TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
TankEasy, een keten van onbemande tankstations in Zuid-West Nederland, is begonnen met de verkoop van E10 benzine. Daarmee lijkt de Nederlandse marktintroductie van de “groene” brandstof, waaraan tien procent ethanol is toegevoegd, voorzichtig te zijn begonnen.
TankEasy in Roosendaal beleefde afgelopen zomer de primeur, sinds twee weken heeft de vestiging in Vlaardingen eveneens E10 aan haar assortiment toegevoegd. ‘De introductie van E10 past in onze groene filosofie’, zegt Wouter Besters, communicatie- en marketingadviseur van TankEasy, onderdeel van DC Berkel Oliehandel, sinds kort overigens DCB Energy geheten. ‘Aan diezelfde onbemande pompen verkopen we ook groen gas.’ TankEasy biedt de E10 tegen dezelfde prijs aan als de conventionele euro 95, hoewel de inkoop van de biobrandstof iets duurder is. ‘Op die manier hopen we milieubewuste automobilisten te triggeren om op E10 over te stappen.’ TankEasy verwijst consumenten naar www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl , waarop vermeld staat welke automodellen geschikt zijn voor de nieuwe brandstof. Volgens Besters gaat het om een pilot; loopt de consument warm, dan krijgen alle zes vestigingen binnen afzienbare tijd E10 aan het assortiment toegevoegd.
Bang voor Duitse toestanden, waarbij automobilisten massaal de biobrandstof meden uit vrees voor motorschade, zegt Besters niet te zijn. ‘In Duitsland bleef een goede communicatie achterwege. Die fout maken wij zeker niet.’ TankEasy monteert in de E10-tankzuilen schermpjes, waarop informatie over de biobrandstof te lezen valt. De E10-vulstations zijn herkenbaar door groene belettering, tegen een witte achtergrond. DC Berkel Oliehandel heeft nog geen concrete plannen voor de introductie van snellaadpalen bij TankEasy-vestigingen. Besters: ‘Die passen niet in het concept van TankEasy, maar die zouden op den duur wel een plek kunnen krijgen bij de grote service stations met shop en wasstraat, die door DCB Tank worden geëxploiteerd. Haast maken is geen optie, we houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.’
Jan Bessembinders, manager BOVAG Tankstations, juicht het initiatief van DC Berkel Oliehandel toe. ‘Het is goed om te zien dat onze leden innovatief en duurzaam bezig zijn. Groene brandstoffen als E10 en groen gas zijn een mooi statement, chapeau.’
TankEasy in Roosendaal beleefde afgelopen zomer de primeur, sinds twee weken heeft de vestiging in Vlaardingen eveneens E10 aan haar assortiment toegevoegd. ‘De introductie van E10 past in onze groene filosofie’, zegt Wouter Besters, communicatie- en marketingadviseur van TankEasy, onderdeel van DC Berkel Oliehandel, sinds kort overigens DCB Energy geheten. ‘Aan diezelfde onbemande pompen verkopen we ook groen gas.’ TankEasy biedt de E10 tegen dezelfde prijs aan als de conventionele euro 95, hoewel de inkoop van de biobrandstof iets duurder is. ‘Op die manier hopen we milieubewuste automobilisten te triggeren om op E10 over te stappen.’ TankEasy verwijst consumenten naar www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl , waarop vermeld staat welke automodellen geschikt zijn voor de nieuwe brandstof. Volgens Besters gaat het om een pilot; loopt de consument warm, dan krijgen alle zes vestigingen binnen afzienbare tijd E10 aan het assortiment toegevoegd.
Bang voor Duitse toestanden, waarbij automobilisten massaal de biobrandstof meden uit vrees voor motorschade, zegt Besters niet te zijn. ‘In Duitsland bleef een goede communicatie achterwege. Die fout maken wij zeker niet.’ TankEasy monteert in de E10-tankzuilen schermpjes, waarop informatie over de biobrandstof te lezen valt. De E10-vulstations zijn herkenbaar door groene belettering, tegen een witte achtergrond. DC Berkel Oliehandel heeft nog geen concrete plannen voor de introductie van snellaadpalen bij TankEasy-vestigingen. Besters: ‘Die passen niet in het concept van TankEasy, maar die zouden op den duur wel een plek kunnen krijgen bij de grote service stations met shop en wasstraat, die door DCB Tank worden geëxploiteerd. Haast maken is geen optie, we houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.’
Jan Bessembinders, manager BOVAG Tankstations, juicht het initiatief van DC Berkel Oliehandel toe. ‘Het is goed om te zien dat onze leden innovatief en duurzaam bezig zijn. Groene brandstoffen als E10 en groen gas zijn een mooi statement, chapeau.’
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
Nu hopen dat ze E10 maar dan 98 ook overal uit gaan rollen.... zodat 98 weer wat beter verkrijgbaar gaat zijn.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
E10 en wat zegt VW erover:


links:
http://www.volkswagen.de/de/misc/E10_information.html
http://www.dat.de/e10liste/e10vertraeglichkeit.pdf


links:
http://www.volkswagen.de/de/misc/E10_information.html
http://www.dat.de/e10liste/e10vertraeglichkeit.pdf
Gr. Wehoo.


Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
En wat is het voordeel van E10 (los van het milieu-deel)?
Dit is toch niet zo iets al E85?
(Jammer, want woon in omgeving Vlaardingen en zou daar wel graag een E85 pompje vinden om BP Ultimate te mengne met E85)
Dit is toch niet zo iets al E85?
(Jammer, want woon in omgeving Vlaardingen en zou daar wel graag een E85 pompje vinden om BP Ultimate te mengne met E85)
Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
Ethanol in Fuel: E10 vs. E85 Ethanol
Ethanol is a form of fuel produced by the synthesis of vegetable oils and methanol. Over the last two decades, this form of fuel has increasingly become one of the most popular forms of alternative fuels, powering automobiles and other gas engines. However, in order to create this alternative fuel, there must be a large production of crops such as corn. Ethanol in fuel has changed the way that the world looks at energy production, but there are many obstacles still standing in the way.
E10 Ethanol
E10 ethanol in fuel is a mixture of 90 percent petroleum gasoline and 10 percent ethanol fuel. This mixture has become the most popular form used at many gas stations across the United States. Many are trying make it required in all forms of gasoline. However, there is a growing concern that this small mixture of ethanol to gasoline does not go far enough. It should be noted that all gasoline engines normally have no problems running the 10 percent mixture, although the E85 mixture has some modifications that must be made.
E85 Ethanol
E85 ethanol in fuel is a relatively new mixture of gasoline to petroleum that has started to make its way to a few gas stations across the country. Many new cars are being manufactured with the ability to run E85 ethanol in their engines, although cars that are not new can have to have their engines modified in order to burn the mixture.
(bron: http://www.carsdirect.com/hybrid-cars/w ... es-it-work )
Duitse wetenschapper verdedigt E10 en wenst ook E85 (bron: Dnews.de):
link: http://www.duurzaamopweg.nl/home/groepe ... n-dnewsde/
Ethanol is a form of fuel produced by the synthesis of vegetable oils and methanol. Over the last two decades, this form of fuel has increasingly become one of the most popular forms of alternative fuels, powering automobiles and other gas engines. However, in order to create this alternative fuel, there must be a large production of crops such as corn. Ethanol in fuel has changed the way that the world looks at energy production, but there are many obstacles still standing in the way.
E10 Ethanol
E10 ethanol in fuel is a mixture of 90 percent petroleum gasoline and 10 percent ethanol fuel. This mixture has become the most popular form used at many gas stations across the United States. Many are trying make it required in all forms of gasoline. However, there is a growing concern that this small mixture of ethanol to gasoline does not go far enough. It should be noted that all gasoline engines normally have no problems running the 10 percent mixture, although the E85 mixture has some modifications that must be made.
E85 Ethanol
E85 ethanol in fuel is a relatively new mixture of gasoline to petroleum that has started to make its way to a few gas stations across the country. Many new cars are being manufactured with the ability to run E85 ethanol in their engines, although cars that are not new can have to have their engines modified in order to burn the mixture.
(bron: http://www.carsdirect.com/hybrid-cars/w ... es-it-work )
Duitse wetenschapper verdedigt E10 en wenst ook E85 (bron: Dnews.de):
link: http://www.duurzaamopweg.nl/home/groepe ... n-dnewsde/
Gr. Wehoo.


Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
Dus e10 geeft geen vermogensboost tov euro98?
Waarin euro98 gemixt met 10% E85 dit zeker wel doet.
Waarin euro98 gemixt met 10% E85 dit zeker wel doet.
Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
Ik lees van ervaringen, dat E10 een hoger verbruik als gevolg heeft dat dit gepaard gaat met vermogensverlies.Timvgti schreef:Dus e10 geeft geen vermogensboost tov euro98?
Waarin euro98 gemixt met 10% E85 dit zeker wel doet.

Het enige voordeel is dan het milieuaspect, waar wij als GTI rijders toch al niet aan voldoen.


Gr. Wehoo.


Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
Nooit e10 tanken dus!
Wachten op meer E85 pompen.
Wachten op meer E85 pompen.
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
Timvgti schreef:Dus e10 geeft geen vermogensboost tov euro98?
Waarin euro98 gemixt met 10% E85 dit zeker wel doet.
Het octaan getal zegt wat over de klopvastheid (kort gezegd prestaties), van de brandstof (vooral bij turbo motoren). E10 blijft 95 octaan, dus doet weinig nuttigs voor de prestaties.
95 of 98 tanken en bijmengen met E85 blijft dus voorkeur houden.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
Het octaangetal zegt niets over het energiegehalte.
Ethanol heeft een hoger octaangetal (109) dan benzine maar een lagere energie-inhoud.
Many high-performance engines are designed to operate with a high maximum compression, and thus demand fuels of higher octane. A common misconception is that power output or fuel efficiency can be improved by burning fuel of higher octane than that specified by the engine manufacturer. The power output of an engine depends in part on the energy density of the fuel being burnt. Fuels of different octane ratings may have similar densities, but because switching to a higher octane fuel does not add more hydrocarbon content or oxygen, the engine cannot develop more power.
However, burning fuel with a lower octane rating than that for which the engine is designed often results in a reduction of power output and efficiency. Many modern engines are equipped with a knock sensor (a small piezoelectric microphone), which sends a signal to the engine control unit, which in turn retards the ignition timing when detonation is detected. Retarding the ignition timing reduces the tendency of the fuel-air mixture to detonate, but also reduces power output and fuel efficiency. Because of this, under conditions of high load and high temperature, a given engine may have a more consistent power output with a higher octane fuel, as such fuels are less prone to detonation.
(Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating)
Ethanol heeft een hoger octaangetal (109) dan benzine maar een lagere energie-inhoud.
Many high-performance engines are designed to operate with a high maximum compression, and thus demand fuels of higher octane. A common misconception is that power output or fuel efficiency can be improved by burning fuel of higher octane than that specified by the engine manufacturer. The power output of an engine depends in part on the energy density of the fuel being burnt. Fuels of different octane ratings may have similar densities, but because switching to a higher octane fuel does not add more hydrocarbon content or oxygen, the engine cannot develop more power.
However, burning fuel with a lower octane rating than that for which the engine is designed often results in a reduction of power output and efficiency. Many modern engines are equipped with a knock sensor (a small piezoelectric microphone), which sends a signal to the engine control unit, which in turn retards the ignition timing when detonation is detected. Retarding the ignition timing reduces the tendency of the fuel-air mixture to detonate, but also reduces power output and fuel efficiency. Because of this, under conditions of high load and high temperature, a given engine may have a more consistent power output with a higher octane fuel, as such fuels are less prone to detonation.
(Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating)
Gr. Wehoo.


- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
dát is correct, als je puur op E85 gaat rijden dan heeft de auto veel minder kracht, er zit nl minder energie in E85, je zou dan 30% meer in moeten spuiten, om tot dezelfde hoeveelheid energie te komen. Mixen is dus de beste optie, aangezien 30% meer inspuiten bij een TFSI motor niet mogelijk is (brandstofsysteem is daar te krap voor).
Met mixen breng je het mengsel tot 100-102 octaan en we zijn er allen over eens, dat de auto's daar het prettigst op rijden
Met mixen breng je het mengsel tot 100-102 octaan en we zijn er allen over eens, dat de auto's daar het prettigst op rijden

A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
hadden we deze maar in mijn omgeving, dan hoefden we niks niet bij te mengen, zucht...


Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
En dan ook nog graag tegen die prijzen of lagerTimvgti schreef:hadden we deze maar in mijn omgeving, dan hoefden we niks niet bij te mengen, zucht...



Groet Rob.
- RobvR
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
- Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
- Locatie: Noord Limburg
Re: TankEasy begint met uitrol E10 in Nederland
... en dan kom je met een stage 1 boven de 400 nm uit zonder verdere modificatiesRace Eend schreef:dát is correct, als je puur op E85 gaat rijden dan heeft de auto veel minder kracht, er zit nl minder energie in E85, je zou dan 30% meer in moeten spuiten, om tot dezelfde hoeveelheid energie te komen. Mixen is dus de beste optie, aangezien 30% meer inspuiten bij een TFSI motor niet mogelijk is (brandstofsysteem is daar te krap voor).
Met mixen breng je het mengsel tot 100-102 octaan en we zijn er allen over eens, dat de auto's daar het prettigst op rijden

Groet RobvR
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten