PK winst door olie?

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
V_UnitedGrey
Type auto: MK5 GTI

PK winst door olie?

Bericht door V_UnitedGrey »

Ik heb hier een discussie met collega's op het werk.. zij zeggen door andere olie dat alles soepeler draait dus ook meer pk's krijgt.

Ik zeg op mijn beurt dat je door pure olie geen vermogenswinst creeert maar wel een langere levensduur van je auto.

Wie heeft gelijk volgens jullie?
Eric H
Type auto: Golf MK5 Gti

Re: PK winst door olie?

Bericht door Eric H »

Ik weet wel dat als je de verkeerde olie gebruikt, je op een gegeven moment helemaal geen vermogen meer hebt :lol:

Maar denk niet dat het gebruik van de ene of andere oliesoort voor een merkbare vermogenswinst zal zorgen.
een 5W30 van de Gamma bestaat uit dezelfde basisolie als een 5W30 van Castrol of Valvoline.

Het grote verschil zit hem in het gebruik van additieven.
Deze additieven hebben invloed op de levensduur van de olie, en de manier waarop de olie functioneerd onder verschillende omstandigheden. ( hoge belasting / koude start / normaal gebruik )
Een Gamma olie zal een minder duur additieven pakket hebben dan een olie van bijvoorbeeld Castrol / Valvoline.

Vermogenswinsten zul je dus NIET boeken met het gebruik van een andere olie.
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
Wilcoos
Type auto: Golf GTI V

Bericht door Wilcoos »

Vermogensverlies is wel mogelijk, als er door te weinig olie te weinig druk ergens ontstaat. Bijvoorbeeld verkeerde nokkenas timing.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
GolfL
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Bericht door GolfL »

Te veel olie is ook niet goed, dan gaat je krukas werken als een slagroomklopper. Dan krijg je vervolgens schuimvorming in je carter = slechte(re) smeereigenschappen.

TE dikke olie is ook niet goed,
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Race Eend
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

In theorie kan een motor 'lichter' lopen door betere olie. Zie het zo: een goed gesmeerde fietsketting loopt ook soepeler dan 1 die verroest is.

Echter de moderne (merk) olieën zijn allemaal erg goed, onderling verschil tussen olieën is niet meer meetbaar op een testbank (bij de rs4 van JD is dit wel eens getest).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Doohie
Type auto: Golf VII R

Bericht door Doohie »

Misschien laten ze zich leiden met het feit dat een dikkere viscositeit
van de olie een betere afdichting geeft tussen cilinder en segment
met als gevolg een betere(hogere) compressie... :idea:
Joannes
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door Joannes »

Het thema olie houdt de gemoederen in autoland al sinds tijden bezig.

Er zijn mensen die zweren bij de duurste oliesoorten en anderen rijden met de allergoedkoopste olie rond.

Persoonlijk hecht ik geen waarde aan die exclusieve oliesoorten. Ook een GTI zal net zo goed en lang kunnen rijden op een 15W-40 van de Action. Zelfs de autohandleiding van een fabrikant is meestal vaag op dit punt, dus wat moet je ermee ?

Ik ken een hoofdvertegenwoordiger van Castrol, die zelf NOOIT een oliewissel voor zijn eigen auto doet.

Een collegaatje op het werk heeft zonder dat ze het wist maandenlang in haar Mini Cooper rondgereden met slechts 1 liter olie in de motor ! De motor loopt nog steeds als een zonnetje.

Trouwens, de inkoopprijzen van de dure en de goekope oliesoorten liggen akelig dicht bij elkaar :o
yal
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Bericht door yal »

15w40 olie in je gti is vragen om problemen.
Nooit olie verversen kan alleen als je auto olie zuipt en derhalve steeds bijgevuld moet worden en zodoende wel zn verversingen krijgt.
Weleens van 'blacksludge' gehoord ,dat kun je dan verwachten.

De mini motoren lopen regelmatig op een hoop , op 1 liter olie helemaal.
Je collega zal bedoelen dat er 1 liter olie te weinig in het carter zat , peil op minimum.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Joannes
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door Joannes »

Bij de Mini van mijn collega moest er 4 (VIER) liter bijgevuld worden tot aan bovenkant peilindicator, ik geloofde het eerst ook niet.

Ze is daarna naar de dealer gereden en die heeft geconstateerd dat er niets aan de hand was. Het advies was om de oliestand regelmatig te controleren.

Blijkbaar kunnen de motoren tegenwoordig toch veel hebben.

Om terug te komen op de vraag van de topicstarter : zelf heb ik nooit enige vermogenswinst kunnen vaststellen bij het gebruik van andere olie in mijn voormalige auto's. Zal dus waarschijnlijk bij een GTI niet anders zijn......
yal
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Bericht door yal »

@Joannes , 4 liter olie bijvullen is bizar :shock: Motortje zal wel wat extra slijtage hebben opgelopen......

Ik gebruik altijd hetzelfde merk olie en wil niet dat garages andere merken mengen.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”