Pagina 1 van 2

Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 13:37
door stush
Hallo allemaal,

Ik vraag me altijd na een rit in mijn GTI af hoe belangrijk het nou daadwerkelijk is om je turbo af te koelen..
Zelf doe ik het altijd wel, maar als ik naar de hedendaagse techniek kijk (bluemotion bij TDI's) zodra ze voor het stoplicht staan stopt de motor tot het moment dat zij weer wegrijden. Ook bij de TSI bluemotion motoren van VAG is dat het geval.

Niks afkoelen dus! :shock:
Dit moet toch haast wel gevolgen hebben voor de levensduur van de turbo's?
Iemand die hier meer over weer?

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 14:27
door Wilcoos
Dit ligt wel aan het gebruik, als ik een "wild" ritje achter de rug heb laat ik hem altijd even minimaal 5 min afkoelen. Bij normaal rustig rijden is het niet direct noodzakelijk.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 14:35
door Mackdennis
De stop start functie op een bleumotion is bedoeld om zuiniger en met minder uitstoot te rijden.
Of bepaalde motor onderdelen eerder stuk gaan bij en bleu motion..
Tja zal inderdaad deels van je Rijstijl afgangen..

De start stop functie is trouwens wel uit te zetten!
Dus bij sportief rijgedrag mischien wel verstandig om die functie uit te zetten.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 15:28
door wehoo
After the engine is shut off hot.

Afbeelding

(Self study program, coursenumber: 821503)

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 15:29
door Spuugemmer
Op het moment dat je sereius aan het knallen bent geweest is het belangrijker om het laatste stuk of desnoods een extra blokje om rustig te rijden (rijwind is veel meer koelvermogen) dan hem voor de deur nog 5 minuten te laten draaien. Dan krijg je alleen maar meer warmte onder de kap....

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 15:56
door Race Eend
Spuugemmer schreef:Op het moment dat je sereius aan het knallen bent geweest is het belangrijker om het laatste stuk of desnoods een extra blokje om rustig te rijden (rijwind is veel meer koelvermogen) dan hem voor de deur nog 5 minuten te laten draaien. Dan krijg je alleen maar meer warmte onder de kap....
Wel warmte onder de kap, echter de EGT daalt wel serieus van het stationair draaien.

Beste is rustig uitrijden inderdaad, maar als dat even niet mogelijk is, bv bij plots gaan tanken langs de snelweg, dan is stationair draaien ook prima. Je kan in de zomer altijd even de motorkap open zetten als ie stationair staat te draaien, dan kan de warmte ook beter weg.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 16:31
door Wilcoos
Ik knal hem niet volgas de wijk in, dus meestal rij je het laatste stukje naar je huis al rustig. Kap open gooien doe ik ook weleens inderdaad.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 17:33
door JonasV
Hoe ik ook gereden heb, ik zorg ervoor dat ik het laatste stuk voor de bestemming rustig rijd. Laat zeggen een paar kilometer als je vanaf een snelweg komt bijvoorbeeld.
En laat hem sowieso een seconde of 10 minimaal stationair draaien voor ik hem uit zet na elke rit. En wat langer als ik goed door gereden heb.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 18:03
door HC1973
Na stevig rijwerk laat ik de auto altijd minstens 1 minuut stationair draaien, voordat ik de motor uit zet. En als het kan, rij ik het laatste stuk rustig. Na rustig rijden, zet ik de moter eerder uit (+/- 10 seconden stationair).

Zo lang als ik benzine turbo motoren rij (sinds 2005) heeft dat altijd prima gewerkt. Nooit stukken gehad aan de turbo.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 19:31
door stush
Interessante reacties allemaal!

De bluemotion technologie voor benzine als dieselmotoren zit in een nog redelijk jong stadium.
Zal mij benieuwen wat dit over een een poosje zal gaan opleveren... :shock: :D

Kapotte turbo's aan de lopende band of gewoon niks aan het handje? Time will tell in deze..

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 19:35
door stush
wehoo schreef:After the engine is shut off hot.

Afbeelding

(Self study program, coursenumber: 821503)

Betekend dus dat als je een heet blok uitzet de motor zelf nog voor verkoeling zorgt!

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 21:41
door Edition30
Of je plaatst een turbotimer.

Met een druk op de knop blijft de motor doorlopen, ook zelfs als je de auto hebt afgesloten. Heeft ook wel een beetje een gadget gehalte, maar is toch ook functioneel.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 21:45
door wehoo
Edition30 schreef:Of je plaatst een turbotimer.

Met een druk op de knop kan je de motor door laten nadat je de auto hebt afgelsoten. Heeft ook wel een beetje een gadget gehalte, maar is toch ook functioneel.
Dat is in de ons omringende landen niet toegestaan. Verzekeringstechnisch is dit een "hot item".

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 21:50
door Edition30
wehoo schreef:
Edition30 schreef:Of je plaatst een turbotimer.

Met een druk op de knop kan je de motor door laten nadat je de auto hebt afgelsoten. Heeft ook wel een beetje een gadget gehalte, maar is toch ook functioneel.
Dat is in de ons omringende landen niet toegestaan. Verzekeringstechnisch is dit een "hot item".
Mag het bij ons wel? Lijkt mij dat, als het in NL mag gebruiken, dat je het ook in Duitsland mag gebruiken, of moet je dan voldoen aan de Duitse eisen?

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 22:22
door wehoo
Edition30 schreef:
wehoo schreef:
Edition30 schreef:Of je plaatst een turbotimer.

Met een druk op de knop kan je de motor door laten nadat je de auto hebt afgelsoten. Heeft ook wel een beetje een gadget gehalte, maar is toch ook functioneel.
Dat is in de ons omringende landen niet toegestaan. Verzekeringstechnisch is dit een "hot item".
Mag het bij ons wel? Lijkt mij dat, als het in NL mag gebruiken, dat je het ook in Duitsland mag gebruiken, of moet je dan voldoen aan de Duitse eisen?
Je mag je voertuig niet verlaten met draaiende motor. Het maakt dan niet uit welke nationaliteit je hebt. Net zoals je de ruiten niet mag schoonmaken met draaiende motor. Je bent immers uit je voertuig. ;)
(im ungesicherten Zustand)
In Duitsland moeten alle veranderingen een zgn. "Tüv-Gutachten" hebben. En dit aanhangsel moet bij je voertuiggegevens zijn.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 22:39
door Edition30
@Wehoo
Bedoel je dat je in NL je auto niet mag verlaten als de motor (nog) draait? :o

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 22:51
door wehoo
Edition30 schreef:@Wehoo
Bedoel je dat je in NL je auto niet mag verlaten als de motor (nog) draait? :o
Volgens mij mag dat in Nederland ook niet.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 23:02
door Race Eend
wehoo schreef:
Je mag je voertuig niet verlaten met draaiende motor. Het maakt dan niet uit welke nationaliteit je hebt. Net zoals je de ruiten niet mag schoonmaken met draaiende motor. Je bent immers uit je voertuig. ;)
(im ungesicherten Zustand)
In Duitsland moeten alle veranderingen een zgn. "Tüv-Gutachten" hebben. En dit aanhangsel moet bij je voertuiggegevens zijn.
Wehoo, even tussendoor hè (en niet vervelend bedoeld), maar..... heb jij wel eens een mening over dergelijke zaken? Of ben je alleen op het forum om de regels te posten?

Dit soort dingen zullen officieel misschien dan misschien wel niet mogen, ik geloof nooit dat iemand bekeurd zal worden als hij/zij de motor even laat uitlopen (met koude motor de ruiten staan krabben is misschien wat anders, maar ook dat zal niet snel gebeuren). Dat zou ook betekenen dat je niet even onder de kap mag kijken/luisteren als je een bijgeluid hebt uit de motorruimte.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 23:30
door wehoo
Race Eend schreef:
wehoo schreef:
Je mag je voertuig niet verlaten met draaiende motor. Het maakt dan niet uit welke nationaliteit je hebt. Net zoals je de ruiten niet mag schoonmaken met draaiende motor. Je bent immers uit je voertuig. ;)
(im ungesicherten Zustand)
In Duitsland moeten alle veranderingen een zgn. "Tüv-Gutachten" hebben. En dit aanhangsel moet bij je voertuiggegevens zijn.
Wehoo, even tussendoor hè (en niet vervelend bedoeld), maar..... heb jij wel eens een mening over dergelijke zaken? Of ben je alleen op het forum om de regels te posten?

Dit soort dingen zullen officieel misschien dan misschien wel niet mogen, ik geloof nooit dat iemand bekeurd zal worden als hij/zij de motor even laat uitlopen (met koude motor de ruiten staan krabben is misschien wat anders, maar ook dat zal niet snel gebeuren). Dat zou ook betekenen dat je niet even onder de kap mag kijken/luisteren als je een bijgeluid hebt uit de motorruimte.
Al is het niet vervelend bedoeld, het komt wel zo over. Maar dat heb ik al eens eerder van je meegemaakt. Of ik alleen op het forum ben om regels te posten, laat ik aan je eigen leesmanier en interpretatie ervan over. Je kunt tenslotte al mijn berichten nalezen.
T.a.v. dit onderwerp, is dit niet meer en minder dan een weergave van feiten. Hoe ik en een ander daar mee omgaan, moet ik en de ander zelf weten.
Ik geloof ook niet dat er een bekeuring zal komen. En dan is het altijd nog mogelijk om het e.e.a. uit te leggen. Overigens niet dat ik daardoor mijn manier van doen zal veranderen.
Lastige discussies zijn dit en ze leiden tot niets, alleen maar onvrede.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 12 feb 2012, 23:42
door golfruud
Je hebt gelijk Wehoo, gewoon je menig blijven geven. ;)
Ik stel jouw tips en uitleg zeer op prijs.

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 13 feb 2012, 16:59
door Spuugemmer
Even no shit als we het dan toch over regels gaan hebben......Wie heeft er hier net als ik, braaf zijn vermogen laten aanpassen op zijn kenteken. Want dat mag ook niet! boefjes!!!!

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 13 feb 2012, 17:11
door Wilcoos
Dat is toch alleen in Belgie zo?

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 13 feb 2012, 18:12
door Race Eend
In NL mag je ook niet boven de 20% zitten (bovenop de kw's op kenteken).

Maar zolang het niet overduidelijk te zien is, zal daar geen haan naar kraaien (chris en ik hebben overduidelijk wijzigingen gemaakt, die ook een (verzekerings)agent zou kunnen zien).

Een Leon Cupra 310 staat op kenteken ook gewoon als 240pk trouwens.
wehoo schreef:
T.a.v. dit onderwerp, is dit niet meer en minder dan een weergave van feiten. Hoe ik en een ander daar mee omgaan, moet ik en de ander zelf weten.
Ik geloof ook niet dat er een bekeuring zal komen. En dan is het altijd nog mogelijk om het e.e.a. uit te leggen. Overigens niet dat ik daardoor mijn manier van doen zal veranderen.
Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat naast een weergave van feiten, in mijn ogen ook af en toe je eigen mening mag laten doorschemeren, naast de feiten, ook eens posten hoe jij er mee omspringt in de praktijk, rij jij bv het laastste stuk rustig aan, of laat je de motor nalopen op plek van bestemming?

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 13 feb 2012, 19:00
door RobvR
Wehoo weet zelf ook wel dat wanneer hij de zin begint met: "Volgens mij .... " je het niet over feiten hebt. Evengoed kan het best waar zijn. Ik ben dan ook erg benieuwd waar het staat (ergens in de wegenverkeerswet) en hoe het er staat.

Iemand?

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Geplaatst: 13 feb 2012, 19:35
door wehoo
@Race Eend. Ik ben gewend om zelf te beslissen op welke wijze ik feiten, veronderstellingen en eigen meningen post. Meestal reageer ik niet op, naar mijn mening, berichten met een te hoog msn-gehalte. Daar heb ik wel andere fora voor. Soms is het ook een kwestie van goed lezen; mijn zinsopbouw en woorden zijn zorgvuldig overwogen gekozen.

Back on topic: Na een snelle Duitse autosnelwegrit op een ongelimiteerd gedeelte, heb ik nog ongeveer 6 km te gaan voordat ik mijn oprit oprij. Deze 6 km gaan gedeeltelijk over 80km-wegen waarbij het laatste gedeelte in ons dorp is. Binnen deze tijd heeft de turbo voldoende tijd gehad om weer op redelijke bedrijfstemperatuur te komen. De olietemp. (E-MFA weergave) is dan al lang teruggezakt naar 85 graden.

@RobvR. Bewuste woordkeuze. :lol: