olie soort en interval

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
petrolhead_t
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jun 2011, 11:28

olie soort en interval

Bericht door petrolhead_t »

ik heb een vraag ivm welke olie soort te gebruiken en het interval van verversen.
heb hier al verschillende dingen over gelezen en het zou beter zijn om 5W40 olie te gebruiken indien je veel korte ritten maakt maar dan wel om de 15d km vervangen. in mijn golf 5 gti van maart 2006(BWA) zit momenteel de longlife 5W30.
de laatste keer is de olie ververst op 51.000 km, bij de vorige eigenaar had de olie er 2 jaar ingezeten :shock:
had maar 20.000 km gereden op die 2 jaar tijd dus wrs ook veel korte ritten.
Ik zit nu op 67.000 km en heb nog geen melding gekregen voor onderhoud maar ik vind toch dat het mss beter is om eens te verversen en over te stappen op 5W40, wat denken jullie hierover? wat zijn zo de voor- en nadelen van 5W40?

ik moet om de 4.000 km 1l olie bijvoegen wat ik bijzonder veel vind!
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: olie soort en interval

Bericht door wehoo »

Zie service-interval van VW.

En e.e.a. is al gepost in onderstaand topic op dit forum.
(reeds eerder gepost op het AW forum):
Nog iets over long-life service en aanverwante zaken.
Om te beginnen, de benaming “long-life” is verwarrend.
Beter is de benaming variabele onderhoudsinterval, want dat is het eigenlijk. ...... zie topic voor vervolg


Link naar het topic: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... f=20&t=303
Gr. Wehoo.
Afbeelding
petrolhead_t
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jun 2011, 11:28

Re: olie soort en interval

Bericht door petrolhead_t »

wehoo schreef:Zie service-interval van VW.

En e.e.a. is al gepost in onderstaand topic op dit forum.
(reeds eerder gepost op het AW forum):
Nog iets over long-life service en aanverwante zaken.
Om te beginnen, de benaming “long-life” is verwarrend.
Beter is de benaming variabele onderhoudsinterval, want dat is het eigenlijk. ...... zie topic voor vervolg


Link naar het topic: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... f=20&t=303
ja ik heb dit gelezen maar ik vind de codering QG 0/1/2 nergens weer op die witte sticker, zijn er andere methodes (zonder uit te lezen) om te zien hoe hij gecodeerd staat?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: olie soort en interval

Bericht door wehoo »

@petrolhead_t.
In je kofferbak op de witte sticker staan alle coderingen die bij je auto zijn geleverd.
Voorbeeld sticker van een Golf Variant:
Afbeelding
Zie 4e kolom, 3e rij --> QG2.

In VAGCOM is e.e.a. te programmeren:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_service.html
Gr. Wehoo.
Afbeelding
petrolhead_t
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jun 2011, 11:28

Re: olie soort en interval

Bericht door petrolhead_t »

@ wehoo:

ja inderdaad ik heb erover gekeken, ik heb QG1 dus de variabele.
bedankt voor je antwoord!
Gebruikersavatar
HansR32
Berichten: 510
Lid geworden op: 20 jun 2011, 11:51
Type auto: Golf mk5 R32
Locatie: Friesland

Re: olie soort en interval

Bericht door HansR32 »

Volgens mij kun je niet zomaar andere olie in je auto kieperen..
Mijn R32 moet ook 5W30 hebben specificatie VW 504 00/507 00
Volgens VW is verkeerde olie ook veelal mede de oorzaak van remmelende distributie kettingen e.d.

Gebruik dus nooit uit bezuiniging andere olie dan VAG voorschrijft. (zou ik tenminste niet doen).
Met een 3.2 kom je vooruit in het leven !!
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: olie soort en interval

Bericht door Race Eend »

Als je de juiste VAG norm olie gebruikt voor je motorcode, is 5w40 veel beter dan de normale longlife olie.

Die longlife olie is na 2 jaar nog maar 5w20 ipv 5w30.

De problemen met de nokkenassen etc komen juist door de (te dunnen) LL olie.

Gewoon terug zetten op vast interval: 15000km / 1 jr.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: olie soort en interval

Bericht door superdave »

Ik ben ook geen fan van LONGLIFE olie, ik vervang altijd de olie om de 15000km of 1 jaar!

Ik wil de olie gaan halen voor mijn GTI, dus ga ik 5W40 halen.
Iemand nog ervaringen met merken olie?
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: olie soort en interval

Bericht door Race Eend »

Castrol Edge 5w40 is prima.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
petrolhead_t
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 jun 2011, 11:28

Re: olie soort en interval

Bericht door petrolhead_t »

toch maar eens overstappen op castrol 5W40 dan.
ik denk ook dat hij iets minder olie zal verbruiken met de 5W40 erin...
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: olie soort en interval

Bericht door wehoo »

Vandaag een aanvulling op mijn motorolie-reservoir besteld.
De Kruiberg-olie: http://www.dekruibergolie.nl/kruiberg_nl/

Hoeveelheidskorting. 8-) Vanaf 50 euro geen verzendkosten. 6 flessen besteld.

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
rabies
Berichten: 897
Lid geworden op: 17 apr 2011, 09:24

Re: olie soort en interval

Bericht door rabies »

Ik snap niet hoe het daar zo goedkoop kan zijn...
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: olie soort en interval

Bericht door wehoo »

@rabies.
Ze lengen het aan met water. :lol: :lol: :lol:

Nee.... Dekruibergolie werkt niet zelfstandig maar behoren/werken samen met een groot concern in Duitsland. Dit is de Nederlandse "tak". Grootconcern ---> hoeveelheidskorting ---> grote omzet ---> marketing.
Oftewel op de olieprijzen zit een enorme marge. ;)
Kijk maar eens bij Shell (Ned. overheid) dan weet je waar de winsten heen gaan.

Voorzover wij in prestatie vooraf treden, winnen wij om onze belangen te beschermen indien nodig een credit check bij de SCHUFA Holding AG, Kormoranweg 5, 65201 Wiesbaden in.
Uw beschermwaardige belangen worden overeenkomstig met de wettelijke bepalingen behartigt. Een doorgave aan andere derden gebeurt niet.

(bron: voorwaarden de Kruiberg Olie)
(deze regels lijken zo uit de Duitse voorwaarden te zijn overgenomen, inclusief de taalfouten :D )
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: olie soort en interval

Bericht door wehoo »

Afspraak gemaakt met mijn VW dealer voor onderhoudsbeurt.
En ja.... ik mag zelf de olie meenemen, deden ze niet moeilijk over. Moet voldoen aan de VW specificaties en dat is voldoende. :lol: 8-)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: olie soort en interval

Bericht door wehoo »

Olie van de Kruiberg ontvangen. Dezelfde als de VW dealer verkoopt. En voldoet aan de VW specificaties.

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: olie soort en interval

Bericht door Verlengsnoer »

wehoo schreef:Afspraak gemaakt met mijn VW dealer voor onderhoudsbeurt.
En ja.... ik mag zelf de olie meenemen, deden ze niet moeilijk over. Moet voldoen aan de VW specificaties en dat is voldoende. :lol: 8-)
Aan de ene kant is het logisch/normaal dat jij je eigen olie mee mag nemen en aan de andere kant sta ik er toch wel van te kijken. Waarom zou het ook niet mogen, het is jouw auto en jij hebt voor de olie betaald. Dat de garage dan iets minder winst op jou kan maken is dan maar jammer voor ze. In dat soort gevallen ben ik altijd geneigd te denken dan pakken ze me wel op een andere manier, iets langer over iets doen waardoor je meer arbeidloon betaald, of toch even iets vernieuwen waar je niet op gerekend hebt.
Doet mij denken aan een verhaal dat mij is bijgebleven van toen toen ik klein was:
De auto werd weggebracht voor APK. ja dit dit en dat moeten gebeuren kosten zeg 500 gulden. Auto werd opgehaald, spullen werden van de sloop of ergens anders vandaag getoverd. Om er geen lang verhaal van te maken. Voor max 100 gulden was je dan wel klaar en werd de auto weer bij de garage afgeleverd om goed gekeurd te worden.

