
Vliegensvlugge hatchbacks bestaan allang, maar afgetrainde stationwagons in het C-segment komen we maar zelden tegen. Ford heeft z'n Focus Wagon aan een ST-versie geholpen en Renault heeft met de 220 GT ook een behoorlijk snelle Mégane Estate in de prijslijst staan. Ook Skoda heeft gespierde stations in het gamma, in de vorm van de de Fabia Combi RS en de Octavia Combi RS. Bij Seat zagen we al een keer het FR-logo op een Ibiza ST, daarnaast werkt het merk aan een Seat Leon ST Cupra. De tijd dat Volkswagen een Golf Variant met extra pit in het gamma gehad, ligt alweer lang achter ons. Dat was de Variant VR6 Syncro op basis van de Golf III (1995-1997). Die had de 2,9-liter zescilinder van de Corrado onder de kap, goed voor 190 pk.

Maar het lijkt erop dat we binnenkort opnieuw naar de lokale dealer kunnen sprinten voor een supersnelle Golf Variant. Op de foto's raast namelijk een Golf R Variant voorbij, en het is geen raadsel wat er onder de kap ligt. Z'n drie- en vijfdeurs hatchback-broertjes beschikken in R-trim namelijk over een beul van een geblazen 2,0-liter TSI. De vierpitter pompt er 300 pk en 380 Nm aan trekkracht uit, genoeg om de Golf, in combinatie met een DSG-transmissie, in 4,9 seconden naar de 100 km/h te laten schieten. De aandrijving geschiedt bij de hatchback op alle vier de wielen, wat bij de Golf R Variant niet anders zal zijn.

Het zou zomaar kunnen dat Volkswagen z'n Golf R Variant, mocht-ie het productiestadium halen, eind dit jaar op de Salon van Parijs uit de doeken zal doen. Een marktintroductie verwachten we in de eerste helft van 2015.

Bron:Autoweek