Downpipe icm tuning

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Pieterlow
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2020, 20:10
Type auto: Nog geen

Downpipe icm tuning

Bericht door Pieterlow »

Goedemiddag!

Ik heb een Golf 6 GTI die stage 1 getuned is, 270pk en 390nm koppel. Nu ben ik bezig met de uitlaatlijn te vervangen en wil hierbij ook graag eventueel een downpipe hebben.

Nu begreep ik dat zodra je een standaard auto hebt (zonder tune) je de auto moet laten tunen wanneer je een downpipe wilt. Nu is de mijne al getuned, moet deze dan opnieuw getuned worden na het plaatsen van een downpipe? Zit namelijk te twijfelen of ik een downpipe zal nemen of niet, wanneer ik hem opnieuw moet laten tunen heeft het voor mij helaas namelijk weining zin aangezien ik niet weer 600 euro wil betalen voor dezelfde tune bovenop een downpipe (200 cell) van 500 euro..

Hopelijk weet iemand hier het antwoord op! :)
Gebruikersavatar
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Downpipe icm tuning

Bericht door Vissa »

Het kan dat de nieuwe downpipe zorgt voor een storing op de lambda sensoren, als dat zo is dan dient dit eruit geschreven te worden.

Opnieuw tunen hoeft niet perse, maar is wel een aanrader om te controleren hoe de auto precies loopt.

Was de auto al getuned toen je hem kocht? Als je zelf langs de tuner bent geweest kun je gerust vragen om de auto opnieuw af te stellen op de aanpassingen die je wilt doen. Dat kost dan normaliter een stuk minder als het voor het eerst tunen van de auto. :)
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Pieterlow
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2020, 20:10
Type auto: Nog geen

Re: Downpipe icm tuning

Bericht door Pieterlow »

Bedankt! Nee heb de auto zelf laten tunen, en heeft later ook al een her-tune gehad. Ik wil niet het onderste uit de kan halen bij de tuner, ze zijn heel coulant geweest naar mij namelijk.

Maar ik kan prima op een later stadium dus tunen en kijken hoe hij loopt? Waar moet je op letten wat betreft "lopen" en hoe merk je iets? Heb zelf niet zoveel verstand ervan
Gebruikersavatar
JeroenGTIed35
Berichten: 486
Lid geworden op: 31 jan 2016, 17:01
Type auto: GTI ed 35

Re: Downpipe icm tuning

Bericht door JeroenGTIed35 »

Als je een downpipe met 200cels racekat neemt is er niets aan de hand.

Ik had op mijn ed35 een tuning op maat laten doen.

En na pakweg 1,5 later een Miltek downpipe eronder laten hangen. Geen meldingen.
Tuner gaf toen aan dat het geen probleem was.

Wel is zo dat het vermogen er niet heel veel meer van wordt. Als je het zo doet. Ik kon hem opnieuw laten afstellen maar die kosten waren me teveel voor wat het opleverde. Dus achteraf beter het geld in mijn portemonnee kunnen laten zitten.

Beter gewoon zo door blijven rijden met huidige pijp. Is mijn advies.

Of downpipe en opnieuw laten afstellen. The choice is yours


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pieterlow
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2020, 20:10
Type auto: Nog geen

Re: Downpipe icm tuning

Bericht door Pieterlow »

Ik begreep juist dat als je de uitlaatlijn gaat aanpassen (dempers etc) dat je dan nog mooier geluid krijgt met een downpipe met 200 cell.. Maar een downpipe doet dus niet zoveel aan geluid?
Gebruikersavatar
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Downpipe icm tuning

Bericht door Vissa »

Zeker. Het geluid wordt grotendeels gedempt door de standaard katalysator. Ben je op zoek naar (veel) geluid dan helpt een lege downpipe of een sportcat daar zeker bij.
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Pieterlow
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2020, 20:10
Type auto: Nog geen

Re: Downpipe icm tuning

Bericht door Pieterlow »

Ben niet zo zeer op zoek naar heel veel geluid, ik vind zelf het zware geluid wel gaaf in de golf gti, in de lage toeren.. Daarnaast wil ik er geen aso bak van maken gezien ik m groteneels zakelijk rijd.. Enoge wat ik graag wil is dat als het gas los laat je subtiele plofjes uit de uitlaat krijgt (geen pops en bang gebeuren zodat de hele stad weg trilt)..


Edit* Overigens zie ik nu in je bio (?) dat je een i30N gereden hebt.. Dik man! Goede ervaringen mee? :D
Gebruikersavatar
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Downpipe icm tuning

Bericht door Vissa »

Pieterlow schreef: 10 jul 2021, 15:08 Ben niet zo zeer op zoek naar heel veel geluid, ik vind zelf het zware geluid wel gaaf in de golf gti, in de lage toeren.. Daarnaast wil ik er geen aso bak van maken gezien ik m groteneels zakelijk rijd.. Enoge wat ik graag wil is dat als het gas los laat je subtiele plofjes uit de uitlaat krijgt (geen pops en bang gebeuren zodat de hele stad weg trilt)..


Edit* Overigens zie ik nu in je bio (?) dat je een i30N gereden hebt.. Dik man! Goede ervaringen mee? :D
Heel sportief, echt een rijders auto zoals een RS Trophy / Type R. Echter miste ik de automaat en de dagelijkse toegankelijkheid van de Clubsport die ik daarvoor had. Dus toch maar een TCR gekocht. :) Bij lange na niet zo spannend als de N, maar wel weer fijner voor dagelijks gebruik. :)

Blijft moeilijk de uitlaat. Ik ben zelf heel gevoelig voor resonantie en dat heb je al snel als je een demper verwijderd of de standaard katalysator veranderd. Ik denk dat het overstappen naar een sportkat voor jou wel het gewenste effect gaat hebben.
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Pieterlow
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2020, 20:10
Type auto: Nog geen

Re: Downpipe icm tuning

Bericht door Pieterlow »

Thanks! Interessante auto voor zakelijk namelijk. Heb beetje gekeken naar een leuke 3 serie of C klasse en dan ben je al snel 60k kwijt en niet eens een leuke auto. Ik rijd zakelijk toch geen lange afstanden, kun je beter iets leuks rijden denk ik zo..

Ja, ik zie ook dat heel veel mensen een Ebay downpipe hebben en er mega tevreden over zijn, waarom zou ik dan 3x de prijs uitgeven voor een Milltek oid? Ja hij mag idd wel iets luider, maar niet te heftig..
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten