niet warm te slaan

Hoeft niet eens over auto's te gaan, alles kan besproken worden, maar hou het netjes.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

niet warm te slaan

Bericht door bzb »

wat valt mij de opwarmtijd tegen van de gti, ik moet iets van 20 km rijden voor de olie op 80 graden zit, kou leiden geblazen naar werk laatste tijd want voordat de kachel zijn ding doet ben ik er al bijna :)
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: niet warm te slaan

Bericht door KnuffelTurk »

bzb schreef:wat valt mij de opwarmtijd tegen van de gti, ik moet iets van 20 km rijden voor de olie op 80 graden zit, kou leiden geblazen naar werk laatste tijd want voordat de kachel zijn ding doet ben ik er al bijna :)
Haha dat was bij mijn golf v gti ook en bij de 6 gti hetzelfde haha
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: niet warm te slaan

Bericht door bzb »

m'n hyundai kon ik dichtgevroren starten, dan kon ik het konijn voeren, en in een warme auto ontdooit reed ik weg 5 minuten later
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: niet warm te slaan

Bericht door ED60Letzebuerg »

Wat voor type gti heb je eigenlijk bzb?
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: niet warm te slaan

Bericht door bzb »

6
Gebruikersavatar
p78
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 sep 2012, 11:22
Type auto: mk5 gti

Re: niet warm te slaan

Bericht door p78 »

mijn 5 is toch sneller warm hoor, enkele minuten (stadsverkeer) op de autostrade (of is het snelweg :lol: ) gaat dit sneller
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: niet warm te slaan

Bericht door KnuffelTurk »

p78 schreef:mijn 5 is toch sneller warm hoor, enkele minuten (stadsverkeer) op de autostrade (of is het snelweg :lol: ) gaat dit sneller
Als je netjes schakelt bij de 2000/2300 zonder de turbo veel te belasten dan krijg jij hem echt niet warm in 5 min. En bij de 5 geeft die niet de olietempratuur weer bij de 6 wel.
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: niet warm te slaan

Bericht door ED60Letzebuerg »

En al is tie op temperatuur, heb ik toch altijd het idee dat hij nog niet echt warm is om te kunnen blazen :lol:
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: niet warm te slaan

Bericht door KnuffelTurk »

ED60Letzebuerg schreef:En al is tie op temperatuur, heb ik toch altijd het idee dat hij nog niet echt warm is om te kunnen blazen :lol:
+1
ik wacht stiekem altijd nog eventjes haha
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: niet warm te slaan

Bericht door ED60Letzebuerg »

Een maatje van mij die rijd in een 35 jaren editie. En die trapt er direct mee. Dan denk ik van jongen jongen waar ben je mee bezig
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gebruikersavatar
Vince82
Berichten: 694
Lid geworden op: 27 nov 2011, 01:09
Locatie: Noord Holland

Re: niet warm te slaan

Bericht door Vince82 »

bzb schreef:wat valt mij de opwarmtijd tegen van de gti, ik moet iets van 20 km rijden voor de olie op 80 graden zit, kou leiden geblazen naar werk laatste tijd want voordat de kachel zijn ding doet ben ik er al bijna :)
Bij mijn VI gti is de olie ongeveer na 10 minuten 90 graden bij deze kou. Ik rij `m netjes warm, dus lekker rustig aan. De route die ik rij is een heel klein stukje bebouwde kom en dan allemaal 80km wegen richting werk.
_______________________________________________________________________________
Vince82
_______________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: niet warm te slaan

Bericht door ED60Letzebuerg »

Ik merk dat mn GTI soort van lui is , vergeleke met die van mn broer. Mn broer rijd hem niet echt netjes warm (naar mijn mening). Zou dit het verschil kunnen zijn dat tie van hem daarom wat feller is, omdat de auto gelijk hard moet werken?
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: niet warm te slaan

Bericht door staffpride »

Hoe meer gas je geef hoe sneller hij warm is :mrgreen:
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: niet warm te slaan

Bericht door staffpride »

Als de olie 60 graden is, is het goed. Dan kan je vol vermogen gebruiken.

De olie komt namelijk met 60 graden uit de oliekoeler (dus bedrijfs temp). De olie temp die je aflees in je mfa (bij 6 standaard) is de hoogste temp voordat hij de koeler in gaat.
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: niet warm te slaan

Bericht door KnuffelTurk »

staffpride schreef:Als de olie 60 graden is, is het goed. Dan kan je vol vermogen gebruiken.

De olie komt namelijk met 60 graden uit de oliekoeler (dus bedrijfs temp). De olie temp die je aflees in je mfa (bij 6 standaard) is de hoogste temp voordat hij de koeler in gaat.
Kijk dit is pas informatie thanks staff ;)
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: niet warm te slaan

Bericht door ED60Letzebuerg »

ED60Letzebuerg schreef:Ik merk dat mn GTI soort van lui is , vergeleke met die van mn broer. Mn broer rijd hem niet echt netjes warm (naar mijn mening). Zou dit het verschil kunnen zijn dat tie van hem daarom wat feller is, omdat de auto gelijk hard moet werken?
Iemand die hiervoor nog een verklaring heeft? Of zal ik anders een topic openen over dit?
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: niet warm te slaan

Bericht door Race Eend »

Burak schreef:
staffpride schreef:Als de olie 60 graden is, is het goed. Dan kan je vol vermogen gebruiken.

De olie komt namelijk met 60 graden uit de oliekoeler (dus bedrijfs temp). De olie temp die je aflees in je mfa (bij 6 standaard) is de hoogste temp voordat hij de koeler in gaat.
Kijk dit is pas informatie thanks staff ;)
Jammer alleen dat de info niet klopt :roll:


Een golf 6 gti heeft geen olie koeler, alleen een warmtewisselaar. In het oliefilterhuis.

Als de olie onder de 90 graden is, dan wordt het verwarmd met je koelwater (koelwater is sneller op temperatuur dan olie). Als de olie boven de 90 graden is, wordt deze warmte weer afgegeven aan het water via de warmtewisselaar.

Bij opwarmende motor kun je dus stellen dat de olie kouder de warmtewisselaar in gaat dan hij eruit komt.

60 graden is echt te weinig om al gas te geven.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: niet warm te slaan

Bericht door Race Eend »

ED60Letzebuerg schreef:
ED60Letzebuerg schreef:Ik merk dat mn GTI soort van lui is , vergeleke met die van mn broer. Mn broer rijd hem niet echt netjes warm (naar mijn mening). Zou dit het verschil kunnen zijn dat tie van hem daarom wat feller is, omdat de auto gelijk hard moet werken?
Iemand die hiervoor nog een verklaring heeft? Of zal ik anders een topic openen over dit?
Uiteraard als je meer trapt met de motor dan is hij sneller op temperatuur. Goed is dat natuurlijk niet.

Ook het gebruik van je verwarming zorgt ervoor dat je water minder snel op temperatuur komt (zet de aanjager dus liefst uit of laag als je condens weg is, dan wordt er minder warmte afgestaan).

Ook kan het zijn dat je thermostaat niet 100% fris is, kwaaltje van de golf 5 gti, daardoor duurt het ook lang voor je water (en olie) op temp komt.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: niet warm te slaan

Bericht door ED60Letzebuerg »

Race Eend schreef:
ED60Letzebuerg schreef:
ED60Letzebuerg schreef:Ik merk dat mn GTI soort van lui is , vergeleke met die van mn broer. Mn broer rijd hem niet echt netjes warm (naar mijn mening). Zou dit het verschil kunnen zijn dat tie van hem daarom wat feller is, omdat de auto gelijk hard moet werken?
Iemand die hiervoor nog een verklaring heeft? Of zal ik anders een topic openen over dit?
Uiteraard als je meer trapt met de motor dan is hij sneller op temperatuur. Goed is dat natuurlijk niet.

Ook het gebruik van je verwarming zorgt ervoor dat je water minder snel op temperatuur komt (zet de aanjager dus liefst uit of laag als je condens weg is, dan wordt er minder warmte afgestaan).

Ook kan het zijn dat je thermostaat niet 100% fris is, kwaaltje van de golf 5 gti, daardoor duurt het ook lang voor je water (en olie) op temp komt.
Het is niet in de zin van dat tie lui is in het opwarmen, maar meer in de lui van 'niet vooruit te branden' :lol: Je merk dat de andere ED30 meer trekkracht heeft. Het is een beetje off topic ik weet het.
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: niet warm te slaan

Bericht door staffpride »

Race Eend schreef:
Burak schreef:
staffpride schreef:Als de olie 60 graden is, is het goed. Dan kan je vol vermogen gebruiken.

De olie komt namelijk met 60 graden uit de oliekoeler (dus bedrijfs temp). De olie temp die je aflees in je mfa (bij 6 standaard) is de hoogste temp voordat hij de koeler in gaat.
Kijk dit is pas informatie thanks staff ;)
Jammer alleen dat de info niet klopt :roll:


Een golf 6 gti heeft geen olie koeler, alleen een warmtewisselaar. In het oliefilterhuis.

Als de olie onder de 90 graden is, dan wordt het verwarmd met je koelwater (koelwater is sneller op temperatuur dan olie). Als de olie boven de 90 graden is, wordt deze warmte weer afgegeven aan het water via de warmtewisselaar.

Bij opwarmende motor kun je dus stellen dat de olie kouder de warmtewisselaar in gaat dan hij eruit komt.

60 graden is echt te weinig om al gas te geven.
Maurice had een olie temp sensor in zijn 5 geplaatst na de koeler (verkeerde plaats dus) en die bleef dus de hele tijd rond de 60 65 gr. Met die temperatuur word de olie dus naar de turbo en de rest van de motor geleid om er vervolgens weer uit te komen met een graad of 90-110 (afhankelijk van belasting) weer richting de koeler te worden gestuurd.

Ik weet niet beter dat temp van de olie terug gekoeld wordt naar zeg 60 a 70 gr. (afhankelijk van div factoren uiteraard)

Het klopt idd dat het water eerder op temp is als de olie. Je ziet ook dat de olie meter in de 6 pas een waarde aan gaat geven rond de 60 gr (58 gr uit mijn hoofd), dan is de water temp meter al op temp (alhoewel er in de water temp meter een flinke tolerantie zit)
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: niet warm te slaan

Bericht door wehoo »

Race Eend schreef:60 graden is echt te weinig om al gas te geven.
Bij 80 graden olietemp. boven de 3000 tpm gaan. Ook bij een MKV is dit meetbaar met bijv. een Kufatec E-MFA. Olietemp. varieert tussen 80 en 106 graden, afhankelijk van je rijstijl en het vermogen dat je vraagt. Watertemp. blijft op 87 graden en varieert nauwelijks (zichtbaar op de meter). Na 15-20 minuten is de olietemp. 80 graden bij deze rijstijl.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: niet warm te slaan

Bericht door bzb »

Wellicht motor vervuilt, benzine filter verstopt, dv stuk, meten is weten dus hup naar jd en gelijk chippen die witte schuit van je :)
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: niet warm te slaan

Bericht door ED60Letzebuerg »

bzb schreef:Wellicht motor vervuilt, benzine filter verstopt, dv stuk, meten is weten dus hup naar jd en gelijk chippen die witte schuit van je :)
Dat is praat! Het is niet zo erg dat ik moet mee trappen om vooruit te komen, maar ik mis de felheid! Daarom kan ik niet wachten tot dat katmod komt. Chippen is mn eerste prioriteit na worthersee.

Tis mn eerste auto, misschien had ik wel meer verwacht? Misschien heeft die van mn broer al een chipje.

Toch maar voor de zekerheid een dag inplannen om alles te checken (filters etc.)
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: niet warm te slaan

Bericht door staffpride »

MVG EMServices

Afbeelding
O2RS
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 aug 2012, 13:28
Type auto: Audi S4 Avant

Re: niet warm te slaan

Bericht door O2RS »

Burak schreef:
p78 schreef:mijn 5 is toch sneller warm hoor, enkele minuten (stadsverkeer) op de autostrade (of is het snelweg :lol: ) gaat dit sneller
Als je netjes schakelt bij de 2000/2300 zonder de turbo veel te belasten dan krijg jij hem echt niet warm in 5 min. En bij de 5 geeft die niet de olietempratuur weer bij de 6 wel.


Opschakelen bij 2000rpm is volgens mij ook niet echt goed bij een koude motor, dan val je veel te ver terug in de toeren ( < 1700rpm).
Zeker bij opschakelen van bijvoorbeeld 3--> 4 is rustig optrekken tot 2500-2700rpm en dan schakelen volgens mij beter.
Audi S4 Avant B8, JD motor en S-Tronic software (529pk/640nm)
ex: Octavia RS Combi, JD stage 2 (309pk/448nm)
Plaats reactie

Terug naar “Wat je maar wil”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten