aftermarket xenon inbouwen
- Glenne
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:09
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: West-Vlaanderen
aftermarket xenon inbouwen
Hallo,
na wat gezocht te hebben op dit forum en op google ben ik nog niet veel wijzer geworden.
Ik heb een setje Pilot Pro (6000k) liggen (uit m'n Leon 1M) en had deze graag ingebouwd in de Golf.
Ook de adapters en canbuskabel heb ik liggen. Ik heb de koplampen al eens gedemonteerd, maar snap niet hoe je ze moet aansluiten.
Het gaat hier over een GTI van 06/2009. Zal dit lukken zonder problemen met de boordcomputer of moet daar nog iets aan veranderd worden?
Dat ik ook automatische hoogteregeling moet hebben, dat weet ik al. Koplampsproeiers zitten er op.
Gr
na wat gezocht te hebben op dit forum en op google ben ik nog niet veel wijzer geworden.
Ik heb een setje Pilot Pro (6000k) liggen (uit m'n Leon 1M) en had deze graag ingebouwd in de Golf.
Ook de adapters en canbuskabel heb ik liggen. Ik heb de koplampen al eens gedemonteerd, maar snap niet hoe je ze moet aansluiten.
Het gaat hier over een GTI van 06/2009. Zal dit lukken zonder problemen met de boordcomputer of moet daar nog iets aan veranderd worden?
Dat ik ook automatische hoogteregeling moet hebben, dat weet ik al. Koplampsproeiers zitten er op.
Gr
Golf VI GTI
Re: aftermarket xenon inbouwen
Kijk maar eens in het onderstaand pdf bestand.
(bron: team-dezent)
(SRA=Scheinwerfer Reinigungs Anlage)
http://dl.dropbox.com/u/10129707/golfgt ... estung.pdf
(bron: team-dezent)
(SRA=Scheinwerfer Reinigungs Anlage)
http://dl.dropbox.com/u/10129707/golfgt ... estung.pdf
Gr. Wehoo.


Re: aftermarket xenon inbouwen
Ikzelf heb zéér slechte ervaringen met het inbouwen van aftermarket xenon in een mk5/mk6.
Ik heb me er uitgebreid in verdiept, ook ik had nog een goede pilot 6000k set liggen met onstoringsfilters en al.
Speciale adaptertjes gekocht om ze in de fitting van mijn mk5 te zetten (weet niet of zulke adapter ook nodig zijn in een mk6).
Vervolgens op een mooie wijze ingebouwd (met rubberen tules om geen vocht toe te laten, etc.)
Ik kreeg ondanks de canbus/ontstoringsfilter toch foutmeldingen op het dash, dus met vcds 'xenon without shutters' aangezet.
Hierdoor snapte de boordcomputer het en voorkwam het flikkeren'/moeilijk opstarten van ballasten/foutcodes/etc.
Echter had ik al ergens gelezen dat aftermarket xenon vaak stoort op bijv. de ruitenwissermotor en deze door kan branden.
Ik heb enkele maanden rondgereden met de aftermarket xenon setup en dacht dat mij het dus niet meer ging gebeuren.
Toch brandde ineens de ruitenwissermotor door en kon ik dus de ruitenwissers van het ene op het andere moment niet meer bedienen.
Direct de set eruit gehaald, alles terug naar origineel gebracht (nieuwe kapjes bij dealer gekocht, omdat in oude kapjes gaten met doorvoer-tules zaten) en nieuwe ruitenwissermotor laten plaatsen.
Eigen schuld...
Op dit moment nog steeds bijna elke dag op marktplaats zoekende naar een compleet goed setje originele golf 5 xenon koplampen met ballasten en d2s lampen.
Enkele wat dan nog benodigd is is een kufatec 12 naar 10 polige adapter (originele xenons gebruiken een stekker met 12 polen ivm het extra signaal naar de grootlicht-xenon-shutters en originele halogeen koplampen gebruiken 10 polige stekkers).
Echter vind ik ze nog steeds wat te prijzig...
(Mijn gti is uit 2005, dus zit nog niet met apk/regelgeving dat ik hoogteregeling en ruitensproeiers perse nodig heb)
Ik heb me er uitgebreid in verdiept, ook ik had nog een goede pilot 6000k set liggen met onstoringsfilters en al.
Speciale adaptertjes gekocht om ze in de fitting van mijn mk5 te zetten (weet niet of zulke adapter ook nodig zijn in een mk6).
Vervolgens op een mooie wijze ingebouwd (met rubberen tules om geen vocht toe te laten, etc.)
Ik kreeg ondanks de canbus/ontstoringsfilter toch foutmeldingen op het dash, dus met vcds 'xenon without shutters' aangezet.
Hierdoor snapte de boordcomputer het en voorkwam het flikkeren'/moeilijk opstarten van ballasten/foutcodes/etc.
Echter had ik al ergens gelezen dat aftermarket xenon vaak stoort op bijv. de ruitenwissermotor en deze door kan branden.
Ik heb enkele maanden rondgereden met de aftermarket xenon setup en dacht dat mij het dus niet meer ging gebeuren.
Toch brandde ineens de ruitenwissermotor door en kon ik dus de ruitenwissers van het ene op het andere moment niet meer bedienen.
Direct de set eruit gehaald, alles terug naar origineel gebracht (nieuwe kapjes bij dealer gekocht, omdat in oude kapjes gaten met doorvoer-tules zaten) en nieuwe ruitenwissermotor laten plaatsen.
Eigen schuld...
Op dit moment nog steeds bijna elke dag op marktplaats zoekende naar een compleet goed setje originele golf 5 xenon koplampen met ballasten en d2s lampen.
Enkele wat dan nog benodigd is is een kufatec 12 naar 10 polige adapter (originele xenons gebruiken een stekker met 12 polen ivm het extra signaal naar de grootlicht-xenon-shutters en originele halogeen koplampen gebruiken 10 polige stekkers).
Echter vind ik ze nog steeds wat te prijzig...
(Mijn gti is uit 2005, dus zit nog niet met apk/regelgeving dat ik hoogteregeling en ruitensproeiers perse nodig heb)
- Glenne
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:09
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: aftermarket xenon inbouwen
@ wehoo: dat is voor het inbouwen van originele xenon, wat voor mij niet van toepassing is. die how-to had ik al gevonden.
@ Timvgti: bedankt voor je fijne uitleg. ik had ook al gelezen dat dit storingen gaf naar de ruitenwissermotor, maar dacht dat dit niet meer zo was bij de VI.
kan iemand dit bevestigingen/ontkrachten?
@ Timvgti: bedankt voor je fijne uitleg. ik had ook al gelezen dat dit storingen gaf naar de ruitenwissermotor, maar dacht dat dit niet meer zo was bij de VI.
kan iemand dit bevestigingen/ontkrachten?
Golf VI GTI
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: aftermarket xenon inbouwen
Even een relais kabel tussen zetten, dan zal het niet doorbranden. Ik geef er geen garantie op, maar ik heb er geen van alle ooit terug gezien.
3x raden wie die heeft liggen
.
3x raden wie die heeft liggen

VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
- Glenne
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:09
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: aftermarket xenon inbouwen
Geen idee, jij?
Woensdagavond wordt de xenon gemonteerd door iemand die er meer ervaring in heeft dan ikzelf. Helaas heeft hij geen vag-com en kan het niet ingeleerd worden de dag zelf.
Is dit een probleem of kan ik gewoon de dag nadien even naar de lokale dealer gaan om dit in te leren? Ik moet wel in het donker kunnen rijden voor het ingeleerd wordt...
Woensdagavond wordt de xenon gemonteerd door iemand die er meer ervaring in heeft dan ikzelf. Helaas heeft hij geen vag-com en kan het niet ingeleerd worden de dag zelf.
Is dit een probleem of kan ik gewoon de dag nadien even naar de lokale dealer gaan om dit in te leren? Ik moet wel in het donker kunnen rijden voor het ingeleerd wordt...
Golf VI GTI
Re: aftermarket xenon inbouwen
Je hebt kans dat als hij niet ingeleerd wordt met vagcom, dat de ballasten dan niet starten.
Verschil is dat bij halogeen bij het opstarten van de auto een soort van 'testpuls' gestuurd wordt om te testen of er geen lampje (dimlicht in dit geval) defect is. Dat pulsje is te kort voor xenon ballasten en de auto/computer denkt dan dat die betreffende lamp defect is en sluit dat circuit via canbus af (en geeft dan op het display aan welke betreffende lamp defect is). Op dat moment gaat er dus geen stroom meer naar die lamp, dus kan het ballast niet starten en doet je xenon het niet.
Bij het programmeren naar xenon (in vcds heet het 'xenon without shutters' en let op dat je een oudere versie gebruikt. 10.6 en hoger zit deze optie meen ik niet meer in), blijft de stroom aanhouden (of is de zogenaamde testpuls langduriger, dat weet ik niet) en kan het ballast gewoon netjes opstarten, waarna de computer dus doorheeft dat die betreffende lamp gewoon werkt (als hij dezelfde weerstand trekt. Ook heb je nog verschil in 35 en 55 Watt xenon setjes).
Verschil is dat bij halogeen bij het opstarten van de auto een soort van 'testpuls' gestuurd wordt om te testen of er geen lampje (dimlicht in dit geval) defect is. Dat pulsje is te kort voor xenon ballasten en de auto/computer denkt dan dat die betreffende lamp defect is en sluit dat circuit via canbus af (en geeft dan op het display aan welke betreffende lamp defect is). Op dat moment gaat er dus geen stroom meer naar die lamp, dus kan het ballast niet starten en doet je xenon het niet.
Bij het programmeren naar xenon (in vcds heet het 'xenon without shutters' en let op dat je een oudere versie gebruikt. 10.6 en hoger zit deze optie meen ik niet meer in), blijft de stroom aanhouden (of is de zogenaamde testpuls langduriger, dat weet ik niet) en kan het ballast gewoon netjes opstarten, waarna de computer dus doorheeft dat die betreffende lamp gewoon werkt (als hij dezelfde weerstand trekt. Ook heb je nog verschil in 35 en 55 Watt xenon setjes).
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: aftermarket xenon inbouwen
Ik kan die relais kabel gewoon leveren met de bon via www.xenonspecialist.nl. Stuur mij een PB voor een mooie prijs.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten