De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Beste dames/heren,
Even een casus met als eerste een stukje voorgeschiedenis:
Mijn VW Golf V GTI, DSG, ABT, 5 deurs, united grey is uit juni 2005.
Ik heb deze auto in oktober 2010 (precies één jaar geleden) bij VW Muntstad in de Meern gekocht met VW voorkeursselectie garantie. Bij aanschaf een kilometerstand van 85.000km.
Van deze voorkeursselectie garantie heb ik in de eerste maanden véélvuldig gebruik gemaakt.
Aan de ene kant 'helaas', omdat er toch wel wat probleempjes met de auto waren. Aan de andere kant gelukkig, daar werkelijk elk probleem telkens meer dan keurig door VW Muntstad en VW Hoogenboom (in Rotterdam, dichter bij mijn huis, dus mocht hem daar steeds heen brengen) opgelost is.
(VW/PON heeft € 3530,66 euro in totaal uit moeten geven aan reparaties aan mijn Golf, waaronder vervanging draagarmen, rubbers, 3e remlicht, diverse sensoren, nieuwe cruisecontrolhendel, nieuwe ruitenwisserhendel, nieuwe regensensor, nieuwe flappermotor, nieuwe ketting en kettingspanner, etc.)
Vele van deze reparaties zijn uitgevoerd omdat ik misschien wel érg kritisch ben en met vagcom zelf foutjes opspoorde.
Echter heb ik nu een werkelijk perfecte Golf GTI, waarvan vele essentiële onderdelen (zo goed als nieuw) zijn.
Sinds februari 2011 waren alle klachten behandeld en opgelost.
Sinds die tijd rij ik dan ook compleet storingsloos en met volle tevrendenheid in de auto.
VW Muntstad heeft hierop geregeld dat ik nog een extra half jaar (bovag) garantie kreeg, bovenop mijn al één jaar geldende voorkeursselectie garantie.
Dit om de 'opstartellende' (die dus met alle reparaties keurig opgelost is) te verzachten en nieuw vertrouwen in de auto te geven.
Dit betekend dat ik t/m april 2012 (!!!) nog steeds garantie heb.
DIKKE COMPLIMENTEN voor de dealer!
Nu, precies een jaartje na aankoop staat de teller op +/- 98.000km en werkt alles top.
Ik heb dus een kleine 15.000km gereden het afgelopen jaar (ik rij veel korte stukjes, woonwerkverkeer, etc.)
Het MFA begon mij te vertellen dat het tijd was/wordt voor een servicebeurt.
Dit kan kloppen, want volgens mijn longlife onderhoudsschema (alle beurten en stempels in boekje, allen door vw), moeten beurten gebeuren bij maximaal 30.000km óf na max 2 jaar.
De sensoren/afstands/tijds-rekensom in mijn GTI heeft besloten dat het bij mij wat eerder moet gebeuren (na +/- 15.000km), maar dat kan denk ik ook wel met mijn rijgedrag en korte ritjes.
Opmerking: Bij aflevering toen ik hem kocht in oktober 2010, is door VW Muntstad onder de voorkeursselectie aflevervoorwaarden de eerst volgens onderhoudsplan benodigde beurt uitgevoerd. Dit was in mijn geval de zogenaamde '90.000 km beurt', hierbij is een grote onderhoud service uitgevoerd, longlife olie gebruikt, getande riem en spanrol vervangen, remvloeistof vervangen, dsg olie vervangen.
Ik zojuist naar de VW dealer (Hoogenboom), onderhoudsboekje onder de arm, het volgende:
Ik: Goeiedag, mijn auto is volgens het display aan een beurtje toe, kan u mij vertellen welke beurt benodigd is.
VW man: (na check via kenteken in hun systemen) Ik zie dat hij vorig jaar oktober aan u geleverd is en dat door VW Muntstad toen een uitgebreide afleverbeurt is gedaan. Volgens opgaaf bent u nu aan de volgende service interval toe en dat is de 120.00km beurt.
Ik: Maar de teller staat nog lang niet op 120.000km? Ik heb er pas +/- 15.000km mee gereden en er staat dus nu (bijna) 100.000km op?
VW man: Ja maar volgens het plan komt u dan toch alvast op de 120.000km beurt.
Ik: Oke wat kost dat?
VW man: (na kijken) +/- €312,- euro (ikzelf weet helaas niet meer of dit in of ex btw was)
Ik: En wat gebeurt er voor deze 312,- euro?
VW man: Daar krijgt hij 4.6liter nieuwe longlife olie voor, wordt de longlife interval in de computer gereset en wordt een hele checklist nagelopen en afgewerkt
Ik: Toonde de man de specifieke checklist, opgemaakt en aangevinkt bij aflevering, 1 jaar/15.000km geleden, waarop je ziet wat er allemaal toen aan gedaan is (dus een grote onderhoud service uitgevoerd, longlife olie gebruikt, getande riem en spanrol vervangen, remvloeistof vervangen, dsg olie vervangen, etc.), vroeg hem hierop dat de meeste zaken dus al gedaan waren en bij deze check ongetwijfeld niet weer zullen gebeuren (misschien enkel bougies? Deze zijn volgens boekje op 29/06/2010 vervangen bij km stand 81.422km).?
VW man: Ja maar ze lopen de hele checklist na en er gaat nieuwe olie in.
Ik: Wat kost de olie dan?
VW man: De olie kost (ongeveer) 25 euro per liter.
Ik: Oke dus dan kost het totaal aan olie zeg 115,- euro. Wordt er dan zeg 200,- euro arbeidsloon voor deze oliewissel gerekend?
VW man: Nee er zit ook nog heffing/afvalstoffen in werk wordt in arbeidseenheden aangeduid, kijk maar!
Ik: kijkende op monitor zag dat er (ongeveer) 176,- werd gerekend voor 'arbeidseenheden'. Dus vroeg nogmaals waarom er zoveel arbeid gerekend werd voor enkel een oliewissel (die in mijn optiek enkel benodigd is gezien onderhoudshistorie).
VW man: Ja maar u behoud door deze keuze ook uw mobiliteitsgarantie!
Ik: Aha dus ik betaal 'zo veel' voor de mobiliteitsgarantie.
VW man: Nou zo moet u het niet zien, ze lopen de checklist na.
Ik: Ik snap het niet helemaal maar, zucht.... Maar ik heb via VW Muntstad nog sowieso t/m april 2012 garantie (zie verhaal hierboven), dus ik heb niet zo zeer de mobiliteitsgarantie nodig. Wat kost nou enkel een 'kleine beurt' bij VW? Dus ze de oliewissel?
VW man: Tonende op monitor, dat kost (ongeveer) 105,- euro en dan gaat er ook dezelfde (longlife?) olie in (ook hiervan weet ik niet meer of het in of ex btw was)
Ik: Dus om hetzelfde te bereiken kan ik zeg maar kiezen tussen 312,- en 105,- euro?! En als ik nu mijn volgende beurt (die natuurlijk weer wel een 'grote beurt' moet zijn) bij VW kom doen, krijg ik daarna dan wel weer recht op mobiliteitsgarantie?
VW man: Jahoor, dan gaat de mobiliteitsgarantie gewoon weer in.
Ik: Nou doet u dan maar de kleine beurt van 105,- euro! Kan u hierbij wel opgeven dat ze mijn service interval niet resetten/omcoderen naar vaste waardes, maar gewoon weer op longlife meting resetten (dus met de nieuwe olie rijden en coomputer weer net als nu uit laten rekenen aan de hand van rijgedrag, wanneer ik weer service moet)?
VWman: Jahoor dat kan, ik zal het in de werkorder erbij zetten
Dus afspraak gemaakt, volgende week woensdag (2 november).
Achteraf snap ik eigenlijk amper wat van het hele serviceplan.
Ik ben nooit te beroerd om geld uit geven aan onderhoud. Alles wat nodig is wil ik direct voor betalen en laat het graag bij VW doen (stempels, service, garantie, etc.).
Maar ditmaal kreeg ik echt het idee dat die 312,- euro niet klopte.
Is mijn keuze slim geweest of zal ik het alsnog wijzigen naar een 'ander soor beurt'/begrijp ik het niet geheel?
(niet vragende om een discussie of het nou goedkoper is om het bij een andere vw specialist of universele garage te laten doen).
Mvg,
Tim
(sorry voor het wat lange verhaal)
Even een casus met als eerste een stukje voorgeschiedenis:
Mijn VW Golf V GTI, DSG, ABT, 5 deurs, united grey is uit juni 2005.
Ik heb deze auto in oktober 2010 (precies één jaar geleden) bij VW Muntstad in de Meern gekocht met VW voorkeursselectie garantie. Bij aanschaf een kilometerstand van 85.000km.
Van deze voorkeursselectie garantie heb ik in de eerste maanden véélvuldig gebruik gemaakt.
Aan de ene kant 'helaas', omdat er toch wel wat probleempjes met de auto waren. Aan de andere kant gelukkig, daar werkelijk elk probleem telkens meer dan keurig door VW Muntstad en VW Hoogenboom (in Rotterdam, dichter bij mijn huis, dus mocht hem daar steeds heen brengen) opgelost is.
(VW/PON heeft € 3530,66 euro in totaal uit moeten geven aan reparaties aan mijn Golf, waaronder vervanging draagarmen, rubbers, 3e remlicht, diverse sensoren, nieuwe cruisecontrolhendel, nieuwe ruitenwisserhendel, nieuwe regensensor, nieuwe flappermotor, nieuwe ketting en kettingspanner, etc.)
Vele van deze reparaties zijn uitgevoerd omdat ik misschien wel érg kritisch ben en met vagcom zelf foutjes opspoorde.
Echter heb ik nu een werkelijk perfecte Golf GTI, waarvan vele essentiële onderdelen (zo goed als nieuw) zijn.
Sinds februari 2011 waren alle klachten behandeld en opgelost.
Sinds die tijd rij ik dan ook compleet storingsloos en met volle tevrendenheid in de auto.
VW Muntstad heeft hierop geregeld dat ik nog een extra half jaar (bovag) garantie kreeg, bovenop mijn al één jaar geldende voorkeursselectie garantie.
Dit om de 'opstartellende' (die dus met alle reparaties keurig opgelost is) te verzachten en nieuw vertrouwen in de auto te geven.
Dit betekend dat ik t/m april 2012 (!!!) nog steeds garantie heb.
DIKKE COMPLIMENTEN voor de dealer!
Nu, precies een jaartje na aankoop staat de teller op +/- 98.000km en werkt alles top.
Ik heb dus een kleine 15.000km gereden het afgelopen jaar (ik rij veel korte stukjes, woonwerkverkeer, etc.)
Het MFA begon mij te vertellen dat het tijd was/wordt voor een servicebeurt.
Dit kan kloppen, want volgens mijn longlife onderhoudsschema (alle beurten en stempels in boekje, allen door vw), moeten beurten gebeuren bij maximaal 30.000km óf na max 2 jaar.
De sensoren/afstands/tijds-rekensom in mijn GTI heeft besloten dat het bij mij wat eerder moet gebeuren (na +/- 15.000km), maar dat kan denk ik ook wel met mijn rijgedrag en korte ritjes.
Opmerking: Bij aflevering toen ik hem kocht in oktober 2010, is door VW Muntstad onder de voorkeursselectie aflevervoorwaarden de eerst volgens onderhoudsplan benodigde beurt uitgevoerd. Dit was in mijn geval de zogenaamde '90.000 km beurt', hierbij is een grote onderhoud service uitgevoerd, longlife olie gebruikt, getande riem en spanrol vervangen, remvloeistof vervangen, dsg olie vervangen.
Ik zojuist naar de VW dealer (Hoogenboom), onderhoudsboekje onder de arm, het volgende:
Ik: Goeiedag, mijn auto is volgens het display aan een beurtje toe, kan u mij vertellen welke beurt benodigd is.
VW man: (na check via kenteken in hun systemen) Ik zie dat hij vorig jaar oktober aan u geleverd is en dat door VW Muntstad toen een uitgebreide afleverbeurt is gedaan. Volgens opgaaf bent u nu aan de volgende service interval toe en dat is de 120.00km beurt.
Ik: Maar de teller staat nog lang niet op 120.000km? Ik heb er pas +/- 15.000km mee gereden en er staat dus nu (bijna) 100.000km op?
VW man: Ja maar volgens het plan komt u dan toch alvast op de 120.000km beurt.
Ik: Oke wat kost dat?
VW man: (na kijken) +/- €312,- euro (ikzelf weet helaas niet meer of dit in of ex btw was)
Ik: En wat gebeurt er voor deze 312,- euro?
VW man: Daar krijgt hij 4.6liter nieuwe longlife olie voor, wordt de longlife interval in de computer gereset en wordt een hele checklist nagelopen en afgewerkt
Ik: Toonde de man de specifieke checklist, opgemaakt en aangevinkt bij aflevering, 1 jaar/15.000km geleden, waarop je ziet wat er allemaal toen aan gedaan is (dus een grote onderhoud service uitgevoerd, longlife olie gebruikt, getande riem en spanrol vervangen, remvloeistof vervangen, dsg olie vervangen, etc.), vroeg hem hierop dat de meeste zaken dus al gedaan waren en bij deze check ongetwijfeld niet weer zullen gebeuren (misschien enkel bougies? Deze zijn volgens boekje op 29/06/2010 vervangen bij km stand 81.422km).?
VW man: Ja maar ze lopen de hele checklist na en er gaat nieuwe olie in.
Ik: Wat kost de olie dan?
VW man: De olie kost (ongeveer) 25 euro per liter.
Ik: Oke dus dan kost het totaal aan olie zeg 115,- euro. Wordt er dan zeg 200,- euro arbeidsloon voor deze oliewissel gerekend?
VW man: Nee er zit ook nog heffing/afvalstoffen in werk wordt in arbeidseenheden aangeduid, kijk maar!
Ik: kijkende op monitor zag dat er (ongeveer) 176,- werd gerekend voor 'arbeidseenheden'. Dus vroeg nogmaals waarom er zoveel arbeid gerekend werd voor enkel een oliewissel (die in mijn optiek enkel benodigd is gezien onderhoudshistorie).
VW man: Ja maar u behoud door deze keuze ook uw mobiliteitsgarantie!
Ik: Aha dus ik betaal 'zo veel' voor de mobiliteitsgarantie.
VW man: Nou zo moet u het niet zien, ze lopen de checklist na.
Ik: Ik snap het niet helemaal maar, zucht.... Maar ik heb via VW Muntstad nog sowieso t/m april 2012 garantie (zie verhaal hierboven), dus ik heb niet zo zeer de mobiliteitsgarantie nodig. Wat kost nou enkel een 'kleine beurt' bij VW? Dus ze de oliewissel?
VW man: Tonende op monitor, dat kost (ongeveer) 105,- euro en dan gaat er ook dezelfde (longlife?) olie in (ook hiervan weet ik niet meer of het in of ex btw was)
Ik: Dus om hetzelfde te bereiken kan ik zeg maar kiezen tussen 312,- en 105,- euro?! En als ik nu mijn volgende beurt (die natuurlijk weer wel een 'grote beurt' moet zijn) bij VW kom doen, krijg ik daarna dan wel weer recht op mobiliteitsgarantie?
VW man: Jahoor, dan gaat de mobiliteitsgarantie gewoon weer in.
Ik: Nou doet u dan maar de kleine beurt van 105,- euro! Kan u hierbij wel opgeven dat ze mijn service interval niet resetten/omcoderen naar vaste waardes, maar gewoon weer op longlife meting resetten (dus met de nieuwe olie rijden en coomputer weer net als nu uit laten rekenen aan de hand van rijgedrag, wanneer ik weer service moet)?
VWman: Jahoor dat kan, ik zal het in de werkorder erbij zetten
Dus afspraak gemaakt, volgende week woensdag (2 november).
Achteraf snap ik eigenlijk amper wat van het hele serviceplan.
Ik ben nooit te beroerd om geld uit geven aan onderhoud. Alles wat nodig is wil ik direct voor betalen en laat het graag bij VW doen (stempels, service, garantie, etc.).
Maar ditmaal kreeg ik echt het idee dat die 312,- euro niet klopte.
Is mijn keuze slim geweest of zal ik het alsnog wijzigen naar een 'ander soor beurt'/begrijp ik het niet geheel?
(niet vragende om een discussie of het nou goedkoper is om het bij een andere vw specialist of universele garage te laten doen).
Mvg,
Tim
(sorry voor het wat lange verhaal)
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Ooh... Dus je bent gewoon zo. Ik dacht al dat het aan mij lag. 

-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Nee joh gewoon 200e extra uitgeven voor dezelfde beurt.. Heb je in iedergeval een goed gevoel.
Nee zonder dollen jij bent denk ik 1 van de weinigen die deze discussie aan durft te gaan bij vw en zo doende dus 200e in je zak kan houden.
Nee zonder dollen jij bent denk ik 1 van de weinigen die deze discussie aan durft te gaan bij vw en zo doende dus 200e in je zak kan houden.
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Thanks macdennis.
En Pedro: ik snap het 'cynische' aan je opmerking. Maar het is een serieuze uitgebreide vraag/uitleg.
Ik wil weten of mijn keuze en gedachtegang correct is.
Of moeten er bijv sowieso ook nieuwe bougies in en zie ik nog meer over het hoofd waardoor ik toch voor die 'uitgebreide beurt' moet kiezen.
Of moet ok helemaal van longlife af en om de 15.000km een beurt en hierbij verstaande om de 15.000km een oliewissel en om de 30.000 een grote beurt(filters/bougies/olie/etc) en dan los kijkende naar de intervallen voor zaken als getande riem,dsg, etc?
Of nog anders?
En Pedro: ik snap het 'cynische' aan je opmerking. Maar het is een serieuze uitgebreide vraag/uitleg.
Ik wil weten of mijn keuze en gedachtegang correct is.
Of moeten er bijv sowieso ook nieuwe bougies in en zie ik nog meer over het hoofd waardoor ik toch voor die 'uitgebreide beurt' moet kiezen.
Of moet ok helemaal van longlife af en om de 15.000km een beurt en hierbij verstaande om de 15.000km een oliewissel en om de 30.000 een grote beurt(filters/bougies/olie/etc) en dan los kijkende naar de intervallen voor zaken als getande riem,dsg, etc?
Of nog anders?
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Ik vind dealers van tijd tot tijd ook boeven hoor! Voor dit vb durf ik je inhoudelijk niet te zeggen waar het prijsverschil in zit.
-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Weet wel dat je het niet wil horen.. Maar vag techniek in neunen is echt top.
Normale prijzen! Vullen netjes het onderhoud boekje in.
Je kan er gewoon naast staan en kijken wat ze precies doen.
Gebruiken oem onderdelen en olie.
Enigste nadeel zou dan inderdaad de mobiliteitsgerantie zijn.
Maar weet niet zo goed of dat die hoge prijzen rechtvaardigt.
Of jij de beurt moet doen die vw zegt.. Of dat je de uitgeklede beurt moet doen is aan jou zelf.
Echter neem je de goedkopre versie.. Krijg je geheid geen mobiliteitsgerantie..
(mijn persoonlijke mening voor zulke prijsverschillen mogen ze die mobiliteitsgerantie houden)
Normale prijzen! Vullen netjes het onderhoud boekje in.
Je kan er gewoon naast staan en kijken wat ze precies doen.
Gebruiken oem onderdelen en olie.
Enigste nadeel zou dan inderdaad de mobiliteitsgerantie zijn.
Maar weet niet zo goed of dat die hoge prijzen rechtvaardigt.
Of jij de beurt moet doen die vw zegt.. Of dat je de uitgeklede beurt moet doen is aan jou zelf.
Echter neem je de goedkopre versie.. Krijg je geheid geen mobiliteitsgerantie..
(mijn persoonlijke mening voor zulke prijsverschillen mogen ze die mobiliteitsgerantie houden)
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Ik hoef nu (nog) geen mobiliteitsgarantie daar ik nog een half jaar garantie heb bij VW Automuntstad.
Ik denk dat longlife service enkel interessant kan zijn bij mensen die lange afstanden rijden. Dan haal je richting je 30.000km per beurt.
Ik haal zeg 15.000km omdat ik veel korte stukken rij. Dus dan is er geen voordeel.
Kan ik beter weer switchen naar vast 15.000km interval. En je moet toch de intervallen voor vaste zaken als bougies, dsg olie, getande riem (is gelukkig door vw al gebeurd bij aflevering bij 85.000km, dus hoeft ff niet denk ik), etc sowieso zelf in de gaten houden en allen op tijd doen...
Wil wel altijd graag stempels. Dus ook bij de 15.000km beurten.
Liefst vw stempeltjes.
Vindt de prijs voor losse oliewissel/kleine beurt ook nog wel meevallen bij vw. Dus laat ik dat dan wel daar uitvoeren. Volgende grote beurt moet ik er echter nog wel eens over denken denk ik.
Ik denk dat longlife service enkel interessant kan zijn bij mensen die lange afstanden rijden. Dan haal je richting je 30.000km per beurt.
Ik haal zeg 15.000km omdat ik veel korte stukken rij. Dus dan is er geen voordeel.
Kan ik beter weer switchen naar vast 15.000km interval. En je moet toch de intervallen voor vaste zaken als bougies, dsg olie, getande riem (is gelukkig door vw al gebeurd bij aflevering bij 85.000km, dus hoeft ff niet denk ik), etc sowieso zelf in de gaten houden en allen op tijd doen...
Wil wel altijd graag stempels. Dus ook bij de 15.000km beurten.
Liefst vw stempeltjes.
Vindt de prijs voor losse oliewissel/kleine beurt ook nog wel meevallen bij vw. Dus laat ik dat dan wel daar uitvoeren. Volgende grote beurt moet ik er echter nog wel eens over denken denk ik.
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Moet ik het zo begrijpen dat je nog niet toe bent, volgens serviceplan, aan een longlife beurt. Maar dat je nu naar de VW dealer bent gegaan omdat je display, na 15000 km een servicebeurt aangeeft?
Is dit zo, dan hoef je in feite geen servicebeurt uit te voeren, omdat je interval voor deze beurten op 30.000 km zit. Maar je geeft zelf al aan wat de oorzaak van deze melding is; o.a. de rijstijl, korte afstanden etc... beïnvloeden deze interval in negatieve (lees kortere) zin.
Of je dan na 15.000 km deze 'grote' check moet doen is volgens de dealer vanzelfsprekend. Lijkt mij eigenlijk ook, omdat dit het gehele onderhoudsschema beïnvloed. Toch lijkt mij in jouw verhaal/situatie iets anders te zijn. Namelijk het feit dat je bij 81000 km het e.e.a. (onder andere spanrollen, distributieriem etc...) vervangen hebt. Vanaf de 90.000 km beurt moet er namelijk steeds gecontroleerd worden op de toestand van deze onderdelen en uiteraard indien nodig vervangen. (in jouw situatie overbodig).
Bij 90.000 km worden ook de bougies vervangen. Niet de meest goedkope onderdelenklus.
Het kan ook zijn dat in jouw situatie de interval naar vaste waarden is omgezet. Dan ontvang je na 15.000 km een waarschuwing.
Mobiliteitsgarantie vervalt in deze niet, omdat je volgens je serviceplan pas bij 120.000 km (of misschien in jouw situatie; 81.000 + 30.000 = 111.000 km) voor een longlife servicebeurt moet komen. Dus tot die 111.000 km is je mobiliteitsgarantie geldig, omdat je hiervoor de voorgeschreven onderhoudsbeurten van VW moet volgen.
Lang verhaal kort: Indien je bougies bij 81.000 km zijn vervangen zijn ze nog lang niet aan hernieuwde vervanging toe. (90.000 km interval). Zijn ze niet vervangen destijds (of later), zijn ze nu zeker aan een vernieuwing toe.
Geeft je display nu aan servicebeurt, zou ik gaan voor een oliewissel. (zelf olie aanleveren wordt door mijn VW dealer geaccepteerd, olie van De Kruiberg is gelijk aan VW en stukken goedkoper). Keuze van omschakeling longlife naar vaste interval is je eigen keuze afhankelijk van het gebruik van de auto. Veel korte stukken, heftig doorrijden hierbij wordt ook door VW geadviseerd om naar vaste 15.000 km interval over te gaan.
Je bent trouwens niet de enige die vooraf kritisch naar de uit te voeren werkzaamheden en de erbij behorende kosten kijkt. En ook deze kritische vragen aan de VW dealer voorlegt. De ervaring leert dat men (o.a. mijn dealer) dit serieus oppakt en duidelijkheid hierin geeft. Onderhoudsbeurten, onderdelen en arbeidsloon hiervoor staan vast, zodoende hanteert VW vaste prijzen. Het lijkt er meer op dat diegene die jou te woord heeft gestaan, te star heeft vastgehouden aan het onderhoudsschema, zonder te kijken naar de onderhoudsaspecten die (op onregelmatige tijd in het schema) al waren uitgevoerd.
Is dit zo, dan hoef je in feite geen servicebeurt uit te voeren, omdat je interval voor deze beurten op 30.000 km zit. Maar je geeft zelf al aan wat de oorzaak van deze melding is; o.a. de rijstijl, korte afstanden etc... beïnvloeden deze interval in negatieve (lees kortere) zin.
Of je dan na 15.000 km deze 'grote' check moet doen is volgens de dealer vanzelfsprekend. Lijkt mij eigenlijk ook, omdat dit het gehele onderhoudsschema beïnvloed. Toch lijkt mij in jouw verhaal/situatie iets anders te zijn. Namelijk het feit dat je bij 81000 km het e.e.a. (onder andere spanrollen, distributieriem etc...) vervangen hebt. Vanaf de 90.000 km beurt moet er namelijk steeds gecontroleerd worden op de toestand van deze onderdelen en uiteraard indien nodig vervangen. (in jouw situatie overbodig).
Bij 90.000 km worden ook de bougies vervangen. Niet de meest goedkope onderdelenklus.
Het kan ook zijn dat in jouw situatie de interval naar vaste waarden is omgezet. Dan ontvang je na 15.000 km een waarschuwing.
Mobiliteitsgarantie vervalt in deze niet, omdat je volgens je serviceplan pas bij 120.000 km (of misschien in jouw situatie; 81.000 + 30.000 = 111.000 km) voor een longlife servicebeurt moet komen. Dus tot die 111.000 km is je mobiliteitsgarantie geldig, omdat je hiervoor de voorgeschreven onderhoudsbeurten van VW moet volgen.
Lang verhaal kort: Indien je bougies bij 81.000 km zijn vervangen zijn ze nog lang niet aan hernieuwde vervanging toe. (90.000 km interval). Zijn ze niet vervangen destijds (of later), zijn ze nu zeker aan een vernieuwing toe.
Geeft je display nu aan servicebeurt, zou ik gaan voor een oliewissel. (zelf olie aanleveren wordt door mijn VW dealer geaccepteerd, olie van De Kruiberg is gelijk aan VW en stukken goedkoper). Keuze van omschakeling longlife naar vaste interval is je eigen keuze afhankelijk van het gebruik van de auto. Veel korte stukken, heftig doorrijden hierbij wordt ook door VW geadviseerd om naar vaste 15.000 km interval over te gaan.
Je bent trouwens niet de enige die vooraf kritisch naar de uit te voeren werkzaamheden en de erbij behorende kosten kijkt. En ook deze kritische vragen aan de VW dealer voorlegt. De ervaring leert dat men (o.a. mijn dealer) dit serieus oppakt en duidelijkheid hierin geeft. Onderhoudsbeurten, onderdelen en arbeidsloon hiervoor staan vast, zodoende hanteert VW vaste prijzen. Het lijkt er meer op dat diegene die jou te woord heeft gestaan, te star heeft vastgehouden aan het onderhoudsschema, zonder te kijken naar de onderhoudsaspecten die (op onregelmatige tijd in het schema) al waren uitgevoerd.
Gr. Wehoo.


-
- Berichten: 1325
- Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
- Type auto: Gti v 30edition
- Locatie: Haarlem
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
@wehoo
Duidelijke uitleg! Denk echter niet dat elke vw dealer het accepteerd, dat men zelf de olie regeld.
Dat vw dealer meteen met stevige prijzen komt is voor mij ook niks nieuws.
En omdat ik persoonlijk geen zin heb elke keer een discussie te voeren over onderhoud/prijs.
Ben ik meer van de mensen/bedrijven die uit hun zelf met dingen tegen normale prijzen komen.
Als bepaalde onderhoud moet gebeuren oke!!
Maar als ik een bv olie wissel kan laten doen voor nog geen 100e
Ik dat niet bij vw laat doen voor het dubbele. (ervan uit gaand dat het om de zelfde olie gaat)
Het zou in mijn ogen rieeler zijn zou een dealer eens met normalere prijzen komen.
Dit geld overgens niet alleen voor vw!
Als met iets unieks zou moeten doen mket daar uiteraard ook voor betaald worden.
Echter kan elke monteur wel een bv olie wissel.. Waarom dan zo belachelijk duur?!
Duidelijke uitleg! Denk echter niet dat elke vw dealer het accepteerd, dat men zelf de olie regeld.
Dat vw dealer meteen met stevige prijzen komt is voor mij ook niks nieuws.
En omdat ik persoonlijk geen zin heb elke keer een discussie te voeren over onderhoud/prijs.
Ben ik meer van de mensen/bedrijven die uit hun zelf met dingen tegen normale prijzen komen.
Als bepaalde onderhoud moet gebeuren oke!!
Maar als ik een bv olie wissel kan laten doen voor nog geen 100e
Ik dat niet bij vw laat doen voor het dubbele. (ervan uit gaand dat het om de zelfde olie gaat)
Het zou in mijn ogen rieeler zijn zou een dealer eens met normalere prijzen komen.
Dit geld overgens niet alleen voor vw!
Als met iets unieks zou moeten doen mket daar uiteraard ook voor betaald worden.
Echter kan elke monteur wel een bv olie wissel.. Waarom dan zo belachelijk duur?!
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Natuurlijk zijn "andere kosten", zoals onder andere mobiliteitsgarantie, groot pand, veel personeel, grote marketing afdeling, grote showroom, aftersales managers, etc...... bij de onderhoudsprijzen doorberekend en kan een VW dealer hierdoor niet direct concurreren met een kleinere garage. Dit zegt echter niets over de geleverde prestaties, maar alleen iets over exploitatiekosten.Mackdennis schreef:@wehoo
Duidelijke uitleg! Denk echter niet dat elke vw dealer het accepteerd, dat men zelf de olie regeld.
Dat vw dealer meteen met stevige prijzen komt is voor mij ook niks nieuws.
En omdat ik persoonlijk geen zin heb elke keer een discussie te voeren over onderhoud/prijs.
Ben ik meer van de mensen/bedrijven die uit hun zelf met dingen tegen normale prijzen komen.
Als bepaalde onderhoud moet gebeuren oke!!
Maar als ik een bv olie wissel kan laten doen voor nog geen 100e
Ik dat niet bij vw laat doen voor het dubbele. (ervan uit gaand dat het om de zelfde olie gaat)
Het zou in mijn ogen rieeler zijn zou een dealer eens met normalere prijzen komen.
Dit geld overgens niet alleen voor vw!
Als met iets unieks zou moeten doen mket daar uiteraard ook voor betaald worden.
Echter kan elke monteur wel een bv olie wissel.. Waarom dan zo belachelijk duur?!
En er is verschil, ook bij VW dealers, t.a.v. het geven van kortingen (ook al zijn de standaardprijzen vast, korting kan/mag gegeven worden). Zo gaf mijn dealer waar toch meerdere auto's in onderhoud zijn (en nieuw zijn aangeschaft) geen korting op een katalysator, terwijl AWGTI forum meeting organisator VdUdenhout direct 25% korting gaf. Ook al had ik daar niets in onderhoud. Daar staat dan weer tegenover dat ik bij mijn VW dealer zelf de olie (volgens VW specificatie, en exact dezelfde olie in dezelfde flessen) mag meenemen.
Gr. Wehoo.


Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Zojuist terug van de beurt bin VW.
Krijg ik de factuur voorgeschoteld á 312,- euro !?!
Bleek dat er een fout was gemaakt in de werkorder.
We hadden natuurlijk eerst gewoon gekeken wat er volgens longlife interval moest gebeuren.
Dat zou dus een longlife oliewissel met nalopen van checklist en reset serviceinterval en behoud mobiliteitsgarantie zijn á 312,- euro.
Ik gaf ik, zoals in startpost te lezen aan dat ik dat wel erg veel geld vind voor enkel een oliewissel en niet zo zeer mobiliteitsgarantie hoef omdat ik nog een half jaar garantie bij VW heb. Dus toen in overleg gekozen voor een 'gewone kleine beurt' á 105,- euro.
De man zei dat er dezelfde olie in ging.
Dit bleek dus niet het geval, legde de vw man van vandaag me uit (de man van vandaag ken ik langer en heeft er meer verstand van dan de man waarmee ik eerder de afspraak maakte).
Foutje van hun zijde, dus hebben ze me gewoon netjes 105,- euro laten betalen ipv 312,-
Mobiliteitsgarantie vervalt dan wel. Dus daar hebben ze in mijn serviceboekje weer een streep doorheen gezet (was al ingevuld natuurlijk).
Verschil is dus dat ik nu wel de duurdere longlife olie erin heb voor hetzelfde geld als een normale kleine beurt waar ze normaliter goedkopere 10w40 olie gebruiken.
Ook mijn service interval reset is dus gewoon op longlife gedaan ipv vaste 15.000km waarde.
Bij check direct bij wegrijden (dagteller-nul-set knopje met contact uit/sleutel erin ff inhouden) geeft hij nu wel aan 15.000km oder 372(volgens mij) tagen... Moet hij door mijn rijgedrag nog opnieuw bepalen tot max 30.0000km?
Iig heb ik weer een mazzeltje...
Krijg ik de factuur voorgeschoteld á 312,- euro !?!

Bleek dat er een fout was gemaakt in de werkorder.
We hadden natuurlijk eerst gewoon gekeken wat er volgens longlife interval moest gebeuren.
Dat zou dus een longlife oliewissel met nalopen van checklist en reset serviceinterval en behoud mobiliteitsgarantie zijn á 312,- euro.
Ik gaf ik, zoals in startpost te lezen aan dat ik dat wel erg veel geld vind voor enkel een oliewissel en niet zo zeer mobiliteitsgarantie hoef omdat ik nog een half jaar garantie bij VW heb. Dus toen in overleg gekozen voor een 'gewone kleine beurt' á 105,- euro.
De man zei dat er dezelfde olie in ging.
Dit bleek dus niet het geval, legde de vw man van vandaag me uit (de man van vandaag ken ik langer en heeft er meer verstand van dan de man waarmee ik eerder de afspraak maakte).
Foutje van hun zijde, dus hebben ze me gewoon netjes 105,- euro laten betalen ipv 312,-
Mobiliteitsgarantie vervalt dan wel. Dus daar hebben ze in mijn serviceboekje weer een streep doorheen gezet (was al ingevuld natuurlijk).
Verschil is dus dat ik nu wel de duurdere longlife olie erin heb voor hetzelfde geld als een normale kleine beurt waar ze normaliter goedkopere 10w40 olie gebruiken.
Ook mijn service interval reset is dus gewoon op longlife gedaan ipv vaste 15.000km waarde.
Bij check direct bij wegrijden (dagteller-nul-set knopje met contact uit/sleutel erin ff inhouden) geeft hij nu wel aan 15.000km oder 372(volgens mij) tagen... Moet hij door mijn rijgedrag nog opnieuw bepalen tot max 30.0000km?
Iig heb ik weer een mazzeltje...
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Maar waarom geen mobiliteitsgarantie, je zit toch binnen de interval van 30.000 km?
Gr. Wehoo.


Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Geen idee. Dat zeiden ze. Volgens mij is moniliteitsgarantie totdat de auto aangeeft service nodig heeft aan de hand van de longlife interval. En dat is MAX 30.000km. Bij mij was het dus minder door rijgedrag/stijl/ritten.
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Wat een klets allemaal weer over die mobiliteitsgarantie... kon het ook niet krijgen als ik mijn eigen olie mee zou nemen omdat er dan in het systeem niet zou staan dat er olie in gegaan was...
Pfff heb de dealer helemaal afgebeld en zelf iemand geregeld voor het onderhoud. Scheelde aanzienlijk.
Overigens heb ik bij 70.000 wel mijn bougies laten vervangen omdat ik wat geschok en gehaper merkte bij flink optrekken. Bleek dat 1 bougie wat ingebrand was. Hij loopt weer als een zonnetje (en mijn beurs zit ook nog voller
)
Pfff heb de dealer helemaal afgebeld en zelf iemand geregeld voor het onderhoud. Scheelde aanzienlijk.
Overigens heb ik bij 70.000 wel mijn bougies laten vervangen omdat ik wat geschok en gehaper merkte bij flink optrekken. Bleek dat 1 bougie wat ingebrand was. Hij loopt weer als een zonnetje (en mijn beurs zit ook nog voller

Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Welk (ge-)klets bedoel je dan? (leg uit)240 schreef:Wat een klets allemaal weer over die mobiliteitsgarantie...

Gr. Wehoo.


Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Nou dat ze per ongeluk een grote beurt geven, een kleine af laten rekenen maar dan geen mobiliteitsgarantie geven.
Ik vind dat ze net doen alsof het een gratis aangeboden service is, maar ondertussen heb je er zelf al voor betaald en het is maar de vraag of je er ooit gebruik van maakt.
Ik vind dat ze net doen alsof het een gratis aangeboden service is, maar ondertussen heb je er zelf al voor betaald en het is maar de vraag of je er ooit gebruik van maakt.
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Natuurlijk is het allemaal klantenbinding. Alleen handig als je in het buiten- (of binnen-)land met pech komt en een hotelovernachting en/of vervangende auto krijgt.
Gr. Wehoo.


-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 22 apr 2011, 15:27
- Type auto: golf MK7 R
- Locatie: limburg,belgie
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
heren
wie kan mij zeggen welke bougies het beste is voor een golf v gti,weet dat bij de dealer verschrikkelijk duur is,zou de bougies zelf willen vervangen en waar kan ik ze goedkoopste krijgen?
wie kan mij zeggen welke bougies het beste is voor een golf v gti,weet dat bij de dealer verschrikkelijk duur is,zou de bougies zelf willen vervangen en waar kan ik ze goedkoopste krijgen?
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Zie dit "draadje".juventus schreef:heren
wie kan mij zeggen welke bougies het beste is voor een golf v gti,weet dat bij de dealer verschrikkelijk duur is,zou de bougies zelf willen vervangen en waar kan ik ze goedkoopste krijgen?

link naar het topic op dit golfgtiforum.nl: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... ngk#p17588
Gr. Wehoo.


-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 22 apr 2011, 15:27
- Type auto: golf MK7 R
- Locatie: limburg,belgie
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
bedankt voor de reactie
heb zonet de ngk bougies er ingestoken,kostprijs 59,20 euro een wereld van verschil in prijs indien je het laat doen.
had met de vorige (staken bosch in)60000 km gereden normaal volgens het boekje zou je 90000km kunnen maken,maar doe het toch liever om de 60000km.
groetjes david
heb zonet de ngk bougies er ingestoken,kostprijs 59,20 euro een wereld van verschil in prijs indien je het laat doen.
had met de vorige (staken bosch in)60000 km gereden normaal volgens het boekje zou je 90000km kunnen maken,maar doe het toch liever om de 60000km.
groetjes david
- RobvR
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
- Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
- Locatie: Noord Limburg
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Kan de oude dame er weer even tegen...
Juventus wordt ook wel de oude dame genoemd (red)

Juventus wordt ook wel de oude dame genoemd (red)
Groet RobvR
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 22 apr 2011, 15:27
- Type auto: golf MK7 R
- Locatie: limburg,belgie
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
inderdaad,ben jij buiten een gti fanaat ook toevallig een voetballiefhebber?
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Een bougie ging bij mij tussen deze reguliere onderhoudsbeurten (longlife service) stuk. Ze werden alle 4 gratis vervangen, bij mijn vaste VW dealer.juventus schreef:bedankt voor de reactie
heb zonet de ngk bougies er ingestoken,kostprijs 59,20 euro een wereld van verschil in prijs indien je het laat doen.
had met de vorige (staken bosch in)60000 km gereden normaal volgens het boekje zou je 90000km kunnen maken,maar doe het toch liever om de 60000km.
groetjes david

Gr. Wehoo.


Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
@ weehoo, heb je een 5 of een 6?
In het eerste geval kan ik me voorstellen dat je kiest voor onderhoud in "eigen beheer" als je een beetje handig bent. Heb je een 6 dan is het totaal plaatje van het onderhoud anders en kun je door de lagere kosten het onderhoud bij de dealer laten doen met alle voordelen die daar bij horen.
In het eerste geval kan ik me voorstellen dat je kiest voor onderhoud in "eigen beheer" als je een beetje handig bent. Heb je een 6 dan is het totaal plaatje van het onderhoud anders en kun je door de lagere kosten het onderhoud bij de dealer laten doen met alle voordelen die daar bij horen.
Re: De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Een 5, maar ik begrijp het verschil in je "stelling" niet. Volgens mij verschilt het totaal onderhoudsplaatje van een 5 en 6 niet (veel).Hagar schreef:@ wehoo, heb je een 5 of een 6?
In het eerste geval kan ik me voorstellen dat je kiest voor onderhoud in "eigen beheer" als je een beetje handig bent. Heb je een 6 dan is het totaal plaatje van het onderhoud anders en kun je door de lagere kosten het onderhoud bij de dealer laten doen met alle voordelen die daar bij horen.

Gr. Wehoo.


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten