Pagina 1 van 1
Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 20 mei 2017, 21:47
door NICO!
Volkswagen heeft het doek getrokken van een gloednieuwe variant van de Up: de GTI!
Begin 2018 komt de kleine sporter op de markt.
Een GTI die minder weegt dan een ton komt niet vaak meer voor. De Volkswagen Up heeft er nu een sportieve topversie bij, waarbij dat wel het geval is. De Up GTI heeft onder de kap een 115 pk en 230 Nm sterke versie van de driecilinder 1.0 TSI, waarmee de 997 kilo zware auto in 8,8 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h moet kunnen bereiken. Schakelen gaat met een handbak met zes versnellingen en de topsnelheid is vastgesteld op 197 km/h.
Uiteraard maakt de Up er qua uiterlijk geen geheim van dat het om een sportieve versie gaat. Dikke 17-inch lichtmetalen wielen, zwarte striping langs de flanken, een achterspoiler en rode accenten op de achterklep en de grille maken het GTI-feest compleet. De auto heeft een sportiever afgesteld onderstel en staat 15 mm dichter bij de grond dan de reguliere Up. In het interieur treffen we een met leer bekleed stuurwiel, een GTI-schakelpookknop en het bekende retro GTI-ruitjespatroon in de bekleding.
Volkswagen benadrukt graag dat de Up GTI knipoogt naar het verleden. De eerste Golf GTI was ook een kleine opdonder en woog slechts 810 kilo. Die wist dankzij de 110 pk sterke atmosferische 1.6 viercilinder een 0-100 km/h-acceleratie in 9,0 seconden voor elkaar te krijgen. Een fractie langzamer dan de iets zwaardere Up GTI. Volkswagen wijdt zelfs speciaal onderstaande video aan de vergelijking. De levering van de sportiefste Up start begin 2018. Prijzen volgen te zijner tijd.
Bron: Autoweek
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 21 mei 2017, 02:01
door Famous1303
Ziet er niet uit de voorkant, ook 8,8 sec niet echt GTI waardig.
Meer richting de 7/7,5 secondes leek mij beter, zeker met dit gewicht!
Al blijft het een driepitter
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 21 mei 2017, 10:38
door andreversteeg
Mis ook een beetje de luxe uitstraling. Xenon enzo. En dan nog de vraag, wat zal hij gaan kosten. Koop je misschien een polo gt van ??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 24 mei 2017, 06:46
door Tino
JD haald er 150 pk uit dan wordt het wel leuk
Alleen PON levert alleen nog maar 5 deurs dat is dan weer jammer
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 24 mei 2017, 07:52
door 3Edition
Leuk karretje, maar dan meer voor 'moeders de vrouw'
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 24 mei 2017, 23:09
door damianw31
Ik snap dat de niet enorm luxe up gti niet populair zal zijn op dit forum
Ik rij nu een up uit 2015, met eibach verlaging en stugge draagarmrubbers is het oprecht net een kart, komt ook dat de up de wielen een beetje op alle hoeken heeft zitten en een laag gewicht heeft. De gti is vanwege het nu al grote rijplezier met75 atmosferische pk's een serieuze opvolger zodra hij er is. En inderdaad, jd haalt uit de 1.0 tsi al 140 pk en 240 nm, het is even zien of de 1.0 tsi in de gti verschilt van een normale 1.0 tsi, gezien de gti 230nm heeft en de standaard 1.0 tsi max 200nm op zijn max levert af fabriek
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 25 mei 2017, 00:24
door golftdi130
Tja, Je kan overal wel een rood biesje en het woord GTI op plakken maar is het dan een GTI of een opgevoerde boodschappenauto. Respect voor de UP maar ik hecht waarde aan het woord GTI, het staat ergens voor. Het gaat terug naar de oer-gti en de oer-golf, een UP koppelen aan dit erfgoed doet daar afbreuk aan. Echt jammer. Het zou me zwaar verbazen als eigenaren van een "echte" GTI dit als een volwaardig familielid zouden beschouwen. Ik laat me graag verrassen...
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 26 mei 2017, 13:32
door damianw31
golftdi130 schreef:Tja, Je kan overal wel een rood biesje en het woord GTI op plakken maar is het dan een GTI of een opgevoerde boodschappenauto. Respect voor de UP maar ik hecht waarde aan het woord GTI, het staat ergens voor. Het gaat terug naar de oer-gti en de oer-golf, een UP koppelen aan dit erfgoed doet daar afbreuk aan. Echt jammer. Het zou me zwaar verbazen als eigenaren van een "echte" GTI dit als een volwaardig familielid zouden beschouwen. Ik laat me graag verrassen...
Als je naar de golf 1 gti kijkt en naar de up gti, liggen de specs dicht tegen elkaar aan, behalve dan het koppel. En dan hebben de moderne gti's niet veel meer met het 'originele' golf gti 1 idee te maken: veel groter, veel zwaarder, en veel meer vermogen om het gewicht mee te nemen. Een lichte snelle auto is gewoon leuk, niet om de huidige gti's en r's onderuit te halen, maar het is een beetje een andere categorie
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 26 mei 2017, 18:50
door Barbaric
GTI staat voor mij aan het kunnen meten met top sportauto's en top modellen.
In de tijd van de GTI mk1 deed die dat en nu doet de GTI MK7 dat.
Een UP GTI met 9,0s van 0 naar 100 slaat gewoon nergens op.
Noem het dan gewoon "sport" ofzo
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 27 mei 2017, 09:24
door sitechris
Als ze het onderstel en de besturing lekker scherp maken vind ik het GTI logo dikke prima. Het gaat niet alleen om rechtelijn performance, maar juist ook om handling en stuurplezier. Daarvoor hoef je niet perse heel veel vermogen te hebben.
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 27 mei 2017, 18:57
door damianw31
sitechris schreef:Als ze het onderstel en de besturing lekker scherp maken vind ik het GTI logo dikke prima. Het gaat niet alleen om rechtelijn performance, maar juist ook om handling en stuurplezier. Daarvoor hoef je niet perse heel veel vermogen te hebben.
Precies dit
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 21 apr 2022, 17:54
door Roy_GTI
Beetje een oud topic maar ik heb er sinds een maand of 2 een als daily. Wat een heerlijk auto’tje… vandaag toevallig even een leen-up van de dealer gehad met de standaard 55kw motor, dan merk je pas dat ze met de Up gti echt een leuke auto in dit segment in de markt hebben gezet. Ik ben er weg van.
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 31 mei 2022, 08:05
door Tino
Inderdaad oud topic
maar heb er nu ook een
Is inderdaad geen Golf GTI 0 tot 100
Maar op en afritten en rotondes is meer zijn specialiteit
Moet nog wel mijn Avatar aanpassen de Scirocco is ingeruild op de Up GTI
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 10 jun 2022, 13:33
door Tino
Even met dank aan Nico naar JD geweest
Ben er blij mee zeker met goede plakbandjes van Michelin
Miltek catback en Forge filter
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 10 jun 2022, 14:05
door Roy_GTI
Mooi vermogen! Ik ga daar na de zomer ook maar eens werk van maken. Is het goed merkbaar?
Ik heb de originele EfficientSlip bandjes nog niet op
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 10 jun 2022, 21:13
door Tino
Roy_GTI schreef: ↑10 jun 2022, 14:05
Mooi vermogen! Ik ga daar na de zomer ook maar eens werk van maken. Is het goed merkbaar?
Ik heb de originele EfficientSlip bandjes nog niet op
Ja leuke upgrade
Zit ook nog Bilstein B12 schroefset op en spacers ligt met de Michelins pilot sport 5 goed op de weg.
Helaas geen P4S in die maat
Re: Hij hoort hier nu ook thuis, de UP GTI
Geplaatst: 11 jun 2022, 15:05
door Vissa
Tino schreef: ↑10 jun 2022, 21:13
Roy_GTI schreef: ↑10 jun 2022, 14:05
Mooi vermogen! Ik ga daar na de zomer ook maar eens werk van maken. Is het goed merkbaar?
Ik heb de originele EfficientSlip bandjes nog niet op
Ja leuke upgrade
Zit ook nog Bilstein B12 schroefset op en spacers ligt met de Michelins pilot sport 5 goed op de weg.
Helaas geen P4S in die maat
PS5 schijnen zowel in droog als nat al beter te zijn dan de P4S.