Donderdag heb ik afscheid genomen van mijn GTI. Na 50.000 km vond ik het tijd om de auto in te ruilen. De GTI is een geweldige allrounder, maar voor mij net wat te perfect. Ik begon de scherpe randjes te missen van een meer hardcore hot-hatch. De GTI entertaint, maar intimideert niet zoals mijn vorige BMW 130i. Ik heb gekozen voor de Megane RS. Met cuponderstel (10 mm verlaagd en mechanisch sperdifferentieel). Een auto die duidelijk minder perfect is (afwerking, comfort, gebruiksgemak, verbruik etc), maar die qua rijden wel mijn hart wel weet te raken. Wat een beest is deze auto. Alles is gefocust op maximaal rammen. Besturing, onderstel en remmen (diameter van 340mm) zijn messcherp. Het voelt aan als een sportauto. Erg leuk. En de auto heeft veel leuke sportieve details, zoals de RS monitor waar je allerlei bizarre statistieken kunt aflezen, rondetijden kunt opnemen, g-krachten kunt meten en de gasrespons van gaspedaal kunt regelen. Maar ook hele kleine dingen zijn gefocust op prestaties. Neem als voorbeeld de schakelindicator. Wanneer ik in de GTI met 90 km/h in 5e versnelling voortsukkel, dan krijg ik het advies om naar 6e versnelling te gaan. In de Megane krijg ik het advies om terug te schakelen naar de 3e versnelling. Dat zegt alles.
De Milltek uitlaat doet trouwens ook veel voor de beleving. Is deze bij de Golf nog wat gedempt, bij de Megane brult, ploft en knalt hij er lustig op los. Echt heel bruut.
Maar terug op de GTI. Ik kan nauwelijks negatieve punten opnoemen. Heb me uitstekend vermaakt in de GTI. Zeker de JD tuning maakte de auto echt wel fantastisch. Dus wie weet dat ik ooit wel weer voor een GTI of R kies. Maar voorlopig rijd ik dus in een Franse knoflookbak
En hier een korte impressie van de RS monitor:
http://www.youtube.com/watch?v=96pTpj6- ... jQ&index=1
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl