Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Timvgti »

Ik ben qua financieën wat kritischer geworden in het onderhoud van mijn mk5 GTI. Zo heb ik vorige jaar besloten om bij de VW dealer van longlife af te stappen en kies ik niet meer voor de zogenaamde verlengde intervalbeurten, waarbij je een hóóp geld betaald voor enkel telkens een algehele 'inspectie' en mobiliteitsgarantie.
Kortom: Vorig jaar voor het eerst een kleine, vast 15.000km/1jaar beurtje laten doen bij de VW dealer, voor een schappelijke prijs van 105,- euro (en daarbij kiest VW voor Castrol 10W40 olie, ipv 5W30 met longlifekeuze).

Nu, een jaar later, heeft mijn Golf een iets grotere beurt nodig en kijk ik weer kritisch naar de te maken kosten.
Mijn vraag is of jullie met mij mee willen denken!
Het volgende:

Wat moet er gebeuren volgens boekje:
- vervangen 4.6 liter olie, waarbij ik wil gaan voor Castrol óf Mobil1 0W40 óf 5W40 óf 5W30 volsynthetische oliën (deze viscositeiten en merken zijn het beste voor onze blokken, ik wil iig geen 10W40 meer).
- vervangen oliefilter
- vervangen luchtfilter
- vervangen interieurfilter
- vervangen brandstoffilter
- vervangen remvloeistof
- resetten service interval (kwestie van knopje indrukken bij contact of via obd scanner)
- stempel van betreffende onderhoud/garage in boekje zetten


(er staat nu 102.000km op, mijn voorkeursselectiegarantie van vw is afgelopen, ik heb geen mobiliteitsgarantie, zaken als bougies en getande riem zijn 20.000km/2jaar geleden al gebeurd en ik hoef niet perse mijn onderhoud bij de VW dealer zelve te laten doen)

Wat kosten de onderdelen die benodigd zijn voor bovenstaand onderhoud (als ik ze zelf zou kopen):
(kijkende naar online onderdelenshops als misterauto.nl en mijnautoonderdelen.nl, waar ik voor het onderhoud van mijn vorige Audi TT al meerdere malen naar volle tevrendenheid bij heb gekocht)
In deze opsomming heb ik gekozen voor filters van het merk 'MANN'. Dit is een van de betere alternatieven voor o.e.m. spul en hier maken de veel universele vakgarages vaak gebruik van (net als Bosch)


Brandstoffilter Mann: 21,28
Lucthtfilter Mann: 14,31
Oliefilter Mann: 10, 14
Interieurfilter koolstof Mann: 11,97
Remvloeistof 500ml: 9,97
Motorolie Castrol Edge 0W40 5L: 62,95

TOTAAL: € 130,62 incl 21% BTW

Ik denk dat vakgarages dergelijke, al dan niet lagere bedragen voor bovengenoemde onderdelen betalen. Sowieso niet hoger.
Mijn vraag is nu:

Wat mag een vakgarage totaal voor bovengenoemd onderhoud rekenen, inclusief hun arbeidsuren?
Hoeveel eenheden/uren mag een vakgarage hieraan besteden? Wat is het gemidddelde uurloon van een vakgarage en van de VW dealers?


KORTOM: Wat is volgens jullie een schappelijke totaalprijs?
(ik wil het sowieso laten doen, dus zelf doen is voor mij met dit koude weer geen interessante optie. Dus ik ben bereid ervoor te betalen, echter wel een gepast bedrag. Ik wil niet bezuinigen op onderhoud, maar ook niet teveel betalen)
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Chris5gti »

garage telt 70 tot 90 euro per uur grote beurt is in 2 uur gedaan dus reken maar op een +/- 250 euro Je bent alleen de bougies vergeten die ik er echt bij zou laten vervangen . Er onstaan veel problemen en zelfs moterschades door oude/versleten bougies . kosten +/- 40 euro voor een set . Dus rond het af naar 300 zit je altijd goed . En bij een goede garage waar je in vertrouwd moet je ook niet naar 25 euro kijken vind ik anders moet je geen gti rijden .
kevin78
Berichten: 760
Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door kevin78 »

Denk ook tussen de 3 en 400 euro...
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Timvgti »

Chris bedankt.
De bougies zijn 2 jaar geleden/20.000km geleden vervangen. De interval is meen ik 60.000k.
Zou je ze toch alweer doen?

Ik ben het eens dat je niet moet kijken op een 25 eurootjes als je een garage hebt die je vertrouwd.
Ik heb op dit moment in mijn omgeving (Schiedam) echter nog geen garage die ik vertrouw/goede ervaringen mee heb. Ik heb alleen de vw dealer in schiedam gehad die gewoon netjes werk doen en vriendelijk zijn, maar beetje duur.
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Chris5gti »

Ik doe de bougies iedere beurt mee vervangen . Ik hoor de laatste tijd steeds weer verhalen over moterschades enz dus ga geen risiko lopen . Is net als longlife .. je laat je olie geen 20 tot 30.000 km erin en zo doe ik het ook met de bougies ik laat echt de bougies geen 60.000 km erin . Mijne heeft nog geen 60.000 gelopen zit nu op 56. En de bougies zijn al 2 keer door mij (garage) vervangen .
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Timvgti »

Ok ik zal de bougies in overweging meenemen.
Maar de garage heeft dus voor bovengenoemde zo'n 2 uur nodig? En uurtarief is dus 70 tot 90 euro? 300,- all in (zonder bougies) lijkt mij dan idd reëel.
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door MkVI Nmgn »

Kniepert :mrgreen:
Geef je adres maar stuur ik je wel een setje bougies.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Schippersss »

Deze beurt kosten toen bij mij ex- golf 1.6fsi 350 euro bij een gewoon garage boven aan de dijk. Alleen was die beurt toen zonder brandstof filter maar wel met 4 bougies .
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Crokko »

De plaatselijke VW dealer rekent €192,- voor het vervangen van 4 bougies.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Chris5gti »

Crokko schreef:De plaatselijke VW dealer rekent €192,- voor het vervangen van 4 bougies.
belachelijk . Is 10 min werk ..
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Timvgti »

192,- euro voor enkel bougies?! Echt? Bizar...
Daarom opende ik dus dit topic. Om te kijken wat nou wel een reeële totaalprijs is.
Ik zal morgen ook de VW dealer nog eens bellen om te vragen of zij ook bovenstaande beurt kunnen doen met iets anders dan 10w40, het brandstoffilter (waarvan ze dus zeiden dat ze die nooit vervangen) en hun totaalprijs.
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door KlouxOne »

Timvgti schreef:192,- euro voor enkel bougies?! Echt? Bizar...
Daarom opende ik dus dit topic. Om te kijken wat nou wel een reeële totaalprijs is.
Ik zal morgen ook de VW dealer nog eens bellen om te vragen of zij ook bovenstaande beurt kunnen doen met iets anders dan 10w40, het brandstoffilter (waarvan ze dus zeiden dat ze die nooit vervangen) en hun totaalprijs.
10w40 hoort sowieso niet in een 2.0TFSI/TSI dit is altijd 5w30 of 5w40. Brandstoffilter hoor je om de 30k te doen volgens de boekjes. als de VW garage zeggen dat ze die nooit vervangen zou ik er al niet eens meer heen gaan.

Bougies moeten om de 60k. ik zou ze persoonlijk er geen 2 jaar in laten zitten maar ieder jaar mee vervangen.

meeste VW garages rekenen 90 euro per uur. grote beurt en remservice staan ook los van elkaar dus dat komt er nog is bij. Ik denk ook dat je op 400 euro uitkomt voor een grote beurt, remservice en bougies. maar bel gewoon de VW dealer op. het is allemaal maar raden wat het kost. zo heb je je antwoord ook een stuk sneller :)
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Race Eend »

Timvgti schreef:
Brandstoffilter Mann: 21,28
Lucthtfilter Mann: 14,31
Oliefilter Mann: 10, 14
Interieurfilter koolstof Mann: 11,97
Remvloeistof 500ml: 9,97
Motorolie Castrol Edge 0W40 5L: 62,95

TOTAAL: € 130,62 incl 21% BTW

Ik denk dat vakgarages dergelijke, al dan niet lagere bedragen voor bovengenoemde onderdelen betalen. Sowieso niet hoger.
Ik denk dat de vakgarage hogere prijzen gaat opgeven voor de onderdelen (en terecht). Op internet kun je altijd goedkoper uit zijn. Maar de gemiddelde auto materialen zaak heeft andere (hogere) consumenten prijzen. Natuurlijk pakt de garage daar zijn marge op die ook rond deze internet prijzen liggen (zijn winst) is dus zijn marge. Iedereen moet een boterham verdienen, dus dat moet je hem ook gunnen, tenzij je zelf natuurlijk je onderdelen gaat monteren. (intereurfilter en luchtfilter + bougies kan je wel zelf), evt kun je daarna je olie+filter + brandstoffilter + remvloeistof verversen en ontluchten, bij de garage bestellen en laten monteren.

Qua werk neemt je totale lijstje minimaal 3 uurtjes als je het goed wilt doen (dus ook alles ff nalopen en even een kloddertje vet aan je deurschanieren smeren etc).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
O2RS
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 aug 2012, 13:28
Type auto: Audi S4 Avant

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door O2RS »

Vergeet niet dat er ook erg veel verschil zit in de uitvoer van een grote beurt. Gaan bijvoorbeeld de remmen allemaal even "los" (bij de dealer 100% niet) wordt de hoogteverstelling van je xenon even netjes schoongemaakt e.d. Er zit zoveel verschil in het uitvoeren van een beurt. De dealer doet vaak simpel een vloeistoffen- en filtercheck, vervangt wat volgens het boekje moet en hangt hem even aan de "pc". Ik heb mijn Skoda RS bij een vakgarage in de buurt in onderhoud en daarbij kost een grote beurt met apk mij zo ongeveer tussen de 300 en 400 euro als er niks bijzonders aan de hand is.
Audi S4 Avant B8, JD motor en S-Tronic software (529pk/640nm)
ex: Octavia RS Combi, JD stage 2 (309pk/448nm)
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Timvgti »

Nou vandaag heb ik mijn GTI bij een vakgarage in de buurt gebracht waar ik veel goeds over had gelezen/gehoord.
Ze hebben behalve de afgesproken beurt (oliewissel+alle filters) de hele auto nagekeken en er kwam helaas wat meer uit.
De hoes (bij homokineet) bij het linkervoorwiel had een scheurtje, de spatplaat bij de remschijf van het rechtervoorwiel begon weg te rotten/roesten en de remblokken aan de voorzijde begonnen op te raken (nog geen lampje op dashboard maar dat zal vast snel komen).
Bizar eigenlijk dat zo'n spatplaat compleet wegrot. Alles eromheen zag er keurig en ongeroest uit...
Kortom: Besloten om alles te laten maken, dus gelijk twee nieuwe spatplaten, nieuwe remblokken (schijven nog helemaal goed) en nieuwe hoezen.
Geintje gaat een stúúúúk meer kosten (denk een goede 800, euro) maar ik kan het niet zelf en ben ergens blij dat deze garage netjes alle punten heeft bekeken.
Alle onderdelen gaan ze bestellen (originele onderdelen/remblokken) en volgende week wordt alles gemaakt.

Ik had het misschien wel kunnen uitstellen/verder kijken, maar veiligheid en onderhoud staan voorop en het advies/service van de garage voelt goed...

Dure maanden haha!
Gebruikersavatar
p78
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 sep 2012, 11:22
Type auto: mk5 gti

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door p78 »

net de mijne binnengedaan

307€ voor een groot onderhoud (op 60.000km)
voorste banden waren versleten en 2 nieuwe geplaatst zou + 348€ zijn

dan zal ik ze zelf wel plaatsen bij de lokale bandenboer :D

er zat wel een gratis wasbeurt in :lol:
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Timvgti »

p78 schreef:net de mijne binnengedaan

307€ voor een groot onderhoud (op 60.000km)
:
Mijn bovenstaande groot onderhoud zou op €250,- gekomen zijn (olie, alle filters, ook brandstoffilter welke ze bij vw niet eens wilden/zouden vervangen, remvloeistof, algehele check, etc.), echter wordt het nu dus €800+ door bovenstaande. Ach ik had zulke dingen zelf nooit gezien en deze garage heeft alles keurig bekeken/opgemerkt. Nu gaat het mij alleen geld kosten haha...
Ben wel benieuwd of hij oa weer lekkerder zal remmen met nieuwe blokken...
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Schippersss »

Dus beurt kost 250euro en dan hoes,spatplaat,remblokken 550 euro inc. arbeid ??
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Timvgti »

Schippersss schreef:Dus beurt kost 250euro en dan hoes,spatplaat,remblokken 550 euro inc. arbeid ??
Ja klopt. Dus totaal zeg 800,- gaat het me kosten meen ik.
Is dit niet 'juist'? (2 hoezen, 2 spatplaten, remblokken voorzijde en arbeid van dit alles)
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Timvgti »

Of beter gezegd: is zeg 500 tot 600 euro te duur voor 2 hoezen, vet, 2 spatplaten, remblokken voorzijde en arbeid/montage van dit alles?
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door yal »

Die spatplaten kosten iets van 8euro p/stuk bij de dealer dus dat zijn de kosten niet.
Ashoezen vervangen is best wat werk , krijg je hele vieze p*ten van :mrgreen:

grt yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door bzb »

en ik had andere blokken gemonteerd als mijne op waren, die standaard blokken doen me te weinig
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Timvgti »

Die spatlappen kosten idd maar 8,- per stuk, klopt precies 'yal' :-)
Onderdelen zijn dus de kosten niet (behalve remblokken een beetje) maar er schijnt nog al wat werk/uren in te zitten (assen los, remklauwen eraf, etc)
Dus mijn vraag is of het gevraagde totaalbedrag 'normaal' is???

Over de remblokken: tja ik hoef niet zo nodig beter te remmen dan dat hij deed, dat was prima voor mij. Andere merken (ferrodo bijv) kunnen zeer zeker ook aantrekkelijk zijn maar ik heb zelf wat nare ervaringen met piepen als dit soort performance blokken koud zijn, etc. Daar heb ik niet zo veel zin in, dus vandaar dat origineel mij een prima keus leek. Tenzij iemand een betere optie heeft voor hetzelfde/minder geld?
Schippersss
Berichten: 1158
Lid geworden op: 07 feb 2012, 16:47
Type auto: Passat CC TSI

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Schippersss »

Timvgti schreef:Of beter gezegd: is zeg 500 tot 600 euro te duur voor 2 hoezen, vet, 2 spatplaten, remblokken voorzijde en arbeid/montage van dit alles?
Denk dat je bij de dealer haast net zoveel kwijt ben.
Gebruikersavatar
Chris5gti
Berichten: 1837
Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: zuid limburg

Re: Wat mag een vakgarage voor de volgende beurt rekenen: ?

Bericht door Chris5gti »

remmen moeten in 1 uur gedaan ,zijn alleen de ashoes heb ik een keer zelf vervangen . Was idd een kl*te werkje , heb er iets meer dan 2 uur over gedaan .Maar een goede monteur met ervaring moet dit ook in een tot anderhalf uur kunnen doen .
Plaats reactie

Terug naar “Interieur problemen / vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten