Pagina 1 van 1

Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 11 apr 2012, 15:45
door Golf VI GTI Adidas
Beste leden,

Ik ben van plan om binnenkort een onderbreking/schakelaar bij m'n OBD2 poort te zetten. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee? Ik heb even wat foto's gemaakt, en nu is de vraag, welk draadje (kleur) kan ik het beste doorknippen (12V?) om daar een schakelaartje tussen te zetten, zonder dat m'n auto vreemd gaat doen. Buiten dat, als ik de accu ga loskoppelen om de schakelaar er tussen te zetten, gaan er dan rare dingen gebeuren met de auto (cq foutmeldingen).

Hier twee foto's van de OBD2 poort op de Golf VI GTI:

Afbeelding

Afbeelding

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 09:02
door EJ5gti
Golf VI GTI Adidas schreef:Beste leden,

Ik ben van plan om binnenkort een onderbreking/schakelaar bij m'n OBD2 poort te zetten. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee? Ik heb even wat foto's gemaakt, en nu is de vraag, welk draadje (kleur) kan ik het beste doorknippen (12V?) om daar een schakelaartje tussen te zetten, zonder dat m'n auto vreemd gaat doen. Buiten dat, als ik de accu ga loskoppelen om de schakelaar er tussen te zetten, gaan er dan rare dingen gebeuren met de auto (cq foutmeldingen).

Hier twee foto's van de OBD2 poort op de Golf VI GTI:

Afbeelding

Afbeelding
als je de accu eraf haalt krijg je idd foutmeldingen in het systeem
de obd port ziet er alsvolgt uit: (je had ook even kunnen googlen ;-))
Afbeelding
pin 16 is dus de plus. je kan ook de Can-High onderbreken dan lijkt het alsof hun kabel gewoon werkt maar communiceert hij niet
wat je ook kan doen is de plus en de can high omwisselen in de connector en dan voor je zelf een verloopje maken. wel even als je bijvoorbeeld naar de dealer gaat het verloopje meenemen ;-)

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 11:33
door Golf VI GTI Adidas
Bedankt voor de info!

Het lijkt mij dus het slimste om de CAN-High te onderbreken. Dan vragen ze zich misschien af of het aan hun kabel ligt.

Kan ik de CAN-high gewoon doorknippen zonder de accu eraf te halen (zonder de sleutel erin natuurlijk)? Nog een slimme plek waar ik eventueel een knopje kan plaatsen zonder al te veel boor en meetwerk :)

Alvast bedankt!

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 12:05
door MkVI Nmgn
Bij de dealer gewoon nieuwe OBD stekker kopen en van de zekeringen kast de Plus op pin4 en de min op Pin16 zekering ertussen zetten van 30Amp (Y) als ze dan via obd je auto willen stelen brand hun kasje door

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 13:53
door GolfL
Golf VI GTI Adidas schreef:Bedankt voor de info!

Het lijkt mij dus het slimste om de CAN-High te onderbreken. Dan vragen ze zich misschien af of het aan hun kabel ligt.

Kan ik de CAN-high gewoon doorknippen zonder de accu eraf te halen (zonder de sleutel erin natuurlijk)? Nog een slimme plek waar ik eventueel een knopje kan plaatsen zonder al te veel boor en meetwerk :)

Alvast bedankt!
Ik zou juist niet aan je CAN draad gaan zitten. Dan heb je juist kans op storigen met het uitlezen.

pin 16 is "gewoon" +, en is contact of geen contact. Meest veilig ;) Als je deze onderbreekt kunnen ze hem ook niet uitlezen, want dat doet hij het gewoon niet.
Jou verstopplek zou ik juist niet melden op het forum...

En je accu hoef je er niet af te halen als je dit ertussen zet ;).

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 13:55
door MkVI Nmgn
Daarom zei ik al dat je beter een hele nieuwe kan leggen en van de originele lekker afblijven voordat er iets na de knoppe gaat :P

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 16:29
door EJ5gti
GolfL schreef:
Golf VI GTI Adidas schreef:Bedankt voor de info!

Het lijkt mij dus het slimste om de CAN-High te onderbreken. Dan vragen ze zich misschien af of het aan hun kabel ligt.

Kan ik de CAN-high gewoon doorknippen zonder de accu eraf te halen (zonder de sleutel erin natuurlijk)? Nog een slimme plek waar ik eventueel een knopje kan plaatsen zonder al te veel boor en meetwerk :)

Alvast bedankt!
Ik zou juist niet aan je CAN draad gaan zitten. Dan heb je juist kans op storigen met het uitlezen.

pin 16 is "gewoon" +, en is contact of geen contact. Meest veilig ;) Als je deze onderbreekt kunnen ze hem ook niet uitlezen, want dat doet hij het gewoon niet.
Jou verstopplek zou ik juist niet melden op het forum...

En je accu hoef je er niet af te halen als je dit ertussen zet ;).
alleen als je exact weet wat je doet zou ik in een onderspanning staande installatie gaan knippen, kan goed fout gaan, bijvoorbeeld 12 volt op je canbus...... been there done that.....

persoonlijk ben ik niet zo bang voor storingen op de can bus (doe voor mijn werk ook systemen met can bus communicatie)
en ik zou idd je verstopplek niet melden ;-)

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 16:48
door GolfL
Nee maar het is een "dood eind" , je kan nergens geen storing in brengen ;).

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 19:23
door EJ5gti
GolfL schreef:Nee maar het is een "dood eind" , je kan nergens geen storing in brengen ;).
als het een dood eind zou zijn kan je hem nooit uitlezen.....
de can bus zelf wordt niet door je contact geschakeld en de can bus is altijd in leven... anders zou je alarm enzo ook niet meer werken

het veiligste is dus om, met de accu los, de can bus te onder breken (ze zouden met een externe 12 volt kunnen werken...)

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 19:58
door Timvgti
Of niks niet knippen maar bij de vw dealer een losse obd poort kopen (kost 5 euro) en deze op de plek van de originele bekabelde obd poort plaatsen. Als een 'dief' dan zijn apparaat inplugd zit hij dus aangesloten op een complete lege obd poort en kan hij dus nergens verbinding mee krijgen.
Mocht je garage/dealer de obd nodig hebben, dan weet je zelf wel hoe je bij de echte obd poort kan komen ;)

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 20:00
door MkVI Nmgn
Dat zeg ik al 2x! haha

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 21:28
door Timvgti
MKV Nmgn schreef:Dat zeg ik al 2x! haha
Dat zeg ik, GAMMA!
Haha sorry Tonnie ;)
Jij gaf alleen aan om extra spanningsdraden op die nieuwe loze obd poort te zetten.
Dat is op zich wel tof, indien dit het kasje van de 'dief' stuk maakt, maar minder tof voor de dealer met zijn VAS kast als je het even vergeet uit te zetten/wisselen/melden zeg maar :)

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 12 apr 2012, 23:34
door GolfL
EJ5gti schreef:
GolfL schreef:Nee maar het is een "dood eind" , je kan nergens geen storing in brengen ;).
als het een dood eind zou zijn kan je hem nooit uitlezen.....
de can bus zelf wordt niet door je contact geschakeld en de can bus is altijd in leven... anders zou je alarm enzo ook niet meer werken

het veiligste is dus om, met de accu los, de can bus te onder breken (ze zouden met een externe 12 volt kunnen werken...)
Ik bedoel met dood eind dat als je hem door knipt, niks uitvalt. Dit omdat je stekker er niet in zit. Dat dode eind is inderdaad niet dood als je er een stekker aan zet. Maar zolang de stekker er niet in zit, lopen die kabels nergens naartoe.

Ik zou niks aan je CAN kabels gaan doen, maar dit is mijn mening.

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 13 apr 2012, 11:02
door Golf VI GTI Adidas
GolfL schreef:
Golf VI GTI Adidas schreef:Bedankt voor de info!

Het lijkt mij dus het slimste om de CAN-High te onderbreken. Dan vragen ze zich misschien af of het aan hun kabel ligt.

Kan ik de CAN-high gewoon doorknippen zonder de accu eraf te halen (zonder de sleutel erin natuurlijk)? Nog een slimme plek waar ik eventueel een knopje kan plaatsen zonder al te veel boor en meetwerk :)

Alvast bedankt!
Ik zou juist niet aan je CAN draad gaan zitten. Dan heb je juist kans op storigen met het uitlezen.

pin 16 is "gewoon" +, en is contact of geen contact. Meest veilig ;) Als je deze onderbreekt kunnen ze hem ook niet uitlezen, want dat doet hij het gewoon niet.
Jou verstopplek zou ik juist niet melden op het forum...

En je accu hoef je er niet af te halen als je dit ertussen zet ;).
Accu niet onderbreken terwijl er 12V op staat???

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 13 apr 2012, 13:27
door GolfL
Gebeurd niks mee, ik heb het al 2x gedaan, je kan het kabeltje vasthouden, in je mond doen, om je enkels wikkelen etc.

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 13 apr 2012, 13:37
door Golf VI GTI Adidas
Top! Thanks for the info!!! :)

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 18 mei 2012, 09:34
door Golf VI GTI Adidas
Heren,

Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik had vandaag in ene een "brainwave" om makkelijk en goedkoop je obd2 poort te kunnen beveiligen.

Gewoon een langwerpig hangslot kopen en die tussen de verschillende OBD2 bedrading te plaatsen en de voorkant van de poort. Het dievengilde moet dan de bedrading losknippen om het slot te verwijderen, en een obd2 connector kan er niet op geplaatst worden omdat het slot in de weg zit.

Wat denken jullie????

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 18 mei 2012, 09:36
door Golf VI GTI Adidas

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 18 mei 2012, 12:09
door ijsberg
Vag auto"s vanaf 2010 worden niet meer gestolen via de obd, via de klok ( kilometer teller ) het is verschrikkelijk ik hoop dat ik de dieven NIET zal betrappen als ze weer proberen me auto te stelen

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 19 mei 2012, 00:24
door Luca
ijsberg schreef:Vag auto"s vanaf 2010 worden niet meer gestolen via de obd, via de klok ( kilometer teller ) het is verschrikkelijk ik hoop dat ik de dieven NIET zal betrappen als ze weer proberen me auto te stelen
oke dat is minder, heb je meer info hoe of wat ze doen met die klok dan ?

@Golf VI GTI Adidas: hangslot voor klok bestellen :?: :lol:

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 19 mei 2012, 00:42
door Golf VI GTI Adidas
Volgens mij wordt de obd manier nog erg veel toegepast, en is de km teller manier een nieuwe/alternatieve manier.

Hoe gek het ook klinkt, toch denk ik dat het systeem met een slot dat strak om de obd poort heen zit, een zeer effectieve manier is! Correct me if I'm wrong...

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 19 mei 2012, 01:05
door ijsberg
Luca schreef:
ijsberg schreef:Vag auto"s vanaf 2010 worden niet meer gestolen via de obd, via de klok ( kilometer teller ) het is verschrikkelijk ik hoop dat ik de dieven NIET zal betrappen als ze weer proberen me auto te stelen
oke dat is minder, heb je meer info hoe of wat ze doen met die klok dan ?

@Golf VI GTI Adidas: hangslot voor klok bestellen :?: :lol:
Ze lezen de klok uit, vervolgens met die info kunnen ze je auto meenemen ik weet het ONGELOFELIJK 3x raden wie er bijgebaad is buiten de diefen om juist ja de VW fabrieken en de VW dealer :roll:

Re: Vraag Over OBD2 Onderbreking

Geplaatst: 26 mei 2012, 17:33
door adjego
Om je klok uit te lezen hebben ze nog steeds de OBD poort nodig. Dus zolang je die wijzigt maak je het ze iig moeilijker.