dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Hoor zojuist een agent bij wegmisbruikers vertellen dat er een aparte code ("DRL") op het glas moet staan. Dit ben ik nog nooit tegengekomen. Ook volgens de RDW is DRL in de mistverlichting toegestaan. (zoekfunctie op dit forum naar DRL en die uitdraai kom je wel tegen). Volgens mij heeft die agent het mis.
(bij de wegmisbruikers uitzending was in de mistlampen een rijtje Leds gemonteerd, die wel volgens de juiste methode aangesloten en geschakeld werd).
(bij de wegmisbruikers uitzending was in de mistlampen een rijtje Leds gemonteerd, die wel volgens de juiste methode aangesloten en geschakeld werd).
Gr. Wehoo.
- MartijnGTI
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: Overijssel
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Ik snapte dat ook al niet helemaal, volgens mij deed die mevrouw niets verkeerd. Ging uit wanneer zij de normale verlichting aandeed. Ze waren misschien niet zo heel fel, maar dat moet toch niet uitmaken?
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Knommelig was het wel om een rij ledjes in je mistlampen te "plakken". Maar volgens mij viel de agent daar niet over. Hij zei nadrukkelijk dat er DRL op het glas moest staan. De schakeling was verder in orde. Het gaat mij vooral over het feit dat er DRL op het glas moet staan. Dat ben ik nog nooit tegen gekomen en staat ook niet op mijn mistlichten. Die overigens met een Xenonlook lamp er in zijn omgeschakeld naar DRL. Dus ook in overtreding?
(ik heb de RDW uitdraai in mijn dashboardkastje liggen, wil de confrontatie wel aangaan )
(ik heb de RDW uitdraai in mijn dashboardkastje liggen, wil de confrontatie wel aangaan )
Gr. Wehoo.
-
- Berichten: 760
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
- Type auto: Golf MK5 GTI
- Locatie: Overijssel
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Ben beetje de draad kwijt .. Gister reed er een golf 5 gti achter me en die had ze mistlampen aan plus stadslicht.. Mag dit nu tegenwoordig niet toch ??
- MartijnGTI
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: Overijssel
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Nee dat mag niet, het is of alleen mistlampen (en dan geloof ik ook nog iets minder fel) en wanneer je stadlicht of dimlicht aan doet, dan moeten je dagrijlichten uitgaan. Met stadlicht en mistlicht aan kan iedereen wel doen, maar vind de politie vaak niet zo leuk.
- Jeanmarc
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:36
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: regio Amsterdam
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Misschien hebben daarom sommige merken twee lichtunits in 1 armatuur zitten. DRL en mistlamp in 1 behuizing.
Kijk maar naar de nieuwe Passat, Polo en alle Skoda's.,
Ik denk dat deze agent wel een argument heeft. In de mistlampen staat een "F" van fog. Het zijn van oorsprong breedstralers die een ander lichtbeeld hebben dan dagrijverlichting.
In de bekende uitdraai van de RDW (zie Autoweek-forum staat hier trouwens niets over vermeld. Zij geven aan dat mistverlichting, als deze voldoet aan de opgegeven maten, als DRL gebruikt mag worden. Wel zonder stadsverlichting!
Heeft iemand al ervaring met de APK wanneer zijn mistlampen als DRL geschakeld zijn??
Kijk maar naar de nieuwe Passat, Polo en alle Skoda's.,
Ik denk dat deze agent wel een argument heeft. In de mistlampen staat een "F" van fog. Het zijn van oorsprong breedstralers die een ander lichtbeeld hebben dan dagrijverlichting.
In de bekende uitdraai van de RDW (zie Autoweek-forum staat hier trouwens niets over vermeld. Zij geven aan dat mistverlichting, als deze voldoet aan de opgegeven maten, als DRL gebruikt mag worden. Wel zonder stadsverlichting!
Heeft iemand al ervaring met de APK wanneer zijn mistlampen als DRL geschakeld zijn??
Laatst gewijzigd door Jeanmarc op 31 okt 2011, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marcel
- Robbie
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 01:25
- Type auto: VW GOLF VI GTI DSG
- Locatie: Rotterdam
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
MartijnGTI schreef:Nee dat mag niet, het is of alleen mistlampen (en dan geloof ik ook nog iets minder fel) en wanneer je stadlicht of dimlicht aan doet, dan moeten je dagrijlichten uitgaan. Met stadlicht en mistlicht aan kan iedereen wel doen, maar vind de politie vaak niet zo leuk.
Als je stadslicht brandt,branden ook je achterlichten,dus de combinatie stadslicht/mistlamp is geen DRL ,DRL brandt dan geen achterlichten
- MartijnGTI
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: Overijssel
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Ja.... ook leden (dacht PK-GTI) van het AW forum. Kwam (dacht ik) zonder problemen door de APK.Jeanmarc schreef: Heeft iemand al ervaring met de APK wanneer zijn mistlampen als DRL geschakeld zijn??
Gr. Wehoo.
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Als je dit gebruikt (of beter gezegd als dit mistlichten zijn) als mistlichten, mag het. Het voeren van dimlicht hierbij is niet verplicht. Maar mistlichten zijn aan met de andere verlichting (uitgezonderd dimlicht) van je auto.Long schreef:dus wat ik onder me auto heb mag dat nou???
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... 3638_o.jpg
Gebruik je dit als DRL, dan mag het niet. Omdat in dit geval de andere verlichting van je auto uit moet zijn.
6.19.7.
Elektrische schakeling
Eventueel geïnstalleerde dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De automatische inschakeling van dagrijlichten kan zonder gereedschap worden geactiveerd en gedeactiveerd. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.
Gr. Wehoo.
- Jeanmarc
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:36
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: regio Amsterdam
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Dit zou dus kunnen betekenen dat de mistverlichting geprogrammeerd als DRL via VagCom niet voldoet aan de richtlijn waar deze zinssnede uit opgenomen is.wehoo schreef:De automatische inschakeling van dagrijlichten kan zonder gereedschap worden geactiveerd en gedeactiveerd.
VagCom kan gezien worden als gereedsschap immers zonder deze "tool" kan de verlichting niet uitgezet worden.
Uit welke richtijn is dit artikel overgenomen?
Gr. Marcel
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
@Jeanmarc.
Ik had deze zinssnede van een tuningsbedrijf (weet de naam, noch de site niet meer) van het wwweb geplukt. In de veronderstelling dat die overeenkomt met de tekst die ik m.b.v. een ex AWGTI-forumlid had gekregen. Het blijkt dus dat die tekst, afwijkt van hetgeen ik in geprinte vorm in mijn dashboardkastje heb liggen. (of er is in de loop van het jaar een wijziging in gekomen). De tekst zou dus van het RDW afkomstig zijn.
Onderstaande tekst is wel van het RDW afkomstig:
6.19.7. Elektrische schakeling
De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn. (5.11: De schakelingen van de elektrische installatie moeten zodanig zijn uitgevoerd dat de breedtelichten, achterlichten, de eventuele markeringslichten, de eventuele zijmarkeringslichten, en de achterkentekenplaatverlichting alleen gelijktijdig kunnen worden ontstoken en gedoofd. Deze voorwaarde geldt niet wanneer breedte- en achterlichten, en zijmarkeringslichten in combinatie of samengebouwd met de eerder genoemde lichten, als parkeerlichten worden gebruikt en wanneer zijmarkeringslichten knipperlichten mogen zijn.)
Waarschijnlijk heeft het bedrijf dat een gedeelte op hun site plaatste, bovenstaand gedeelte vereenvoudigd.
En hier de volledige tekst, afkomstige van het RDW (en mijn geprinte hulp bij eventuele staandehouding --- zo heet dat toch ) :
------------------------------------------------------------------------
RDW Klantenservice
Geachte (vanwege privacyredenen verwijderd),
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt informatie over dagrijlichten. Hierop geef ik u graag een antwoord.
Als de verlichting die u wilt gebruiken aan de eisen van dagrijlichten voldoen zou u de verlichting kunnen gebruiken als dagrijlichten.
Eisen van de dagrijlichten zijn:
De bijzondere bepalingen van VN/ECE Reglement nr. 48 voor dagrijlichten luiden:
"6.19. DAGRIJLICHT
6.19.1. Aanwezigheid
Facultatieve
6.19.2. Aantal
Twee.
5.15. Kleur
Wit.
6.19.3. Opstelling
Geen bijzondere bepalingen.
6.19.4. Plaats
6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden. De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.
6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm
6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
6.19.5. Geometrische zichtbaarheid
Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten.
Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.
6.19.6. Richting
Naar voren.
6.19.7. Elektrische schakeling
De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn. (5.11: De schakelingen van de elektrische installatie moeten zodanig zijn uitgevoerd dat de breedtelichten, achterlichten, de eventuele markeringslichten, de eventuele zijmarkeringslichten, en de achterkentekenplaatverlichting alleen gelijktijdig kunnen worden ontstoken en gedoofd. Deze voorwaarde geldt niet wanneer breedte- en achterlichten, en zijmarkeringslichten in combinatie of samengebouwd met de eerder genoemde lichten, als parkeerlichten worden gebruikt en wanneer zijmarkeringslichten knipperlichten mogen zijn.)
6.19.8. Verklikkerlicht
Inschakelverklikkerlicht facultatief.
6.19.9. Andere voorschriften
Geen."
Voldoet uw verlichting aan deze bovenstaande eisen dan kan de mistlamp als dagrijlicht gezien worden.
Voldoet de mistlamp hier niet aan dan mag het niet gebruikt worden als dagrijlicht.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Ik had deze zinssnede van een tuningsbedrijf (weet de naam, noch de site niet meer) van het wwweb geplukt. In de veronderstelling dat die overeenkomt met de tekst die ik m.b.v. een ex AWGTI-forumlid had gekregen. Het blijkt dus dat die tekst, afwijkt van hetgeen ik in geprinte vorm in mijn dashboardkastje heb liggen. (of er is in de loop van het jaar een wijziging in gekomen). De tekst zou dus van het RDW afkomstig zijn.
Onderstaande tekst is wel van het RDW afkomstig:
6.19.7. Elektrische schakeling
De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn. (5.11: De schakelingen van de elektrische installatie moeten zodanig zijn uitgevoerd dat de breedtelichten, achterlichten, de eventuele markeringslichten, de eventuele zijmarkeringslichten, en de achterkentekenplaatverlichting alleen gelijktijdig kunnen worden ontstoken en gedoofd. Deze voorwaarde geldt niet wanneer breedte- en achterlichten, en zijmarkeringslichten in combinatie of samengebouwd met de eerder genoemde lichten, als parkeerlichten worden gebruikt en wanneer zijmarkeringslichten knipperlichten mogen zijn.)
Waarschijnlijk heeft het bedrijf dat een gedeelte op hun site plaatste, bovenstaand gedeelte vereenvoudigd.
En hier de volledige tekst, afkomstige van het RDW (en mijn geprinte hulp bij eventuele staandehouding --- zo heet dat toch ) :
------------------------------------------------------------------------
RDW Klantenservice
Geachte (vanwege privacyredenen verwijderd),
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt informatie over dagrijlichten. Hierop geef ik u graag een antwoord.
Als de verlichting die u wilt gebruiken aan de eisen van dagrijlichten voldoen zou u de verlichting kunnen gebruiken als dagrijlichten.
Eisen van de dagrijlichten zijn:
De bijzondere bepalingen van VN/ECE Reglement nr. 48 voor dagrijlichten luiden:
"6.19. DAGRIJLICHT
6.19.1. Aanwezigheid
Facultatieve
6.19.2. Aantal
Twee.
5.15. Kleur
Wit.
6.19.3. Opstelling
Geen bijzondere bepalingen.
6.19.4. Plaats
6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden. De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.
6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm
6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.
6.19.5. Geometrische zichtbaarheid
Horizontaal: 20° naar binnen en naar buiten.
Verticaal: 10° naar boven en naar beneden.
6.19.6. Richting
Naar voren.
6.19.7. Elektrische schakeling
De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Bovendien branden de in punt 5.11 bedoelde lichten niet wanneer de dagrijlichten ingeschakeld zijn. (5.11: De schakelingen van de elektrische installatie moeten zodanig zijn uitgevoerd dat de breedtelichten, achterlichten, de eventuele markeringslichten, de eventuele zijmarkeringslichten, en de achterkentekenplaatverlichting alleen gelijktijdig kunnen worden ontstoken en gedoofd. Deze voorwaarde geldt niet wanneer breedte- en achterlichten, en zijmarkeringslichten in combinatie of samengebouwd met de eerder genoemde lichten, als parkeerlichten worden gebruikt en wanneer zijmarkeringslichten knipperlichten mogen zijn.)
6.19.8. Verklikkerlicht
Inschakelverklikkerlicht facultatief.
6.19.9. Andere voorschriften
Geen."
Voldoet uw verlichting aan deze bovenstaande eisen dan kan de mistlamp als dagrijlicht gezien worden.
Voldoet de mistlamp hier niet aan dan mag het niet gebruikt worden als dagrijlicht.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Gr. Wehoo.
- Jeanmarc
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:36
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: regio Amsterdam
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Dan was mijn vermoeden toch juist. Ik dacht al dat dit een verkapte weergave was van de "RDW"-uitvoering
Ook ik heb deze tekst in mijn dashboardkastje liggen voor het geval dat...
Ook ik heb deze tekst in mijn dashboardkastje liggen voor het geval dat...
Gr. Marcel
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Dus als het niet van de wetgeving mag, is het mogelijk om de dagrijverlichting apart in te schakelen met een schakelaar??
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Misschien even jouw zin omdraaien en iets bewerken:Long schreef:Dus als het niet van de wetgeving mag, is het mogelijk om de dagrijverlichting apart in te schakelen met een schakelaar??
Het is mogelijk om de dagrijverlichting apart in te schakelen met een schakelaar, maar dit mag niet van de wetgever.
artikel 6.19.7 Elektrische schakeling ---> "automatisch". En is te programmeren met Vagcom/vcds.
Gr. Wehoo.
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
In het stukje van de RDW staat niks over de sterkte van de lamp. Ik zie vaak DRL`s die heel sterk zijn (en die vaak ook in combi met dimlicht mee blijven branden).
Mijn mistlampen zijn via VAG-COM geschakeld als DRL`s, maar als ik de mistlampen aandoe (ontsteek ...... ) schijnen ze feller. Volgens mij moeten juist de DRL`s toch feller zijn en als dit zo is, is dit dan in te stellen met VAG-COM?
Mijn mistlampen zijn via VAG-COM geschakeld als DRL`s, maar als ik de mistlampen aandoe (ontsteek ...... ) schijnen ze feller. Volgens mij moeten juist de DRL`s toch feller zijn en als dit zo is, is dit dan in te stellen met VAG-COM?
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Ja die felheid is dan waarschijnlijk ingesteld voor jou mistlampen als ze fungeren als DRL's. Dit is aan te passen.
Vag-Com -> Eindhoven
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: dagrijverlichting (DRL): aparte code in het glas.
Oké. Dus de sterkte van de DRL is aan te passen. Bedankt.adjego schreef:Ja die felheid is dan waarschijnlijk ingesteld voor jou mistlampen als ze fungeren als DRL's. Dit is aan te passen.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 76 gasten