Accu probleem?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
dangerpaki
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:57
Type auto: Golf V GTI LE 240

Accu probleem?

Bericht door dangerpaki »

Beste leden.


Even wat hulp nodig:
De laatste tijd merkte ik al op dat de Golf 5 GTI wat lastiger starte en er wat langer over deed om te starten. Vanochtend starte deze redelijk met even een raar ritme (je merkte dat de startmotor het even moeilijk had) en meteen brandden er een aantal lampjes in de dashboard (ESP, stuurwiel en nog een paar) zoals ik ze wel eens heb gezien nadat de accu even los was geweest. Na een paar meter rijden gingen deze weer allemaal uit. De instellingen voor mijn rechter spiegel bij het parkeren waren niet meer onthouden.
Ik vermoed dat de accu z'n loodjes aan het leggen is. Of misschien is de dynamo wel kaduuk. Auto staat binnen in de garage (onverwarmd). Rijdt alleen maar korte stukjes. Dit icm het koude weer is het euvel volgens mij.

Twee vragen nu:
- Hoe kan ik onderscheiden of het aan de accu of dynamo ligt?
- Stel het ligt aan de accu welke (merk/type) kan ik het best aanschaffen (Xenon met verder eifrnlijk geen grote poespas qua audio of dergelijke)
BND
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 jan 2012, 18:09
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Accu probleem?

Bericht door BND »

dangerpaki schreef:Beste leden.


Even wat hulp nodig:
De laatste tijd merkte ik al op dat de Golf 5 GTI wat lastiger starte en er wat langer over deed om te starten. Vanochtend starte deze redelijk met even een raar ritme (je merkte dat de startmotor het even moeilijk had) en meteen brandden er een aantal lampjes in de dashboard (ESP, stuurwiel en nog een paar) zoals ik ze wel eens heb gezien nadat de accu even los was geweest. Na een paar meter rijden gingen deze weer allemaal uit. De instellingen voor mijn rechter spiegel bij het parkeren waren niet meer onthouden.
Ik vermoed dat de accu z'n loodjes aan het leggen is. Of misschien is de dynamo wel kaduuk. Auto staat binnen in de garage (onverwarmd). Rijdt alleen maar korte stukjes. Dit icm het koude weer is het euvel volgens mij.

Twee vragen nu:
- Hoe kan ik onderscheiden of het aan de accu of dynamo ligt?
- Stel het ligt aan de accu welke (merk/type) kan ik het best aanschaffen (Xenon met verder eifrnlijk geen grote poespas qua audio of dergelijke)
Als je een multimeter hebt, uitmeten, tijdens draaien v/d motor alternator uitmeten.
Als ie een dag stil staat even je batterij meten, als hij onder de 10v zit is ie NOK.
V GTI 5D LEDER 18"KARTHOUM / 19"Talladega / 18"OZ ST*LM
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Accu probleem?

Bericht door NielsED30 »

Wat BND zegt inderdaad. Met draaiende motor op je accupolen meten met een multimeter. Zit deze rond de 14V, dan is de dynamo in ieder geval goed. Zit hij rond de 12V, doet je dynamo niets meer. Dan ligt het probleem inderdaad bij je accu.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
dangerpaki
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:57
Type auto: Golf V GTI LE 240

Re: Accu probleem?

Bericht door dangerpaki »

Dank! Wordt toch tijd om een goede multimeter aan te schaffen. Toevallig maandag een afspraak staan bij MP Carworks. Dus die kan het waarschijnlijk zo uitmeten.
Ik denk overigens wel dat het de accu is. Want zelfs na een kort stukje rijden was het gisteren de tweede keer starten zonder problemen.

Stel het is de accu. Welke accu zouden jullie aanraden?
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Accu probleem?

Bericht door NielsED30 »

Ik kies zelf altijd voor een originele accu. Dan weet ik zeker dat die goed is, en 2 jaar garantie :)
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
dangerpaki
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:57
Type auto: Golf V GTI LE 240

Accu probleem?

Bericht door dangerpaki »

Ben ik toch weer.

Acuu ondertussen uitgelezen bij MP Carworks tijdens het onderhoud. Meerdere malen gestart en geen problemen.

Echter vandaag na een dag of 10 stil staan toch moeizaam starten en nadien (stom van me) te kort gereden wat resulteerde dat de auto niet meer wilde starten.
Wat me wel opviel nu is dat bij het uittrekken van de sleutel uit de contact de headunit (standaard meegeleverde Pioneer F900BT) niet uit ging zoals normaal. Dus ik vermoed dan deze misschien stiekem lekstroom geeft en misschien ook als de auto uit staat toch af en toe uit gaat wat resulteert in het accu probleem.

Accu toonde wederom bij de ANWB eigenlijk geen gekke dingen. Kon volgens de monteur sneller laden dan dat z'n lader aan kon en zou volgens hem prima zijn.

Omdat de headunit niet uitging even de bijpassende zekering eruit getrokken. Maar dus geen definitieve oplossing. Gekke is dus dat dit nooit eerder heeft opgetreden, voor zover ik weet. Maar het feit dat dus due headunit blijkbaar toch stroom heeft als ik de sleutel uit het contact haal geeft aan dat iets niet klopt. Eerder ging deze altijd meteen uit.

Kan iemand hier mij adviseren hoe ik kan uitzoeken waar dit aan ligt dat de headunit aan blijft staan als ik de sleutel uit het contact trek? Ligt het aan het contact zelf, de CanBus unit die de headunit met het systeem verbindt, de headunit zelf? Iemand tips?

Wilde op termijn sowieso als iets anders erin wat mooier aansluit en CarPlay heeft. Maar het is wel handig om te weten van te voren waar het probleem precies ligt.
dangerpaki
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:57
Type auto: Golf V GTI LE 240

Re: Accu probleem?

Bericht door dangerpaki »

Iemand?
dangerpaki
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:57
Type auto: Golf V GTI LE 240

Re: Accu probleem?

Bericht door dangerpaki »

Probleem is toch blijkbaar iets anders. Want ook nu met de zekering van de radio uit een week later toch weer een lege accu.. Iemand advies hoe ik de lekstroom kan vinden.
Gebruikersavatar
AJGTI
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 jul 2015, 21:34
Type auto: MK5 GTI DSG

Re: Accu probleem?

Bericht door AJGTI »

Ik lees mee,
Heb ook een lichte lekstroom maar nog niet gevonden...
tolunay
Berichten: 226
Lid geworden op: 22 aug 2015, 16:17
Type auto: MK6 GTI

Re: Accu probleem?

Bericht door tolunay »

In dit soort gevallen een lekstroom test uitvoeren op de zekeringen.
Als je geen ervaring hiermee hebt kan het misschien moeilijk zijn..

Als eerst zorgen dat je auto droog kan staan omdat je paar uur je deuren open moet houden.
Open alle deuren, motorkap en kofferklep, zorg ervoor dat je met een schroevendraaier de sloten dicht klikt zodat de auto denk dat alles dicht is.
Daarna de auto op slot zetten en minimaal 45 minuten wachten zodat alle regelapparaten in slaap modus gaan.
Daarna kan je met je multimeter op mV stand meten op de 2 pennetjes van elke zekering.

Elke stroom die door de zekering loopt, geeft een andere spanningsverschil afhankelijk van de type en sterkte van de zekering.
Op internet zijn rekentabellen te vinden om de gemeten mv, type zekering en sterkte om te rekenen naar een stroomsterkte wat door de zekering loopt.
Hiermee kan je uitzoeken welke circuit(s) stroom verbruiken in ruststand en dan kun je hiermee dieper op zoek gaan.

Als je meer info nodig hebt, stuur een berichtje. Help je graag mee.
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Accu probleem?

Bericht door NielsED30 »

tolunay schreef:In dit soort gevallen een lekstroom test uitvoeren op de zekeringen.
Als je geen ervaring hiermee hebt kan het misschien moeilijk zijn..

Als eerst zorgen dat je auto droog kan staan omdat je paar uur je deuren open moet houden.
Open alle deuren, motorkap en kofferklep, zorg ervoor dat je met een schroevendraaier de sloten dicht klikt zodat de auto denk dat alles dicht is.
Daarna de auto op slot zetten en minimaal 45 minuten wachten zodat alle regelapparaten in slaap modus gaan.
Daarna kan je met je multimeter op mV stand meten op de 2 pennetjes van elke zekering.

Elke stroom die door de zekering loopt, geeft een andere spanningsverschil afhankelijk van de type en sterkte van de zekering.
Op internet zijn rekentabellen te vinden om de gemeten mv, type zekering en sterkte om te rekenen naar een stroomsterkte wat door de zekering loopt.
Hiermee kan je uitzoeken welke circuit(s) stroom verbruiken in ruststand en dan kun je hiermee dieper op zoek gaan.

Als je meer info nodig hebt, stuur een berichtje. Help je graag mee.
Goede uitleg. Simpelweg zekeringen trekken zoals "vroeger" gedaan werd kan niet meer, omdat je dan de CAN-Bus weer uit z'n rustmodus haalt, en dus het hele systeem weer 'ontwaakt'.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
dangerpaki
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:57
Type auto: Golf V GTI LE 240

Re: Accu probleem?

Bericht door dangerpaki »

Thanks heren. Ik ga het proberen. Vandaag een multimeter scoren en kijken of ik ermee iets kan vinden.

@tolunay ik zal je effe nog pb sturen met een aamtal vragen
Gebruikersavatar
AJGTI
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 jul 2015, 21:34
Type auto: MK5 GTI DSG

Re: Accu probleem?

Bericht door AJGTI »

Heb weleens gehoord van iemand van de dealer dat ze een apparaat hebben om lekstroom te op tecsporen.
Auto zou dan 24 uur met volle accu aangesloten moeten zijn en dan heb je een analyse waar het vandaan komt..

Weet iemand hier meer van?
dangerpaki
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:57
Type auto: Golf V GTI LE 240

Re: Accu probleem?

Bericht door dangerpaki »

Oh als iemand dat weet, dat zou heel fijn zijn. Scheelt veel werk.
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Accu probleem?

Bericht door NielsED30 »

AJGTI schreef:Heb weleens gehoord van iemand van de dealer dat ze een apparaat hebben om lekstroom te op tecsporen.
Auto zou dan 24 uur met volle accu aangesloten moeten zijn en dan heb je een analyse waar het vandaan komt..

Weet iemand hier meer van?
Dat is een stroomtang. Dat hoeft geen 24u te zijn, en je weet dan alleen of er lekstroom is, en niet waar het vandaan komt. Dat moet je dan op dezelfde manier opsporen als hierboven beschreven.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten