[MK V] Oil Catch Tank

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Wilcoos »

Maar hoe moet ik dit zien ten opzichte van een catch tank, onder de zelfde categorie wordt hij namelijk verkocht, of is het compleet iets anders?
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Spuugemmer »

Enige wat ik mis is een telefoontje van jouw!!! Aaah krijg nu sms......

Volgens mij is de retour naar de inlaat afgedopt. Dus heb je alleen ventilatie van oliefilter naar kop.

Dit zorgt ervoor dat idd de zooi niet in je inlaat komt maar het wordt nergens opgevangen. Dus zeg maar een catchtank systeem zonder catch!
Golf MK1 GTI
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Volgens mij krijg je nu met dit kitje nog steeds troep in je inlaat traject.

Je sluit weleens waar je pcv compleet af en je dopt je inlaatspruitstuknippel (leuk woord voor wordfeud) af.

Maar dan gaat je motor/carter zijn druk en dus ook olie toch via de turbo inlaat kant
Je motor in blazen?!

Die kit is meer bedoeld om de steeds stuk gaande pcv verhaal uit te sluiten..
Waardoor je onder andere turbo druk verlies door krijgt

Correct me if i'am wrong
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door MkVI Nmgn »

Lijkt mij als je op dat tuitje een slang aansluit en deze onder de auto ( in de uitlaat ) laat komen is toch het idee waar jullie nu zo over discusheren
Dan komt er toch niets in de inlaat systeem alleen de olie blijft dan op zijn plek en kan de lucht via een slang eruit?
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Nou volgens mij zal je ook de andere kant (uitlaat kant)carter om moeten leggen.. Dus de pijp richting turbo inlaat afdoppen. En dan of ook een slang op het carter maken of dicht maken.

Voordeel van aan je uitlaat aansluiten is dat je daarmee een vacum creeerd.
Die dan de gassen als het waren uit je carter zuigt..

En je heb geen stank in je auto van de ontluchting
Gebruikersavatar
Gies
Berichten: 523
Lid geworden op: 17 apr 2011, 12:33
Type auto: Golf VI GTI
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Gies »

Ik snap er al een tijdje niks meer van .............. :?

Afbeelding
Groeten, Gies.
Golf 6 GTI DSG, Stage 2, Carbonio air intake, Milltek 3 inch turbo-back exhaust >>> 306 Pk / 418 Nm
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

@gies

Wat snap je niet?
Dan zal ik het je proberen uit te leggen.

Begrijp wel dat het verwarrend is.. Maar dat komt omdat er een paar vErschillende optie's
Door elkaar heen gaan.

Stel je vraag, en dan zal ik proberen hem zo simpel mogelijk uit te leggen!
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Verlengsnoer »

@Gies: Ik lees het wel maar snap niet precies waar over gepraat wordt! het zal wel denk ik :mrgreen: De grote mannen die dit blok hebben uitgetekend en bedacht zullen wel weten wat ze gemaakt hebben denk ik dan (blok moet dus een hele tijd mee kunnen mits goed onderhouden)

Ik las het volgende in het draadje over de rollerbank uitdraai:

quote="Race Eend"]De reden dat veel hele jonge TFSI's erg makkelijk hun vermogen halen, heeft grotendeels met de hoeveelheid koolaanslag te maken, een gti die veel korte stukjes gereden heeft in zijn leven, zit een stuk voller met troep.

Van de week nog een Leon 2.0 TFSI 185pk (met k04 kit) langs gehad, die nog maar 280pk over had van zijn 330pk een 1.5 jaar geleden. Geen lekkages niets. Koolaanslag verwijderd, vermogen en soepelheid terug.
[/quote]

1. Moet een Oil Catch Tank het verkolen tegengaan of zelf zorgen dat deze niet kan ontstaan (hangt van de gekozen oplossing af denk ik)
2. Koolaanslag verwijderd. Aan hoeveel man uur moet ik dan denken? Gaat dan alles uit elkaar en wordt alles schoongemaakt waar koolaanslag zit en kan voorkomen?
3. Komt het vaak voor dat lui koolaanslag laten verwijderen? Doe je dit dan alleen als je ziet dat je wagen het vermogen niet haalt? Is meer correctief dan preventief als er steeds koolaanslag bij komt lijkt mij.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Eigelijk is het vrij simpel wat de grootste carbon/0lie troep in je gehele inlaat traject geeft.
Is je carter ontluchting.

Haal je die met welke optie dan ook kompleet uit je inlaat traject.( dus de voor kant en de achterkant)
Zal deze dus ook geen aanslag meer geven!

De aanslag die er reeds zit zal je weg moeten halen/schoonmaken.

Dat de mannen van vw er voor kiezen om de dampen in je inlaat te dumpen..
Is om de milieu eissen te halen..

Hoop dat ik het zo simpel en begrijpelijker heb uitgelegt?!
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Verlengsnoer »

Het wordt dus zo "opgelost" om de emissie eisen te halen. Duidelijk, niet het best voor de motor maar om de eisen te halen. Geeft de carter onluchting anders af te voeren dan geen problemen bij APK etc? :?:
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Het enigste wat zou kunnen.. Maar dat weet ik niet eens zeker.
Is als je (daar gaan We weer) de optie neemt om de ontluchting op je uitkaat te maken..
Je dan op die manier niet door de apk komt..

Maar dat weet ik dus niet... Iemand??

Als je het gewoon met slangen onder je auto laat ontluchten lijkt het mijn geen probleem.

Maar inderdaad snap je het goed..emmissie/milieu eissen.

Vroeger hadden meer auto's gewoon carter ontluchting onder de auto!
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Wilcoos »

Ik heb de ontluchting weleens onder mijn auto gehad, met zo een klein filtertje. Kan inderdaad stinken in de auto dan.

Wat ik vooral lees op de fora is dat een catch tank niet direct veel nut heeft/resultaat geeft als je bijvoorbeeld om de 40.000km je valves ofzo schoonmaakt. En dan is zo een PCv fix weer een goede update. Dus de vraag voor mij is dan ook, hoe maak je dit schoon? Is het inderdaad makkelijk? Want dat lijkt zo een PCv fix wel ideaal, tegen een aantrekkelijkere prijs ook.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Verlengsnoer »

Voor de kenners misschien achterhaald maar voor mij een verrijking

http://www.amt.nl/upload/64880401-2c5a- ... ddelen.pdf
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Wilcoos »

Goed verhaal!
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Verlengsnoer schreef:Voor de kenners misschien achterhaald maar voor mij een verrijking

http://www.amt.nl/upload/64880401-2c5a- ... ddelen.pdf

Ik krijg steeds een error als ik de link wil openen
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Verlengsnoer »

Kun je geen pdf openen op je iphone? Misschien dat het hieraan ligt!
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Denkt het:( kan je het niet kopieren en hier plaatsen? Ben wel nieuwsgierig
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Wilcoos »

Is het wel een groot artikel voor. Beter even computer opzoeken dan ;)
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Spuugemmer »

Er zijn wel een aantal goedjes en verschillende varianten voor het schoonmaken. Ik zou zelf niet de variant nemen met draaiende motoren en zo dan moet het vuil door de motor via de turbo tegen de kat aan. Wat wel kan is gewoon schoon maken maar het is echt heeeeeel taai spul. Dus inlaat spruitstuk eraf die van binnen schoonmaken. Dan kan je bij de inlaat porten van de kop en een deel van de klepstelen. Dan kan je het redelijk schoonmaken. Je mist alleen de klepranden en bovenste deel van de steel. Kleprand zorgt voor de afsluiting dus dat is wel essentieel.

Verder catchtank verminderd het behoorlijk maar verkomt het niet geheel.
Golf MK1 GTI
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Het is me eindelijk gelukt om het te lezen.. Zeker intressante info.

Gewoon de orginele olie aan houden.. En max na 15000km vervangen lijkt me.

Maar dan nog zou het beter zijn om niet je carter ontluchting in je inlaat te laten uitkomen.
Want daar slaat het tegen de wanden en er komt geen nieuwe olie het vuil mee nemen.

Wat dus wel gebeurt in het carter en met een tijdig olie wissel.. Het vuil mee neemt.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

@ chris

Zou dan het ideale senario niet zijn forge catch can set.
En op de carterventielatie van de turbokant..
Een slang onder je auto of met een One way chek valve op je uitlaat?

Dan heb je dus echt geen olie damp meer in je inlaat toch?
Als je het dan schoon maakt blijft het ook schoon toch?


Dat verhaal van die link van verlengsnoer gaat over het inwendige van de motor..
Ook al gooi je een reiniger bij je olie.. Zal die nooit het inlaat traject schoon maken.

Het zelfde geld voor als je je inlaat traject met de hand schoonmaakt.
Je je motor intern niet schoonmaakt.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Nog een rede om je carter ontluchting uit je hele inlaat traject te halen...
Je inlaat tempratuur?!

Heb dit stukje uit een link die ik van verlengsnoer kreeg.

De oliedamp heeft nog een flinke temperatuur hoor! Reken al snel op een graad of 90 - 100.
Eerst ben je met veel moeite je inlaatlucht zo koud mogelijk aan het maken, dikke intercooler, luchtfilter zo vermogelijk naar buiten en weetik het al niet meer. Vervolgens gooi je vlak voor de gasklep hete lucht naar binnen....... weg al je moeite..

En ook daar zit wel een kern van waarheid in!
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Wilcoos »

Ik twijfel nog steeds waar ik goed aan doe, wil hem eigenlijk laten schoonmaken, en misschien toch die forge catch tank of toch maar zo een PCV fix. :s

(en dan gelijk maar, powerflex motorsteun inserts, andere remleidingen, anti roll kit, misschien andere remschijven en blokken, en wie weet ook metertjes ;) )
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Wilcoos »

Weer wat anders :D

Wat is/doet een boost tap dan precies?

http://www.goapr.com/products/boost_tap_20t.html
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Zo wanneer heb jij de lotrij gewonnen lol..

Met alleen de pcv fix los je eigelijk niks op.
Je verlegt het probleem.

Schoonmaken lijkt me wel een hele goede optie.. Maar als je het laat doen zal het ook wel wat centen kosten.

Motorsteun iserts.. Had eerst zo iets van ach zal wel.
Maar die gaan er toch wel een keer opkomen bij mij..

Maar een catch can is al iets beter dan pcv fix..
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten