Pagina 1 van 1

Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 17 nov 2012, 18:12
door Paultje
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb sinds een paar dagen een golf v gti.
Nu heb ik de volgende vraag.
Ik heb op een koude motor last van pingelen en sputteren van de motor, niet dat hij afslaat ofzo of dat er niet mee te rijden is, maar het is wel irritant.
Ik krijg geen meldingen of lampjes.
Het is alleen op een koude motor en na een km of 15 is het nagenoeg weg.
Ik dacht eerst aan mijn bougies en/of ontsteking totdat ik wat las over de gevoeligheid voor octaangehaltes.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij een goedkope pomp euro 95 heb getankt, maar kan dit echt die klachten veroorzaken? En waarom dan alleen bij een koude motor?
Ik ga natuurlijk wel ultimate 98 tanken, maar ik vraag me af of dit het probleem zal oplossen?
Iemand met dezelfde ervaring? Of advies?

Groeten,

Paul

Ps: ik ga me nog even voorstellen met foto's natuurlijk ;)

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 17 nov 2012, 18:14
door Race Eend
Km stand? Bougies al vervangen?

Storingsgeheugen al even bekeken? Staat hier iets in?

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 17 nov 2012, 18:40
door Paultje
Thans voor de snelle reactie.
De bougies heb ik nog niet vervangen, ik heb inmiddels wel het originele nummer van de Bosch bougies verkregen en ga ze maandag vervangen, dat kan sowieso geen kwaad.
De golf heeft 137000 op de teller en is "nog" niet gechipt.
Het storingsgeheugen was leeg.

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 20 nov 2012, 09:38
door Paultje
De bougies heb ik gisteren vervangen, en ik ben nu op mijn tweede tank ultimate aan het rijden.
De klachten zijn beduidend minder, maar op een koude motor "hikt" hij soms nog wat.
Ik heb er op gelet en het lijkt wel alsof hij het in en net na bochten meer heeft als op rechte stukken????
Heb nog een aantal keer het storingsgeheugen uitgelezen, maar dit is helemaal schoon.

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 20 nov 2012, 09:46
door Race Eend
Het is lastig te zeggen, het kan een hoop zijn, van een verstopt brandstoffilter tot een slechte cam follower. Tot iets onschuldigs als een carterventilatieklep die niet lekdicht is.

Maar ook een verkoolde kop (kop revisie komt regelmatig voor bij TFSI motoren die meer dan een TON gelopen hebben, door de troep in je inlaat)

Uitlezen met vag-com en een rijdende datalog maken gaat je de aanwijzing geven waar je het moet zoeken.

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 20 nov 2012, 09:52
door KlouxOne
Paultje schreef:De bougies heb ik gisteren vervangen, en ik ben nu op mijn tweede tank ultimate aan het rijden.
De klachten zijn beduidend minder, maar op een koude motor "hikt" hij soms nog wat.
Ik heb er op gelet en het lijkt wel alsof hij het in en net na bochten meer heeft als op rechte stukken????
Heb nog een aantal keer het storingsgeheugen uitgelezen, maar dit is helemaal schoon.
Mik is een flesje injectoren reiniger bij de brandstof. Bobines kunnen het ook nog zijn. Daar naast staat er nog een werkplaats actie open voor bobines vraag je dealer hierna. Dan krijg je 4 nieuwen, gratis. Mocht je auto daar onder vallen natuurlijk.

Ik denk dat je er dan wel vanaf bent.

Ik zou ook nog je brandstof filter vervangen.

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 20 nov 2012, 10:07
door Paultje
Ik heb er ook al verschillende theorieën op los gelaten, maar het gekke is dat het echt alleen maar bij een koude motor is.
Als hij op temp. Is rijdt het als een zonnetje.
Injectorreiniger heb ik er ook al doorheen gemikt.
Om wat voor actie gaat dat en Wat was hier de reden toe?

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 20 nov 2012, 10:12
door Race Eend
Paultje schreef: Om wat voor actie gaat dat en Wat was hier de reden toe?
VW heeft te goede bobines in de 2.0 TFSI geleverd. Deze willen ze graag terug, dan stoppen ze er minder goede in ;)

KlouxOne schreef: Bobines kunnen het ook nog zijn. Daar naast staat er nog een werkplaats actie open voor bobines vraag je dealer hierna. Dan krijg je 4 nieuwen, gratis. Mocht je auto daar onder vallen natuurlijk.

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 20 nov 2012, 10:15
door KlouxOne
Race Eend schreef:
Paultje schreef: Om wat voor actie gaat dat en Wat was hier de reden toe?
VW heeft te goede bobines in de 2.0 TFSI geleverd. Deze willen ze graag terug, dan stoppen ze er minder goede in ;)

KlouxOne schreef: Bobines kunnen het ook nog zijn. Daar naast staat er nog een werkplaats actie open voor bobines vraag je dealer hierna. Dan krijg je 4 nieuwen, gratis. Mocht je auto daar onder vallen natuurlijk.
:lol: die ouden waren toch van goud mark? :)

@ paultje.

lees dit topic maar eens door.
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... tie#p54346

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 20 nov 2012, 13:04
door Paultje
Zal mijn bobinenummers eens gaan vergelijken, net de dealer gebeld en die zegt dat ik er niet voor in aanmerking kom zonder iets na te trekken?
De dealer hier in de buurt staat niet zo best bekend, dus ik ga gewoon in spijkenisse langs, die zijn een stuk beter.
Word vervolgt...

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 20 nov 2012, 13:36
door KlouxOne
Een dealer kan dit zien aan de hand van je chassisnummer.

Mocht je auto last hebben van cilinder overslag is dit rijdend uot te lezen. Je kan dan direct zien op welke cilinder hij overslag geeft. Als je dan de bobines omwisselt kan je dingen uitsluiten.

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 20 nov 2012, 13:42
door Girlzdad
Cilinder overslag, daar krijg ik koude rillingen van :( .
Dat heeft niks met jou auto te maken Paultje ;)

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 21 nov 2012, 10:38
door Paultje
Girlzdad schreef:Cilinder overslag, daar krijg ik koude rillingen van :( .
Dat heeft niks met jou auto te maken Paultje ;)

Ik heb het gelezen....krijg ik ook rillingen van.

Mijn auto valt niet onder die actie, de dealer heeft het nagetrokken via chassisnummer .
Ik denk dat ik er maar gewoon 4 andere bobines in stop, die zijn 28,- pst, dus dat valt alles mee.

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 21 nov 2012, 16:21
door KlouxOne
zou toch eerst de bobines wisselen en kijken of de cilinder oversalg dan op andere cilinders voorkomt. als dat niet het geval is zijn het niet de bobines namelijk.

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 28 nov 2012, 21:33
door Paultje
de bobines zijn gewisseld en ik heb nu bijna 3 tanken met BP ultimate weggereden.
de klachten zijn verdwenen gelukkig.
Het enige wat ik nu heb is dat ik bij het starten op een koude motor een heel lichte tik hoor die na een seconde of 5 verdwijnt.
volgens de dealer hoef ik me daar niet druk over te maken en is dat normaal, hij had het over het "kantelen"van de zuigers?
Blij dat de klachten weg zijn, kan ik tenminste met een frisse GTI naar JD.. :lol:

Re: Pingelen/sputteren bij koude motor

Geplaatst: 28 nov 2012, 21:43
door MkVI Nmgn
Meeste golfjes die dat tikken de eerst paar sec heeft is er iets mis met de ketting spanner en nokkenas versteller, dus als je toch naar Jd gaat rijd ook even langs Hans sloot is nog geen 5min rijden die kan je zo vertellen wat der aan de hand is.