Aflezen motorolie peil

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVII.
Plaats reactie
jurucavw
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 feb 2020, 19:30
Type auto: MK7_5 GTI Performanc

Aflezen motorolie peil

Bericht door jurucavw »

Allen,

Ik vind het een drama om het olie nivo van de motor af te lezen.

Na 20 keer peilen zie ik nog geen duidelijke overgang voor het nivo.

Zijn er mensen die nog een tip hebben om dit goed af te lezen ?

Meestal zie ik van boven wat olie dan ff nix en dan weer olie tot het begin van de peilstok...
Golf Mk7.5 Facelift GTI Performance DSG-7
Gebruikersavatar
StephanV
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:49
Type auto: Golf 7 GTI

Re: Aflezen motorolie peil

Bericht door StephanV »

Het niveau van de olie kun je best meten wanneer het motorblok koud is, dus voordat je gaat rijden.

Haal de oliepeilstok eruit en maak de stok schoon met een droge oude doek. Stop daarna de stok weer terug totdat de stok er niet verder in kan.

Op het moment dat je de peilstok er weer uit haalt moet de olie te zien zijn tussen het minimum en maximum niveau. (Dit minimum en maximum staat aangegeven op de peilstok)

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

jurucavw
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 feb 2020, 19:30
Type auto: MK7_5 GTI Performanc

Re: Aflezen motorolie peil

Bericht door jurucavw »

Ja bedankt voor je toelichting.

Dat doe ik ook altijd zo maar het probleem is dat er geen heel duidelijke overgang is te zien op de peilstok waar het nivo zich bevind!
Golf Mk7.5 Facelift GTI Performance DSG-7
Gebruikersavatar
Vissa
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2017, 18:12
Type auto: Cupra Formentor 310
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Aflezen motorolie peil

Bericht door Vissa »

jurucavw schreef: 30 jul 2021, 11:50 Ja bedankt voor je toelichting.

Dat doe ik ook altijd zo maar het probleem is dat er geen heel duidelijke overgang is te zien op de peilstok waar het nivo zich bevind!
Zie je geen overgang van droog naar nat? Is de peilstok misschien helemaal droog of nat?
Current: Cupra Formentor VZ 310 21'
Previous: GTI TCR 20' - i30N 19' - Golf GTI Clubsport 16' - Civic Type R FK2 16' - Astra GTC OPC '13 - Polo GTI 6R '12
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 988
Lid geworden op: 06 okt 2012, 01:10
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Re: Aflezen motorolie peil

Bericht door Maarten »

https://m.youtube.com/watch?v=nx9PibAHb7A

Ik denk idd wat Vissa zegt, of helemaal droog of helemaal nat.

Serviced by EM Services.


Serviced by EMServices.
Gebruikersavatar
ChielED35
Berichten: 2380
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:24
Type auto: Golf MK7 R

Re: Aflezen motorolie peil

Bericht door ChielED35 »

StephanV schreef:Het niveau van de olie kun je best meten wanneer het motorblok koud is, dus voordat je gaat rijden.

Haal de oliepeilstok eruit en maak de stok schoon met een droge oude doek. Stop daarna de stok weer terug totdat de stok er niet verder in kan.

Op het moment dat je de peilstok er weer uit haalt moet de olie te zien zijn tussen het minimum en maximum niveau. (Dit minimum en maximum staat aangegeven op de peilstok)

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
Olie van je Golf moet je peilen als de wagen op bedrijfstemperatuur is, niet als hij koud is. Even 5 minuten afkoelen en dan die stok eruit.
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
jurucavw
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 feb 2020, 19:30
Type auto: MK7_5 GTI Performanc

Re: Aflezen motorolie peil

Bericht door jurucavw »

Ik bedoel er is geen duidelijke scheidslijn te zien waar het nivo zich bevind.

Ik denk dat op het moment dat je de peilstok weer naar boven haalt dat je olie van de buiswand mee schraapt op de peilstok waardoor het nivo onduidelijk wordt.

Volgens mij de peilbuis niet recht maar beneden in een bochtje wat de meting beïnvloed.

Een foto maken is helaas er moeilijk.

Net heb ik gemeten in warme toestand na 10 Min. rust en dat lijkt iets beter te gaan.

En heb ongeveer 0.3L toegevoegd en lijkt nu op max. level te staan.
Golf Mk7.5 Facelift GTI Performance DSG-7
Gebruikersavatar
MARC V
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2020, 17:40
Type auto: Golf mk7 facelift
Locatie: Limburg (Belgie)

Re: Aflezen motorolie peil

Bericht door MARC V »

ChielED35 schreef: 30 jul 2021, 14:25
StephanV schreef:Het niveau van de olie kun je best meten wanneer het motorblok koud is, dus voordat je gaat rijden.

Haal de oliepeilstok eruit en maak de stok schoon met een droge oude doek. Stop daarna de stok weer terug totdat de stok er niet verder in kan.

Op het moment dat je de peilstok er weer uit haalt moet de olie te zien zijn tussen het minimum en maximum niveau. (Dit minimum en maximum staat aangegeven op de peilstok)

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
Olie van je Golf moet je peilen als de wagen op bedrijfstemperatuur is, niet als hij koud is. Even 5 minuten afkoelen en dan die stok eruit.
Ik ging er dus ook vanuit bij koude motor de olie peilen,
voor mijn gti altijd diesel gereden (25j) en altijd smorgens de olie gepeild bij koude motor.
Dan is toch juist alle olie gezakt in de motor en zou je het normaal gezien toch juister kunnen meten?
Dan hebben ze het mij ook verkeerd gezegd vroeger,zo zie je maar,je leert hier altijd bij :D
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VII GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten