage 1 JD chip (verschil is minder groot dan bekeken vanaf een standaard 200pk), aan de andere kant natuurlijk leuk dat het er al op zat.
Ik hoor vaak dat ABT chips erg 'veilig' zijn afgesteld, hun opgegeven vermogen niet halen, etc, etc.
Ergens ook wel te begrijpen, want er werd natuurlijk fabrieksgarantie op afgegeven...
Nu ben ik toch nieuwsgierig geworden naar wat mijn ABT chip qua boost vraagt en levert (dit mede omdat ik wil checken of oa mijn DV, waarvan ik niet weet welke versie ik erin heb, nog volledig functioneert. Ik heb in ieder geval geen foutcodes, maar dat blijkt ook niet altijd te hoeven!?).
Ik heb nog geen fatsoenlijke boostlog kunnen maken omdat het te druk was op de nabije wegen en in je in je eentje wat handjes te kort komt.
Goede logs in 3e en in 4e versnelling, van 1500rpm tot redline zal ik dus nog maken (handleiding loggen van boost: http://www.goapr.com/support/datalogging.php).
Heb er al wel eentje gemaakt op een wat beroerd kort stukje weg, in 4e versnelling (dsg in manual) van 2000rpm tot 5000rpm en daarna gas los, vcds groep 115.
De eerste 'Absolute pressure' is neem ik aan de gevraagde druk, de tweede 'Absolute pressure' is neem ik aan de geleverde druk.
Ik denk dat die benaming aan mijn (niet originele) vcds versie 908.1 ligt. Met andere versies zie ik de woorden 'Requested pressure' en 'Absolute pressure', wat dus duidelijker is, maar nieuwere versies stonden even niet op mijn notebook.
Ik heb alvast wat vragen:
- Het hoogst gevraagde is 2090mbar, wat dus omgerekend (min omgevingsdruk) zeg 1.1Bar boost betekend. Is dit niet wat laag? (of is dit dus bewust door abt gedaan ivm duurzaamheid/garantie)
- Vanaf 2300rpm haalt hij de gevraagde druk (dus compleet opgespoeld) en steeds de gevraagde druk vast tot 5000rpm (meer rpm kon ik op dat weggetje niet maken). Na de 5000rpm zou het standaard k03'tje neem ik aan sowieso gevraagde hogere druk (van bijv 1Bar) niet meer vast kunnen houden? Of is bij ABT de gevraagde druk bij hogere rpm's bewust naar rato aangepast?
Ik kan me bijv herinneren dat bij mijn TT (1.8turbo) door JD gewoon over een veel groter bereik ik meen iets van 2400mbar (dus zeg 1.4Bar) gevraagd bleef worden, wat hij (ko3) natuurlijk bij hogere toeren nooit meer haalde, maar het bleef wel gewoon gevraagd worden...
- Het hele gebied zijn gevraagde en geleverde druk om en nabij altijd keurig gelijk, behalve van 2400rpm tot 2800rpm, daar geeft hij best wat meer boost dan gevraagd, zeg 0.2Bar. Hoort deze 'overboost' wel?
- Zijn er nog anderen met vcds logs met stage 1?
- Is er in mijn geval (qua vermogen) winst te behalven met het laten verwijderen van de voorkat?
Hier de betreffende log in de 4e versnelling:
https://dl.dropbox.com/u/21854296/Groep ... elling.htm
Hier nog een log in de 3e versnelling, maar ook hier niet al te beste condities (kort weggetje, verkeer, handen te kort, etc.):
https://dl.dropbox.com/u/21854296/Groep ... elling.htm
Met mijn MK5 GTI (axx 2005) heb ik hier echter nooit zo veel aandacht aan besteed.
Hij is voorzien van een ABT chip met certificaat (240pk opgegeven) (niet mijn keus, maar van 1e eigenaar).
Aan de ene kant jammer, omdat ik nu minder snel over zal stappen op een stage 1 JD chip (verschil is minder groot dan bekeken vanaf een standaard 200pk), aan de andere kant natuurlijk leuk dat het er al op zat.
Ik hoor vaak dat ABT chips erg 'veilig' zijn afgesteld, hun opgegeven vermogen niet halen, etc, etc.
Ergens ook wel te begrijpen, want er werd natuurlijk fabrieksgarantie op afgegeven...
Nu ben ik toch nieuwsgierig geworden naar wat mijn ABT chip qua boost vraagt en levert (dit mede omdat ik wil checken of oa mijn DV, waarvan ik niet weet welke versie ik erin heb, nog volledig functioneert. Ik heb in ieder geval geen foutcodes, maar dat blijkt ook niet altijd te hoeven!?).
Ik heb nog geen fatsoenlijke boostlog kunnen maken omdat het te druk was op de nabije wegen en in je in je eentje wat handjes te kort komt.
Goede logs in 3e en in 4e versnelling, van 1500rpm tot redline zal ik dus nog maken (handleiding loggen van boost: http://www.goapr.com/support/datalogging.php).
Heb er al wel eentje gemaakt op een wat beroerd kort stukje weg, in 4e versnelling (dsg in manual) van 2000rpm tot 5000rpm en daarna gas los, vcds groep 115.
De eerste 'Absolute pressure' is neem ik aan de gevraagde druk, de tweede 'Absolute pressure' is neem ik aan de geleverde druk.
Ik denk dat die benaming aan mijn (niet originele) vcds versie 908.1 ligt. Met andere versies zie ik de woorden 'Requested pressure' en 'Absolute pressure', wat dus duidelijker is, maar nieuwere versies stonden even niet op mijn notebook.
Ik heb alvast wat vragen:
- Het hoogst gevraagde is 2090mbar, wat dus omgerekend (min omgevingsdruk) zeg 1.1Bar boost betekend. Is dit niet wat laag? (of is dit dus bewust door abt gedaan ivm duurzaamheid/garantie)
- Vanaf 2300rpm haalt hij de gevraagde druk (dus compleet opgespoeld) en steeds de gevraagde druk vast tot 5000rpm (meer rpm kon ik op dat weggetje niet maken). Na de 5000rpm zou het standaard k03'tje neem ik aan sowieso gevraagde hogere druk (van bijv 1Bar) niet meer vast kunnen houden? Of is bij ABT de gevraagde druk bij hogere rpm's bewust naar rato aangepast?
Ik kan me bijv herinneren dat bij mijn TT (1.8turbo) door JD gewoon over een veel groter bereik ik meen iets van 2400mbar (dus zeg 1.4Bar) gevraagd bleef worden, wat hij (ko3) natuurlijk bij hogere toeren nooit meer haalde, maar het bleef wel gewoon gevraagd worden...
- Het hele gebied zijn gevraagde en geleverde druk om en nabij altijd keurig gelijk, behalve van 2400rpm tot 2800rpm, daar geeft hij best wat meer boost dan gevraagd, zeg 0.2Bar. Hoort deze 'overboost' wel?
- Zijn er nog anderen met vcds logs met stage 1?
- Is er in mijn geval (qua vermogen) winst te behalven met het laten verwijderen van de voorkat?
Hier de betreffende log in de 4e versnelling:
https://dl.dropbox.com/u/21854296/Groep ... elling.htm
Hier nog een log in de 3e versnelling, maar ook hier niet al te beste condities (kort weggetje, verkeer, handen te kort, etc.):
https://dl.dropbox.com/u/21854296/Groep ... elling.htm