Pagina 1 van 2
niet warm te slaan
Geplaatst: 11 feb 2013, 20:20
door bzb
wat valt mij de opwarmtijd tegen van de gti, ik moet iets van 20 km rijden voor de olie op 80 graden zit, kou leiden geblazen naar werk laatste tijd want voordat de kachel zijn ding doet ben ik er al bijna

Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 11 feb 2013, 20:36
door KnuffelTurk
bzb schreef:wat valt mij de opwarmtijd tegen van de gti, ik moet iets van 20 km rijden voor de olie op 80 graden zit, kou leiden geblazen naar werk laatste tijd want voordat de kachel zijn ding doet ben ik er al bijna

Haha dat was bij mijn golf v gti ook en bij de 6 gti hetzelfde haha
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 11 feb 2013, 20:43
door bzb
m'n hyundai kon ik dichtgevroren starten, dan kon ik het konijn voeren, en in een warme auto ontdooit reed ik weg 5 minuten later
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 11 feb 2013, 21:50
door ED60Letzebuerg
Wat voor type gti heb je eigenlijk bzb?
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 08:47
door bzb
6
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 09:21
door p78
mijn 5 is toch sneller warm hoor, enkele minuten (stadsverkeer) op de autostrade (of is het snelweg

) gaat dit sneller
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 10:10
door KnuffelTurk
p78 schreef:mijn 5 is toch sneller warm hoor, enkele minuten (stadsverkeer) op de autostrade (of is het snelweg

) gaat dit sneller
Als je netjes schakelt bij de 2000/2300 zonder de turbo veel te belasten dan krijg jij hem echt niet warm in 5 min. En bij de 5 geeft die niet de olietempratuur weer bij de 6 wel.
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 10:28
door ED60Letzebuerg
En al is tie op temperatuur, heb ik toch altijd het idee dat hij nog niet echt warm is om te kunnen blazen

Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 11:15
door KnuffelTurk
ED60Letzebuerg schreef:En al is tie op temperatuur, heb ik toch altijd het idee dat hij nog niet echt warm is om te kunnen blazen

+1
ik wacht stiekem altijd nog eventjes haha
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 11:19
door ED60Letzebuerg
Een maatje van mij die rijd in een 35 jaren editie. En die trapt er direct mee. Dan denk ik van jongen jongen waar ben je mee bezig
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 11:56
door Vince82
bzb schreef:wat valt mij de opwarmtijd tegen van de gti, ik moet iets van 20 km rijden voor de olie op 80 graden zit, kou leiden geblazen naar werk laatste tijd want voordat de kachel zijn ding doet ben ik er al bijna

Bij mijn VI gti is de olie ongeveer na 10 minuten 90 graden bij deze kou. Ik rij `m netjes warm, dus lekker rustig aan. De route die ik rij is een heel klein stukje bebouwde kom en dan allemaal 80km wegen richting werk.
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 12:13
door ED60Letzebuerg
Ik merk dat mn GTI soort van lui is , vergeleke met die van mn broer. Mn broer rijd hem niet echt netjes warm (naar mijn mening). Zou dit het verschil kunnen zijn dat tie van hem daarom wat feller is, omdat de auto gelijk hard moet werken?
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 12:13
door staffpride
Hoe meer gas je geef hoe sneller hij warm is

Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 12:17
door staffpride
Als de olie 60 graden is, is het goed. Dan kan je vol vermogen gebruiken.
De olie komt namelijk met 60 graden uit de oliekoeler (dus bedrijfs temp). De olie temp die je aflees in je mfa (bij 6 standaard) is de hoogste temp voordat hij de koeler in gaat.
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 12:48
door KnuffelTurk
staffpride schreef:Als de olie 60 graden is, is het goed. Dan kan je vol vermogen gebruiken.
De olie komt namelijk met 60 graden uit de oliekoeler (dus bedrijfs temp). De olie temp die je aflees in je mfa (bij 6 standaard) is de hoogste temp voordat hij de koeler in gaat.
Kijk dit is pas informatie thanks staff

Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 12:54
door ED60Letzebuerg
ED60Letzebuerg schreef:Ik merk dat mn GTI soort van lui is , vergeleke met die van mn broer. Mn broer rijd hem niet echt netjes warm (naar mijn mening). Zou dit het verschil kunnen zijn dat tie van hem daarom wat feller is, omdat de auto gelijk hard moet werken?
Iemand die hiervoor nog een verklaring heeft? Of zal ik anders een topic openen over dit?
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 13:03
door Race Eend
Burak schreef:staffpride schreef:Als de olie 60 graden is, is het goed. Dan kan je vol vermogen gebruiken.
De olie komt namelijk met 60 graden uit de oliekoeler (dus bedrijfs temp). De olie temp die je aflees in je mfa (bij 6 standaard) is de hoogste temp voordat hij de koeler in gaat.
Kijk dit is pas informatie thanks staff

Jammer alleen dat de info niet klopt
Een golf 6 gti heeft geen olie koeler, alleen een warmtewisselaar. In het oliefilterhuis.
Als de olie onder de 90 graden is, dan wordt het verwarmd met je koelwater (koelwater is sneller op temperatuur dan olie). Als de olie boven de 90 graden is, wordt deze warmte weer afgegeven aan het water via de warmtewisselaar.
Bij opwarmende motor kun je dus stellen dat de olie kouder de warmtewisselaar in gaat dan hij eruit komt.
60 graden is echt te weinig om al gas te geven.
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 13:07
door Race Eend
ED60Letzebuerg schreef:ED60Letzebuerg schreef:Ik merk dat mn GTI soort van lui is , vergeleke met die van mn broer. Mn broer rijd hem niet echt netjes warm (naar mijn mening). Zou dit het verschil kunnen zijn dat tie van hem daarom wat feller is, omdat de auto gelijk hard moet werken?
Iemand die hiervoor nog een verklaring heeft? Of zal ik anders een topic openen over dit?
Uiteraard als je meer trapt met de motor dan is hij sneller op temperatuur. Goed is dat natuurlijk niet.
Ook het gebruik van je verwarming zorgt ervoor dat je water minder snel op temperatuur komt (zet de aanjager dus liefst uit of laag als je condens weg is, dan wordt er minder warmte afgestaan).
Ook kan het zijn dat je thermostaat niet 100% fris is, kwaaltje van de golf 5 gti, daardoor duurt het ook lang voor je water (en olie) op temp komt.
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 13:15
door ED60Letzebuerg
Race Eend schreef:ED60Letzebuerg schreef:ED60Letzebuerg schreef:Ik merk dat mn GTI soort van lui is , vergeleke met die van mn broer. Mn broer rijd hem niet echt netjes warm (naar mijn mening). Zou dit het verschil kunnen zijn dat tie van hem daarom wat feller is, omdat de auto gelijk hard moet werken?
Iemand die hiervoor nog een verklaring heeft? Of zal ik anders een topic openen over dit?
Uiteraard als je meer trapt met de motor dan is hij sneller op temperatuur. Goed is dat natuurlijk niet.
Ook het gebruik van je verwarming zorgt ervoor dat je water minder snel op temperatuur komt (zet de aanjager dus liefst uit of laag als je condens weg is, dan wordt er minder warmte afgestaan).
Ook kan het zijn dat je thermostaat niet 100% fris is, kwaaltje van de golf 5 gti, daardoor duurt het ook lang voor je water (en olie) op temp komt.
Het is niet in de zin van dat tie lui is in het opwarmen, maar meer in de lui van 'niet vooruit te branden'

Je merk dat de andere ED30 meer trekkracht heeft. Het is een beetje off topic ik weet het.
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 13:36
door staffpride
Race Eend schreef:Burak schreef:staffpride schreef:Als de olie 60 graden is, is het goed. Dan kan je vol vermogen gebruiken.
De olie komt namelijk met 60 graden uit de oliekoeler (dus bedrijfs temp). De olie temp die je aflees in je mfa (bij 6 standaard) is de hoogste temp voordat hij de koeler in gaat.
Kijk dit is pas informatie thanks staff

Jammer alleen dat de info niet klopt
Een golf 6 gti heeft geen olie koeler, alleen een warmtewisselaar. In het oliefilterhuis.
Als de olie onder de 90 graden is, dan wordt het verwarmd met je koelwater (koelwater is sneller op temperatuur dan olie). Als de olie boven de 90 graden is, wordt deze warmte weer afgegeven aan het water via de warmtewisselaar.
Bij opwarmende motor kun je dus stellen dat de olie kouder de warmtewisselaar in gaat dan hij eruit komt.
60 graden is echt te weinig om al gas te geven.
Maurice had een olie temp sensor in zijn 5 geplaatst na de koeler (verkeerde plaats dus) en die bleef dus de hele tijd rond de 60 65 gr. Met die temperatuur word de olie dus naar de turbo en de rest van de motor geleid om er vervolgens weer uit te komen met een graad of 90-110 (afhankelijk van belasting) weer richting de koeler te worden gestuurd.
Ik weet niet beter dat temp van de olie terug gekoeld wordt naar zeg 60 a 70 gr. (afhankelijk van div factoren uiteraard)
Het klopt idd dat het water eerder op temp is als de olie. Je ziet ook dat de olie meter in de 6 pas een waarde aan gaat geven rond de 60 gr (58 gr uit mijn hoofd), dan is de water temp meter al op temp (alhoewel er in de water temp meter een flinke tolerantie zit)
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 13:42
door wehoo
Race Eend schreef:60 graden is echt te weinig om al gas te geven.
Bij 80 graden olietemp. boven de 3000 tpm gaan. Ook bij een MKV is dit meetbaar met bijv. een Kufatec E-MFA. Olietemp. varieert tussen 80 en 106 graden, afhankelijk van je rijstijl en het vermogen dat je vraagt. Watertemp. blijft op 87 graden en varieert nauwelijks (zichtbaar op de meter). Na 15-20 minuten is de olietemp. 80 graden bij deze rijstijl.
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 13:52
door bzb
Wellicht motor vervuilt, benzine filter verstopt, dv stuk, meten is weten dus hup naar jd en gelijk chippen die witte schuit van je

Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 14:01
door ED60Letzebuerg
bzb schreef:Wellicht motor vervuilt, benzine filter verstopt, dv stuk, meten is weten dus hup naar jd en gelijk chippen die witte schuit van je

Dat is praat! Het is niet zo erg dat ik moet mee trappen om vooruit te komen, maar ik mis de felheid! Daarom kan ik niet wachten tot dat katmod komt. Chippen is mn eerste prioriteit na worthersee.
Tis mn eerste auto, misschien had ik wel meer verwacht? Misschien heeft die van mn broer al een chipje.
Toch maar voor de zekerheid een dag inplannen om alles te checken (filters etc.)
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 14:30
door staffpride
Re: niet warm te slaan
Geplaatst: 12 feb 2013, 17:01
door O2RS
Burak schreef:p78 schreef:mijn 5 is toch sneller warm hoor, enkele minuten (stadsverkeer) op de autostrade (of is het snelweg

) gaat dit sneller
Als je netjes schakelt bij de 2000/2300 zonder de turbo veel te belasten dan krijg jij hem echt niet warm in 5 min. En bij de 5 geeft die niet de olietempratuur weer bij de 6 wel.
Opschakelen bij 2000rpm is volgens mij ook niet echt goed bij een koude motor, dan val je veel te ver terug in de toeren ( < 1700rpm).
Zeker bij opschakelen van bijvoorbeeld 3--> 4 is rustig optrekken tot 2500-2700rpm en dan schakelen volgens mij beter.