Om terug te komen op het olie verhaal. Hoeveel liter olie is er nodig bij het verversen ? 5? :roll:
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: olie soort en interval

Bericht door Verlengsnoer »

Kleine aanvullig (is een lang verhaal geworden):
Zo werd de HSE van mijn vrouw weggebracht voor een grote beurt. Ik heb deze opgehaald en zag op de factuur dat er ruitenwisservloeistof was bijgevuld. 5 liter a 16 euro per liter... SAY WHATTTTTT? Keer ook een hele discussie gehad bij de landrover dealer. Ging over de bandenspanningsmeter. Nieuwe van besteld (niet via de dealer want op 1 of andere manier wou deze bijna het dubbele hebben hiervoor). Lever de auto af met dat ding erbij en het zou wel gefixt worden. Kleine moeite. Ja meneer hij moet dan wel even ingereden/ingeleerd worden voor de melding verdwijnt. Er moet dan een klein kwartier mee gereden worden, dit doen wij. Nou ok... Bij het ophalen werden er nog 2 uur extra loonkosten in rekening gebracht van 80 euro (dacht ex btw). De factuur was dus even hoger dan ik verwachte. Ja nou de melding ging niet weg dus we hebben er twee uur mee rond gereden. Ik dus een auto terug waarbij de melding niet weg was + ik mocht 2 uur arbeidsloon betalen. Nou daar was dan niets aan te doen, het kwam er meer op neer dat je bij de Porsche dealer wel 120 euro per uur aan arbeidsloon kwijt bent... waarop ik zo iets had ja dus... en misschien bij de peugeot dealer wel 40... gaat toch nergens over...

Soms kan het wel makkelijk zijn om een lease auto te hebben...Ik heb voor de GTI 5 jaar lang de auto voor alles en nog wat weggebracht en heb nog nooit gevraagd wat de schade was... Al kan de 85pk nooit op tegen de rijervaring die de GTI biedt...:-)
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: olie soort en interval

Bericht door wehoo »

@Verlengsnoer.
4,6 liter à 20 euro per liter (exclusief) (= Dealerprijs aug. 2010). :idea:

Ik heb meer auto's bij dezelfde VW dealer in onderhoud en ga niet in op "achteraf" reparaties en onduidelijkheden. Tenzij het een aantoonbaar logisch verhaal is. Er kan namelijk altijd iets ontdekt worden dat vooraf niet te zien is. Verder doe ik bij de VW dealer niet aan "liefdadigheid" en kunnen ze aan mij op een reële wijze geld verdienen. Ik speel open kaart en verwacht dat ook van hen. Maar ik ben ook reël in het feit dat een VW dealer geld moet verdienen. En dat de prijzen daar (iets) hoger liggen dan bij een misschien wel kleinere garage, begrijp ik. Daarmee neem ik genoegen. Het olie verhaal is in deze situatie een principe kwestie. Daar vind ik de winstmarge veel te groot bij een VW dealer. (8 euro t.o.v. 23 euro per liter inclusief).
Zo gaat een andere VW voor 4 nieuwe banden (Conti's, geen GTi maat) naar de Kwikfit, scheelt gewoon 100 euro in totaal t.o.v. hetzelfde product (Conti's dus) bij de VW dealer.

De sloop hebben we inmiddels gehad. Die (studenten)-tijd is voorbij. 8-) :lol:
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: olie soort en interval

Bericht door Mackdennis »

Hmm wat is nu de beste olie voor een 330pk gti

Heb nog eens naar de prijsen gekeken maar dit klusje doe ik zelf wel.. Wat een prijsverschil zeg pfff
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: olie soort en interval

Bericht door Mackdennis »

Welke is beter?
Is dus voor in een gti 30edition met 350pk

motorolie - 5 liter Mobil 1 New Life (ex Protection Formula) 0W-40

Of deze:

motorolie - 5 liter Castrol Edge Sport 0W-40

Of is het volgens jullie beter om de vw norm vast te houden?
5w30
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: olie soort en interval

Bericht door wehoo »

Mackdennis schreef:Welke is beter?
Is dus voor in een gti 30edition met 350pk

motorolie - 5 liter Mobil 1 New Life (ex Protection Formula) 0W-40

Of deze:

motorolie - 5 liter Castrol Edge Sport 0W-40

Of is het volgens jullie beter om de vw norm vast te houden?
5w30
Volkswagen adviseert het volgende:

Wir arbeiten zusammen, für Sie!
Im Rahmen unserer globalen Partnerschaft arbeitet die Volkswagen Forschungs- und Entwicklungsteams eng mit den Chemikern und Ingenieuren von Castrol zusammen, um die Leistung von Motoren und Kraftübertragungssystemen zu optimieren. Die Ergebnisse dieser Technologiepartnerschaft sind Schmierstoffe, die selbst den höchsten Standards von Volkswagen genügen.
Bereits in der Erstbefüllung ab Werk setzt Volkswagen daher auf die Hochleistungsmotorenöle von Castrol
Um die hohen Qualitäts- und Leistungsstandards auch nach dem ersten Ölwechsel und mehreren tausend Kilometern Laufleistung einzuhalten, empfiehlt Volkswagen die Schmierstoffe von Castrol für die gesamte Lebensdauer der Fahrzeuge.

Bron: http://www.volkswagen.de/de/servicezube ... strol.html
Gr. Wehoo.
Afbeelding
R-lover
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 feb 2018, 18:14
Type auto: Golf MK5 GTI R20 cdl

Re: olie soort

Bericht door R-lover »

Beste mede VAG-rijders
Ik rij een golf 5 gti met een r20 cdl motor.
Die stage 3 gechipt is bij dvx-performance en lever 346 pk en 474nm koppel.
Welke olie is het beste voor de motor ?
Bij Volkswagen zelf is het standaard longlife maar heb zo te zien veel gelezen dat het nie het ideale is.

Vriendelijke groeten.
Gebruikersavatar
ChielED35
Berichten: 2380
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:24
Type auto: Golf MK7 R

Re: olie soort en interval

Bericht door ChielED35 »

R-lover schreef:Beste mede VAG-rijders
Ik rij een golf 5 gti met een r20 cdl motor.
Die stage 3 gechipt is bij dvx-performance en lever 346 pk en 474nm koppel.
Welke olie is het beste voor de motor ?
Bij Volkswagen zelf is het standaard longlife maar heb zo te zien veel gelezen dat het nie het ideale is.

Vriendelijke groeten.
Denk dat 7 van de 10 hier rijdt met castrol. Zelf rij ik met 5w30 longlife, maar die vervang ik wel ieder jaar. 0w40 kan en 5w40 kan ook. Dus longlife kan uitstekend, mits je kortere interval doet van 12-15K kilometers, of ieder jaar.
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
R-lover
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 feb 2018, 18:14
Type auto: Golf MK5 GTI R20 cdl

Re: olie soort en interval

Bericht door R-lover »

Ik had 1,5 liter laten bijvullen en heb daarmee ongeveer 5a6000 km’s kunnen doen tot nu toe nu momenteel vandaag lamp weer aan het branden olie moet bijgevuld worden. Nu zal ik op zijn minst aan tankstation een flesje van 1liter moeten aankopen dat hij niet te weinig komt. Dus het beste van al is longlife 5w30 maar zal ik die nu ergens vinden aan een shop bij de tankstation ?
Gebruikersavatar
ChielED35
Berichten: 2380
Lid geworden op: 06 jun 2016, 16:24
Type auto: Golf MK7 R

Re: olie soort en interval

Bericht door ChielED35 »

R-lover schreef:Ik had 1,5 liter laten bijvullen en heb daarmee ongeveer 5a6000 km’s kunnen doen tot nu toe nu momenteel vandaag lamp weer aan het branden olie moet bijgevuld worden. Nu zal ik op zijn minst aan tankstation een flesje van 1liter moeten aankopen dat hij niet te weinig komt. Dus het beste van al is longlife 5w30 maar zal ik die nu ergens vinden aan een shop bij de tankstation ?
Als je iedere 5K kilometers 1,5 liter bij moet vullen heeft dat niets met kwaliteit olie te maken, maar met kwaliteit van je blok. Zoek gewoon een fles van dezelfde kwaliteit als er in gegaan is.
New: Golf MK7 R Lapiz Blue
Sold: Leon Cupra JD stage 2 - 407 PK - 541 NM
Sold: R20 Rising Blue/ 335 PK - 433 NM/ OZ Ultra's 19"
Sold: Candy white EDITION 35 - JD stage 2 / CTS intake / 357 PK - 460 NM/ OZ Ultra's 19"
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten