Engine fault, workshop!

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 jul 2011, 13:12

Engine fault, workshop!

Bericht door Vdub »

Vanochtend tijdens het dagelijkse ochtendritueel, de rit naar werk, kreeg ik de volgende melding te zien: "Engine fault, workshop!".

Stukje file, stukje 130 op de cruise control, allemaal niets bijzonders. De melding kreeg ik ook pas tijdens het parkeren in de garage @ work.

Voordat ik doorhad wat er stond was de melding ook weer weg, eenmaal geparkeerd flitste de melding nog een keer voorbij. Ik heb de motor uitgedaan en even gewacht, hierna weer gestart en de melding bleef deze keer weg. Motor klonk verder ook niet anders en ik had geen verlies in vermogen (voor zover dit voelbaar is tijdens 1 van mijn sierlijke parkeeracties vroeg in de ochtend).

De auto heeft
-Stage 2 JD software op maat
-3 Inch downpipe met 100cells kat
-Carbonio stage 1 intake

Heeft iemand hier deze melding ook gehad?!

Ben benieuwd of de melding bij de rit naar huis terug gaat komen, mocht dit zo zijn wordt het toch een tripje VW dealer, wat nog lastig zal gaan worden dit weekend....
Groet VDub.
Candy White VI GTI JD Engineering Stage2 - JMTuning 3inch Downpipe - APR Carbonio Intake - 311PK - 445NM - Audio by Audison & Digital Designs
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door KlouxOne »

Ik denk dat je hem toch even zou moeten laten uit lezen bij de dealer. of bij iemand van hier. aan de hand van de code kan je zo achterhalen wat het is geweest. kan echt van alles zijn!
Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 jul 2011, 13:12

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door Vdub »

KlouxOne schreef:Ik denk dat je hem toch even zou moeten laten uit lezen bij de dealer. of bij iemand van hier. aan de hand van de code kan je zo achterhalen wat het is geweest. kan echt van alles zijn!
Heb hem inderdaad meteen laten uitlezen.

Dit verhaal krijgt nog een flink vervolg.... auto staat sinds gisteren bij XTMotorsport.
Groet VDub.
Candy White VI GTI JD Engineering Stage2 - JMTuning 3inch Downpipe - APR Carbonio Intake - 311PK - 445NM - Audio by Audison & Digital Designs
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door Chris5gti »

oh oh toch geen heel slecht nieuws toch ? net na de chip... ben benieuwd..
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door KlouxOne »

Klinkt inderdaad niet best. hoop niet dat het wat ernstigs is.
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door HC1973 »

En weet je al iets meer van de storing en de oorzaak? Ben wel benieuwd namelijk.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 jul 2011, 13:12

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door Vdub »

Hier dus, met enige vertraging, het vervolg.

Het technische verhaal:

Doordat er, door onbekende reden, een terugslagklep defect was geraakt, was er geen tot weinig oliedruk meer in de cilinderkop.

Met als gevolg:
- Ingelopen nokkenassen.

- Kapotte klepstoters.

- Beschadigde kredel, is eigenlijk het lager waar de nokkenassen in ronddraaien.
Afbeelding

- Uitgerekte distributie ketting, waardoor de timing niet meer klopte, nieuwe ketting en geleiders.

- Distributie deksel beschadigd door slaan van ketting.
Afbeelding

- Ketting spanner en geleiders uit voorzorg vervangen.
Afbeelding


Steef en de mannen van XT Motorsport zijn er een flinke tijd mee bezig geweest om uit te zoeken wat er nou precies aan de hand was. Ik ondertussen gedegradeerd tot het rijden van een Citroen C1, werd dezelfde dag gebeld door Steef of ik in de avond langs wou komen om de zaak te bekijken. Met wat tekst en duidelijke uitleg van Steef over wat er in de motor aan de hand was, werd het me, zoals boven beschreven, snel duidelijk dat er dus "iets" meer aan de hand was dan wat getik van de klepstoters.

Het rare van dit verhaal is dat ik hier niets van heb kunnen merken in de dagen voor de melding, na de boordnet melding ben ik meteen naar XT gereden en toen was het dus al te laat om mezelf te redden van een enorme rekening. Het gaat hier om het falen van een onderdeel dat "normaal" bijna nooit faalt, en zeker niet bij een relatief lage KM stand van 65xxx. Helaas is mijn auto al uit de garantie en valt er op VW dus niets te verhalen...

Goed, hij rijd weer en zeker na 3 dagen rijden in een C1 was het verschil toch wel weer ENORM groot. Ondanks de ellende blijf ik fan van de GTI :D

Hierbij wil ik Steef en de mannen van XT Motorsport nog even bedanken, ik ben constant op de hoogte gehouden van wat er ging gebeuren en alle onderdelen had hij zo binnen. Zit er sterk over na te denken, mede door de ontdekking van wat prutswerk van een VW garage, om hier ook in onderhoud te gaan.
Groet VDub.
Candy White VI GTI JD Engineering Stage2 - JMTuning 3inch Downpipe - APR Carbonio Intake - 311PK - 445NM - Audio by Audison & Digital Designs
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door wehoo »

Je GTI is van na 2002 en heeft minder dan 180.000 km gelopen. Met een goed onderbouwd verhaal van je garagist (hoeft niet VW dealer te zijn) en bij gebruik van originele VW onderdelen, kun je in aanmerking komen voor een coulance-regeling.
Het proberen waard. Aanvraag indienen door je garagist bij PON en als het niet helpt rechtstreeks bij VW Wolfsburg AG.
(het adres daarvan circuleert op dit forum: zoekfunctie)
Zie ook: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... nce#p20903
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door Chris5gti »

Dat is niet zo leuk om mee te maken .. pff wat een tegenvaller ! Hoeveel heeft dat grapje gekost als ik vragen mag ?
Gebruikersavatar
RL1975
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 mei 2011, 22:34
Type auto: Golf mk5 GTI ED30

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door RL1975 »

Ik zou zeker dit gaan proberen te verhalen bij de importeur of bij de fabriek. Wel inderdaad te hopen dat er met orginele delen is gewerkt en hiervan een factuur hebt! Dit probleem ook al eens op dit forum eerder gezien! Weet even niet wat hij toen heeft gedaan!
Voor dit probleem loopt er een terugroepactie bij Audi!
Edition 30 united grey, full milltek, S3 intercooler, carbon airintake, Fiscon tel/boordcomputer.
Gebruikersavatar
HC1973
Berichten: 311
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Regio Breda

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door HC1973 »

Holy sh!t (excuse my French). Da's flink balen zo'n ravage in je blok. Kan me helemaal voorstellen hoe je je dan voelt (na zelf een keer een kapotte distributieriem te hebben gehad in 1 van mijn vorige auto's).

Gelukkig is alles netjes hersteld, maar dat zal wel een lieve duit gekost hebben.

Succes met je "nieuwe blok".
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door Race Eend »

Jeetje wat een verhaal!
Alles sinds de reparatie weer in orde gebleven?
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
Vdub
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 jul 2011, 13:12

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door Vdub »

Yes, gelukkig sinds de reparatie nergens last meer van gehad.

Dit verhalen ga ik uiteraard proberen. Maar heb het ontzettend druk en ga hier pas eind van de maand echt werk van kunnen maken.

Ben benieuwd of het gaat lukken en zal de ontwikkelingen hierin ook weer posten.

@Chris: Het exacte bedrag zeg ik hier liever niet hard op, maar ik had er een leuk setje Rotiform velgen van kunnen kopen!!

@De rest: Thnx voor het meedenken guys!!
Groet VDub.
Candy White VI GTI JD Engineering Stage2 - JMTuning 3inch Downpipe - APR Carbonio Intake - 311PK - 445NM - Audio by Audison & Digital Designs
Gebruikersavatar
JimmyGTI
Berichten: 472
Lid geworden op: 18 mei 2011, 13:55
Type auto: Golf VI GTI

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door JimmyGTI »

@Vdub, fijn dat hij weer rijdt!

@ Wehoo, ik zie dat Vdub met stage 2 rijdt? dan heeft het toch geen zin om naar de dealer te stappen, omdat na elke vorm van motortuning de garantie of coulanceregeling vervalt of niet??
Gr Jimmy.

GTI VI DSG /Carbon Steel crey/ Milltek downpipe / Milltek Cat-Back (GT100, Non resonated) / DVX Performance Stage 3+, K04 / CTS intercooler / CTS Cold Air Intake / HPFP / 380 PK - 490 nm
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door wehoo »

JimmyGTI schreef:@ Wehoo, ik zie dat Vdub met stage 2 rijdt? dan heeft het toch geen zin om naar de dealer te stappen, omdat na elke vorm van motortuning de garantie of coulanceregeling vervalt of niet??
Coulance aanvragen kunnen via elke garagist lopen en hoeven niet via een VW dealer.
Tuners gaan hier in het algemeen creatief mee om. ;)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door Race Eend »

JimmyGTI schreef:@ Wehoo, ik zie dat Vdub met stage 2 rijdt? dan heeft het toch geen zin om naar de dealer te stappen, omdat na elke vorm van motortuning de garantie of coulanceregeling vervalt of niet??
Tja dat is toch altijd een grijs gebied, als de wagen dus getuned is, maar in onderhoud bij de dealer, dan kan de dealer dus straffeloos de verkeerde olie gebruiken, als hij dan stuk loopt, 'ligt het aan de tuning of aan het gemonteerde uitlaatsysteem'...

Dit hier is ook duidelijk een fout in de motor, geen oliedruk in de kop krijgen is duidelijk aantoonbaar en heeft niets met tuning van doen. Een paar minuten zo rijden (zelfs rustig), levert direct al zeer grote problemen op (zoals te zien op de foto's).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: Engine fault, workshop!

Bericht door rabies »

Over foutcodes gesproken, ik had er gister ook 1, namelijk exhaust storing bleef branden. S'avonds uit laten lezen in poeldijk, gewist, testronde, en gratis.. :shock: Ja dat kan ook ;)
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten