GOLF 8 R

Bespreek hier alles met betrekking tot de GOLF R in alle uitvoeringen.
Gebruikersavatar
MARC V
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2020, 17:40
Type auto: Golf mk7 facelift
Locatie: Limburg (Belgie)

GOLF 8 R

Bericht door MARC V »

StarSqream
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 apr 2020, 01:07
Type auto: Golf MK7 GTI Perf

Re: GOLF 8 R

Bericht door StarSqream »

Ben wel benieuwd naar de drift modus maar verder is het voor mij (nog) een lelijk eendje. Misschien moet ik m wat vaker zien straks.
Gebruikersavatar
HS2005
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 mei 2014, 17:28
Type auto: Golf MK6 R
Locatie: Earth

Re: GOLF 8 R

Bericht door HS2005 »

Ik ben zelf erg gecharmeerd van het interieur en ook de stoelen vind ik deze keer beter ogen dan de 7 en de 7.5 serie.

Qua vermogen hadden ze de 8R in mijn optiek net onder de RS3 (400pk) en Mercedes-AMG A 45 S (420pk) mogen positioneren dus 380pk. Wellicht dat ik mijn huidige R wat verwend ben, maar 10pk t.o.v. het 7.5 (310pk) model is niet echt wereldschokkend en nauwelijks een upgrade te noemen.

De huidige Audi RS3 doet 0/100 in 4,1 seconden en de Mercedes-AMG A 45 S zal ook wel rond de 4/4,1 zijn. De 8R met zijn 4.7 seconden zal dan minder mee kunnen komen, maar algoed volgens VW zelf is dit zelf een concurrent van de Audi S3 qua positionering.
JD Stage 5 | 556pk / 638Nm
StarSqream
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 apr 2020, 01:07
Type auto: Golf MK7 GTI Perf

Re: GOLF 8 R

Bericht door StarSqream »

HS2005 schreef: 06 nov 2020, 20:21 Ik ben zelf erg gecharmeerd van het interieur en ook de stoelen vind ik deze keer beter ogen dan de 7 en de 7.5 serie.

Qua vermogen hadden ze de 8R in mijn optiek net onder de RS3 (400pk) en Mercedes-AMG A 45 S (420pk) mogen positioneren dus 380pk. Wellicht dat ik mijn huidige R wat verwend ben, maar 10pk t.o.v. het 7.5 (310pk) model is niet echt wereldschokkend en nauwelijks een upgrade te noemen.

De huidige Audi RS3 doet 0/100 in 4,1 seconden en de Mercedes-AMG A 45 S zal ook wel rond de 4/4,1 zijn. De 8R met zijn 4.7 seconden zal dan minder mee kunnen komen, maar algoed volgens VW zelf is dit zelf een concurrent van de Audi S3 qua positionering.
380PK standaard is wel overdreven naar mijn mening. Een R is en blijft op de level van een S3 (2020 model 310PK). Dus rond de 300PK is altijd goed. Als de R 380PK zou krijgen, dan is er een heel groot gat tussen de GTI en de R. Of je moet de GTI dan ook 300PK geven.

Misschien wordt het tijd voor een R32 als concurrent voor de RS3 en A45 amg, een R zie ik niet gebeuren iig.
Gebruikersavatar
HS2005
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 mei 2014, 17:28
Type auto: Golf MK6 R
Locatie: Earth

Re: GOLF 8 R

Bericht door HS2005 »

StarSqream schreef: 07 nov 2020, 01:51
380PK standaard is wel overdreven naar mijn mening. Een R is en blijft op de level van een S3 (2020 model 310PK). Dus rond de 300PK is altijd goed. Als de R 380PK zou krijgen, dan is er een heel groot gat tussen de GTI en de R. Of je moet de GTI dan ook 300PK geven.

Misschien wordt het tijd voor een R32 als concurrent voor de RS3 en A45 amg, een R zie ik niet gebeuren iig.
Het is evident dat het niet zal gebeuren, maar je kan niet anders dan zeggen dat de upgrades qua vermogen vrij mager zijn. Van de R32 (250pk) naar de R20 (270) was slecht een upgrade van 20pk, hoewel met een 2.0T i.p.v. van een 3.2 De 7 serie heeft 300/310pk als upgrade, waarbij 40pk op dat niveau wel merkbaar zal zijn. Als je de 8 serie bekijkt - wat slechts een schamele 10pk meer heeft dan zal dit waarschijnlijk niet al teveel merkbaar zijn. Dan heb je minimaal een verschil van 50/60pk nodig om het echt significant qua vermogen een upgrade te noemen. Mercedes doet het wat dat betreft beter. En overigens is de techniek er klaar voor. O.a. Demon en sitechris hebben hier over geschreven.
JD Stage 5 | 556pk / 638Nm
StarSqream
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 apr 2020, 01:07
Type auto: Golf MK7 GTI Perf

Re: GOLF 8 R

Bericht door StarSqream »

HS2005 schreef: 07 nov 2020, 19:25
StarSqream schreef: 07 nov 2020, 01:51
380PK standaard is wel overdreven naar mijn mening. Een R is en blijft op de level van een S3 (2020 model 310PK). Dus rond de 300PK is altijd goed. Als de R 380PK zou krijgen, dan is er een heel groot gat tussen de GTI en de R. Of je moet de GTI dan ook 300PK geven.

Misschien wordt het tijd voor een R32 als concurrent voor de RS3 en A45 amg, een R zie ik niet gebeuren iig.
Het is evident dat het niet zal gebeuren, maar je kan niet anders dan zeggen dat de upgrades qua vermogen vrij mager zijn. Van de R32 (250pk) naar de R20 (270) was slecht een upgrade van 20pk, hoewel met een 2.0T i.p.v. van een 3.2 De 7 serie heeft 300/310pk als upgrade, waarbij 40pk op dat niveau wel merkbaar zal zijn. Als je de 8 serie bekijkt - wat slechts een schamele 10pk meer heeft dan zal dit waarschijnlijk niet al teveel merkbaar zijn. Dan heb je minimaal een verschil van 50/60pk nodig om het echt significant qua vermogen een upgrade te noemen. Mercedes doet het wat dat betreft beter. En overigens is de techniek er klaar voor. O.a. Demon en sitechris hebben hier over geschreven.
Je moet het zo zien, als tuners de R kunnen chippen dan kan VW ook Een R uitbrengen met 380PK. Ik weet niet precies waarom, dus we kunnen alleen maar gissen naar antwoorden. Ik vind het zelf ook apart dat de R niet krachtiger wordt, nu ik er zo over nadenk. De GTI CS krijgt 300PK, 20PK minder dan het topmodel.

Dan zou ik eerder dit doen:
GTI CS 300 (a35, s3, cupra)
GTI TCR 340
R 390 (a45, rs3)

Lijkt me ook veel spannender.
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: GOLF 8 R

Bericht door sitechris »

Ik vind het juist prima dat VW niet door het plafond gaat met de vermogens. Op zich is 245 pk natuurlijk ook genoeg voor rijplezier. En als je meer wilt heb je de Clubsport en R. Ik heb zelf in een getunede CUPRA R gereden en die paar maanden terug ingeruild voor een Fiesta ST en heb het vermogen nog geen moment gemist. 400 pk is op de Landstrassen gewoon teveel van het goede. En op Nederlandse en Belgische snelwegen natuurlijk ook.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
StarSqream
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 apr 2020, 01:07
Type auto: Golf MK7 GTI Perf

Re: GOLF 8 R

Bericht door StarSqream »

sitechris schreef: 14 nov 2020, 11:18 Ik vind het juist prima dat VW niet door het plafond gaat met de vermogens. Op zich is 245 pk natuurlijk ook genoeg voor rijplezier. En als je meer wilt heb je de Clubsport en R. Ik heb zelf in een getunede CUPRA R gereden en die paar maanden terug ingeruild voor een Fiesta ST en heb het vermogen nog geen moment gemist. 400 pk is op de Landstrassen gewoon teveel van het goede. En op Nederlandse en Belgische snelwegen natuurlijk ook.
Alles is mooi meegenomen natuurlijk en je hebt zeker geen 400PK nodig in Nederland MAAR na erover nagedacht te hebben en alles naast elkaar gezet te hebben zie je toch merkwaardige dingen. CS vs R is op zich al een beetje 🧐. Het zou niet erg zijn en zeker ook niet raar zijn als de R een beetje meer vermogen heeft om de verschillen nog meer te benadrukken. Al helemaal in vergelijking met de rest van de Duitsers.
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: GOLF 8 R

Bericht door sitechris »

Hangt er vanaf wie je als concurrenten ziet. Audi S3, Merc A35 en BMW M135i hebben (iets) minder vermogen.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
PassatB8TDI
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 nov 2020, 01:43
Type auto: Passat B8 Variant

Re: GOLF 8 R

Bericht door PassatB8TDI »

sitechris schreef: 21 nov 2020, 21:15 Hangt er vanaf wie je als concurrenten ziet. Audi S3, Merc A35 en BMW M135i hebben (iets) minder vermogen.
310pk voor de S3 en 306 pk voor de M135i en A35. De S3 en A35 doen beiden max 400nm, de M135i doet max 450nm. Je zou denken dat ze in een drag race of rollende start even snel zouden zijn. Dit schijnt in praktijk toch net niet zo te zijn, er is toch een (klein) verschil en dat heeft Carwow vandaag laten zien d.m.v. een video.

https://www.youtube.com/watch?v=ou6sfaPS1jk&t
StarSqream
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 apr 2020, 01:07
Type auto: Golf MK7 GTI Perf

Re: GOLF 8 R

Bericht door StarSqream »

sitechris schreef: 21 nov 2020, 21:15 Hangt er vanaf wie je als concurrenten ziet. Audi S3, Merc A35 en BMW M135i hebben (iets) minder vermogen.
Ja het gaat er ook meer om dat er zoveel golf versies zijn met (minimale) vermogen verschil. Bij de concurrentie zie je dat niet en doen ze dat beter. gti, gti Performance, gti clubsport, gti clubsport S, gti tcr, R. Uitmelken to the max lol. Als je geen verstand van auto's hebt dan zou je niet snel kunnen weten welke versie nou beter is. Bij de concurrentie gaat dat veel makkelijker.
iz75
Berichten: 109
Lid geworden op: 01 apr 2017, 20:56
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: GOLF 8 R

Bericht door iz75 »

Iemand nog een opinie over uiterlijk? Bij de introductie van de Golf 8 viel het mij nog niet op, maar hij komt over alsof hij boller is dan de 7. Een soort van SUV versie van de 7.
StarSqream
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 apr 2020, 01:07
Type auto: Golf MK7 GTI Perf

Re: GOLF 8 R

Bericht door StarSqream »

iz75 schreef: 20 dec 2020, 00:24 Iemand nog een opinie over uiterlijk? Bij de introductie van de Golf 8 viel het mij nog niet op, maar hij komt over alsof hij boller is dan de 7. Een soort van SUV versie van de 7.
Dat vind ik ook. Komt bij mij door de koplampen die lager zitten (plat gedrukt zijn) waardoor de motorkap bol lijkt.
Gebruikersavatar
HS2005
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 mei 2014, 17:28
Type auto: Golf MK6 R
Locatie: Earth

Re: GOLF 8 R

Bericht door HS2005 »

Gisteren een video voorbij zien komen wat betreft de performance 0-100 en 100-200. Ben hoopvol gestemd (na tuning & mods uiteraard).
Meest charmante van de 8R vind ik alsnog het interieur.


JD Stage 5 | 556pk / 638Nm
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: GOLF 8 R

Bericht door sitechris »

Grappig. Interieur vind ik juist minst charmante van de Golf 8. Menustructuren zijn niet altijd even logisch en verder is de afwerking en materiaalkwaliteit in de Golf 7.5 gewoon van hoger niveau. Bij de Golf 8 merk je wel dat er bezuinigingen zijn doorgevoerd.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
John
Berichten: 602
Lid geworden op: 09 feb 2015, 21:28
Type auto: Golf MK7 GTI
Locatie: Hoeksche Waard

Re: GOLF 8 R

Bericht door John »

sitechris schreef: 21 dec 2020, 18:48 Grappig. Interieur vind ik juist minst charmante van de Golf 8. Menustructuren zijn niet altijd even logisch en verder is de afwerking en materiaalkwaliteit in de Golf 7.5 gewoon van hoger niveau. Bij de Golf 8 merk je wel dat er bezuinigingen zijn doorgevoerd.
Bezuinigingen doorgevoerd en de auto een heel stuk duurder gemaakt dan de nieuwprijs van een 7R.
Dubbelop geld binnen harken. :roll:
Baarlo '97..'98
Worthersee '06.'07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'17.'18.'19
Wolfsburg '08.'13
Edition38 '07.'08.'09.'10.'11.'12.'13.'14.'15.'16.'18.'19
Gebruikersavatar
Mark_GTI
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 jan 2015, 22:10
Type auto: VW Golf 8R

Re: GOLF 8 R

Bericht door Mark_GTI »

John schreef: 21 dec 2020, 19:39
sitechris schreef: 21 dec 2020, 18:48 Grappig. Interieur vind ik juist minst charmante van de Golf 8. Menustructuren zijn niet altijd even logisch en verder is de afwerking en materiaalkwaliteit in de Golf 7.5 gewoon van hoger niveau. Bij de Golf 8 merk je wel dat er bezuinigingen zijn doorgevoerd.
Bezuinigingen doorgevoerd en de auto een heel stuk duurder gemaakt dan de nieuwprijs van een 7R.
Dubbelop geld binnen harken. :roll:
Prijzen in Nederland zijn volgens mij nog niet bekend. De nieuwprijs van de 8R ligt in Duitsland (zonder opties) op €48.000. Ter vergelijking: een 8GTI zonder opties kost in NL €48.000 en in DE €35.000. Dat is een verschil van €13.000. Als je die lijn doortrekt naar de R zal de basisprijs op zo'n €61.000 liggen. Het blijft natuurlijk giswerk...
Benieuwd wanneer ze met de prijzen en leverdatum komen.
Gebruikersavatar
MARC V
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2020, 17:40
Type auto: Golf mk7 facelift
Locatie: Limburg (Belgie)

Re: GOLF 8 R

Bericht door MARC V »

Waarom is een GTI of een R zoveel duurder in Nederland?
Gebruikersavatar
ChielED35
Berichten: 2380
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:24
Type auto: Golf MK7 R

Re: GOLF 8 R

Bericht door ChielED35 »

MARC V schreef:Waarom is een GTI of een R zoveel duurder in Nederland?
BPM
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
iz75
Berichten: 109
Lid geworden op: 01 apr 2017, 20:56
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: GOLF 8 R

Bericht door iz75 »

tsja tot zover de Europese eenheid.
In NL mag je de milieu belasten als je er maar voor betaalt...
Ja ik weet het. Het is zeer kort door de bocht, maar begrijp gewoon niet dat er 200km verderop een grotere bevolking is die veel meer mag. Alsof de vervuiling zich aan de grenzen zal houden...
Overigens ben ik van mening dat dit soort auto's in absolute zin minder vervuilen want ze maken minder km en worden vrijwel perfect onderhouden, hoe oud ze ook zijn.
Gebruikersavatar
Mark_GTI
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 jan 2015, 22:10
Type auto: VW Golf 8R

Re: GOLF 8 R

Bericht door Mark_GTI »

Ben ik met je eens, maar het is een eindeloze discussie. De conclusie is gewoon, als je zo'n wilt rijden moet je de knip trekken.

Komend jaar ga ik op zoek naar een vervanger voor mijn GTI Clubsport. Nu zit ik in dilemma: Golf 8R of de Mercedes A35 AMG. In beide gevallen zou het gaan om een jong gebruikte.

Beide auto's vindt ik erg mooi, wel uitgaande van het performance pack bij de golf en het aërodynamica pakket bij de A35. Interieur vindt ik de Mercedes wat mooier en dan heb ik het vooral over de sfeerverlichting, de schermen en de functietoetsen op het stuurwiel.
Bij de golf vindt ik de grafische vormgeving op het scherm voor je erg mooi gedaan. Daarnaast heeft de R natuurlijk de drirtmodus, die heeft de AMG niet.

Wat vinden jullie de beste keus? En waarom? Ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
ChielED35
Berichten: 2380
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:24
Type auto: Golf MK7 R

GOLF 8 R

Bericht door ChielED35 »

Poh lastige keus..vind de achterkant van de 8R, zeker wanneer je knappe eindstukken plaatst in de diffuser, heel erg mooi. In het blauw is het gewoon weer een hele dikke R. Aan de andere kant de A35, dat is zeker van binnen echt vele malen mooier (persoonlijke voorkeur) dan de R. Van buiten vind ik de A35 ook echt supermooi, zeker in het matgrijs. Qua rijbeleving kan ik er echt niks over zeggen. Gevoelsmatig zou ik zeggen de A35.
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
Gebruikersavatar
Mark_GTI
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 jan 2015, 22:10
Type auto: VW Golf 8R

Re: GOLF 8 R

Bericht door Mark_GTI »

ChielED35 schreef: 26 dec 2020, 11:01 Poh lastige keus..vind de achterkant van de 8R, zeker wanneer je knappe eindstukken plaatst in de diffuser, heel erg mooi. In het blauw is het gewoon weer een hele dikke R. Aan de andere kant de A35, dat is zeker van binnen echt vele malen mooier (persoonlijke voorkeur) dan de R. Van buiten vind ik de A35 ook echt supermooi, zeker in het matgrijs. Qua rijbeleving kan ik er echt niks over zeggen. Gevoelsmatig zou ik zeggen de A35.
Lastige keus, dat vindt ik ook. De golf komt dan ook met de Akrapovic uitlaat, zoals je ze nu al ziet op YouTube.
Het infotainment systeem van de nieuwe golf is niet het beste nee, traag ook. Met name in de navigatiemodus. Ook de grafische vormgeving is zeer matig en basic te noemen. Niks bijzonders. Alleen het display voor je (waar je verschillende R weergaven kan selecteren) is goed gedaan.
De stoelen, in leren uitvoering, zijn ook mooi. Maar dat zijn de AMG sportstoelen ook. Het ligt dicht bij elkaar.

De R kan je waarschijnlijk makkelijker (en betrouwbaarder) tunen naar pakweg 380PK. Maar de garantie blijft altijd een ding, zeker bij een nieuwe auto met een nieuwprijs van dit kaliber.
Daarnaast lijkt mij de driftmodus erg gaaf om te beleven. Een unieke functie toch wel.

Het gevoel zal waarschijnlijk de doorslag geven en daarvoor moet je toch echt met beide auto`s gaan rijden. Echter heb ik al twee keer een VW Golf gehad (6GTI en 7GTI Clubsport). Zal het dan met een 8R niet het gevoel zijn van 'weer iets van hetzelfde maar net even anders' en creëer je met een overstap naar een AMG niet meer het gevoel echt iets nieuws te hebben?
Ik heb nooit in een R gereden en ken die ervaring dus ook niet. Misschien is ook dat wel echt iets nieuws?
StarSqream
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 apr 2020, 01:07
Type auto: Golf MK7 GTI Perf

Re: GOLF 8 R

Bericht door StarSqream »

Mark_GTI schreef: 26 dec 2020, 09:52 Ben ik met je eens, maar het is een eindeloze discussie. De conclusie is gewoon, als je zo'n wilt rijden moet je de knip trekken.

Komend jaar ga ik op zoek naar een vervanger voor mijn GTI Clubsport. Nu zit ik in dilemma: Golf 8R of de Mercedes A35 AMG. In beide gevallen zou het gaan om een jong gebruikte.

Beide auto's vindt ik erg mooi, wel uitgaande van het performance pack bij de golf en het aërodynamica pakket bij de A35. Interieur vindt ik de Mercedes wat mooier en dan heb ik het vooral over de sfeerverlichting, de schermen en de functietoetsen op het stuurwiel.
Bij de golf vindt ik de grafische vormgeving op het scherm voor je erg mooi gedaan. Daarnaast heeft de R natuurlijk de drirtmodus, die heeft de AMG niet.

Wat vinden jullie de beste keus? En waarom? Ben erg benieuwd!
Is voor mij geen dilemma. Ik zou voor de A35 gaan. Ziet er van binnen en van buiten beter uit en straalt meer 'premium' uit. Ik let sowieso niet op specs bij zulke vergelijkingen. Het interesseert me niet of de ene 0.2 sec sneller is of niet. Welke vind jij mooier? Het interieur is voor mij al doorslaggevend. De golf 8 ziet er echt cheap uit in vergelijking met de nieuwe a klasse.
iz75
Berichten: 109
Lid geworden op: 01 apr 2017, 20:56
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: GOLF 8 R

Bericht door iz75 »

Mark_GTI schreef: 26 dec 2020, 09:52 Ben ik met je eens, maar het is een eindeloze discussie. De conclusie is gewoon, als je zo'n wilt rijden moet je de knip trekken.

Komend jaar ga ik op zoek naar een vervanger voor mijn GTI Clubsport. Nu zit ik in dilemma: Golf 8R of de Mercedes A35 AMG. In beide gevallen zou het gaan om een jong gebruikte.

Beide auto's vindt ik erg mooi, wel uitgaande van het performance pack bij de golf en het aërodynamica pakket bij de A35. Interieur vindt ik de Mercedes wat mooier en dan heb ik het vooral over de sfeerverlichting, de schermen en de functietoetsen op het stuurwiel.
Bij de golf vindt ik de grafische vormgeving op het scherm voor je erg mooi gedaan. Daarnaast heeft de R natuurlijk de drirtmodus, die heeft de AMG niet.

Wat vinden jullie de beste keus? En waarom? Ben erg benieuwd!
zonder enige twijfel mercedes. zeker als budget niet het probleem is. Ik ben echt een vw rijder maar als je eenmaal een benz hebt gereden, dan weet je dat dat een klasse apart is.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF "R"”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten