Licht stotteren tijdens de cruise control?
Licht stotteren tijdens de cruise control?
Goedemorgen,
het valt mij de laatste tijd op, wanneer ik mijn GTI V op de cruise control zet, bij bijvoorbeeld 50 of 80 dat de motor dan lichtjes schokt, het is net of hij moeite heeft om deze snelheid vast te houden en dat hij echt heel zachtjes schokt, als bestuurder merk je dit, maar de bijrijder schijnt dit amper/niet te voelen.
Heeft iemand van hier ditzelfde probleem en wat zou het kunnen zijn? Mijn GTI heeft inmiddels 117.000 KM op de teller en gaat volgende week voor een kleine beurt.
het valt mij de laatste tijd op, wanneer ik mijn GTI V op de cruise control zet, bij bijvoorbeeld 50 of 80 dat de motor dan lichtjes schokt, het is net of hij moeite heeft om deze snelheid vast te houden en dat hij echt heel zachtjes schokt, als bestuurder merk je dit, maar de bijrijder schijnt dit amper/niet te voelen.
Heeft iemand van hier ditzelfde probleem en wat zou het kunnen zijn? Mijn GTI heeft inmiddels 117.000 KM op de teller en gaat volgende week voor een kleine beurt.
- Verlengsnoer
Re: Licht stotteren tijdens de cruise control?
Goedemorgen,
Ik heb mijn auto 2x op cruise control gehad en heb beide keren het verhaal dat jij beschrijft ervaren.
Eerlijk gezegd heb ik er geen vraagtekens bij gezet en weet niet wat de oorzaak hiervan kan zijn.
Ik heb momenteel bijna 57k op de teller (ED30 bj2008)
Grt
V.
Ik heb mijn auto 2x op cruise control gehad en heb beide keren het verhaal dat jij beschrijft ervaren.
Eerlijk gezegd heb ik er geen vraagtekens bij gezet en weet niet wat de oorzaak hiervan kan zijn.
Ik heb momenteel bijna 57k op de teller (ED30 bj2008)
Grt
V.
hmm, oke want ik heb in meerdere VW's gereden maar daar merkte ik dit niet.. bedankt voor je reactie!
- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
Ik heb exact het zelfde 97.000km op de teller
bij de 50kmph schokt die iets
Heb keer ernaast gezeten merk je totaal niks alleen als je dan weer iets gas geeft voel je een lichte stotter verder nergens last van
Heb keer ernaast gezeten merk je totaal niks alleen als je dan weer iets gas geeft voel je een lichte stotter verder nergens last van
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
- MkVI Nmgn
Iemand enig idee?
Groetjes Tonnie
- MkVI Nmgn
Niemand?
Groetjes Tonnie
- Chris5gti
- Type auto: Golf 5 GTI
meschien het gasklephuis vervuilt ? schoon maken en opnieuw aanleren is meschien een optie .. Ik weet het ook niet precies is maar een sugestie .. bij mij doet de cruise control het alleen de eerste paar km erna doet die helemaal niks meer
zelfs als je hem dan aan wil zetten gaat het lampje niet meer aan . als ik hem dan uit zet en weer start en ga rijden gaat die weer aan en doet ie het weer . Geen fout in het geheugen ..

Zoals ik in dit topic lees, worden er twee verschillende zaken beschreven.tonnie024 schreef:Ik heb exact het zelfde 97.000km op de teller
- het stotteren, onregelmatige snelheid, bij ingestelde cruisecontrol op 50 km/u.
- het stotteren, oppakken van de snelheid, als je bij ingestelde cruisecontrol op 50 km/u overgaat naar een hogere snelheid. (waarbij de cruisecontrol niet eerst wordt uitgezet).
Bij ingestelde cruisecontrol op welke snelheid dan ook, moet ie gewoon vlekkeloos lopen, zonder te stotteren.
Het oppakken van een hogere snelheid vanuit ingestelde cruisecontrol. Dus ineens gas geven; geeft bij mij ook een kort voelbaar effect. Niet dat ie stottert, maar ik voel hem oppakken. Dit in tegenstelling tot ineens meer gas geven als hij niet op cruisecontrol staat. Het lijkt erop dat het cruisecontrol-management even "nadenkt". (elektronisch geregelde gasopname --> gaspedaalregeling).
Gr. Wehoo.

Kwam dit al op ander forum tegen. Hendel van de cruisecontrol werd vervangen. (70 euro, ex. arbeidsloon).Chris5gti schreef: bij mij doet de cruise control het alleen de eerste paar km erna doet die helemaal niks meerzelfs als je hem dan aan wil zetten gaat het lampje niet meer aan . als ik hem dan uit zet en weer start en ga rijden gaat die weer aan en doet ie het weer . Geen fout in het geheugen ..
(zelf doen -> let op de airbag

Gr. Wehoo.

- Chris5gti
- Type auto: Golf 5 GTI
@wehoo bedankt ! dat zou best eens kunnen .. ik was me al langer af het vragen wat het zou kunnen zijn maar er nooit echt over in gezeten omdat ik het niet zo vaak gebruik en nog wat andere problemen met de auto heb die voorrang hebben .. maar ik zal er idd eens een nieuwe hendel op zetten als ik alles op orde heb .
Handleiding GRA. (GeschwindigkeitsRegelAnlage = cruisecontrol)
Wel uitgebreid omdat hier de complete installatie wordt beschreven. Dat heb je niet allemaal nodig. Maar de handleiding geeft wel aan hoe je hem vervangt. Maar.... let op de airbag. In sommige landen (o.a. Duitsland), mag je niet zelf aan de airbag en zaken die daar nauw mee in verband staan, werken.
link: http://anleitungen.team-dezent.at/g5_gr ... uesten.pdf
Wel uitgebreid omdat hier de complete installatie wordt beschreven. Dat heb je niet allemaal nodig. Maar de handleiding geeft wel aan hoe je hem vervangt. Maar.... let op de airbag. In sommige landen (o.a. Duitsland), mag je niet zelf aan de airbag en zaken die daar nauw mee in verband staan, werken.
link: http://anleitungen.team-dezent.at/g5_gr ... uesten.pdf
Gr. Wehoo.

- MkVI Nmgn
@ Wehoo
Deze auto heeft pas sinds 2 maanden Cruise Control zal het dan echt aan de hendel liggen ?
Deze auto heeft pas sinds 2 maanden Cruise Control zal het dan echt aan de hendel liggen ?
Groetjes Tonnie
Moeilijk van afstand te beoordelen. Maar cruise control is dus achteraf ingebouwd?tonnie024 schreef:@ Wehoo
De juiste codering is dan ook nodig:
STG 01 (Motorelektronik) auswählen
STG Login -> Funktion 11
Hinweis: Die GRA Login Codes gelten NICHT für Fahrzeuge mit 2.0l TFSI (AXX), in diesem Fall siehe
Codierung.
GRA-Aktivierungscode: 11463
GRA-Deaktivierungscode: 16167
STG 16 (Lenksäulenelektronik) auswählen
STG Codierung -> Funktion 07
xxx?x: MFA/GRA
0 - ohne Bordcomputer (MFA), ohne Tempomat (GRA)
1 - mit Bordcomputer (MFA), ohne Tempomat (GRA)
2 - ohne Bordcomputer (MFA), mit Tempomat (GRA)
3 - mit Abstands-Distanzregelung (geplant)
4 - mit Bordcomputer (MFA), mit Tempomat (GRA)
5 - Bordcomputer (MFA) mit Abstands-Distanzregelung (geplant)
Zie bovenstaande link (in dit topic) naar team-dezent.at.
Gr. Wehoo.

moet wel even zeggen dat ik me afvraag of iemand bij 50 km/h cruise control aanzet? Ik doe dit bijv alleen boven 100, daaronder heb ik goeie controlere over de voet
daarboven niet 

Bij mij juist andersom, meestal ter voorkoming van.hoebb schreef:moet wel even zeggen dat ik me afvraag of iemand bij 50 km/h cruise control aanzet? Ik doe dit bijv alleen boven 100, daaronder heb ik goeie controlere over de voetdaarboven niet

(heb niet direct een probleem met voetcontrole boven de 100..... euhh en gelukkige omstandigheid dat het vaak ook boven de 120 (>) mag.

Gr. Wehoo.

- MkVI Nmgn
Wou net zeggen hier in Nijmegen staan wel 30 Flits palen iedereen die een zwaar voetje heeft en komt buiten Nijmegen daar van hoor ik altijd dat ze een Geel papiertje krijgen vooral bij deze paal
Je mag er 50 maar je moet wel snelheid maken voor de snelweg op :S

Deze paal is een goudmijn
Ontopic**
Deze codering is bij pouw zwolle gedaan of die goed is weet ik ook niet alleen bij de 50 word je beetje geïrriteerd door het lichte schokken

Ontopic**
Deze codering is bij pouw zwolle gedaan of die goed is weet ik ook niet alleen bij de 50 word je beetje geïrriteerd door het lichte schokken
Groetjes Tonnie
- Jeffreyvdt
Maar waar die flitspaal staat is nog binnen de stad grens en dus 50 daarna ga je de snelweg op en daar ga je dus de stad uit.tonnie024 schreef:Wou net zeggen hier in Nijmegen staan wel 30 Flits palen iedereen die een zwaar voetje heeft en komt buiten Nijmegen daar van hoor ik altijd dat ze een Geel papiertje krijgen vooral bij deze paal
Ontopic**
En vanaf daar mag je dus harder dan 50.
Gr. Jeffrey (gticlub-holland) & (Vag*force)
- MkVI Nmgn
Ja dat klopt exact alleen de meesten mensen geven vanaf dit stoplicht vol gas de snelweg op en dan Flitst die als een nieuwe 

Groetjes Tonnie
- Edition30
- Type auto: Edition 30
Scherp gezien Jeffrey, zeker aan de plaats van de voorrangsborden (voor de kruising).jeffreyvdt schreef:
Maar waar die flitspaal staat is nog binnen de stad grens en dus 50 daarna ga je de snelweg op en daar ga je dus de stad uit.
En vanaf daar mag je dus harder dan 50.[/color]
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem