VW GOLF 6 GTI - Flip Camera defect + Zwart beeld - FIXED

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Plaats reactie
MeneerKrabz
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 dec 2023, 22:41
Type auto: Golf MK6 GTI

VW GOLF 6 GTI - Flip Camera defect + Zwart beeld - FIXED

Bericht door MeneerKrabz »

Hallo,

Als eerste zal ik mijzelf even voorstellen, Jeffrey 31 jaar en sinds een korte tijd een leuke Golf 6 GTI overgekocht van een vriend.
Heb heel veel plezier aan deze leuke golf uit 2010! Heb hem wel overgekocht met wat kleine problemen.

Zo stond al een jaar of 3 de badge van de achterklep (Camera) open, Waar ik mij heel erg aan irriteerde.
(PS: De camera werkte wel, Heel af en toe blauw of ondersteboven beeld, Vocht?)

Na een bezoek aan de dealer en wat google werk vond ik een vervangende camera te duur en besloot zelf de boel maar eens uit elkaar te trekken.
Heel wat speur en uitzoekwerk verder heb ik 2 problemen geconstateerd waar van 1 verholpen en zal daar nog foto's van posten zodat wellicht iemand anders hier wat aan heeft.

1. Er zit een klein motortje in het mechanisme wat de camera omhoog doet bewegen, Deze heeft kleine koolborsteltjes en van binnen was deze motor zo vervuild dat hij niets meer deed. Dit schoon gemaakt en alles weer in elkaar gezet en nu werkt het open en dicht klappen weer! :P

2. De kabel die vanuit de Camera komt (1 dikke zwarte 4 aderige kabel en 3 losse draden, Rood, bruin en geel) was de rode losse draad gebroken.
Hier heb ik het afgebroken stukje wat bloot gelegd door een gedeelte van het rubber weg te halen en er een stukje draad tussen gesoldeerd.
Later ontdekte ik dat dit ook een 8Pins stekker is en heb de kabel van connector (4 pins, 3 gebruikt) naar 8 pins stekker doorgemeten en de 3 draden Rood, Bruin en geel zijn goed. Geen kabelbreuk meer.

Toch heb ik nogsteeds zwart beeld bij het in achteruit zetten van de auto sinds ik de boel heb gedemonteerd en ben nu benieuwd of de camera opnieuw ingeleerd moet worden?

Heeft iemand toevallig een Pin out schema van deze camera set of kan mij helpen met het achterhalen waarom het niet werkt.
Heb wat gelezen over Lowres en hires verschil in camera's, Ik vermoed dat ik lowres heb dat direct een video signaal geeft zonder extra module er tussen.

Informatie:
Camera is orgineel onderdeel.
Gold 6 GTI uit 2010
Radio = RNS510 C versie?

Alvast bedankt voor het lezen, reagereen en eventueel helpen.
Groetjes,

MeneerKrabz
Laatst gewijzigd door MeneerKrabz op 16 dec 2023, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
MeneerKrabz
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 dec 2023, 22:41
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: VW GOLF 6 GTI - Flip Camera defect + Zwart beeld

Bericht door MeneerKrabz »

Motortje:
Afbeelding

VIES!
Afbeelding
Afbeelding

Schoongemaakt:
Afbeelding

Kabelbreuk:
Afbeelding

Alles weer geinstalleerd:
Afbeelding


Iemand een idee waar je dit kan bestellen zonder camera?:
Afbeelding
Gebruikersavatar
LL7R
Berichten: 260
Lid geworden op: 17 jan 2022, 22:09
Type auto: Golf 7R

Re: VW GOLF 6 GTI - Flip Camera defect + Zwart beeld

Bericht door LL7R »

Welkom op het forum! Leuk klusje ook, voorals als je daarmee het probleem weet op te lossen. Toch benieuwd hoe precies op die plek een kabelbreuk ontstaat!
MeneerKrabz
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 dec 2023, 22:41
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: VW GOLF 6 GTI - Flip Camera defect + Zwart beeld

Bericht door MeneerKrabz »

Dankje wel! Zeker een leuk klusje.

Schijnbaar is zo een kabelbreuk een veel voorkomend probleem omdat ik er al een aantal heb gevonden op het internet met het zelfde probleem.
Het zijn losse draden aan een bewegend deel (camera die in en uitklapt) en daar door breekt het.

Hier onder een foto van iemand anders die het zelfde probleem heeft.
Afbeelding
MeneerKrabz
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 dec 2023, 22:41
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: VW GOLF 6 GTI - Flip Camera defect + Zwart beeld

Bericht door MeneerKrabz »

UPDATE:

Camera is weer werken, FIXED!

Zoals ik al dacht zat er nog een 2e kabelbreuk in de connector zelf. De hele isolatie van de connector die in de camera gaat (8pins) open gesneden en daar kwam ik nog een gebroken draad tegen. Helaas zat de isolatie erg goed verlijmd en in het openmaak process een draad stuk getrokken uit de connector zelf. Deze heb ik provisorisch moeten repareren. :? nee, wint niet de schoonheidsprijs, maar het werkt!
Alles daarna met isolatie tape en wat lijm goed ingepakt.

Ik heb het hele internet af gezocht maar kon dus ook nergens een vervangende kabel vinden zoals ik eerder in de post al stuurde, Enkel een knock off vervangende camera maar dan was je al snel weer 100 euro kwijt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
LL7R
Berichten: 260
Lid geworden op: 17 jan 2022, 22:09
Type auto: Golf 7R

Re: VW GOLF 6 GTI - Flip Camera defect + Zwart beeld - FIXED

Bericht door LL7R »

Well done!
Gebruikersavatar
Tino
Berichten: 1107
Lid geworden op: 06 mei 2012, 16:47
Type auto: Scirocco MK3
Locatie: Gelderland Midden

Re: VW GOLF 6 GTI - Flip Camera defect + Zwart beeld - FIXED

Bericht door Tino »

Netjes hoor goed bezig ;)
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten