oliedruk en veel rook uit uitlaat MK7 GTI
oliedruk en veel rook uit uitlaat MK7 GTI
Goedendag,
Ik ben in het bezit van een vw mk7 GTI met net geen 80 duizend km op de teller, nu reed ik laatst en kwam tot stilstand bij een stoplicht en kreeg ik vervolgens het lampje van de oliedruk met de melding oliedruk! Motor uit. Auto meteen uit gezet, daarna afgesleept naar de garage. Waarna de oliedruk handmatig is gemeten door de garage en bij een graad of 80 stationair te laag is, maar bij 2000 toeren wel goed is, uiteindelijk heeft de garage de olie ververst, het oliefilter vervangen, de motor laten flushen, allebei de oliedruksensoren vervangen, en gekeken naar het oliezeefje onderin het blok. Volgens de monteur zag het blok er aan de onderzijde uit als nieuw, ook het zeefje en de oliepomp. Hierna de auto weer getest op de handmatige oliedrukmeter, en ja hoor de oliedruk vanaf 80 graden weer te laag alleen stationair. De auto iets hoger in toeren houden en de melding verdwijnt weer en is de oliedruk weer binnen bereik, dit zo even gedaan totdat opeens bij ongeveer 85 graden er veel rook vanaf de turbo kwam, maar vooral uit de uitlaat. Waarna mij gezegd werd dat er waarschijnlijk een keerring van de turbo lek is en hij dus olie verband. nu was ik natuurlijk benieuwd naar de meningen van anderen, omdat dit voor mij allemaal wat onbegrijpelijk is, alvast bedankt!
Mvg.
Ik ben in het bezit van een vw mk7 GTI met net geen 80 duizend km op de teller, nu reed ik laatst en kwam tot stilstand bij een stoplicht en kreeg ik vervolgens het lampje van de oliedruk met de melding oliedruk! Motor uit. Auto meteen uit gezet, daarna afgesleept naar de garage. Waarna de oliedruk handmatig is gemeten door de garage en bij een graad of 80 stationair te laag is, maar bij 2000 toeren wel goed is, uiteindelijk heeft de garage de olie ververst, het oliefilter vervangen, de motor laten flushen, allebei de oliedruksensoren vervangen, en gekeken naar het oliezeefje onderin het blok. Volgens de monteur zag het blok er aan de onderzijde uit als nieuw, ook het zeefje en de oliepomp. Hierna de auto weer getest op de handmatige oliedrukmeter, en ja hoor de oliedruk vanaf 80 graden weer te laag alleen stationair. De auto iets hoger in toeren houden en de melding verdwijnt weer en is de oliedruk weer binnen bereik, dit zo even gedaan totdat opeens bij ongeveer 85 graden er veel rook vanaf de turbo kwam, maar vooral uit de uitlaat. Waarna mij gezegd werd dat er waarschijnlijk een keerring van de turbo lek is en hij dus olie verband. nu was ik natuurlijk benieuwd naar de meningen van anderen, omdat dit voor mij allemaal wat onbegrijpelijk is, alvast bedankt!
Mvg.
Re: oliedruk en veel rook uit uitlaat MK7 GTI
Wat geeft de auto aan als foutcode als deze wordt uitgelezen? En met welke diagnose tool wordt dit gedaan. Graag meer info? Foutcode.
Re: oliedruk en veel rook uit uitlaat MK7 GTI
Auto geeft geen foutcodes bij uitlezen, helemaal niks ook geen motorstoringslampje of iets alleen het lampje van de oliedruk dus als hij stationair draait en warm is
Re: oliedruk en veel rook uit uitlaat MK7 GTI
Moet eventueel bekeken worden of er een “tpi” beschikbaar is. Zo niet is er toch wel een verdere diagnose benodigd. En toch dieper in gezocht worden.
Re: oliedruk en veel rook uit uitlaat MK7 GTI
Wij hebben hier een ander type oliepomp voor. Dat de oliedruk te laag is stationair komt omdat deze druk stationair werkelijk verlaagt wordt i.v.m. het milieu waardoor er toch wat lagerschade ontstaat aan de nokkenassen, en deze dan niet voldoende oliedruk meer op kan bouwen stationair.
Jos.
Re: oliedruk en veel rook uit uitlaat MK7 GTI
Goedenavond,
Bedankt voor de reactie Jos!, de garage heeft downpipe even verwijderd en zag toch een behoorlijk plasje olie in de downpipe en bij de turbo liggen, de turbo heeft daarentegen geen speling en geen vermogens verlies, denk je dat dit nog steeds aan de oliepomp kan liggen, of zou het toch gewoon een lekke keering bij de turbo zijn waardoor hij zijn druk verliest?
Gr, Corné
Bedankt voor de reactie Jos!, de garage heeft downpipe even verwijderd en zag toch een behoorlijk plasje olie in de downpipe en bij de turbo liggen, de turbo heeft daarentegen geen speling en geen vermogens verlies, denk je dat dit nog steeds aan de oliepomp kan liggen, of zou het toch gewoon een lekke keering bij de turbo zijn waardoor hij zijn druk verliest?
Gr, Corné
Re: oliedruk en veel rook uit uitlaat MK7 GTI
Je kan eventueel een rook- test uitvoeren en bekijken of er ergens een lekkage is in jou geval een kering en of pakking(en)?
Re: oliedruk en veel rook uit uitlaat MK7 GTI
Even een late reactie. Maar wij hebben nu een paar auto's gemodificeerd door een upgrade oliepomp te monteren en dit helpt direct. Probleem lijkt erop dat de oliedruk stationair aan de lage kant is en vooral bovenin de kop schade aan de nokkenaslagers veroorzaakt. De pomp die wij gebruiken zorgen ervoor dat de druk juist stationair en met lage toeren veel hoger -lees méér olie- is en de schade, die er al is waardoor de lage oliedruk ontstaat, weer opheft.cornevdb schreef: ↑24 jul 2024, 22:55 Goedenavond,
Bedankt voor de reactie Jos!, de garage heeft downpipe even verwijderd en zag toch een behoorlijk plasje olie in de downpipe en bij de turbo liggen, de turbo heeft daarentegen geen speling en geen vermogens verlies, denk je dat dit nog steeds aan de oliepomp kan liggen, of zou het toch gewoon een lekke keering bij de turbo zijn waardoor hij zijn druk verliest?
Gr, Corné
Jos.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten